کریپتو پانک چیست؟

کریپتو پانک

کریپتو پانک‌ (CryptoPunk) به هر یک از دارایی‌هایی کلکسیونی از هنر دیجیتال گفته می‌شود که توسط توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) در بلاک‌چین اتریوم ارائه می‌شوند. در مجموع، ۱۰,۰۰۰ پانک کوچک به سبک ۸ بیتی وجود دارد که همگی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. سبک ۸ بیتی‌ نمایان‌گر ۲۵۶ رنگ به‌‌کاررفته در هر تصویر است.

این کریپتوپانک‌ها یکی از اولین پروژه‌های معروف توکن غیرقابل‌تعویض و الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان ارزهای دیجیتال بودند و حتی به توسعه استاندارد توکن ERC-721 برای دارایی‌های دیجیتال کلکسیونی کمک کردند.

پروژه کریپتو پانک در سال ۲۰۲۱ و پس از فروش برخی کریپتوپانک‌ها به قیمت چندین میلیون دلار، محبوبیت بیشتری پیدا کرد؛ درواقع، کریپتوپانک‌ها از جمله گران‌ترین توکن‌های غیرقابل‌تعویض هستند.

عناوین مطلب:

در نگاه اول، این چهره‌های کوچک و پیکسلی با مربع‌های کوچک‌شان چندان خاص به نظر نمی‌رسند؛ بعضی از آنها در حال سیگارکشیدن هستند و بعضی دیگر کلاه بر سر دارند. برخی حتی بیگانه‌هایی غیرزمینی هستند. اما، وقتی صحبت از توکن‌های غیرقابل‌تعویض می‌شود، ظاهر این تصاویر کوچک می‌تواند فریبنده باشد.

فقط یکی از این پانک‌های به‌ظاهر خنده‌دار احتمالاً می‌تواند ارزشی معادل با آپارتمانی کوچک یا حتی عمارتی وسیع در یکی از بهترین نقاط جهان داشته باشد. این کریپتوپانک‌های ۸ بیتی مجموعه‌ای از توکن‌های غیرقابل‌تعویض هستند که در حال حاضر متقاضی بسیاری دارند. این تصاویر کوچک یکی از اولین پروژه‌های تاریخ توکن‌های غیرقابل‌تعویض هستند.

کریپتو پانک تصویر

خالق کریپتوپانک کیست؟

کریپتو پانک‌ محصول فکری آزمایشگاه‌‌های لاروالبز (Larva Labs) است که توسط مت هال (Matt Hall) و جان واتکینسون (John Watkinson) در نیویورک تاسیس شد. این پروژه در سال ۲۰۱۷ و به‌عنوان آزمایشی در مورد ارزش توکن‌های غیرقابل‌تعویض و هنر کلید خورد و در نهایت به افزایش محبوبیت چیزی انجامید که امروزه به‌عنوان هنر ارزهای دیجیتال (crypto art) می‌شناسیم.

آنها نوعی ارز دیجیتال هستند اما کاملاً با تصور ما در مورد بیت‌کوین یا بایننس کوین فرق دارند. تمام این ۱۰,۰۰۰ کریپتو پانک توکن‌های غیرقابل‌تعویض منحصربه‌فردی هستند که روی بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده‌اند. این ۱۰,۰۰۰ کریپتو پانک تصویری از چهره ۳۸۴۰ زن و ۶۰۳۹ مرد را نمایش می‌دهند. همچنین، چندین میمون، بیگانه و زامبی نیز در این ترکیب دیده می‌شود.

آمیزه‌ای از ویژگی‌های مختلف که در این کریپتوپانک‌ها دیده می‌شود، منحصربه‌فردبودن هر کدام از این ۱۰,۰۰۰ کریپتو پانک را تضمین می‌کند.

3 1

در ابتدا، این پانک‌ها به‌صورت رایگان بین افراد توزیع می‌شدند؛ تنها کاری که برای دریافت آنها باید انجام می‌دادید، پرداخت هزینه تراکنش مربوطه در شبکه اتریوم بود.

از آن زمان به بعد، محبوبیت این آثار هنری و به‌طور کلی توکن غیرقابل‌تعویض سر به فلک کشیده است، تا حدی که خانه حراج معتبر کریستیز (Christie’s) برخی از این توکن‌های غیرقابل‌تعویض را با قیمت‌های چند میلیون دلاری به حراج می‌گذارد.  

این پانک‌ بیگانه رنگ‌پریده با سربندی که بسته است، در حال حاضر رکورد بیشترین قیمت کریپتو پانک را با ۴۲۰۰ اتر از آن خود کرده است؛ این میزان در زمان فروش در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۹۹)، ۷.۵۸ میلیون دلار قیمت‌گذاری می‌شد. رتبه دوم گران‌قیمت‌ترین کریپتو پانک از آنِ کریپتو پانک شماره ۷۸۰۴ است که با قیمتی برابر به فروش رفته است؛ این میزان اتر در زمان حراج ارزشی معادل با ۷.۵۷ میلیون دلار داشت. تنها دلیل تفاوت بین قیمت این دو کریپتو پانک هم‌قیمت مربوط به افزایش قیمت اتریوم است.  

با این حال، این دو کریپتوپانک در رتبه‌بندی توکن‌های غیرقابل‌تعویض تا به امروز در جایگاه دوم و سوم قرار می‌گیرند. توکن «هرروز: اولین ۵۰۰۰ روز» (EVERYDAYS: THE FIRST 5000 DAYS) اثر هنرمند مشهور بیپل (Beeple) در حال حاضر با ۶۹,۳۴۶,۲۵۰ دلار در جایگاه اول گران‌قیمت‌ترین توکن‌های غیرقابل‌تعویض قرار گرفته است. 

کریپتو پانک گرانقیمت

کریپتوپانک چگونه کار می‌کند؟

در زمان راه‌اندازی پروژۀ کریپتو پانک پروتکل توکن ERC-721 که اکنون برای توکن‌های غیرقابل‌تعویض استفاده می‌شود، حتی وجود نداشت. لاروالبز مجبور بود با آنچه که در اختیار داشت، کار کند: استاندارد توکن ERC-20.

در نهایت، تیم لاروالبز با روشی نوآورانه کد ERC-20 را برای تولید توکن‌های غیرقابل‌تعویض اصلاح کرد تا از آن برای توسعه استاندارد ERC-721 الهام بگیرد.

اگر به این توکن در اتراسکن نگاهی بیندازیم، شاهد عرضه حداکثر ۱۰,۰۰۰ توکن هستیم. اگرچه پانک‌ها استاندارد ERC-20 را نشان می‌دهند، آنها را نمی‌توان توکن‌های مشابهی دانست.

5

می‌توانید با هش‌کردن تصویر مرجع و مقایسه آن با یک هش تصویر ویژه در قرارداد توکن، اصالت هر کریپتوپانک را ارزیابی کنید.

از آنجا که تصاویر برای ذخیره در بلاک‌چین خیلی بزرگ هستند، لاروالبز تصویری ترکیبی از تمام ۱۰,۰۰۰ پانک ایجاد کرده است و هشی از آن را در قرارداد توکن‌ کریپتو پانک‌ جای داده است.

00

اگر یک کریپتو پانک داشته باشید، از کجا مشخص می‌شود که کدام‌یک را در اختیار دارید؟ هر توکن کریپتو پانک حاوی فراداده‌ای است که به موقعیت آن در تصویر ترکیبی پانک‌ها اشاره دارد. به‌عنوان مثال، کریپتوپانک شماره ۷۸۰۴ به ۷۸۰۴مین پانک در تصویر ترکیبی و بزرگ پانک‌ها اشاره دارد.

از کجا می‌توان کریپتو پانک خرید؟

در کنار طراحی خود کریپتوپانک‌ها، لاروالبز همچنین بازار اختصاصی خود را روی وب‌سایت CryptoPunks ایجاد کرده است که کاربران می‌توانند پیشنهاد خرید یا فروش کریپتوپانک‌ها را در آن ثبت کنند. با نصب و اتصال کیف پول متامسک (MetaMask) می‌توانید با این بازار در تعامل باشید. برای آشنایی با کیف پول متامسک و شیوه نصب و استفاده از آن می‌توانید به این مقاله از بورسینس رجوع کنید.

6

علاوه بر این، کریپتوپانک‌ها به بازار پیشرو توکن‌های غیرقابل‌تعویض به‌نام اُپن‌‌سی (OpenSea) روی پلتفرم اتریوم نیز راه یافته‌اند. البته، این پانک‌های پیکسلی اندکی متفاوت هستند. آنها در توکن‌های ERC-721 پیچیده شده‌اند و در بازارهای توکن‌های غیرقابل‌تعویض قابل‌‌معامله هستند. منظور از پیچیده‌شدن (wrapping) متصل‌کردن ارزش یک توکن به ارزش توکن دیگر است.

هر کریپتوپانک با استاندارد ERC-721 به‌راحتی قابل‌تبدیل به فرم اولیه ERC-20 است. فرآیند پیچیده‌شدن این توکن‌ها در پلتفرم Wrapped Punks انجام می‌شود و با کیف پول متامسکی که حاوی کریپتو پانک باشد نیز قابل‌اجرا است.

7

سخن پایانی

اگرچه در حال حاضر توکن‌های غیرقابل‌تعویض بسیاری وجود دارد، کریپتوپانک‌ها زمانی پیشگامان ارزش هنری ناب در بلاک‌چین بودند و می‌توان آنها را از نظر متمایزبودن مشابه با بازی کریپتوکیتیز (CryptoKitties) دانست که روی بلاک‌چین اتریوم کار خود را آغاز کرد. با این حال، برخلاف بازی کریپتوکیتیز که دارای ویژگی‌های بازی‌های کامپیوتری است، هر پانک چیزی بیش از یک تصویر ساده نیست؛ اما، با توجه به تعداد پروژه‌هایی که مستقیماً از کریپتوپانک‌ها الهام گرفته‌اند، همچنان می‌توانید شاهد محبوبیت گسترده آنها باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx