کارکرد مرورگر بریو (Brave) و تفاوت آن با کروم و سایر مرورگرها

مرورگر بریو

مرورگر بریو (Brave) به یک مدل تجاری غیرمعمول متکی است که تبلیغات وب‌سایت‌ها را حذف و تبلیغات خود را جایگزین می‌کند؛ سپس، به کاربران اجازه می‌دهد به وب‌سایت‌هایی که مایل هستند، پول ارسال کنند.

مرورگرهای ویژه‌ای همچون بریو سعی می‌کنند طیف خاصی از مخاطبان را به خود جذب کنند.

بریو بیشتر از بسیاری از مرورگرهای هم‌نوع‌اش توجه افراد را به‌ خود جلب کرده است.

عناوین مطلب:

اغلب دو دلیل برای شهرت این مرورگر ذکر می‌شود.

دلیل اول یکی از هم‌بنیان‌گذاران بریو است که در تیم توسعه مرورگر فایرفاکس از موزیلا نیز فعالیت داشت و دلیل دوم به مدل تجاری بسیار غیرمعمول (و به‌ عقیده برخی انگل‌مانند) این پروژه مربوط می‌شود.

مدل تجاری بریو باعث حذف هرگونه آگهی از وب‌سایت و جایگزین‌کردن تبلیغات دیگر به جای آنها می‌شود. به همین علت، این مرورگر، به‌محض آغاز به کار، مورد انتقاد شدید بسیاری از مدیران وب‌سایت‌هایی قرار گرفت که ادامه فعالیت شبکه آنلاین آنها وابسته به تبلیغات آنلاین است. در آوریل 2016 (فروردین 95)، وکلای 17 نشریه درخواستی قانونی علیه نرم‌افزار بریو تنظیم کردند که توضیح می‌داد:

برنامه بریو برای استفاده از محتوای ما به‌منظور فروش تبلیغات به‌منزله سرقت محتوا و بازنشر غیرقانونی روی وب‌سایت‌های دیگر است. ‌

در ادامه، به نکاتی در خصوص اهداف و شیوه عملکرد مرورگر بریو اشاره می‌کنیم که دانستن آنها به شما کمک می‌کند تا در مورد استفاده از این مرورگر جنجال‌برانگیز و البته جذاب بهتر تصمیم‌گیری کنید.

1

مرورگر بریو چیست؟

بریو (Brave) یک مرورگر کم‌و‌بیش معمولی است که به کاربران اجازه می‌دهد به وب‌سایت‌های مختلف سر بزنند، اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب اجرا کنند و محتوای آنلاین وب‌سایت‌ها را مرور کنند.

مرورگر بریو مانند هر مرورگر دیگری:

  • به‌رایگان قابل دانلود و استفاده است.
  • اطلاعات احراز هویت وب‌سایت‌های مختلف را در حافظه خود ثبت می‌کند.
  • می‌تواند تبلیغات آنلاین وب‌سایت‌های مختلف را مسدود کند.

این مرورگر در ژانویه 2016 (دی 94) وارد بازار شد تا یکی از تازه‌واردین در نبرد مرورگرها محسوب شود. در مقام مقایسه، گوگل کروم در سپتامبر 2008 (شهریور 87) و مایکروسافت اِج (Edge) در ژوییه 2015 (تیر 95) وارد بازار شدند. یکی از بنیان‌گذاران این شرکت برندان آیک (Brendan Eich)، خالق جاوااسکریپت و هم‌بنیان‌گذار موزیلا، است.

آیا مرورگر بریو تبلیغات را در نتایج جستجو مسدود می‌کند؟

خیر! بریو روی تبلیغاتی، همچون تبلیغات گوگل (Google Ads) که سابقاً ادوردز (AdWords) نامیده می‌شد، تأثیر نمی‌گذارد و آنها را از نتایج جستجوی گوگل حذف نمی‌کند. همانطور که می‌دانید حتی افزونه‌های مربوط به مسدودسازی تبلیغات نیز نمی‌توانند به‌طور کامل تبلیغات را مسدود کنند.

فناوری زیربنایی مرورگر بریو چیست؟

بریو بر مبنای پلتفرم کرومیوم (Chromium) ایجاد شده است، پروژه متن‌بازی که مورد استفاده گوگل و برخی دیگر از وب‌سایت‌ها نیز قرار می‌گیرد.

گوگل از کرومیوم برای تهیه کُد منبع مرورگر کروم استفاده می‌کند. فناوری‌های زیربنایی گوگل کروم، از جمله موتور رِندِر بلینک (Blink rendering engine) و موتور جاوااسکریپت وی‌ایت (V8 JavaScript engine) از مرورگر بریو نیز پشتیبانی می‌کنند.

در سیستم‌عامل iOS، بریو متکی به وِب کیت (WebKit)، فناوری زیربنایی مرورگر سافاری (Safari) اپل، است؛ وب کیت ستون اصلی هر مرورگر شخص ثالثی است که در اپ‌ استور اپل ثبت می‌شود.

مرورگرهای دیگری که به کرومیوم وابسته هستند، شامل اِج، اپرا، ویوالدی و Qihoo 360 هستند که یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای چینی است. گفتنی است که با توجه به شرایط بازار، می‌توان تصمیم آیک برای استفاده از کرومیوم، به‌جای استفاده از موتور رندر گکو (Gecko) فایرفاکس، را زیرکانه دانست، درحالی‌که اکثر افراد انتظار داشتند بریو به روش موزیلا عمل کند.

2

آیا بریو می‌تواند افزونه‌های کروم را اجرا کند؟

بله! پس از انتخاب «افزونه‌ها» (Extensions) از منوی ویندوز نرم‌افزار بریو، مرورگر کاربر را به‌سمت بازار وب استور کروم (Chrome Web Store) هدایت می‌کند.

وب استور کروم بازار رسمی افزونه‌ها و تم‌های مناسب کروم و برخی از رقبای کروم است و بر مبنای کرومیوم کار می‌کنند.

مزیت مرورگر بریو چیست؟

بریو به دو ویژگی مهم افتخار می‌کند: سرعت و حریم خصوصی. هر دو ویژگی از استراتژی حذف تبلیغات این مرورگر ناشی می‌شوند.

نرم‌افزار بریو ادعا می‌کند که می‌تواند سه برابر سریع‌تر از گوگل کروم که سریع‌ترین مرورگر دنیا است، صفحات وب را بارگذاری کند. البته، این سرعت چندان عجیب نیست؛ زیرا، بریو با حذف تبلیغات و ردیاب‌های تبلیغاتی، نسبت به هر مرورگر دیگری، محتوای بسیار کمتری از وب‌سایت را بارگذاری می‌کند.

درواقع، از نظر فنی، نکته نوین و ویژه‌ای در عملکرد بریو وجود ندارد؛ کاری که مرورگر بریو انجام می‌دهد، صرفاً بارگذاری داده‌های کمتر نسبت به هر مرورگر دیگری است که از افزونه‌های مسدودسازی تبلیغات استفاده نمی‌کند.

طبق ادعای شرکت سازنده بریو، این مرورگر، با حذف ردیاب‌های تبلیغاتی، تلاش تبلیغ‌کنندگان برای شناسایی کاربران و دنبال‌کردن آنها را از بین می‌برد و به این صورت به حفظ حریم خصوصی کاربران کمک می‌کند. شرکت نرم‌افزاری بریو طی مقاله‌ای عنوان کرده است:

[کاربران] مایل نیستند رفتار آنلاین و آفلاین آنها توسط شرکت‌های بزرگ رهگیری شود.

علاوه بر این، این شرکت قول داده است که داده‌های کاربران را در سرورهای خود ذخیره نمی‌کند و نخواهد کرد. برندان آیک در مطلبی که در آستانه راه‌اندازی مرورگر بریو در 20 ژانویه 2016 (30 دی 94) منتشر کرد، نوشت:

ما داده‌های کاربران را به‌صورت پیش‌فرض روی فضای ابری بریو ذخیره می‌کنیم. برای ما و شما [کاربران] بهتر است که بدون اجازه شما هیچ‌یک از داده‌هایتان را ذخیره نکنیم.  

چه ویژگی بریو را از مرورگرهای دیگر متمایز می‌کند؟

brave

ویژگی برجسته بریو نگرش ضدتبلیغاتی و تهاجمی آن است. این مرورگر با هدف حذف تبلیغات آنلاین از وب‌سایت‌ها ساخته شده است و مدل تجاری آن نه‌تنها به مسدودکردن تبلیغات، بلکه به جایگزینی تبلیغات تکراری با تبلیغات خود شبکه متکی است.  

علاوه بر این، بریو تمام ردیاب‌های تبلیغاتی را حذف می‌کند؛ این ردیاب‌ها اجزای کوچکی از وب‌سایت‌ها هستند که به‌منظور شناسایی کاربران به کار گرفته می‌شوند تا مشخص شود که آنها از چه وب‌سایت‌هایی بازدید می‌کنند.

ردیاب‌های تبلیغاتی توسط شبکه‌های مختلف تبلیغاتی به کار گرفته می‌شوند تا محصولاتی مشابه سایر علاقمندی‌ها یا خریدهای اینترنتی کاربر را برای او نمایش دهند؛ این مسئله گاهی باعث می‌شود که یک تبلیغ واحد به‌شکلی طنزآمیز بارها در صفحات مختلف وب برای کاربر نمایش داده شود.

پس از ظهور بریو، مرورگرهای برجسته‌ای، همچون کروم، اِج، فایرفاکس و سافاری، نیز روش‌های مختلفی را برای ازبین‌بردن ردیاب‌های تبلیغاتی به کار گرفته‌اند.

درواقع، زمانی سرعت بارگذاری صفحات مزیت اصلی مرورگرها محسوب می‌شد؛ اما اکنون، حفظ حریم خصوصی و مسدودکردن ردیاب‌های تبلیغاتی موضوع مورد رقابت مرورگرهای مختلف شده است. بنابراین، با توجه به شرایط کنونی، ادعای برتری بریو در حفظ حریم خصوصی به‌اندازه سال 2016 جذاب به نظر نمی‌رسد.

آیا تنها مزیت بریو مسدودکردن تبلیغات و ردیاب‌های تبلیغاتی است؟

خیر! سایر مرورگرها، چه ماهیتاً و چه با استفاده از افزونه‌های مسدودکننده تبلیغات، به تبلیغات و ردیاب‌های تبلیغاتی اجازه نمایش نمی‌دهند؛ با این حال، بریو اکوسیستم تبلیغاتی ویژه‌ای ایجاد کرده است که می‌تواند تبلیغات جدید را به‌جای تبلیغات مسدودشده جایگزین کند.

بریو تبلیغات و ردیاب‌های تبلیغاتی را مسدود می‌کند و سپس، آنها را با تبلیغات خود جایگزین می‌کند؛ تبلیغات جایگزین‌شده، برخلاف سایر مرورگرها، به‌صورت جداگانه کاربران را هدف قرار نمی‌دهند، بلکه با درنظرگرفتن مجموعه‌ای ناشناس از پایگاه دادۀ مرورگر نمایش داده می‌شوند.

بریو می‌گوید حذف تمامی تبلیغات راهی بسیار ساده‌تر است، اما آن را انتخاب نمی‌کند؛ زیرا علاوه بر اینکه تعداد اندکی از کاربران از تبلیغات استفاده می‌کنند، بسیاری از آنها معتقد هستند که بدون تبلیغات، اینترنت تجاری نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. به‌همین علت، بریو ادعا می‌کند که این مرورگر نه‌تنها تبلیغات اضافه‌شده را با تبلیغات اصلی وب‌سایت عوض می‌کند، بلکه سیستمی مبتنی بر رمزارزها ساخته است که می‌تواند بین کاربران و وب‌سایت‌ها گردش مالی ایجاد کند.

طبق اظهارات آیک، مدل بریو کاملاً کاربرمحور است. او توضیح می‌دهد:

ما راه‌حلی ایجاد کرده‌ایم که با استفاده از آن کاربر می‌تواند برای ورود به وب‌سایت و استفاده از محتوای آن، توکن به‌عنوان پاداش دریافت یا اهدا کند.

تبلیغات بریو اغلب با تبلیغات سنتی صفحات وب، که اغلب کاربران می‌شناسند (و از آنها متنفر هستند) فرق دارد. درواقع، این تبلیغات مشابه با پاپ‌آپ‌هایی هستند که به‌عنوان نوتیفیکیشن برای کاربر باز می‌شوند. کلیک‌کردن روی یکی از این تبلیغاتی که شبیه به نوتفیکیشن‌ سایر وب‌سایت‌ها هستند، سربرگ جدیدی در مرورگر بریو باز می‌کند که محتوای «واقعی» تبلیغات را نشان می‌دهد.

سیستم مالی بریو چگونه برای کاربران و وب‌سایت‌ها کار می‌کند؟

بنیان اقتصادی بریو بر پایه توکن‌های بیسیک اتنشن (Basic Attention Token) یا به‌اختصار BAT استوار شده است.

توکن بیسیک اتنشن ارزش خود را از توجه کاربر می‌گیرد، یا به‌عبارت دیگر، مدت‌زمانی که کاربر صرف تماشای تبلیغات و محتوای تجاری می‌کند.

به کاربران بریو که با دریافت تبلیغات موافقت می‌کنند، توکن BAT به‌عنوان پاداش داده می‌شود. این توکن‌ها را می‌توان به‌عنوان پشتیبان وب‌سایت‌ها نیز در نظر گرفت. درواقع، کاربران با تریدکردن توکن‌های خود برای محتوای برتر یا ویژگی‌های پیشرفته وب‌سایت‌ها می‌توانند به این چرخه کمک کنند. 

در حال حاضر، هر توکن BAT، بیش از نیم دلار معامله می‌شود و ارزش کل بازار این ارز دیجیتال حدود 900 میلیون دلار برآورد می‌شود. بریو در گزارشی که اوایل سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی منتشر کرد، نوشت که کاربران حدود 26 میلیون توکن BAT به مدیران وب‌سایت‌ها و تولیدکنندگان محتوا (در وب‌سایت‌هایی همچون یوتیوب و توییچ) اهدا کرده‌اند.

3

بنیاد مالی بریو روی توکن‌های بیسیک اتنشنی استوار است که از وب‌سایت‌ها پشتیبانی مالی می‌کند. درواقع، براساس مقدار زمان آنلاینی که صرف تماشای محتوای وب‌سایت‌های مختلف می‌شود، مالکان وب‌سایت نیز توکن BAT دریافت می‌کنند.

بودجه مالی بریو چگونه تأمین می‌شود؟

بعضی از مرورگرها نگران درآمدزایی نیستند، زیرا فقط نقش چرخ‌دنده‌ای را در یک ماشین بسیار بزرگ‌تر بازی می‌کنند.

به‌عنوان مثال، مرورگر کروم، مایکروسافت اج و سافاری خود نیازی به سودآوری ندارند؛ زیرا، ارزش آنها در نظر شرکت‌های سازنده، غیرمالی است و درآمدزایی این مرورگرها به شیوه‌های دیگری انجام می‌شود.

سایر مرورگرها، به‌ویژه فایرفاکس، روش دیگری پیش می‌گیرند: آنها باید راهی برای درآمدزایی پیدا کنند. به‌عنوان مثال، موزیلا با همکاری با شرکت‌های جستجو برای پیش‌فرض‌هایی که در مرورگر قرار می‌دهد، درآمد خود را افزایش می‌دهد. گفتنی است که بزرگ‌ترین همکاری فعلی موزیلا با شرکت گوگل است.

بنیاد مالی بریو به پشتوانه‌ای کاملاً متفاوت تکیه دارد: سهمی که از درآمد تبلیغات دریافت می‌کند. برخلاف سایر مرورگرها که فقط وب‌سایت‌هایی را در یک اکوسیستم نمایش می‌دهند که درآمد حاصل از تبلیغات داشته باشند، بریو خود را وارد یک جریان مالی کرده است. بریو نهادی است که از طریق تبلیغ‌های مختلف درآمد کسب می‌کند؛ گفتنی است که کاربر ممکن است هر کدام از این تبلیغ‌ها را با مرورگر دیگری، همچون اِج، مشاهده کند اما هیچ‌ بهره مالی نبرد.

بریو 15 درصد از تبلیغات وب‌سایت‌های اصلی را کم می‌کند و 30 درصد بر تبلیغات کاربران می‌افزاید. گفتنی است تبلیغات کاربران به پاپ‌آپ‌های ویژه مرورگر گفته می‌شود که شبیه به نوتفیکیشن برای کاربر نمایش داده می‌شوند و در حال حاضر، بخش زیادی از تبلیغات مرورگر بریو را تشکیل می‌دهند. تبلیغات وب‌سایت‌ها نیز به مواردی از تبلیغات گفته می‌شود که در رابطه با محتوای وب‌سایت به کاربر نشان داده می‌شوند. به‌عنوان مثال، بنر تبلیغاتی بالای صفحه وب‌سایت تبلیغات اصلی وب‌سایت به شمار می‌رود.  

علاوه بر سرمایه اولیه‌ و درآمد حاصل از خریدوفروش توکن‌های BAT، بریو از روش‌های دیگری نیز برای کسب درآمد استفاده می‌کند. طبق وایت پیپر بریو، این شرکت 200 میلیون توکن‌ BAT (در حال حاضر معادل با 120 میلیون دلار) را به‌منظور «ایجاد سیستم تبلیغاتی دیجیتالی مبتنی بر بلاک‌چین» و 300 میلیون توکن BAT (در حال حاضر معادل با 180 میلیون دلار) را برای توسعه کیف پول‌های ویژه مرورگر ذخیره کرده است.    

چند نفر از بریو استفاده می‌کنند؟

به گفته بریو، این مرورگر طی سه ماهه اول سال جاری میلادی ماهانه به‌طور متوسط بیش از 25 میلیون کاربر فعال داشته است که در مقایسه با 12 ماه گذشته، دوبرابر افزایش یافته است.

اگرچه این تعداد کاربر ماهانه ممکن است در برخورد اول خیره‌کننده به نظر برسد، با توجه به جمعیت کاربران آنلاین در سرتاسر جهان، این میزان فقط قطره‌ای در اقیانوس است! به‌عنوان مثال، در زمان اعلام آمار مرورگر بریو، تعداد کاربرهای فایرفاکس حدوداً 219 میلیون (9 برابر تعداد کاربرهای بریو) بوده است.

جدیدترین ویژگی بریو چیست؟

جستجو! در ماه مارس (اسفند 99)، نرم افزار بریو اعلام کرد که با موتور جستجویی به نام تِیل کت (Tailcat) وارد همکاری شده است تا ویژگی «جستجوی بریو» (Brave Software) را راه‌اندازی کند.

00
جدیدترین ویژگی بریو در زمینه «جستجو» است.

طبق ادعای بریو، ویژگی Search این مرورگر اجازه ردیابی و پروفایل‌سازی برای کاربر را نمی‌دهد و از «الگوریتم‌ها یا روش‌های مخفی» برای به‌نمایش‌گذاشتن «نتایج مغرضانه» استفاده نخواهد کرد. این ویژگی می‌تواند مانعی بر سر عملکرد روش الگوریتمی و پیچیده گوگل در جهت نمایش وب‌سایت‌های مختلف شود.

ویژگی «جستجو» (Search) نیز مانند مرورگر ساخته‌شده توسط بریو، به کاربران برای تماشای تبلیغات مربوط به «جستجو» پاداش می‌دهد. البته، شرکت بریو همچنین اعلام کرده است که «گزینه‌هایی برای جستجوی بدون تبلیغات» نیز در نظر گرفته است که می‌تواند آن را از سایر موتورهای جستجوی معمولی متمایز کند.

بریو هنوز زمان مشخصی برای عرضه عمومی این ویژگی جدید اعلام نکرده است؛ با این حال، کاربران علاقمند به آزمایش Brave Search می‌توانند در وب‌سایت این مرورگر ثبت‌نام کنند تا در فهرست انتظار پیش‌نمایش ویژگی جدید «جستجو»ی بریو قرار بگیرند.

از کجا می‌توان مرورگر بریو را دانلود و نصب کرد؟

مرورگر بریو را می‌توانید از این صفحه دانلود کنید.

این صفحه باید بتواند به‌صورت خودکار سیستم‌عامل دستگاه را تشخیص و نسخه مناسب را ارائه دهد.

اگر سیستم‌عامل شما به‌صورت خودکار تشخیص داده نشد، از موارد Windows x86، Windows x64، macOS (Intel)، macOS (ARM64) و Linux x64 برای CentOS/RHEL، Debian، Fedora، Mint، openSUSE و Ubuntu یک گزینه را انتخاب کنید. علاوه بر این، نسخه‌های مرورگر موبایل بریو نیز برای iOS و اندروید به‌ترتیب در اپ استور و گوگل پلی در دسترس هستند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx