توکن ارز دیجیتال Basic Attention یا BAT چیست؟

blank

تبلیغات یکی از حیاتی‌ترین مدل‌های کسب درآمد آنلاین برای کسب و کارهاست. با این حال، راهکارهای صنعت تبلیغات بسیار قدیمی شده است! مدل این صنعت سالهاست که تغییری نداشته و به شدت نیازمند یک دگرگونی اساسی است.

اینجاست که توکن بیسیک اتنشن (Basic Attention Token) با نام اختصاری BAT ساخته برندان آیک (Brendan Eich) می‌تواند تغییری اساسی ایجاد کند.

توکن BAT با پرداخت به کاربران برای تماشای تبلیغات، به دنبال فراهم آوردن مکانی برای اتصال مخاطبین، منتشرکنندگان و تبلیغ‌دهندگان است.

عناوین مطلب:

عصر مدرن تبلیغات دیجیتالی

در گذشته، تبلیغات جریانی متفاوت داشت.

این جریان از اعلامیه‌های خیابانی شروع و به بیلبوردها و سپس به تلویزیون کشانده شد. با این حال، این وضع اکنون تا حدی متفاوت است. در ظاهر به نظر می‌رسد که تبلیغات عصر مدرن آسان‌تر شده است.

ما موتورهای جستجوی بزرگی مثل گوگل و همچنین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، شبکه‌ای که در حال حاضر بیش از 2 میلیارد کاربر دارد در اختیار داریم.

به این علت، تبلیغ‌کنندگان و بازاریابان دسته دسته به سمت شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند و با روش‌های گوناگون در حال هدف قرار دادن مخاطب خود هستند.

درواقع، تبلیغات دیجیتالی چنان سودمند شده‌اند که در سال 2017 کل درآمدهای کسب شده از راه تبلیغات دیجیتالی از تبلیغات تلویزیونی بیشتر شد:

نمودار تبلیغات دیجیتالی

در سال 2016 گوگل بزرگترین دریافت کننده سود تبلیغات بین‌المللی با رقم 79 میلیارد دلار بود و فیس‌بوک 27 میلیارد دلار از این راه کسب درآمد کرد.

با این حال، مشکل تبلیغات دیجیتالی این است که اثر قطعی ندارد و ممکن است به اندازه کافی برای جلب توجه افراد گیرا نباشد.

بخش اعظم تبلیغات دیجیتالی به شکل بدسلیقه‌ای زمخت و بدسلیقه است. درواقع اکثر این تبلیغات دیجیتالی پاپ‌آپ‌هایی هستند که اکثر افراد تمایلی به کلیک کردن روی آنها ندارند.

هیچ انگیزه‌ای برای کاربران وجود ندارد

پیش از اینکه در ادامه به شما وضعیت کنونی را نشان بدهیم، بیایید نگاهی به ساختار سلسله مراتبی کلی صنعت تبلیغات دیجیتال بیندازیم.

در این سیستم، سه عنصر اصلی وجود دارند. تصور کنید که قصد تماشای یک ویدئو در یوتیوب را دارید و پیش از اینکه ویدئو شروع شود آگهی تبلیغاتی می‌بینید.

در این موقعیت، شما، تماشاکننده ویدئو و کاربر (User) هستید. فردی که می‌خواهید ویدئوی او را ببینید منتشرکننده (Publisher) است و فردی که آگهی تبلیغاتی را ساخته تبلیغ‌کننده (Advertiser) است.

در این معادله شما که کاربر هستید مایل به تماشای محتوای منتشرکننده‌اید و تبلیغ‌کننده نیز در رقابت با منتشرکننده سعی دارد شما را با محتوای خاص خود هدف قرار دهد.

حال در این مثلث، تبلیغ‌کننده به دنبال فروش محصول خود است و منتشرکننده حق کمیسیون خود را از تبلیغ‌کننده دریافت می‌کند.

اما در این بین کاربران با تماشای این آگهی تبلیغاتی چه به دست می‌آورند؟ ممکن است بگویید کاربران محتوای رایگان به دست می‌آورند و احتمال دارد در این بین نیز چیزی که دوست داشته باشند را اتفاقی پیدا کنند.

با این حال، کاربران اغلب از نشستن و تماشای خسته کننده آگهی‌های تبلیغاتی لذت نمی‌برند و اگر فرصتی فراهم شود به احتمال زیاد این آگهی‌ها را رد می‌کنند.

پلتفرم‌های فریبکار

همراه با کاربران، تبلیغ‌کنندگان، و منتشرکنندگان، عنصر دیگری نیز در این اکوسیستم وجود دارد که هنوز به آن اشاره نکرده‌ایم: پلتفرم.

در مثال بالا، یوتیوب پلتفرم است.

این پلتفرم‌ها برای جلب حداکثری توجه کاربر و اطمینان از اینکه کاربر تبلیغاتی را ببیند که به آن علاقه‌مند است، بازی‌شان را به سطح بالاتری ارتقا داده‌اند.

این پلتفرم‌ها در مورد داده‌های خصوصی و جستجوهای اینترنتی کاربران خود تحقیق می‌کنند و داده ها را به دانشمندان علوم رفتاری می‌سپرند.

با استفاده از این تحقیق‌ها، این پلتفرم‌ها می‌توانند آگهی‌های تبلیغاتی خاصی را بر اساس نیازهای کاربر تنظیم کرده و به او نشان بدهند.

این پلتفرم‌ها با ترکیب زبان ماشین و هوش مصنوعی قادرند به شما آن چیزی را نشان بدهند که می‌خواهید ببینید. به همین علت وقتی در گوگل به دنبال “بهترین هتل‌های جامائیکا” می‌گردید، صفحه فیسبوک شما هم پر از تصاویر هتل‌های زیبای جامائیکایی می‌شود.

اکنون واضح‌ترین سوال این است که: آیا این قانونی است؟ هم بله و هم خیر.

یک شرکت می‌تواند رفتار مشتریان خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. با این حال، این مسئله هنگامی مشکل ساز می‌شود که کار به فروش این اطلاعات به یک شرکت دیگر برسد.

مارک زاکربرگ

فروش داده‌ها به شرکت‌های دیگر چرا تا این حد غیراخلاقی است؟

شما با فروش اطلاعات کاربران به معنای واقعی حریم خصوصی کاربران خود را نقض کرده‌اید. شما اطلاعاتی را در اختیار دیگران قرار می‌دهید که کاربر با میل خودش (و یا بدون میل شخصی) به شما داده است.

با این کار، شما علائق، پسندها و ناپسندهای کاربر خود را دودستی به دیگران تقدیم می‌کنید. در سال‌های اخیر، فروش داده کاربران بسیار مورد توجه و بحث‌برانگیز بوده است. و حال، توکن بیسیک اتنشن با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین راهکاری جدید در صنعت تبلیغات ارائه کرده است که ممکن است بتواند پاسخگوی دغدغه‌هایی از این قبیل باشد.

توکن بیسیک اتنشن (BAT) چیست؟

BAT مخفف Basic Attention Token است، یک توکن تبلیغات دیجیتالی که در بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است.

هدف توکن BAT ایجاد یک بازار تبادل آگهی است که تبلیغ‌کنندگان، منتشرکنندگان و کاربران را به شکلی غیرمتمرکز به یکدیگر متصل می‌کند.

هدف BAT کسب درآمد از توجه کاربر و حذف سایر هزینه‌های غیرضروری مرتبط با شبکه‌های تبلیغاتی است.

توکن BAT:

  • واسطه‌ها را حذف می‌کند.
  • به کاربران، منتشرکنندگان و تبلیغ کنندگان پاداش می‌دهد.
  • کاربران برای توجه‌کردن به آگهی‌های تبلیغاتی پاداش دریافت می‌کنند.
  • به منتشرکنندگان طبق عرف بخشی از عواید تبلیغات پرداخت می‌شود.
  • تبلیغ کنندگان نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری برای محتوای خود خواهند داشت.

تیم BAT یک مرورگر داخلی به نام (Brave) ایجاد کرده‌اند که با سیستم شبکه BAT یکپارچه شده است. توکن‌های BAT ارزهای بومی (native currency) مخصوص شبکه هستند که توسط سیستم به کار گرفته خواهند شد.

جهانی تازه با Brave

Brave یک مرورگر متمرکز بر افزایش حریم خصوصی و سرعت است که توسط تیم BAT ساخته شد.

Brave تمامی آگهی‌های تبلیغاتی و تِرَکِرهای (tracker) غیرضروری را به طور پیشفرض مسدود می‌کند.

برخلاف اغلب مسدودکنندگان تبلیغات (adblocker ها)، Brave تمام آگهی‌های تبلیغاتی را بدون تعصب مسدود می‌کند. برای آزمایش، ما Amazon.com را با مرورگر Brave باز کردیم و در عرض چند ثانیه، 7 آگهی تبلیغاتی و ترکر مسدود شدند.

آمازون

مرورگر Brave دائما توجه شما را زیر نظر دارد تا ببیند اغلب وقت خود را صرف چه نوع محتوایی می‌کنید. و بر این اساس، منتشرکنندگان محتوا نیز دریافتی خواهند داشت. از آنجا که این مرورگر از بلاک‌چین برای دنبال کردن تمام این داده‌ها استفاده می‌کند، دستکاری در آن غیرممکن است.

علاوه بر این، مرورگر Brave دائما ارزش توجه (Attention Value) هر تبلیغ در مرورگر را اندازه‌گیری می‌کند. این ارزش توسط زمان افزایشی که تبلیغات دیده می‌شود و تعداد پیکسل‌های تبلیغاتی که در هر سهم از محتوای مرتبط قابل مشاهده است اندازه گیری می‌شود.

با استفاده از یادگیری ماشینی و ارزش توجه به تبلیغات مختلف، مرورگر Brave به کاربران نوعی از آگهی‌های تبلیغاتی که می‌خواهند ببینند را نشان می‌دهد.

به گفته برندان آیک، در حال حاضر کاربران میتوانند تا 70 دلار در سال از تماشای آگهی‌های تبلیغاتی کسب درآمد داشته باشند و این مبلغ تا سال 2020 می‌تواند به 224 دلار در سال برسد.

سیستم پاداش دهی مرورگر Brave

ویژگی‌های مرورگر Brave

  • حریم خصوصی: داده‌های جستجوهای کاربران کاملا خصوصی نگاه داشته می‌شود. بنابراین، تمام اطلاعاتی که برای تطابق آگهی‌های تبلیغاتی مورد نیاز است غیرقابل دسترس خواهد بود. ترکرهای واسطه نیز به طور خودکار مسدود می‌شوند.
  • تطبق پیشرفته تبلیغات: مرورگر Brave مجموعه کاملی از اطلاعات کاربران را همراه با سیگنال‌های مورد نظر (intent signal)، تب‌های فعال، لینک‌ها، کلیدواژه‌های جستجوشده، اطلاعات واردشده در مرورگر، و غیره در خود حفظ می‌کند. پلتفرم BAT به همراه مرورگر Brave می‌توانند تعیین کنند که آیا کاربران در زمان و مکان مطلوب خود در تجربه کار با مرورگر هستند تا به آنها آگهی‌های تبلیغاتی پیشنهاد شود یا خیر.
  • تجربه بهتر: با این مرورگر دیگر نیاز نیست برای هر بارگزاری صفحه کاربران به سرورهای خارجی رجوع کنند. زیرا تطبیق آگهی‌ها به شکل محلی انجام می‌شود و این امر به بهبود کیفیت جستجوی اینترنتی در مرورگر، عمر بهتر باتری دستگاه‌ها، استفاده کمتر از حجم دانلود، و به حداقل رساندن اختلال در جریان محتوا می‌انجامد.

از 28 مارس 2019، Brave بیش از 20 میلیون دانلود در اندروید داشته است. یکی از برجسته‌ترین کاربران Brave، هم‌بنیانگذار ویکیپدیا، لاری سانگر (Larry Sanger)، است. او اظهار داشت که مرورگر خود را از کروم (Chrome) به Brave تغییر داده است:

مرورگرم را به مرورگر جدیدتر آیک، Brave، تغییر داده‌ام. در تجربه اخیرم از این مرورگر تجربه بسیار بهتری نسبت به یکی دو سال پیش داشتم که از آن در مراحل اولیه آغاز به کارش استفاده کرده بودم. Brave به طور خودکار آگهی‌های تبلیغاتی، ترکرها، و کوکی‌های واسطه را مسدود کرده و اتصال شما را رمزگذاری می‌کند. و برخلاف گوگل، هیچ پروفایلی برایتان نمی‌سازد. استفاده از آن بسیار خوب و لذتبخش است. البته ممکن است مشکلاتی اندک (احتمالا در رابطه با JavaScript) وجود داشته باشد، اما هنگامی که حدس میزنم مشکلی از جانب مرورگر وجود دارد، از فایرفاکس استفاده می‌کنم که راه حل دومم است. قطعا هیچ نیازی به استفاده از کروم در هیچ زمینه‌ای وجود ندارد جز برای امتحان کردن، آن هم فقط اگر در حوزه توسعه وب فعال باشید. در ضمن، نسخه iOS مرورگر Brave نیز بسیار عالیست.

از 12 مارس 2019، Brave وارد فاز دوم خود شد. در اولین فاز از پیش نمایش آگهی‌های تبلیغاتی خود، Brave فعالیت‌های کاربران را تحت نظر قرار داد و مشاهده کرد که آگهی‌ها برای کاربران جذاب هستند. در فاز دوم، کاربران برای توجه به این آگهی‌ها پاداش نیز دریافت خواهند کرد. Brave اعلام کرد:

در فاز دوم، کاربران برای توجه‌شان پاداش‌هایی در قالب توکن دریافت خواهند کرد و همچنین کمپین ناشناس-اما-مسئول (anonymous-but-accountable) نیز معرفی خواهد شد که برای برندها گزارش تهیه می‌کند. با بروزرسانی کانال توسعه دهنده (Developer Channel)، تست کننده‌ها روی OS X، Linux، و Windows x64 خواهند دید که آگهی‌های تبلیغاتی که تماشا می‌کنند در صفحه تنظیمات پاداش بریو (Brave Rewards Settings Page) که از طریق brave://rewards قابل دسترس است شمرده خواهند شد.

چنین پروژه جاه‌طلبانه‌ای احتیاج به تیمی بسیار توانمند دارد. خوشبختانه، Brave از این نظر بهترین‌ها را در اختیار دارد.

تیم پروژه

تیم مرورگر brave

با فرد اصلی شروع می‌کنیم: برندان آیک.

و البته با یک پرسش: به نظر شما مهم‌ترین زبان برنامه نویسی که یک برنامه‌نویس خصوصا در این دوران مدرن باید بیاموزد چیست؟ با اینکه ممکن است به زبان‌های قدیمی تر مانند C++، Java و غیره فکر کنید، JavaScript نیز قطعا یکی از مهمترین زبان‌هاست.

پیش از اینکه JavaScript مطرح شود، وبسایت‌ها به شدت خشک و استاتیک بودند. JavaScript وبسایت‌هایی کاربرپسندتر و پویاتر با خود به ارمغان آورد. با در نظر گرفتن این مسئله و همچنین اینکه امروزه تا چه اندازه کسب و کارها به صورت آنلاین انجام می‌شوند، می‌توانید بیشتر به دلیل اهمیت این زبان پی ببرید.

آیا می‌دانید JavaScript را چه کسی ساخت؟ بله! برندان آیک!

با این حال، این تنها دستاورد آیک نیست. او همچنین یکی از افراد اصلی در تیم موزیلا فایرفاکس (Mozilla Firefox) بود، یکی از محبوبترین مرورگرهای دنیا.

برایان بروندی (Brian Brondy) یکی دیگر از افراد اصلی تیم Brave نیز در موزیلا فایرفاکس حضور داشت. او همچنین در اورنوت (Evernote) و کان آکادمی (Khan Academy) نیز نقشی کلیدی داشته است.

یان ژو (Yan Zhu) مسئول بخش امنیت و حریم خصوصی است. ژو یکی از 30 فرد زیر 30 سال فوربز (Forbes 30 under 30) بوده است و رزومه‌ای بسیار چشمگیر دارد.

ژو یکی از اعضای تیم مهندسی امنیت یاهو از سال 2014 تا 2015 بود و همچنین به عنوان یکی از اعضای گروه معماری فنی (Technical Architecture Group) یا TAG در كنسرسيوم شبكه جهاني وب (World Wide Web Consortium) برگزیده شد.

همانطور که می‌بینید، این تیم پر از مهندسین و افرادی بسیار شایسته است و همین امر باعث برتری چشمگیر این پروژه بر سایر پروژه‌های مشابه می‌شود. در واقع، افرادی که اداره کننده این پروژه هستند به اندازه‌ای سوابق علمی و عملی گسترده در این زمینه دارند که بتوانند اعتماد شما را به توانایی و کارایی خود جلب کنند.

 پیرامون ICO

در کنار سایر ویژگی‌های برجسته، BAT دارای یکی از بحث برانگیزترین ICOهای موجود بود. این ICO رقم حیرت انگیز 35 میلیون دلار را در عرض تنها 30 ثانیه به دست آورد!

یک خریدار مبلغ 4 میلیون و 700 هزار دلار اتر (Ether) برای خرید توکن‌های BAT پرداخت کرد و کاربر دیگری نیز 6 هزار دلار کارمزد استخراج برای تراکنش خود قرار داد تا عملا جایگاه خود را در صدر انبوه شرکت کنندگان تضمین کند.

تنها 130 نفر توکن‌ها را خریدند و از این تعداد 5 نفر خریدار نیمی از میزان کل توکن‌ها بودند. بدیهی است که توکن‌های BAT چندان غیرمتمرکز و منصفانه توزیع نشد. البته از آن زمان تغییرات زیادی در مالکیت توکن‌ها ایجاد شده است.

خرید توکن BAT

توکن BAT در برخی صرافی‌های برتر قابل دسترسی است. یکی از صرافی‌های پیشرو رمزارز که می‌توانید از آن توکن BAT خریداری کنید سایت Binance است.

مطلب مرتبط: راهنمای خرید و فروش ارز در سایت binance

در این سایت می‌توانید با وارد کردن بیت‌کوین، آنرا به Basic Attention token یا ارزهای دیگر تبدیل کنید.

برای خرید توکن BAT، شما باید ابتدا مقداری بیت‌کوین، اتریوم یا ارزهای دیگری که قابلیت Deposit به بایننس را دارند داشته باشید. زیرا برای ما ایرانیان امکان خرید ارزها با استفاده از کارت اعتباری وجود ندارد. در صرافی‌هایی مانند بایننس، برای Deposit و شروع معامله باید ارز دیجیتال وارد آن کنید. سپس می‌توانید رمزارزهای معروف را در ازای سایر ارزهای رمزنگاری شده‌ای مانند BAT که کمتر معروف هستند بخرید یا بفروشید.

کیف پول BAT

توکن BAT، مبتنی بر استاندارد ERC-20 هستند و از این رو، می‌توانید در هر والتی که از توکن ERC-20 پشتیبانی می‌کند آنها را ذخیره کنید.

کیف پول‌های زیادی از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کنند. از جمله:

MyEtherWallet
Atomic wallet
Coinomi
Jaxx
و…

با نصب هر یک از این کیف پول‌ها، می‌توانید توکن BAT را در آن مشاهده کنید یا به عنوان یکی از توکن‌های اتریوم اضافه کنید.

نتیجه گیری

BAT چنان تیم قدرتمندی دارد که پرسش اصلی اینکه آیا این پروژه می‌تواند صنعت تبلیغات دیجیتالی را دگرگون کند یا خیر نیست، بلکه این است که این اتفاق چه زمان رخ می‌دهد.

مرورگر Brave  و توکنBAT می‌تواند اساسا یکی از انقلابی‌ترین پروژه‌های حال حاضر باشد و باید امیدوار بود که این پروژه بتواند با ایجاد موجی مثبت تغییری اساسی در آینده صنعت تبلیغات ایجاد کند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

5 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
وحيد

سلام درمورد توكن Liyam اطلاعى دارين

میرزا

سلام. من مرورگر بریو را چند روز پیش نصب کردم و مقداری بت رایگان به من داد. یعنی پیام داد مقداری بت رایگان بشما تعلق گرفته ولی هیچ آدرسی از من نخواست. من چطور میتونم این بت های رایگان را دریافت کنم و منتقل کنم به کیف پولم؟؟ تشکر

Heydar

سلام ،یعنی استفاده از این مرورگر برای ما ایرانی ها هیچ پاداشی به همراه نداره ؟ به علاوه من یک ماهی هست که از بریو استفاده میکنم اما توکنی بهم تعلق نگرفته کجا باید فعالش کرد ؟ ممنون

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
5
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx