تفاوت ارز دیجیتال با رمز ارز: راهنمای جامع برای مبتدیان

تفاوت بین ارز دیجیتال و رمز ارز چیست؟

برای ارزهای دیجیتال و رمزارزها تعاریف مختلفی وجود دارند. همین موضوع باعث شده است تا این سوال ایجاد شود که چه تفاوتی میان آن‌ها وجود دارد؟ اگر بخواهیم به صورت کلی در این باره صحبت کنیم، باید بگوییم که ارزهای دیجیتالی توسط بانک‌ها و دولت‌ها کنترل می‌شوند و اطلاعات فعالیت آن‌ها توسط همین ارگان‌ها شرکت‌ها قابل ردیابی است. در حالی که رمزارزها فعالیت کاملا شفاف دارند و رمزنگاری می‌شوند. برای بررسی تفاوت ارز دیجیتال با رمز ارز در این مطلب از بورسینس با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال به پولی اشاره دارد که به صورت آنلاین وجود دارد. ارز دیجیتال به هر ارزی گفته می‌شود که روی رایانه‌ها ثبت و منتقل می‌شود. مثلا دلار در یک حساب آنلاین نمونه‌ای از ارز دیجیتالی است. بسته به نحوه ذخیره ارز سنتی، می‌توانید آن را به صورت فیزیکی یا دیجیتال نگه دارید. این تعریف استاندارد یا تعریف عملکردی است.

ارز دیجیتال چیست و چقدر با آن آشنا هستید؟

اگر بخواهیم ارز دیجیتالی را از زاویه دیگری بررسی کنیم، باید بگوییم که ارز دیجیتال ارزی است که فقط در رایانه ثبت و منتقل می‌شود. این ارز هیچ مشابه فیزیکی ندارد، به این معنی که در دنیای واقعی هیچ شکل چاپی یا ضرب شده ای ندارد. این به یک ارز دیجیتال خالص اشاره دارد و معمولا به صورت روزمره از آن استفاده نمی‌شود.

عناوین مطلب:

تفاوت میان دو تعریف ارز دیجیتال این است که در تعریف اول، دلار، پوند و یورو می‌توانند به عنوان ارزهای دیجیتال شناخته شوند؛ البته اگر به صورت آنلاین نگهداری شوند. دومین تعریف از ارز دیجیتال به ارزی اشاره دارد که هیچ اسکناس یا سکه فیزیکی ندارد. طبق این تعریف، یک ارز استاندارد نمی‌تواند شکل دیجیتالی داشته باشد.

رمز ارز چیست؟

رمزارز نوعی ارز دیجیتال است که از رمزنگاری برای امنیت بیشتر استفاده می کند. رمزارز مستقل از یک سیستم مرکزی مانند دولت یا بانک عمل می کند و در عوض متکی به بلاک‌چین است که تمام تراکنش‌های انجام شده را ثبت می‌کند.

رمز ارز چیست و چقدر آن را میشناسید؟

مهمترین ویژگی رمزارزها تمرکززدایی است؛ به این معنی که معمولاً توسط هیچ نهاد واحدی کنترل نمی‌شوند. همچنین کاربران می‌توانند بدون افشای هویت واقعی خود، رمزارزها را نگهداری و انتقال دهند.

بیت کوین، که در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد، اولین رمزارز جهان بود و تا الان هم پرکاربردترین رمزارز دنیا شناخته می‌شود. از آن زمان، هزاران رمزارز دیگر، که اغلب به آنها آلت کوین گفته می شود، ایجاد شده اند که هر کدام ویژگی ها و اهداف منحصر به فرد خود را دارند.

برخی از این آلت کوین‌ها عبارت‌اند از:

  • اتریوم
  • ریپل
  • لایت کوین

رمزارزها را می توان برای اهداف مختلفی از جمله خرید آنلاین، سرمایه گذاری، حواله و انتقال ارزش مادی بدون محدودیت جغرافیایی استفاده کرد.

تفاوت‌های کلیدی بین ارز دیجیتال و رمز ارز

اگر می‌خواهید درباره تفاوت ارز دیجیتال با رمز ارز اطلاعات مفیدی کسب کنید، جدول زیر را مطالعه کنید.

نوع تفاوت
توضیحات
تمرکز
ارزهای دیجیتالی توسط بانک‌ها و دولت‌ها کنترل و ارزش‌گذاری می‌شوند. در حالی که رمز ارزها به صورت مستقل از این موارد عمل می‌کنند
رمزنگاری
ارزهای دیجیتالی به روش سنتی و ساده رمزگذاری می‌شوند. در حالی که این روند برای رمز ارزها بسیار پیچیده‌تر است
شفافیت عملکرد
اطلاعات مربوط به تبادل و تراکنش‌ها در رمز ارزها بسیار واضح و در دسترس عموم هستند. در حالی که در ارزهای دیجیتالی تنها بانک‌ها و دولت‌ها به اطلاعات مربوطه دسترسی دارند
ثبات عملکرد
ارزهای دیجیتالی به دلیل قدیمی‌تر بودن، پایدارتر هستند و در رمز ارزها نواسانات بیشتری رخ می‌دهند
قانون بودن
رمز ارزها هنوز در بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته نمی‌شوند. در حالی که ارزهای دیجیتال به طور کلی قانونی هستند.

تمرکز

بزرگ‌ترین تفاوت رمز ارز و ارز دیجیتال این است که چه کسی بر ارزش پول کنترل دارد. در مورد ارز دیجیتال، این بانک مرکزی، دولت و سایر واسطه‌ها هستند که می‌توانند ارزش پول را کنترل کنند. به همین دلیل است که وقتی مقامات مرکزی ناتوان می‌شوند، مشکلاتی برای ارزش پول رخ می‌دهد. برای مثال می‌توان به کاهش بیش از 40 درصدی ارزش لیر ترکیه در سال 2021 یا فروپاشی سیستم‌های مالی در میانمار و افغانستان اشاره کرد.

تمرکز بر شناخت تفاوت های رمز ارز و ارز دیجیتالی

از سوی دیگر، رمز ارز از استخراج تا مالکیت و انتقال دارایی از یک رویه شفاف پیروی می‌کند. ارزش آن نیز مستقل از مقامات مرکزی و مشکلات ژئوپلیتیک منطقه‌ای است. همین موضوع به عنوان یک تفاوت بزرگ میان ارز دیجیتال و رمز ارز شناخته می‌شود.

رمزگذاری

رمز ارزها در بحث رمزنگاری بر ارز دیجیتال غلبه می‌کنند. ارزهای دیجیتال اساسا پول نقد الکترونیکی هستند که برای رمزگذاری آنها به هیچ روش بومی خاصی نیاز ندارند. از سوی دیگر، رمز ارزها مبتنی بر بلاک‌چین هستند و در کیف پول‌هایی ذخیره می‌شوند که امنیت سایبری بسیار بالاتری را ارائه می‌دهند. همچنین، انتخاب صرافی رمز ارز مناسب که بهترین ویژگی‌های امنیتی و طیف گسترده‌ای از ارزها را برای تراکنش ارائه می‌دهد، نیاز اولیه برای تراکنش با استفاده از رمز ارزها است.


همچنین بخوانید: ساخت کیف پول ارز دیجیتال


شفافیت عملکرد و تراکنش

اهمیت شفافیت عملکرد و تراکنش

تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز بر سر شفافیت نیز هست. حامیان رمز ارزها به شفافیت ارائه شده توسط این پلتفرم اشاره می‌کنند. به لطف وجود یک دفتر کل غیرمتمرکز که تمام جزئیات بلاک‌چین را ثبت می‌کند، همه جزئیات مربوط به تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در مالکیت عمومی قرار دارند. د‌ر مقابل و با ارز دیجیتال، تنها مقامات بانکی به همراه فرستنده و گیرنده در تراکنش مشارکت دارند. در صورت تضاد بر سر هر دارایی، مدیریت رمز ارزها آسان‌تر است زیرا سوابق آن برای همه افراد موجود می‌باشد. این تمرکززدایی داده‌ها در واقع یکی از نیروهای محرکه است که منجر به پذیرش رمزارزها در سراسر جهان می‌شود.

ثبات عملکردی

ارز دیجیتال به دلیل پذیرش گسترده‌تر در بازار جهانی معمولا پایدار است و مدیریت آن نیز نسبتا آسان می‌باشد. به همین دلیل ارز دیجیتال نسبت به رمزارز، که جدیدتر است اما هنوز مقبولیت زیادی ندارد، باثبات‌تر است. علاوه بر این، نوسانات قیمت رمزارزها جنبه دیگری است که مانع از ثبات آنها می‌شود.

قانونی بودن

مورد دیگر در تفاوت رمزارز و ارز دیجیتال در قانونی بودن است. اکثر کشورها، در حال حاضر نگاهی به قانونی بودن و پذیرش رمز ارزها دارند. از آنجایی که اینها توسط هیچ نهاد حاکمی پشتیبانی نمی‌شوند، اکثر چارچوب‌های سنتی هیچ ارزشی برای آنها قائل نیستند. با این حال، افزایش سریع تعداد سپرده‌گذاران و موارد استفاده مختلف از بلاک‌چین به این معنی است که نوعی بحث در مورد قانونی بودن رمزارز دیر یا زود اتفاق می‌افتد.

کدام نوع ارز برای شما مناسب است؟

اگر به فکر سرمایه‌گذاری بلندمدت یا حتی کوتاه‌مدت هستید و می‌خواهید ارزهای جدید را امتحان کنید، رمز ارزها می‌توانند گزینه مناسبی برای خرید و سرمایه‌گذاری باشند. اما اگر ثبات و پایداری برایتان اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ ارزهای دیجیتال بروید.

سوالات متداول درباره تفاوت ارز دیجیتال با رمز ارز

آیا عموم مردم به عملکرد و اطلاعات ارزهای دیجیتالی دسترسی دارند؟

خیر. این اطلاعات تنها توسط بانک‌ها و دولت‌ها قابل دسترسی هستند.

آیا رمز ارزها قانونی هستند؟

خیر. اما در حال حاضر بسیاری از کشورها به دنبال رسمی کردن این نوع ارزها هستند.

نوسانات قیمتی در ارزهای دیجیتالی بیشتر است یا رمز ارزها؟

رمز ارزها به دلیل ماهیت خود نوسانات بیشتر و ثبات پایین‌تری دارند.

جمع بندی در مورد تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز

اگر بخواهیم به صورت کلی درباره تفاوت رمزارز و ارز دیجیتال صحبت کنیم، باید بگوییم که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند. به عنوان مثال، ارزهای دیجیتالی پایداری بیشتری دارند و قانونی هستند. در حالی که شفافیت عملکرد و تراکنش در رمز ارزها به مراتب بالاتر است. اگر می‌خواهید درباره سرمایه‌گذاری در بورس، ارزهای دیجیتالی و بازارهای مالی اطلاعات کسب کنید، ما در بورسینس آماده ارائه منابع آموزشی و مشاوره به شما هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حوزه مورد نظرتان می‌توانید از طریق منوی بالای صفحه در سایت ما اقدام کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx