هر آنچه که باید درباره هسته معاملات بورس بدانید!

هسته معاملات بورس

بازار بورس ایران دارای اصطلاحات تخصصی بیشماری است که شرکت کنندگان در این بازار بهتر است نسبت به آن‌ها اطلاعات داشته باشند.

یکی از این اصطلاحات که تا چند سال پیش و قبل از استقبال بی نظیر مردم از بورس کمتر به گوش می‌رسید «هسته معاملات» است.

اصطلاحی که امروزه به واسطه مشکلات و اختلالاتی که برای آن پیش می‌آید بر سر زبان اکثر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران افتاده است.

عناوین مطلب:

در واقع اختلالات هسته بورس اخیراً چنان زیاد شده است که سرمایه‌گذاران خواه ناخواه در مورد آن کنجکاوی می‌کنند. اما اصلاً هسته معاملات بورس به چه معناست و چه نقشی در بازار بورس دارد؟ همچنین اختلالات هسته بورس ناشی از چیست و چه تأثیری در معاملات می‌گذارد؟ در این مقاله می‌خواهیم به پاسخ این سؤالات بپردازیم.

هسته معاملات بورس چیست؟

از نظر معنایی، هسته به معنی مرکز کنترل و در واقع واحد پردازش هر سیستمی است که تمام اجزای دیگر را به هم مرتبط و فعالیت‌های آن‌ها را هماهنگ می‌کند.

ویژگی‌ها و ساختار

برای نهایی شدن سفارش‌های خرید و فروش سرمایه‌گذاران در بازار بورس به وجود یک پردازشگر بسیار قدرتمند و دقیق نیاز است که بتواند معاملات را در مدت زمان کوتاه و با دقت بالا پردازش و نهایی کند.

هسته معاملات برای انجام این هدف طراحی شده است. این سیستم برای انجام هدف مورد نظر دارای ماژول‌ها و قابلیت‌های متعددی است که موجب شده به یک سامانه بسیار بزرگ و پیچیده تبدیل شود. هسته معاملات باید قادر به دریافت حجم بسیار بزرگی از اطلاعات مربوط به سفارش‌های کاربران باشد و بتواند آن‌ها را بدون اختلال پردازش کند.

ظرفیت دریافت حجم بالای اطلاعات توانایی پردازش اطلاعات سرعت بالا دسترسی به ماژول‌های مختلف و غیره از ویژگی‌های اولیه سیستم معاملاتی بورس است. بدیهی است که بدون این ویژگی‌ها هسته معاملات قادر به اجرای سفارش‌های کاربران نخواهد بود و این موجب ایجاد اختلال در بازار بورس می‌شود.

اطلاعات موجود در هسته معاملات را می‌توانید در سایت tsetmc مشاهده کنید.

نحوه کار هسته معاملات

نحوه کار هسته معاملات بورس به این صورت است که کاربران ابتدا سفارش‌های خرید و فروش خود را بر روی پلتفرم کارگزاری ثبت می‌کنند، سپس این اطلاعات به هسته معاملات منتقل می‌شود تا در آنجا پردازش‌های لازم روی سفارش‌های انجام شود.

هسته معاملات پس از انجام پردازش‌های لازم سفارش‌های کاربران را نهایی و در واقع خرید و فروش سهام را انجام می‌دهد.

به طور خلاصه، هسته معاملات وظیفه دریافت اطلاعات اولیه کاربران و نهایی کردن سفارش‌ها را بر عهده دارد و این موضوع اهمیت کارایی هسته را نشان می‌دهد. 

بیشتر بخوانید: روش ارسال سفارش آنلاین و آفلاین در بورس

طراحی هسته معاملات بورس ایران

هسته معاملات بازار بورس ایران توسط یک شرکت خارجی معتبر در زمینه فناوری اطلاعات به نام شرکت آتوس انجام شده است.

این شرکت فرانسوی یکی از برترین شرکت‌های فعال در این حوزه است و علاوه بر ایران در کشورهای متعدد دیگری مانند آلمان و هلند نیز فعالیت داشته است. هسته معاملات بورس برای اولین بار در سال 1387 طراحی و در اختیار کاربران قرار گرفت.

به‌روزرسانی هسته معاملات

همان‌طور که لازمه هر سیستمی است، هسته معاملات بورس نیز برای پاسخگویی به نیازهای روز و حجم فزاینده سفارش‌های کاربران نیازمند به‌روزرسانی‌های منظم است.

این موضوع به ویژه در چند سال اخیر و با افزایش استقبال کاربران اهمیت بیشتری پیدا کرده است. متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلاتی مانند تحریم‌های بین‌المللی، بروزرسانی ماژول‌های هسته معاملات توسط شرکت فرانسوی وجود نداشت تا اینکه بالاخره در سال 1395 آخرین نسخه بروزرسانی متعلق به سال 2015 به طور کامل بر روی هسته معاملات بورس ایران اجرا شد.

اما همان‌طور که گفته شد، به دلیل افزایش حجم اطلاعات دریافتی توسط هسته و عدم بروزرسانی منظم اختلال‌های متعددی در این سیستم ایجاد شده است.

مشکلات فعلی هسته معاملات

افزایش تعداد کدهای بورسی از یک طرف و معرفی نمادهای جدید به بازار از سوی دیگر موجب اختلال در کارکرد هسته معاملات شده است که این موضوع، نارضایتی‌های کاربران را به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: کد بورسی چیست؟ چگونه کد معاملاتی آنلاین را سریع و رایگان دریافت کنیم؟

مشکلات هسته معاملات بورس
بدیهی است که هسته معاملات با طراحی فعلی آن نمی‌تواند پاسخگویی حجم بسیار زیاد اطلاعات وارد شده باشد. اما راه‌حل کار چیست؟

به نظر می‌رسد با توجه به روابط تیره و تار میان ایران و شرکت اصلی طراحی کننده هسته معاملات نمی‌توان انتظار به‌روزرسانی جدید از سوی این شرکت را داشت. بنابراین یکی از راه‌حل‌های موجود مراجعه به شرکت‌های چینی و یا سایر کشورها برای به‌روزرسانی هسته فعلی یا طراحی یک هسته جدید باشد.

با توجه به عدم تجربه و دانش کافی این شرکت‌ها در زمینه طراحی هسته معاملات نمی‌توان انتظار دریافت یک محصول کاملاً بی نقص را داشت.

راه‌حل دوم تکیه بر دانش و تخصص داخلی برای طراحی یک سیستم بومی است. تکیه بر تولید داخلی نیازمند تأمین زیرساخت مناسب و صرف زمان بسیار طولانی است.

حتی در صورت امکان‌پذیر بودن، نمی‌توان انتظار داشت متخصصان بتوانند در زمان کوتاه یک سیستم کارآمد طراحی کنند. این در حالی است که روز به‌روز بر حجم اطلاعات وارد شده به هسته و در نتیجه اختلالات آن افزوده می‌شود.

سخن پایانی

هسته معاملات بورس، سیستم مرکزی دریافت و پردازش اطلاعات مربوط به معاملات کاربران بورس است. سفارش‌های خرید و فروش و عملیات مختلف کاربران در پلتفرم کارگزاری ثبت و از آنجا به هسته معاملات بورس منتقل می‌شود.

در سال‌های اخیر افزایش بی سابقه کاربران بورس و حجم معاملات موجب ایجاد اختلالات متعددی در کارکرد هسته بورس شده است. یکی از راه‌حل‌های برطرف کردن نواقص هسته معاملات، مراجعه به شرکت‌های در دسترس برای به‌روزرسانی هسته معاملات یا طراحی یک سیستم جدید است.

راه‌حل دیگر، تکیه بر تخصص داخلی برای طراحی یک سیستم بومی است. عدم همکاری شرکت‌های تراز اول جهانی با ایران به دلیل تحریم‌ها و فراهم نبودن زیرساخت و زمان‌بر بودن طراحی سیستم توسط متخصصان داخلی موجب شده چالش‌های جدی پیش روی بورس قرار بگیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx