گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های بورسی

گزارش فعالیت ماهانه

توجه به گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های بورسی (شامل میزان تولید، میزان فروش، وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها و …) و سایر گزارش‌های ارائه شده توسط شرکت‌ها اهمیت زیادی در تحلیل بنیادی شرکت دارد و سرمایه‌گذاران باید این کار را به صورت مستمر انجام دهند.

تمام شرکت‌های بورسی موظفند در آخر هر ماه اطلاعیه‌ای به نام «گزارش فعالیت ماهانه دوره 1 ماهه» را در سایت کدال منتشر کنند و در آن اطلاعات مربوط به فعالیت یک ماه گذشته شرکت را در اختیار سهامداران قرار دهند.

در این مقاله قصد داریم به محتوای گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های بورسی و نحوه دسترسی به آن‌ها بپردازیم. همچنین، پس از بحث در مورد گزارش فعالیت ماهانه شما را با نحوه دسترسی به این اطلاعات مفید آشنا خواهیم کرد تا بتوانید از این پس با بررسی مستمر گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها از نظر بنیادی، با دیدگاه آگاهانه‌تری سهام مناسب را انتخاب کرده و سرمایه‌گذاری بهتری داشته باشید.

عناوین مطلب:

اما پیش از شروع بحث، بد نیست به صورت مختصر با سایت کدال آشنا شویم.

سایت کدال چیست؟

سایت کدال منبع رسمی انتشار گزارش‌ها و اطلاعیه‌های شرکت‌های بورسی است که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند.

این سامانه یکی از منابع پرکاربرد تحلیلگران بنیادی و سرمایه‌گذاران است که از آن برای دسترسی به آخرین اطلاعیه‌های مربوط به شرکت‌های مختلف بورسی و استفاده از اطلاعات موجود در سایت برای انجام تحقیقات بنیادی در مورد شرکت‌ها استفاده می‌کنند.

گزارش فعالیت ماهانه چیست؟

در تحلیل وضعیت بنیادی شرکت‌های بورسی تلاش برای یافتن پاسخ برای سوالاتی از جمله این‌که «میزان تولید شرکت چه مقدار است؟»، «میزان فروش شرکت در سال جاری و گذشته چند درصد تغییر کرده است؟»، و نیز میزان مجموع سرمایه‌گذاری‌ها، سهامداران و… بسیار مهم است.

از این رو، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران موارد این چنینی را به طور مستمر بررسی کرده و در زمان خرید یا فروش سهم مدنظر قرار می‌دهند.

تمام شرکت‌های فعال در بازار بورس گزارش جامعی از فعالیت‌های خود در یک ماه گذشته تهیه کرده و در سامانه جامع کدال منتشر می‌کنند. این گزارش که «گزارش فعالیت ماهانه» نام دارد شامل تمام مواردی است که در بالا ذکر کردیم.

گزارش فعالیت ماهانه شرکت ها
گزارش فعالیت ماهانه شامل اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها در حوزه کاری آن‌ها در یک ماه گذشته است.

بنابراین، گزارش فعالیت ماهانه یکی از چندین گزارشی است که تمام شرکت‌های فعال در بورس به طور مرتب و ماهانه در سایت کدال منتشر می‌کنند. این گزارش عمدتاً حاوی اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها در حوزه کاری آن‌ها در یک ماه گذشته است.

اهمیت گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های بورسی

یکی از مهم‌ترین جوانب تحلیل بنیادی شرکت‌های بورسی و ارزیابی عملکرد مالی آن‌ها توجه به اطلاعات موجود در گزارش‌های ماهانه شرکت‌های فعال در بورس است.

تحلیلگران و سهامداران با بررسی اطلاعات مالی شرکت‌ها و مقایسه عملکرد شرکت با ماه‌ها یا حتی سال‌های گذشته می‌تواند درک بهتری از وضعیت فعلی شرکت به دست آورده و بر اساس آن اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت کند.

بیشتر بخوانید: 7 فاکتوری که برای خرید سهام با تحلیل بنیادی باید لحاظ کنید!

تحلیل بنیادی
فعالان بازار به عنوان بخشی از تحلیل بنیادی خود به گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت‌ها مراجعه می‌کنند.

سرمایه‌گذاران بازار بورس از اطلاعات موجود در صورت‌های مالی شرکت‌ها که تغییر هر یک از آیتم‌های آن‌ها می‌تواند سودآوری شرکت را تحت تاثیر قرار دهد برای تحلیل بنیادی شرکت استفاده می‌کنند. این گزارش‌ها شامل گزارش‌های ماهانه و گزارش‌های میان دوره‌ای است.

شرکت‌های بورسی موظفند وضعیت عملکرد خود در طی یک ماه گذشته را که شامل میزان تولید، میزان فروش و نرخ فروش است در قالب یک گزارش ماهانه منتشر کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند بر اساس اطلاعات موجود در این گزارش‌ها تعیین کنند که آیا شرکت دارای روند عملیاتی مناسبی است یا خیر.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صورت‌های مالی و اهمیت آن در حسابرسی شرکت‌ها

چگونه به گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های بورسی دسترسی پیدا کنیم؟

همان‌طور که گفتیم، برای دسترسی به اطلاعیه‌های مختلف شرکت‌های بورسی از جمله گزارش فعالیت ماهانه باید به سایت کدال مراجعه کنید.

در سایت کدال در قسمت جستجو، نماد شرکت مورد نظر را وارد کرده و دکمه جستجو را بزنید (مطابق تصویر زیر):

جستجوی نماد در کدال
نحوه جستجوی نماد یک شرکت در سایت کدال

در صفحه ظاهر شده، تمام اطلاعیه‌های منتشر شده توسط شرکت مدنظر بر حسب آخرین تاریخ برای شما نمایش داده می‌شود. در فهرست پیش رو می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از اطلاعیه‌ها، محتوای آن‌ها را مطالعه کنید.

برای دسترس به گزارش فعالیت ماهانه کافی است در بین اطلاعیه‌های ثبت شده آخرین اطلاعیه با عنوان «گزارش فعالیت ماهانه دوره 1 ماهه» را پیدا کنید (مطابق تصویر زیر):

پیدا کردن اطلاعیه در کدال

گزارش ماهانه دوره 1 ماهه شرکت‌ها شامل چه مواردی است؟

به صورت کلی، موارد ذکر شده در گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها به زمینه فعالیت هر شرکت بستگی دارد. در ادامه، برای بررسی دقیق‌تر گزارش‌های ماهانه شرکت‌های بورسی، دو گروه بزرگ شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

پیش از بررسی گزارش لازم به ذکر است که علی رغم تفاوت‌های موجود در گزارش‌ها، آنچه در همه این گزارش‌ها مشترک است «سر برگ گزارش‌ها» است که شامل اطلاعات کلی مربوط به شرکت است. به تصویر زیر نگاه کنید:

سربرگ گزارش
سربرگ گزارش مربوط به یک شرکت بورسی

سر برگ گزارش‌های تمام شرکت‌های بورسی به صورت تصویر بالاست و شامل اطلاعات زیر است:

  • نام شرکت
  • نماد بورسی شرکت
  • کد صنعت
  • تاریخ سال مالی
  • سرمایه ثبت شده (سرمایه‌ای که در بدو تاسیس شرکت به ثبت رسیده است)
  • تاریخ و نوع گزارش
  • وضعیت ناشر (بورس یا فرابورس)

نکته: توجه کنید تمام ارقام قید شده در گزارش‌های فعالیت ماهانه به میلیون ریال است و برای تبدیل به ریال باید 6 رقم صفر جلوی اعداد قرار دهید.

اطلاعات مندرج در گزارشات ماهانه شرکت‌های تولیدی

برای شروع کار، ابتدا گزارش‌های مربوط به شرکت‌های تولیدی را بررسی می‌کنیم.

شرکت‌های تولیدی شامل گروه بسیار بزرگی از شرکت‌های فعال در بورس است که با توجه به زمینه فعالیت مشترک، به صورت کلی اطلاعات یکسانی را در گزارش‌های فعالیت ماهانه خود درج می‌کنند.

همان‌طور که از نامشان پیداست، زمینه فعالیت این دسته از شرکت‌ها، تولید و فروش محصولات مختلف است. از این رو، تهیه کنندگان گزارش‌های فعالیت ماهانه این شرکت‌ها اطلاعات مختلفی در رابطه با میزان تولید، میزان فروش و نرخ فروش و مبلغ فروش محصولات خود را در گزارش‌های خود درج می‌کنند.

نمونه گزارش عملکرد ماهانه شرکت تولیدی

به عنوان مثال، در تصویر زیر گزارش فعالیت ماهانه مربوط به شرکت تولیدی «کیا الکترود شرق» را مشاهده می‌کنید:

گزارش کیا الکترود شرق
گزارش فعالیت ماهانه شرکت تولیدی «کیا الکترود شرق»

برای توضیح بیشتر این گزارش، به قسمت‌های شماره‌گذاری شده در تصویر نگاه کنید:

  • در ستون سمت راست گزارش (قسمت 1)، نام محصولات تولیدی شرکت ذکر شده است.
  • در قسمت 2، میزان تولید، میزان فروش، نرخ فروش و مبلغ فروش مربوط به هر محصول از ابتدای سال مالی تا ماه گذشته گزارش شده است.
  • در قسمت 3، میزان تولید، میزان فروش، نرخ فروش و مبلغ فروش مربوط به هر محصول برای یک ماه اخیر گزارش شده است.
  • در قسمت 4، میزان تولید، میزان فروش، نرخ فروش و مبلغ فروش مربوط به هر محصول از ابتدای سال مالی تا تاریخ انتشار گزارش اعلام شده است. (معادل مجموع قسمت‌های 2 و 3 است).
وضعیت فروش شرکت
اعلام وضعیت فروش محصولات شرکت در گزارش فعالیت ماهانه

با یک نگاه اجمالی به این گزارش می‌توان به راحتی عملکرد شرکت در یک ماه گذشته را نسبت به ماه‌های قبل مقایسه کرد (به تاریخ سال مالی هم دقت کنید).

نکته: اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که مبلغ فروش در واقع همان حاصل‌ضرب مقدار فروش در نرخ فروش است.

اطلاعات موجود در گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هولدینگ‌ها

یکی دیگر از انواع شرکت‌های بورسی که تعداد آن‌ها هم بسیار زیاد است شرکت‌های «سرمایه‌گذاری و هولدینگی» است. بنابراین، بد نیست به صورت مختصر اما جامع با اطلاعات موجود در گزارش‌های فعالیت ماهانه این دسته از شرکت‌ها نیز آشنا شویم.

همان‌طور که از تصویر زیر پیداست، قالب کلی گزارش‌های فعالیت ماهانه دوره 1 ماهه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هولدینگی با گزارش‌های شرکت‌های تولیدی متفاوت است. برای مثال، در تصویر زیر گزارش یک ماهه نماد تاصیکو را مشاهده می‎کنید:

گزارش تاصیکو
گزارش فعالیت ماهانه نماد بورسی «تاصیکو»

در قسمت بالای گزارش فیلدهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها انتخاب کنید. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

  • خلاصه صورت سرمایه‌گذاری به تفکیک صنعت (در این بخش کل وضعیت پرتفوی شرکت به تفکیک صنایع مختلف نمایش داده می‌شود)
  • صورت وضعیت پرتفوی شرکت‌های بورسی (جزئیات پرتفوی بورسی شرکت نمایش داده می‌شود)
  • صورت وضعیت پرتفوی شرکت‌های خارج بورسی (جزئیات پرتفوی غیر بورسی شرکت نمایش داده می‌شود)
  • صورت ریز معاملات سهام تحصیل شده (معاملات مربوط به خرید سهام)
  • صورت ریز معاملات سهام واگذار شده (معاملات مربوط به فروش سهام)
  • درآمد حاصل از سود سهام محقق شده (سود حاصل از سودهای سهام مختلف)

استخراج اطلاعات مهم از گزارشهای فعالیت ماهانه شرکت‌های سرمایه‌گذاری

بررسی گزارش‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مقایسه با شرکت‌های تولید کمی پیچیده‌تر است و به طور کلی در تحلیل بنیادی این شرکت‌ها باید دقت بیشتری کرد.

اما برای کمک به شما در نحوه ارزیابی گزارش‌های ماهانه شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بخش بعدی از این مقاله نکات کاربردی و مهمی را بررسی خواهیم کرد که می‌توانید در هنگام بررسی گزارش‌ها و استخراج اطلاعات آن‌ها را مدنظر قرار دهید:

ارزش پرتفوی بورسی شرکت

شرکت‌های سرمایه‌گذاری به عنوان بخشی از فعالیت خود بر روی سهام شرکت‌های بورسی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند. دانستن ارزش پرتفوی بورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. برای این کار، ابتدا به بخش «خلاصه صورت سرمایه‌گذاری به تفکیک صنعت» رفته و در قسمت «پذیرفته شده در بورس» جمع ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت را مشاهده کنید (مطابق تصویر زیر):

ارزش پورتفوی بورسی
بررسی ارزش پورتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری

مجدداً، توجه کنید اعداد قید شده به میلیون ریال است و برای خواندن آن‌ها باید 6 رقم صفر جلوی اعداد قرار دهید و آن‌ها را ریال بخوانید. برای مثال، ارزش پرتفوی بورسی نماد تاصیکو (در تصویر بالا) حدود 62197 میلیارد تومان است.

در مرحله بعد می‌توانید این عدد را با ارزش بازار سهم مقایسه کنید (ارزش بازاری هر سهم در تابلوی معاملاتی آن سهم در سایت TSETMC درج می‌شود).

معمولاً اگر ارزش بازار یک سهم کمتر از ارزش پرتفوی بورسی آن شرکت باشد، می‌توان آن را یک امتیاز مثبت برای سهم دانست چرا که سرمایه‌گذاری روی این سهم‌ها ریسک کمتری خواهد داشت. لازم به ذکر است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری با فروش سهام خود «سود شناسی» می‌کنند.

به عبارت دیگر، ممکن است شرکتی سهام خود را فروخته باشد و سود خوبی شناسایی کرده باشد ولی دیگر ارزش و بار پرتفوی بورسی بالایی ندارد. در نتیجه ممکن است ببینید گاهی برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس با نسبت P/E بسیار پایین در حال معامله هستند.

برای مثال، در سال گذشته نماد وصنعت با P/E حدود 6 در بازار در حال معامله بود، در حالی که P/E گروه آن 22 بود. دلیل این اتفاق آن است که نماد وصنعت بار خود را خالی کرده و حالا پرتفوی بورسی این شرکت ارزش چندان زیادی ندارد.

همچنین، توجه کنید که ارزش بازار نماد وصنعت 7248 میلیارد تومان، در حالی که مجموع ارزش پرتفوی بورسی و غیر بورسی آن 3000 هزار میلیارد تومان بود. از این رو می‌بینیم که وصنعت با این P/E پایین چندان مورد توجه سرمایه‌گذاران نیست.

البته لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری‌های خارج از بورس تنها با بهای تمام شده در گزارش‌ها اعلام شده و قیمت روز آن‌ها گزارش نمی‌شود. برای حل این مشکل می‌توانید به بخش صورت وضعیت پرتفوی شرکت‌های خارج بورسی در گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت‌ها مراجعه کرده و ببینید شرکت در خارج از بورس چه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده و ارزش روز آن‌ها را به طور تقریبی حساب کنید.

حال اگر بخواهیم وضعیت نماد وصنعت را با نماد وتوسم مقایسه کنیم می‌بینیم که ارزش بازار وتوسم در سال گذشته 6538 میلیارد تومان بوده و با P/E حدود 6.5 در بازار معامله شده است.

همچنین، با مراجعه به آخرین گزارش فعالیت ماهانه این شرکت در سایت کدال متوجه می‌شویم که فقط ارزش پرتفوی بورسی این شرکت 8339 میلیارد تومان بوده است.

بر اساس مقایسه انجام شده می‌توانیم نتیجه بگیریم که در حال حاضر نماد وتوسم وضعیت بسیار بهتری نسبت به نماد وصنعت دارد.

در این بخش از مقاله مقدمه کوتاهی بر تحلیل بنیادی دو نماد وتوسم و وصنعت انجام دادیم تا شما را با نحوه استفاده از اطلاعات موجود در گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت‌های سرمایه‌گذاری آشنا کنیم.

اما گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت‌های بورسی انواع مختلفی دارد که در زیر به صورت اجمالی با آن‌ها آشنا می‌شویم.

انواع گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت‌های بورسی

گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌ها به سه نوع مختلف تقسیم می‌شود:

  1. گزارش‌هایی که حاوی اطلاعات خرید و فروش هستند
  2. گزارش‌هایی که حاوی اطلاعات درآمدی و نیز ارائه خدمات هستند
  3. گزارش‌هایی که شامل اطلاعات تولید و فروش شرکت هستند

جمع‌بندی

شرکت‌های بورسی به صورت مرتب گزارش‌های مختلفی در زمینه فعالیت خود منتشر می‌کنند. یکی از این گزارش‌ها، «گزارش فعالیت ماهانه» است که به صورت ماهانه در سایت کدال منتشر می‌شود و حاوی اطلاعات مربوط به عملکرد شرکت‌ها در یک ماه گذشته است.

تحلیلگران و سرمایه‌گذاران می‌توانند از اطلاعات موجود در گزارش فعالیت ماهانه برای تحلیل وضعیت بنیادی شرکت‌ها و تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در یک شرکت خاص استفاده کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx