نکات مربوط به خرید سهام قبل از مجمع

خرید سهام قبل از مجمع

خرید سهام قبل از مجمع، از جمله مواردی است که براساس شرایط خاصی انجام می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل درباره نحوه خرید سهام قبل از مجمع و نکات مهم آن صحبت کنیم. اگر شما هم به دنبال خرید سهام قبل از مجمع هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

خرید سهام قبل از مجمع چیست؟

اولین و قدیمی‌ترین هدف سرمایه‌گذاری در بازار بورس این است که شما با سرمایه‌گذاری بر روی یک شرکت، در سود، ضرر و تمام فعالیت‌های آن شرکت سهیم شده و سود سالانه سهام شرکت را دریافت می‌کنید.

عناوین مطلب:

اما بتدریج با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بازار بورس اوراق بهادار، مفهوم دیگری از سرمایه گذاری در بازار بورس به وجود آمد که در آن، هر سهم شرکت به عنوان دارایی، قابلیت خرید و فروش داشته و قیمت آن در بازار بورس با نوسان همراه می‌شود.

بنابراین؛ هر سرمایه‌گذار با خرید سهام یک شرکت و فروش آن در قیمتی بالاتر، می‌تواند سود خوبی به دست آورد. این نوع سرمایه‌گذاری و معامله در کشورهای مختلفی ازجمله ایران وجود دارد.

البته لازم به ذکر است که در ایران، به دلیل اینکه بیشتر سهامداران خرد هستند و با سرمایه‌های نه‌چندان زیاد در بازار بورس حضور دارند، به این نوع معامله‌گری بسیار خوشبین هستند.

اما در مقابل؛ افرادی با سرمایه بیشتر، معمولاً به دنبال سود تقسیمی سالانه شرکت‌ها هستند که این راه مطمئن‌تری برای این نوع سهامداران به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: پرداخت سود سهام به سهامداران چگونه است؟

به طور کلی؛ سود تقسیمی شرکت‌ها بر اساس نوع سودآوری و تولیدی که آن شرکت دارد، متفاوت است. معمولاً این سود به ازای هر سهم، بین یک تا چند صد تومان است. بنابراین شما بر اساس میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید تعداد سهام مشخصی را خریداری نمایید.

به ‌طور مثال؛ فرض کنید که سرمایه شما به ‌اندازه 100 سهم از سهام یک شرکت است که می‌تواند 100 تومان سود نقدی تقسیم کند؛ بنابراین شما در پایان سال مالی، 10هزار تومان سود دریافت خواهید کرد.

حال، موضوع مهم این است که سود اصلی، در خرید سهام قبل از مجمع نهفته است؛ اما در هر موقعیتی ارزش بررسی ندارد.

به عبارت دیگر؛ اگر به مثالی که ذکر کردیم نگاهی بیندازید، کاملا مشخص است که مقدار سود محاسبه شده، بسیار ناچیز بوده و هیچ سهامداری را راضی نمی‌کند. پس در این مورد، بررسی خرید سهام قبل از مجمع منطقی به نظر نمی‌رسد.

اما فرض کنید شخصی که از همین نماد 100هزار سهم خریداری کرده، می‌تواند 10میلیون تومان سود به دست آورد که این مبلغ سود نسبتاً خوبی است؛ بنابراین، برای این مورد خرید سهام قبل از مجمع را می‌توان بررسی کرد.

ممکن است در ابتدای کار، از سود سالانه و سهامداری ناامید شوید؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از نمادها سودسازی خوبی نسبت به قیمت سهم دارند و این می‌تواند فرصت مناسبی برای خرید سهام قبل از مجمع باشد.

بهترین راه تشخیص این نوع سهام، استفاده از مفهوم P/E هست.

نسبت P/E، قیمت هر سهم را نسبت به سود پیش‌بینی‌شده بیان می‌کند. بر اساس این تناسب، هرچه قیمت سهم کمتر و سود به دست آمده بیشتر باشد، این نسبت کمتر بوده و فرصت خوبی برای شما ایجاد می‌کند.

در چنین نمادهایی، شما می‌توانید تعداد سهام بیشتری خریداری کرده و به ازای هر سهم، سود قابل‌توجهی برداشت کنید. به این ترتیب؛ اولین و اصلی‌ترین نکته برای خرید سهام قبل از مجمع، توجه به نسبت P/E است.

به عبارت دیگر؛ اگر قصد دارید در سود سالانه یک شرکت سهیم باشید، باید به دنبال نمادهایی باشید که P/E  کمتری دارند.

نسبت PE
برای خرید سهام قبل از مجمع، توجه به نسبت P/E بسیار مهم است؛ چراکه هرچقدر این نسبت کمتر باشد، قیمت سهام برای خرید و کسب سود بیشتر بهتر است.

در حالت کلی؛ این نسبت نمایانگر تعداد سال‌هایی است که شما اصل پولتان را از طریق سود سالانه به دست می‌آورید؛ یعنی اگر P/E یک شرکت 4 باشد، شما حدودا در طی 4 سال، سودی برابر با اصل سرمایه اولیه خود برداشت خواهید کرد.

معمولا نسبت  P/E  بانک‌ها 5 است؛ اما فرق اصلی بین بانک و یک نماد بورسی، در سود ساخته‌شده شرکت است که مدام در حال تغییر است. اگر شما شرکت درستی را جهت سرمایه‌گذاری انتخاب کرده باشید، خیلی سریع‌تر به سود اصلی خود می‌رسید.

تشخیص شرکت‌های مناسب برای خرید سهام قبل از مجمع

در قسمت قبلی، اولین شرط اساسی برای انتخاب یک نماد در زمان خرید سهام قبل از مجمع را بررسی کردیم؛ اما غیر از این مورد، لازم است به چند نکته مهم  دیگر نیز توجه کنید.

اولین نکته قابل توجه این است که سود پیش‌بینی ‌شده و سود به دست آمده شرکت، دقیقاً همان سودی نیست که به هر برگ سهم تعلق می‌گیرد؛ بلکه شرکت می‌تواند تا 90 درصد این سود را به‌ عنوان سود انباشته در شرکت نگهداری کرده و از آن برای کارهای مختلف استفاده کند.

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه سود و زیان انباشته + جایگاه آن در ترازنامه

جالب است بدانید که قبل از تشکیل مجمع و تصمیم آن، شما نمی‌توانید به ‌طور دقیق از تصمیم شرکت درباره  مقدار سود تقسیم شده و مقدار سود نگهداری شده باخبر شوید.

تنها راه برای کشف این موضوع، نگاه به تاریخچه شرکت در سایت کدال و سودهای تقسیمی نقدی (dps) نوشته‌ شده در سایت سازمان بورس اوراق بهادار (tse.ir) است.

بدیهی است که هر چه سود تقسیمی یک شرکت بیشتر باشد، برای سهامدار جذاب‌تر خواهد بود. در این حالت با دو نوع شرکت مواجه هستیم:

  1. شرکت‌های ارزشی که سودآوری خوبی دارند و اغلب درصد بالایی را تقسیم می‌کنند.
  2. شرکت‌های‌ رشدی که اغلب در حال رشد و گسترش بوده و به سود انباشته بیشتری نیاز دارند؛ بنابراین، این شرکت‌ها تمایل دارند که درصد بیشتری از سود حاصله را برای گسترش شرکت استفاده کنند.

به این ترتیب؛ برای خرید سهام قبل از مجمع، بهتر است که به دنبال شرکت‌های ارزشی باشید.

نکته مهم دیگری که حائز اهمیت است، توجه به مدت زمان پرداخت سود به سهامداران است. هر شرکت بعد از اتمام سال مالی، یک فرصت 4 ماهه برای برگزاری مجمع و بعد از آن یک فرصت 8 ماهه برای پرداخت سود نقدی به سهامداران دارد.

ازاین‌رو؛ شرکت‌هایی که در مدت زمان کوتاه‌تری سود نقدی را به سهامداران خود پرداخت کنند، برای سرمایه‌گذاری و خرید سهام قبل از مجمع جذاب‌تر هستند.

شایان ذکر است که برای پیدا کردن این موارد، تنها اطلاعیه‌های موجود در سامانه کدال راه‌گشای شما خواهد بود.

نکات مهمی که قبل از خرید سهام باید مد نظر قرار دهید

پیش از خرید سهام، توجه به این نکته ضروری است که بعد از انتخاب سهام توسط سازمان بورس جهت رفتن به مجمع و افزایش سرمایه، در اطلاعیه سامانه کدال تاریخی برای مجمع افزایش سرمایه سهم تعیین و در این سامانه به اطلاع عموم افراد و سهامداران می‌رسد.

در این اطلاعیه؛ اطلاعاتی نظیر میزان افزایش سرمایه سهم، مدت بسته شدن و باز شدن سهم بعد از دعوت به مجمع و … ذکر می‌شود.

علاوه بر این؛ درباره قیمت جدید سهم نیز تصمیم‌گیری می‌شود. بعد طی این مراحل، یک آگهی‌ درباره دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده برای کلیه سهامدارانی که آن سهم را خریداری کرده‌اند، روی سامانه کدال منتشر می‌شود که مکان و زمان دقیق تشکیل مجمع عمومی در آن ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره انواع مجمع بورسی (موسس، عادی و فوق العاده)

چنانچه تمایل دارید در مجمع افزایش سرمایه حضور داشته باشید، بایستی پیش از رفتن سهم به مجمع، نسبت به خرید آن سهم اقدام کنید تا بتوانید در مجمع افزایش سرمایه شرکت حضور داشته باشید.

به شما توصیه می‌کنیم که پیش از خرید سهام، تمامی اطلاعات آن را در سامانه کدال به صورت همه‌جانبه و کلی مورد مطالعه قرار دهید تا با این کار، به یکباره دچار توقف نماد در بازار نشوید.

بیشتر بخوانید: وضعیت نماد شرکت‌ها در بورس (مجاز، ممنوع و متوقف بودن)

علاوه بر این؛ چنانچه نیاز به نقد کردن سرمایه خود داشته باشید هم در زمانی که سهم به مجمع می‌رود و توقف کرده است، به مشکل برنخواهید خورد.

خرید سهام قبل از مجمع باعث می‌شود زمانی که شرکت قصد تجدید ارزیابی از دارایی‌های خود در برابر تورم موجود را دارد، شما نیز شریک شوید و از رفتن سهام به مجمع سود به دست آورید.

اگر بخواهیم درباره بهترین زمان خرید سهم در زمان افزایش سرمایه صحبت کنیم، باید این نکته را متذکر شویم که سود تقسیمی متعلق به خود برگه سهم است و نه فرد.

به عبارت دیگر؛ سود متعلق به خود برگه سهام به معنای آن است که برای شرکت و نماد مهم نیست این برگه سهم دست چه سهامداری باشد. یعنی شما اگر یک سال مداوم دارنده این برگه سهم باشید و قبل از مجمع آن را به شخص دیگری واگذار کرده باشید، سود مجمع متعلق به فرد مذکور است، نه شما.

موضوع جالب دیگر در خرید سهام قبل از مجمع این است که شما حتی می‌توانید در روز قبل از مجمع و بسته شدن نماد، سهام مورد نظر را خریداری کرده و با آن وارد مجمع شوید، سپس سود حاصله را دریافت نمایید.

آخرین نکته‌ای که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، اهمیت روند بازار در خرید سهام قبل از مجمع است. بهترین حالت این است که شما در یک روند مثبت و یا خنثی، وارد مجمع شوید.

چراکه اگر در روند منفی خرید سهام قبل از مجمع را انجام دهید، بعد از باز شدن سهام ممکن است با ریزش بسیار زیاد قیمت مواجه شوید. در واقع؛ طبق قانون بعد از باز شدن سهام بعد از مجمع، محدوده نوسان برداشته می‌شود و آن روز معاملاتی ممکن است شما تا 100 درصد منفی قیمت را نیز تجربه کنید.

سوالات متداول

بهترین راه تشخیص میزان سوددهی یک شرکت چیست؟

بهترین راه تشخیص سهام سودده، استفاده از مفهوم P/E هست. نسبت P/E، قیمت هر سهم را نسبت به سود پیش‌بینی‌ شده بیان می‌کند که بر این اساس، هرچه قیمت سهم کمتر و سود به دست آمده بیشتر باشد، این نسبت کمتر بوده و فرصت خوبی برای شما ایجاد می‌کند.

برای خرید سهام قبل از مجمع، شرکت ارزشی بهتر است یا شرکت رشدی؟

برای خرید سهام قبل از مجمع، بهتر است که به دنبال شرکت‌های ارزشی باشید؛ چراکه شرکت‌های ارزشی سودآوری خوبی دارند و اغلب درصد بالایی را تقسیم می‌کنند؛ درحالی که شرکت‌ رشدی اغلب در حال رشد و گسترش بوده و به سود انباشته بیشتری نیاز دارند.

خرید سهام قبل از مجمع، چه مزیتی برای سرمایه‌گذاران دارد؟

خرید سهام قبل از مجمع باعث می‌شود زمانی که شرکت قصد تجدید ارزیابی از دارایی‌های خود در برابر تورم موجود را دارد، شما نیز شریک شوید و از رفتن سهام به مجمع سود به دست آورید.

سخن پایانی

در این مقاله، درباره نکات مهمی که بایستی برای خرید سهام قبل از مجمع مدنظر داشته باشید، صحبت کردیم و ویژگی شرکت‌هایی که جهت خرید سهام قبل از مجمع مناسب هستند را مورد بررسی قرار دادیم.

مهم‌ترین نکات حائز اهمیت در این زمینه؛ میزان سود تقسیمی شرکت (dps)، قیمت هر سهم نسبت به سود (P/E) و توجه به اطلاعیه‌های شرکت در سامانه کدال است.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله، مفهوم خرید سهام قبل از مجمع را به خوبی درک کرده باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx