آربیتراژ مثلثی چیست ؟

آربیتراژ مثلثی

در بازارهای مالی آربیتراژ یکی از استراتژی‌های رایج بین معامله‌گران ریسک‌گریز است.

این استراتژی به دلیل ریسک کمی که دارد، توجه بسیاری از معامله‌گران را به خود جلب کرده است. در این مقاله از بورسینس قصد داریم پا را فراتر از نمونه ساده این استراتژی بگذاریم و به آموزش آربیتراژ مثلثی بپردازیم.

آربیتراژ مثلثی یک استراتژی پیچیده معامله‌گری است که هدف اصلی آن استفاده از تفاوت بین سه دارایی است.

عناوین مطلب:

به این صورت که معامله‌گر دارایی اول را با دارایی دوم، دارایی دوم را با دارایی اول و سپس دارایی سوم را با دارایی اول معامله می‌کند تا از تفاوت قیمتی که بین دارایی‌ها وجود دارد کسب سود کند.

نکات کلیدی

  • آربیتراژ مثلثی یک استراتژی پیچیده معامله‌گری است که هدف اصلی آن استفاده از تفاوت بین سه دارایی است.
  • آربیتراژ انواع مختلفی دارد که شامل همتا به همتا، آربیتراژ Cross-border، آربیتراژ ساده و آربیتراژ مثلثی می‌شود.
  • کسب فرصت‌های بیشتر معاملاتی، کاهش ریسک و افزایش نقدینگی در بازار برخی از مزیت‌های این استراتژی است.
  • ریسک اسلیپیج مهم‌ترین ریسک برای انجام این استراتژی به‌شمار می‌آید.

معرفی آربیتراژ

آربیتراژ نوعی رویکرد در دنیای معامله‌گری است که ناکارآمدی‌های موجود در بازار را تبدیل به فرصت‌های معاملاتی در راستای کسب سود می‌کند.

روش‌های مختلفی از آربیتراژ وجود دارد که توسط معامله‌گران انجام می‌شود که شامل آربیتراژ ساده، آربیتراژ Cross-border، همتا به همتا و آربیتراژ مثلثی می‌شود.

تمامی این روش‌ها به دنبال کسب سود از تفاوت موجود بین دارایی‌ها، در بازارهای مختلف هستند.

معامله در بین دو بازار مختلف بین معامله‌گرانی که از استراتژی آربیتراژ استفاده می‌کنند بسیار رایج است، اما نوعی از این استراتژی وجود دارد که از تفاوت قیمت بین سه دارایی بهره می‌برد؛ نام این استراتژی آربیتراژ مثلثی است.

بیشتر بخوانید: معامله پایه یا مبنا (Basis Trading) چیست؟

آربیتراژ مثلثی ارز دیجیتال چیست؟

آربیتراژ مثلثی از اختلاف قیمت بین سه دارایی استفاده می‌کند (معمولا این استراتژی در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود) تا معامله‌گر بتواند از این فرصت کسب سود کند.

مفهوم این استراتژی زیاد سخت نیست: معامله‌گر دارایی اول را با دارایی دوم، دارایی دوم را با دارایی اول و سپس دارایی سوم را با دارایی اول معامله می‌کند تا از تفاوت قیمتی که بین دارایی‌ها وجود دارد کسب سود کند.

این مراحل تا وقتی که تفاوت قیمت بین دارایی‌ها وجود داشته باشد ادامه پیدا می‌کند تا معامله‌گر بتواند حداکثر سود را با استفاده از این استراتژی کسب کند.

البته باید توجه داشت که این استراتژی آنقدرها هم ساده نیست و برای اجرای آن به چند مورد نیاز است که برخی از آن‌ها شامل شناسایی تفاوت قیمت بین سه دارایی، معامله کردن تمامی این دارایی‌ها در حداقل زمان ممکن و مدیریت ریسک مناسب است.

از آن جایی که بازار ارزهای دیجیتال بی‌ثبات است و با نوسانات قیمتی زیادی همراه است، معامله‌گران باید این استراتژی را در حداقل زمان ممکن انجام دهند تا سودی مناسب و با ریسکی بسیار پایین کسب کنند.

روش اجرای آربیتراژ مثلثی ارز دیجیتال

برای مثال بیایید فرض بر این بگذاریم که یک معامله‌گر باتجربه متوجه عدم تطبیق قیمت در بین سه ارز دیجیتال بیت‌کوین، اتریوم و تتر می‌شود.

سوال اینجا شکل می‌گیرد که ما چگونه می‌توانیم از تفاوت قیمت بین این سه دارایی حداکثر استفاده را ببریم؟

یک معامله‌گر 50000 دلار از بیت‌کوین را با تترهای خود خرید می‌کند و سپس از بیت‌کوین‌های خود برای خرید اتریوم استفاده می‌کند و در نهایت از اتریوم خود برای خرید تتر استفاده می‌کند.

در صورتی که ارزش نسبی تتر تفاوت قابل توجهی با سرمایه اولیه داشته باشد (که در اینجا 50000 دلار بوده)، معامله‌گر فرصت آربیتراژ را به خوبی تشخیص داده است.

توجه داشته باشید که معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال برای به‌دست آوردن سود معقولی از اختلاف قیمت‌های بین دارایی‌ها، باید در انجام این استراتژی سرعت عمل و واکنش‌های سریعی داشته باشند.

باید در نظر گرفت که این استراتژی مدل‌های مختلفی مثل خرید-خرید-فروش و خرید-فروش-فروش دارد که در ادامه می‌خواهیم مدل خرید-خرید-فروش را بر روی سه دارایی بیت‌کوین، اتریوم و تتر بررسی کنیم:

در این مثال معامله‌گر 2000 دلار درآمد کسب می‌کند و برای کسب چنین سودی باید تمامی مراحل را با حداکثر سرعت انجام دهد.

این مراحل شامل خرید بیت‌کوین در قیمت 52000 دلار، خرید اتریوم با استفاده از بیت‌کوین و سپس اتریوم‌های خود با قیمت 52000 دلار بفروشد.

برای اجرای استراتژی خرید-خرید-فروش معامله‌گر باید با استفاده از تترهای خود بیت‌کوین را در پایین‌ترین قیمت ممکن خریداری کرده، بعد بیت‌کوین را به قیمت بالاتری نسبت به اتریوم بفروشد و در آخر اتریوم را با قیمتی بالاتر به تتر تبدیل کند.

همانطور که گفته شد آربیتراژ یک استراتژی بسیار پیچیده است که به سرعت عمل بسیار بالایی نیاز دارد و همین خصوصیت، اجرای این استراتژی به صورت دستی را بسیار سخت و فرسایشی می‌کند.

به همین دلیل معامله‌گران در این روش ترجیح می‌دهند که از ربات‌ آربیتراژ مثلثی استفاده کنند.

این ربات‌های طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند اختلاف قیمت‌های که بین دارایی‌ها وجود دارد را شناسایی کنند و پروسه آربیتراژ مثلثی را به صورت خودکار طی کنند.

این ربات‌ها باعث می‌شوند تا افرادی که فرصت کمی برای رصد کردن بازار دارند، موقعیت‌های معاملاتی را بسیار کمتر از قبل از دست دهند. 

بیشتر بخوانید: ربات ارز دیجیتال؛ نحوه ترید بیت‌کوین با نرم افزار haas

آربیتراژ مثلثی خرید فروش فروش
مثالی برای استراتژی خرید-فروش-فروش

مزایای استفاده از آربیتراژ مثلثی ارز دیجیتال

استفاده از آربیتراژ مثلثی مزیت‌های گوناگونی برای معامله‌گران دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را شرح می‌دهیم:

  • فرصت‌های مالی: معامله‌گرانی که از این استراتژی استفاده می‌کنند نسبت به معامله‌گران دیگر از فرصت‌های معاملاتی بیشتری در راستای کسب درآمد بهره‌مند می‌شوند.

در کل معامله‌گرانی که بتوانند فرصت‌های آربیتراژ را شناسایی کنند، نه تنها از تغییرات قیمت سود می‌کنند، بلکه از اختلاف قیمت‌ها هم سود خواهند کرد.

  • کاهش ریسک: در مباحث نظری، معامله‌گران آربیتراژ به جای تمرکز بر روی یک ارز دیجیتال خاص، برای توزیع ریسک در چندین دارایی مختلف، ریسک را کاهش می‌دهند.

این تنوع سبب اثرپذیری کمتر پرتفوی معامله‌گر در اثر تغییرات قیمتی می‌شود. البته معامله بر اساس استراتژی آربیتراژ مثلثی معایبی هم دارد که در بخش آتی به آن می‌پردازیم.

بنابراین معامله‌گرانی که از این روش استفاده می‌کنند باید روش‌های برای مدیریت ریسک و سرمایه اتخاذ کنند.

  • افزایش نقدینگی جاری در بازار: همانطور که می‌دانید، استراتژی آربیتراژ مثلثی دارای سه دارایی معاملاتی است و این عمل به نوبه خود باعث افزایش حجم معاملات در بازار می‌شود که این موضوع، ایجاد نقدینگی مناسب در بازار ارزهای دیجیتال را به ارمغان می‌آورد.

نقدینگی نشانه خوبی برای ارزیابی سلامت یک بازار مالی است و بازارهای نقدشونده نوسانات کمتری دارند؛ بنابراین احتمال وقوع ریسک‌های مثل اسلیپیج بسیار کاهش خواهد یافت.

  • افزایش بهره‌وری بازار: هدف این استراتژی مثل سایر استراتژی‌های آربیتراژ، اصلاح اختلاف قیمت موجود در بین دارایی‌های یک بازار است که این اصلاح قیمت سبب ایجاد ثبات در قیمت بازار، افزایش بهره‌وری بازار و کاهش ریسک‌های معاملاتی می‌شود.

معایب استراتژی آربیتراژ مثلثی چیست؟

درست مثل تمامی استراتژی‌های دیگر، این استراتژی هم معایب خاص خود را دارد که در ادامه شرح می‌دهیم:

  • ریسک اسلیپیج: این استراتژی ریسک بالایی در بازار ارزهای دیجیتال دارد زیرا این بازار در اکثر مواقع حاوی نوسانات زیادی است و برای پیروی از این استراتژی باید معاملاتی سریع و پی‌درپی انجام شود.

به تفاوت هدف و قیمت تحقق‌یافته در یک معامله اسلیپیج گفته می‌شود و معمولا این اتفاق در بازارهایی با نوسان بالا یک اتفاق رایجی است.

آربیتراژ مثلثی شامل چند معامله پی‌درپی است و این معاملات بسیار نسبت به زمان‌بندی حساس هستند. به این صورت که معاملات باید در بهترین زمان و با کمترین توقف انجام شوند تا معامله‌گر سود مناسبی کسب کند.

به همین دلیل ممکن است وقتی معامله‌گر تصمیم بگیرد که این کار را به صورت دستی انجام دهد، قیمت‌ها در یک لحظه تغییر کنند و به معامله‌گر ضرر بزنند.

  • زمان‌بندی: این استراتژی در تئوری سودده و ایده‌آل است اما عواملی هم وجود دارد که غیرقابل کنترل است که ممکن است بر زمان‌بندی معاملات تاثیر بگذارد.

برخی از این مشکلات مربوط به صرافی و تاخیر در اجرای معاملات است و برخی دیگر مربوط به سرعت عملکرد شخصی یا اینترنت معامله‌گر است.

  • ریسک نقد شدن دارایی: اگر یک بازار مالی فاقد نقدینگی مناسب باشد، معامله‌گر برای تکمیل کردن این استراتژی با مشکل نقد شدن دارایی مورد نظر مواجه می‌شود.

به بیانی دیگر، اگر معامله‌گر موفق به خرید یا فروش یک دارایی بر اساس قیمت‌های مورد نظر خودش نشود، احتمال زیان کردنش بسیار بالا می‌رود. 

آینده آربیتراژ مثلثی

توسعه روزافزون تکنولوژی و پیشرفت‌های چشم‌گیری که در حوزه‌های مالی رقم می‌خورد، قطعا می‌تواند آینده استراتژی آربیتراژ مثلثی را دستخوش تغییراتی عظیم کند.

با این حال امیدواریم که در آینده، با استفاده از تکنولوژی، دقت و بازده این استراتژی افزایش خوبی داشته باشد.

همچنین با مشاهده افزایش عموم مردم نسبت به این استراتژی، انتظار می‌رود که رقابت برای این نوع معاملات افزایش یابد و در نتیجه کسب سود از این معاملات سخت‌تر شود.

به هرحال تمامی معامله‌گران باید همسو با رشد بازارهای مالی رشد کنند.

سوالات متداول

آربیتراژ مثلثی چیست؟

آربیتراژ مثلثی یک استراتژِی  پیچیده معامله‌گری است که هدف اصلی آن استفاده از تفاوت بین سه دارایی است.

مزایای آربیتراژ مثلثی چیست؟

کسب فرصت‌های بیشتر معاملاتی، کاهش ریسک و افزایش نقدینگی در بازار برخی از مزیت‌های این استراتژی است.

مهم‌ترین ریسک در استفاده از استراتژی آربیتراژ مثلثی چیست؟

ریسک اسلیپیج مهم‌ترین ریسک برای انجام این استراتژی به‌شمار می‌آید.

کلام آخر

آربیتراژ روشی خوب و بسیار آسان برای کسب در تمامی بازارهای مالی است اما هر کسی قادر به انجام آن نیست؛ زیرا این استراتژی فردی را می‌طلبد که ریزبین باشد و علاوه بر آن دارای سرعت بالایی در انجام معاملات باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx