مفهوم انواع سفارش در بازارهای مالی؛ Stop Limit ،Limit Orders و …

انواع سفارش در بازارهای مالی

انواع سفارش در بازارهای مالی در نهایت در قالب 2 دسته قرار می‌گیرند: یک سفارش که تریدر قصد دارد وارد معامله شود و دیگری که قصد دارد از معامله خارج شود.

بنابراین یک سفارش می‌تواند سفارش خرید باشد یا سفارش فروش. زمانی این سفارش به یک معامله (ترید) تبدیل می‌شود که یک سفارش خرید و یک سفارش فروش دارای شرایط مناسب برای انجام معامله باشند.

در بازاری مانند بورس تهران، کافی است قیمت سفارش خرید و قیمت سفارش فروش باهم یکسان باشند تا بر اساس حجم معامله، بخشی از معامله یا کل آن انجام شود.

عناوین مطلب:

با این حال انواع سفارش در بازارهای مختلف، چه بازار سهام، چه بازار آتی و چه بازار ارزهای دیجیتال از قوانین یکسانی تبعیت می‌کنند.

انواع سفارش در بازارهای مالی

در ادامه قصد داریم انواع مختلف سفارش در بازارها را بررسی کنیم:

1. سفارش به قیمت بازار (Market Orders)

این سفارش را می‌توان ساده‌ترین نوع سفارش دانست و مفهوم آن این است که خرید یا فروش باقیمت بازار انجام گیرد و مهم نیست قیمت بازار چند است.

در یک بازار فعال با حجم مناسب، Market Order ها همیشه انجام می‌شوند ولی ممکن است قیمتی که سفارش انجام می‌شود، بالاتر یا پایین‌تر از چیزی باشد که فکر می‌کردیم.

برای مثال ممکن است قصد داشته باشید یک ارز دیجیتال خریداری کنید و ببینید قیمت آن 1200 ساتوشی است، حتی اگر فورا یک سفارش از نوع market order ارسال کنید، احتمال این وجود دارد که سفارش شما در قیمت 1210 ساتوشی انجام شود. به دلیل اینکه در همان لحظه ممکن است قیمت بازار تغییر کند.

سفارشات با نوع Market Orders وقتی استفاده می‌شود که شما قصد دارید به‌طور قطع سفارشتان انجام شود و برایتان مهم نیست قیمت خرید یا فروش مقداری کم یا زیاد شود.

اگر سفارش شما خرید است، قیمت خرید معادل قیمت بالاترین سفارشی که برای فروش قرار داده شده خواهد بود (Ask price) و اگر سفارش شما فروش است، فروش در کمترین قیمتی که در بازار وجود دارد انجام می‌گیرد (Bid Price).

ارسال سفارش Market Order معمولا هزینه معاملات را افزایش می‌دهد زیرا علاوه بر اینکه در اغلب موارد باقیمت بالاتر می‌خرید و باقیمت کمتر می‌فروشید، برخی از پلتفرم‌های معاملاتی کارمزد بیشتری از Market Order دریافت می‌کنند.

order types
انواع سفارش در بازارهای مالی؛ Limit ،Market و Stop

2. سفارش محدود (Limit Orders)

Limit Orders سفارشاتی هستند که در آن، خرید یا فروش در یک قیمت مشخص یا بهتر از آن انجام می‌شود.

سفارشات محدود ممکن است با توجه به شرایط بازار، تکمیل شوند یا نشوند. این سفارشات فقط در قیمتی که مشخص‌شده و یا بهتر از آن انجام می‌شود.

برای مثال اگر تریدر قصد دارد یک سفارش محدود برای خرید یک ارز دیجیتال در قیمت 50.5 دلار وارد کند، فقط زمانی که قیمت به 50.5 یا پایین‌تر برسد معامله انجام می‌شود.

و بالعکس، اگر یک تریدر یک سفارش محدود برای فروش در قیمت 50.5 وارد کند، فقط زمانی که قیمت به 50.5 یا بالا‌تر برسد معامله انجام می‌شود.

سفارش محدود برای زمانی است که شما قصد دارید در یک قیمت مناسب معامله را انجام دهید و ریسک عدم انجام معامله را می‌پذیرید.

3. سفارش استاپ (Stop Orders)

Stop Order نوعی از سفارش است که به سفارش باقیمت بازار (market order) شباهت زیادی دارد.

ارسال این نوع از سفارش برای خرید یا فروش در بهترین قیمت است اما فقط زمانی که قیمت به یک حد مشخص رسیده باشد.

فرض کنید قیمت فعلی یک دارایی 125 تومان است و یک معامله‌گر تصمیم می‌گیرد یک Stop Order برای خرید در قیمت 126 تومان قرار دهد.

به‌این‌ترتیب اگر قیمت آن دارایی در بازار به بیش از 126 تومان برسد، سفارش معامله‌گر به‌عنوان سفارش باقیمت بازار (Market Order) ارسال شده و در بهترین قیمت در آن لحظه انجام می‌شود.

در واقع Stop Orders به‌عنوان سفارش باقیمت بازار (Market Order) انجام می‌شوند با این تفاوت که شرطی برای این سفارش قرار داده می‌شود و فقط زمانی سفارش ارسال می‌شود که قیمت به یک رقم خاص برسد.

اگر قیمت مناسبی در نظر گرفته شود، این نوع سفارشات معمولا همیشه انجام می‌شود ولی ممکن است قیمت انجام سفارش، آن قیمتی نباشد که معامله‌گر انتظار آن را دارد.

برای سفارشات خرید، Stop Price باید بالاتر از قیمت فعلی باشد و در سفارشات فروش Stop Price باید پایین‌تر از قیمت فعلی بازار باشد.

از Stop Order علاوه بر اینکه برای ورود به معامله می‌توان استفاده کرد، می‌توان از آن برای خروج از معامله هم بهره گرفت. این نوع سفارشات به‌عنوان Stop loss یا حد ضرر نام دارند.

برای مثال یک معامله‌گر سهام یک شرکت را در قیمت 230 تومان خریداری کرده و یک سفارش Stop loss روی 210 تومان قرار می‌دهد، به‌این‌ترتیب اگر قیمت آن سهام به زیر 210 تومان برسد، سفارش فروش ارسال می‌شود.

معامله‌گران از این نوع سفارشات برای محدود کردن زیان‌ها استفاده می‌کنند.

4. سفارش استاپ لیمیت (Stop Limit Orders)

این نوع از سفارش، ترکیبی از Limit Order و Stop Order است. وقتی که یک معامله‌گر بخواهد قیمت ارسال سفارش را به خوبی تنظیم کند از این نوع سفارشات بهره می‌گیرد.

به‌طور مثال فرض کنید یک دارایی روی 50.5 دلار معامله می‌شود. یک معامله‌گر قیمت سفارش خرید Stop limit را روی 50.75 دلار قرار می‌دهد، درصورتی‌که قیمت به 50.75 دلار برسد و سفارش روی 50.75 دلار یا پایین‌تر قابل انجام باشد، سفارش ارسال می‌شود.

این کار در زمانی که قصد فروش وجود دارد نیز قابل انجام است. اگر قیمت فعلی دارایی 25.25 دلار باشد و شخص بخواهد درصورتی‌که قیمت به زیر 25.10 دلار رسید دارایی را بفروشد، می‌تواند یک سفارش فروش Stop Limit روی 25.10 دلار قرار دهد.

درصورتی‌که قیمت به 25.10 دلار رسید سفارش ارسال می‌شود اما سفارش فقط می‌تواند روی 25.10 دلار یا بالاتر ارسال شود.

در Stop Limit Order قیمت Stop و قیمت Limit می‌تواند تفاوت داشته باشد. به‌طور مثال برای خرید، یک معامله‌گر می‌تواند قیمت سفارش خرید Stop را روی 50.75 دلار و قیمت Limit را روی 50.78 قرار دهد.

درصورتی‌که قیمت به 50.75 دلار رسید، سفارش باقیمت 50.78 ارسال می‌شود.

به‌این‌ترتیب اطمینان حاصل می‌شود که خرید دارایی درصورتی‌که قیمت آن به 50.75 دلار رسید انجام می‌شود ولی به شرطی که بازار اجازه دهد خرید معادل یا پایین‌تر از قیمت 50.78 دلار صورت گیرد.

سفارشات با نوع Stop Limit Order تا زمانی که شخصی در سمت مخالف حاضر شود در قیمت مشخص‌شده وارد معامله شود، در حالت معلق (pending) باقی می‌ماند.

5. سفارش Market If Touched

این نوع سفارش، سفارش به قیمت بازار در صورت رسیدن به یک قیمت خاص است.

یک سفارش خرید Market If Touched پایین‌تر از قیمت فعلی و سفارش فروش بالاتر از قیمت فعلی قرار می‌گیرد.

برای مثال فرض کنید قیمت یک دارایی یا سهام روی 365 تومان در حال معامله است و یک معامله‌گر سفارش خرید از نوع Market If Touched روی قیمت 355 تومان ارسال می‌کند. اگر قیمت به 355 یا پایین‌تر از آن رسید، یک سفارش باقیمت بازار ارسال می‌شود.

برای سفارش فروش، فرض کنید قیمت یک دارایی روی 365 تومان است. اگر سفارش فروش Market If Touched باقیمت 375 تومان ارسال شود، درصورتی‌که قیمت آن دارایی به 375 تومان برسد، یک سفارش فروش با قیمت بازار ارسال می‌گردد.

6. سفارش Limit If Touched

این نوع از سفارشات مانند سفارشات Market If Touched است، اما به جای اینکه یک سفارش باقیمت بازار ارسال شود، یک سفارش محدود (Limit order) ارسال می‌شود.

در سفارشات Limit If Touched که شرطی محسوب می‌شوند، یک قیمت فعال شدن (trigger price) و یک قیمت محدود (limit price) وجود دارد.

برای مثال، فرض کنید یک دارایی روی 16.50 دلار در حال معامله است. معامله‌گر یک سفارش Limit If Touched روی 16.40 دلار ارسال می‌کند و همین‌طور قیمت محدود (limit price) را هم روی 16.35 دلار قرار می‌دهد.

اگر قیمت به 16.40 دلار یا پایین‌تر (trigger price) برسد یک سفارش محدود (limit order) روی قیمت 16.35 دلار ارسال می‌شود. از آنجایی که سفارش ارسال شده یک سفارش محدود است، خرید فقط روی قیمت 16.35 یا پایین‌تر از آن انجام می‌شود.

برای سفارش فروش، فرض کنید یک دارایی روی 16.50 دلار در حال معامله است. معامله‌گر یک سفارش Limit If Touched روی 16.60 دلار ارسال می‌کند و همین‌طور قیمت محدود (limit price) را هم روی 16.65 دلار قرار می‌دهد.

اگر قیمت به 16.60 دلار یا بالاتر (trigger price) برسد یک سفارش محدود (limit order) روی قیمت 16.65 دلار ارسال می‌شود. از آنجایی که سفارش ارسال شده یک سفارش محدود است، فروش فقط روی قیمت 16.65 یا بالاتر از آن انجام می‌شود.

انواع سفارش در بورس

شاید برای شما هم سؤال شده که آیا تمام انواع سفارش‌هایی که در این مطلب با آن آشنا شدید در بازار بورس هم وجود دارد؟

انواع سفارش در بازار بورس به شرح زیر هست:

  • سفارش روز: سفارش روز که مشابه همان Market Order است در بازار بورس به این شکل است که اعتبار آن سفارش فقط تا پایان روز معاملاتی بوده و پس از اینکه روز معاملاتی به پایان رسید، سفارش به‌طور خودکار لغو می‌شود.
  • سفارش معتبر تا یک تاریخ مشخص: در این نوع از سفارش در بازار بورس شما می‌توانید برای سفارش خود یک مدت اعتبار مشخص کنید. به‌عنوان‌مثال می‌خواهید یک سهام را در طول یک هفته به قیمت مشخصی خریداری کنید. در این حالت می‌توانید در اول هفته سفارش خود را ثبت کنید و تاریخ اتمام اعتبار را برای پایان هفته ثبت کنید. در این حالت اگر سفارش شما تا تاریخ مشخص‌شده انجام نشود، به‌طور خودکار توسط سیستم حذف می‌شود.
  • سفارش معتبر تا زمان لغو: در این نوع سفارش تا زمانی که سفارش شما توسط کارگزار ناظر حذف نشود، در سامانه معاملات قابل انجام و معتبر است. توجه کنید که اگر قصد ارسال چنین سفارشی را دارید درصورتی‌که سهام موردنظر شما متوقف شود یا به هر دلیلی قابل معامله نباشد، تا زمان بازگشایی قادر به حذف یا تغییر سفارش نخواهید بود.
  • سفارش انجام و حذف: این نوع سفارش به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که به محض ارسال باید انجام شود. اگر به هر دلیلی بخشی یا کلی از سفارش انجام نشود، به‌طور خودکار توسط سامانه معاملاتی حذف می‌شود. توجه داشته باشید که این نوع از سفارش در بازار بورس را نمی‌توانید در زمان پیش گشایش انجام دهید.

بیشتر بخوانید:

انواع سفارشات در فارکس و ارز دیجیتال

انواع سفارش در بازارهای مالی، شامل سفارشاتی است که در بالا ذکر کردیم، با این حال ممکن است به دلیل تغییر نام آن‌ها را نشخیص ندهید یا برخی از آن‌ها را با تغییرات جزئی بیابید.

در این بخش به تشریح آن‌ها می‌پردازیم:

انواع سفارش شرطی (Pending orders)

در بازار فارکس که معمولا کاربران از نرم افزار متاتریدر برای معامله استفاده می‌کنند انواع مختلفی از سفارشات وجود دارد. اولین نوع سفارش در انواع سفارشات فارکس سفارش شرطی است.

در این نوع سفارش کاربر برای سفارش خود یک شرط را در پلتفرم لحاظ می‌کند. زمانی که قیمت به عدد موردنظر کاربر رسید، سفارش انجام می‌شود. معمولا معامله‌گران فارکس از این نوع سفارش استفاده می‌کنند که به آن سفارش معلق نیز گفته می‌شود.

سفارش‌های شرطی در بازار فارکس و ارز دیجیتال متناسب باقیمت و زمان فعال‌سازی به 4 نوع مختلف تقسیم می‌شوند که در ابتدای مقاله با آن‌ها آشنا شدیم.:

  • دستور Buy Limit
  • سفارش Sell Limit
  • سفارش Buy Stop
  • سفارش Sell Stop

سایر سفارشات از نظر اعتبار زمانی در بازار فارکس عبارتند از:

  • سفارش معتبر تا لغو (Good Till Cancelled (GTC: تا زمانی که این گزینه فعال است و کاربر سفارش‌های خود را لغو نکرده، سفارشات همچنان فعال باقی بمانند. معمولا در نرم افزار متاتریدر این حالت به صورت پیش فرض فعال است.
  • سفارش معتبر تا پایان روز معاملاتی (Good For The Day (GFD: این گزینه به کاربر این امکان را می‌دهد که تا پایان یک روز کاری که معمولا روی گرینویچ تنظیم شده، معاملات خود را فعال نگه دارد. واضح است که درصورتی‌که معامله در این بازه زمانی انجام نشود، پس از پایان روز لغو می‌شود.
forex orders
انواع سفارشات در بازار فارکس

حد ضرر (Stop Loss)

این گزینه در سفارشات به کاربر کمک می‌کند برای معامله خود حد ضرر مشخص کند. داشتن حد ضرر در بازارهای مالی به‌خصوص بازار ارز دیجیتال بسیار مهم است.

حد ضرر در واقع نشانی از نقض تحلیل و پیش‌بینی معامله‌گر است. بنابراین با تعیین این گزینه اگر قیمت به عدد موردنظر معامله‌گر برسد، معامله فرد بسته می‌شود.

بیشتر بخوانید: چرا در معاملات حد ضرر نمی‌گذاریم؟

حد سود (Take Profit)

این گزینه به کاربر کمک می‌کند بدون اینکه پای سیستم باشد، اگر معامله موردنظر به تارگت قیمتی رسید، معامله بسته شود.

بیشتر بخوانید: حد سود و ضرر (SL & TP) چیست و چگونه آن‌ها را تعیین کنیم؟

حد ضرر شناور Trailing Stop

این گزینه برای معامله‌گران حرفه‌ای است. در این حالت معامله‌گر می‌تواند حد ضرر را طوری تعیین کند که با حرکت قیمت تغییر کند.

در این حالت اگر قیمت برگردد، حد ضرر معامله فعال می‌شود و معامله در نهایت با سود بسته می‌شود.

سفارش (One-Cancels-The-Other (OCO

سفارش (oco) ترکیبی از دو سفارش در بازارهای فارکس و ارز دیجیتال یعنی ورود و یا توقف ضرر است.

در این نوع سفارش در واقع معامله‌گر دو سفارش یکی بالاتر از قیمت فعلی و یکی پایین‌تر از قیمت فعلی فعال می‌کند.

زمانی که یکی از سفارش ها انجام شود، سفارش دیگر لغو می‌شود. این سفارش برای زمانی مناسب است که معامله‌گر احتمال 50 درصد رشد قیمت را پیش‌بینی می‌کند و 50 درصد احتمال می‌دهد که بازار نزولی باشد.

OCO
سفارش OCO در فارکس و ارز دیجیتال

سوالات متداول

انواع سفارش در بازارهای مالی چیست؟

یک سفارش که تریدر قصد دارد وارد معامله شود و دیگری که قصد دارد از معامله خارج شود. با این حال برای ورود و خروج به معامله روش‌های مختفی وجود دارد که سفارشات لیمیت و استاپ از مهمترین آن‌ها هستند.

مهمترین سفارشات در بازار ارز دیجیتال چیست؟

بازار ارز دیجیتال مانند سایر بازارهای مالی از انواع مختلف سفارشات پشتیبانی می‌کند که سفارشات حد سود و حد ضرر از مهمترین آن‌ها هستند.

سفارش OCO چیست؟

در این نوع سفارش در واقع معامله‌گر دو سفارش یکی بالاتر از قیمت فعلی و یکی پایین‌تر از قیمت فعلی فعال می‌کند و زمانی که یکی از سفارش ها انجام شود، سفارش دیگر لغو می‌شود.

جمع‌بندی

سفارش به قیمت بازار (market order) برای خریدوفروش سریع یک دارایی مناسب است. این سفارشات معمولا تکمیل می‌شوند ولی کنترلی روی قیمت آن ندارید.

سفارش محدود (limit order) برای انجام سفارش روی یک قیمت خاص یا قیمتی بهتر از آن است. (قیمت بهتر در سفارش خرید یعنی قیمت ارزان‌تر و در سفارش فروش یعنی قیمت بالاتر)

همچنین سایر انواع سفارشات موجود در بازارهای مالی را به طور کامل در این مقاله بررسی کردیم و به ذکر جزئیات آن‌ها پرداختیم. امیدواریم که برای شما مفید باشد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اردر یا سفارش در بازارهای مالی (Order)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

13 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دانیال

سلام وقت تون بخیر ببخشید الان کدوم سفارش بهتره سفارش قیمت دار یا همون محدود یا سفارش فوری من با ۱۵۰ هزار تومن میتونم سفارش قیمت دار انجام بدم

جمال محمدی

با سلام
در مورد ترید در بخش فیوچرز صرافی کوینکس چرا خیلی از مواقع استاپ مارو رد میکنه و هیچ عکس العملی رو استاپ ما نداره ممنون میشم پاسخ بدین.

سعيد

سلام. در معاملات فيوچرز به صورت استاپ ليميت، پنجره trigger point را توضيح ميدهيد؟ به چه صورت تنظيم كنم تا مثل معاملات اسپات عمل كند. ممنونم

پوریا

سلام ، من با تتر برای خرید چند کوین سفارش خرید گذاشتم، الان یادم نمیاد، موجودی تتر دارم ، امانمیدونم کجا درگیره، راهی برای پیدا کردن سفارشات قدیمی هست؟

علی

سلام ممنون از توضیحات شما . دو تا سوال داشتم :
1- دربعضی اپ ها ، بعد از انتخاب order type قسمتی مربوط میشود به انتخاب mark یا bid یا ask . چه فرقی مابین انها وجود دارد؟
2- در زمانی که شما دارید day trading میکنید حقیقتا چقدر دانستن تکنیکال نمودار ها در زمان بسیار کمی که دارید مثمر ثمر هست .اگرچه دانستن اصول اولیه ان کمک میکند ولی بنظر شما تجربه ورصد کردن بازار ونمودار مهمتر نیست ؟ ممنون ازشما

مصطفی

سلام
فرمول خاصی برای محاسبه تعیین فاصله ی قیمتی بین triggered price و sell price هست؟
مثلا قیمت فعلی 9000 هست، و حد ضرر ما 8900 باشه، حالا قیمت فروش رو با فرمول خاصی محاسبه میکنیم یا براساس تجربه و یا فقط یه عدد پایینتر از 8900 باید در نظر بگیریم (مثلا8899)؟

سید علیرضا بنوفاطمه

سلام دوست عزیز ، تماما بر اساس تخصص و تجربه تعیین میشه ولی یک فرمول ثابت خاص نداره.

سعید

سلام
ببخشید مثلا الان قیمت ۹۰۰۰دلاره میخام اگه رفت پایین و رسید به ۸۵۰۰ و دوباره خاست بیاد بالا مثلا روی ۸۷۰۰خرید بزنه اینجوری میشه؟!
یعنی اگه به نزولش به زیر ۸۵۰۰ ادامه داد که هیچ اما خاست بیاد بالا ورسید به ۸۷۰۰ خرید بزنه
الآنم قیمت رو ۹۰۰۰ دلاره؟!!
میشه؟!!

محمد. ق

سلام. من بخوبی با مفهوم buy stop limit متوجه نمیشم. گاهی اوقات نمودار نزولیست و من میخوام استاپ را در قیمتی بالاتر از لیمیت خرید قرار بدم. آیا این شیوه استاپ لیمیت خرید صحیح است؟ یعنی مثاا در نمودار نزولی در قیمت 10 دلار استاپ و در قیمت 5 دلار لیمیت خرید بگذارم.
سؤال من این هست که buy stop limit فقط در نمودار صعودی استفاده میشه یا در نمودار نزولی هم قابل استفاده است؟

آرش

سفارشات مشروط خرید به دو صورت buy stop و buy limit روی مارکت ست می شوند . وقتی که مارکت نزولی است و ما می خواهیم در قیمت پایین تر خرید کنیم از buy limit استفاده می کنیم اما زمانی که مارکت نزولی باشد یا در حال پولبک و موقتا صعودی باشد ممکن است ما دنبال تاییدیه جهت خرید باشیم . در این جور مواقع از دستور buy stop استفاده میکنیم ( در قیمت بالاتر می خریم . buy limit در مسیر کندلهای نزولی قرار می گیرد اما buy stop در مسیر کندلهای صعودی

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
13
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx