سرمایه موردنیاز راه‌اندازی فروشگاه زنجیره‌ای / آمارهایی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران و جهان

راه اندازی فروشگاه زنجیره‌ای در ایران

تاریخچه و روند رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جهان

فروشگاه‌های زنجیره‌ای بازارهای خرده‌فروشی‌ هستند که اغلب از طریق به اشتراک گذاشتن یک نام تجاری و با استفاده از مدیریت مرکزی، کسب‌و‌کار خود را راه می‌اندازند و معمولا روش‌های تجاری و شیوه‌های مدیریتی آنها مطابق با استانداردهای کسب‌و‌کار جهانی است. امروزه این فروشگاه‌های بزرگ در جهان کاملا شناخته شده هستند و یکی از کسب‌و‌کارهای موفق جهانی به شمار می‌روند.

در اینجا قصد داریم به تاریخچه شکل‌گیری این صنعت و روند رشد آن در ایالت متحده آمریکا بپردازیم که در حال حاضر با داشتن فروشگاه‌های معروفی مانند وال‌مارت، سهمی عمده در تجارت جهانی این خرده‌فروشی‌ها ایفا می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خرده‌فروشی زنجیره‌ای در جهان به شمار می‌رود.

عناوین مطلب:

فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ مکانی برای خرید یکجا

کسب‌و‌کارهای زنجیره‌ای برای تصرف جهان آمده‌اند. امروزه در بسیاری از نقاط جهان، خصوصا کلانشهرها فروشگاه‌های زنجیره‌ای یکی از مهم‌ترین مراکز خرید مردم به شمار می‌روند و مردم بسیاری از مایحتاج اصلی خود را در این مراکز خرید پیدا می‌کنند.پدیدار شدن فرهنگ خرید عمده، در سال‌های اخیر باعث شده است که بسیاری از مایحتاج زندگی یک خانوار به‌صورت ماهانه یا هفتگی از طریق سبدهای خرید این فروشگاه‌های زنجیره‌ای حاصل شود؛ اگرچه هنوز هم مردم از سوپرمارکت‌ها خرید می‌کنند، اما خرید عمده و یکجای آنها بیشتر در این مراکز بزرگ انجام می‌شود.

مطلب پیشنهادی را هم بخوانید: سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟

وفور طیف عظیمی از مایحتاج زندگی در این خرده‌فروشی‌ها، بسیاری از محصولات مورد نیاز را در دسترس عموم قرار داده و انسان با گذراندن ساعاتی از وقت خود در این فروشگاه‌ها که عموما دارای چندین طبقه و بخش هستند، می‌تواند بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود را به‌صورت یک‌جا ببیند و خرید کند.

فروشگاه زنجیره‌ای آمریکا

تاریخچه فروشگا‌های زنجیره‌ای

فروشگاه‌های زنجیره‌ای تقریبا تا قبل از قرن بیستم ناشناخته بودند، در سال 1903 انجمن ملی خرده‌فروشی خواروبار در آمریکا، بحث خریدوفروش محصولات خواروبار را به‌صورت عمده مطرح کرد و طی چند سال بعد، بازار معاملات فردی کم‌رنگ‌تر و بحث عمده‌فروشی جدی‌تر دنبال شد. این موضوع که یک بقال با داشتن 100 فروشگاه می‌تواند محصول خود را ارزان‌تر از یک بقال که تنها یک فروشگاه‌ دارد، بفروشد تقریبا به یکی از بحث‌های مهم اقتصادی آن زمان تبدیل شده بود که البته در میان تجار کوچک مخالفان فراوانی داشت.

به‌هرحال فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دهه 1920 کار خود را به‌صورت جدی در آمریکا آغاز کردند و در دهه 1930 به یک موقعیت ثابت دست یافتند. فرشگاه‌هایی مانند کمپانی چای (A&P)، وول‌ورث و فروشگاه سیگار به‌عنوان برخی از خرده‌فروشی‌های مهم در آمریکا شناخته شدند.

جالب است که رونق این کسب‌و‌کار در همان سال‌های آغازین خود، شروع شده بود. طبق آمارهای ارائه شده، در سال 1929 تعداد فروشندگان در این فروشگاه‌ها 1.4میلیون نفر بود که این تعداد تا سال 1948 به 1.7میلیون نفر رسید و در همین دوره تعداد این خرده‌فروشی‌ها تقریبا به دو برابر رسید.

آمریکا؛ بزرگ‌ترین بازار برای زنجیره خرده‌فروشی‌ها

در حال حاضر آمریکا با داشتن چیزی بیش از 12000 فروشگاه زنجیره‌ای و با درآمد سالانه بالغ بر 700میلیون دلار، یکی از مهم‌ترین مناطق اقتصادی جهان در زمینه بازار فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. امروزه از 250 کمپانی خرده‌فروشی موجود در جهان، 33درصد در ایالات‌متحده آمریکا وجود دارد و بر این اساس آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌های زنجیره‌ای در جهان محسوب می‌شود که خصوصا در سال‌های اخیر با گسترش خرده‌فروشی‌های خود به دیگر نقاط جهان، سعی در تسلط هر چه بیشتر در بازار خرده‌فروشی‌ زنجیره‌ای جهان دارد.

وال‌مارت؛ یک نمونه موفق

وال‌مارت، بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای جهان، یک شرکت چند ملیتی فروش در آمریکاست که در سال 1962 توسط سام والتون تاسیس شد. این شرکت زنجیره‌ای در حال حاضر 11.500فروشگاه در 28 کشور جهان دارد و تقریبا 260 میلیون مشتری را در فروشگاه‌های خود حفظ کرده است. جالب است بدانید در سال 2015، فروش خالص این کمپانی بزرگ 484.4 میلیارد دلار برآورد شده است، همچنین وال‌مارت حدود 2.2 میلیون همکار را در سراسر جهان استخدام کرده که تنها 1.4 میلیون نفر از این تعداد در آمریکا هستند.

وسیع‌ترین فروشگا‌های خرده‌فروشی جهان

اگرچه فروشگاه میسی در نیویورک، کماکان وسیع‌ترین فروشگاه خرده‌فروشی در جهان است، اما طی سال‌های اخیر بازار فروشگاه‌های خرده‌فروشی در جهان پیشرفت چشم‌گیری داشته است، در سال 2009 فروشگاه شین‌سه‌گائه در شهر بوسان کره جنوبی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های جهان شناخته شد. این فروشگاه با داشتن مساحت 3.163 میلیون مترمربع، وسیع‌ترین خرده‌فروشی محسوب شد که از فروشگاه میسی نیز یک میلیون متر مربع بیشتر مساحت دارد.

گزارش «فرصت امروز» از تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران

راه اندازی فروشگاه زنجیره‌ای در ایران

فعالیت 52 فروشگاه زنجیره‌ای با 1400 شعبه

شاید تا 20 سال قبل در ایران مفهوم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در فروشگاه‌های تعاونی مصرف گرد و خاک گرفته و غیرجذابی خلاصه می‌شد که مشتریان اغلب برای دریافت کالاهای کوپنی و خرید کالا به قیمت‌های تعاونی قدم در آنها می‌گذاشتند، ولی امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به سمبل زندگی مدرن در ایران تبدیل شده‌اند

. ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دنیا به سبک و سیاق امروزی آن، به اواسط قرن 19 میلادی و به کشور آمریکا برمی‌گردد که به تدریج کالاهای عرضه شده در این فروشگاه‌ها از خواروبار و ارزاق به حوزه‌های دیگر تسری پیدا کرد.

در ایران هم نخستین فروشگاه‌ زنجیره‌ای یعنی تعاونی مصرف سپه در سال 1328 تاسیس شد و بعدها فروشگاه‌های کورش، تعاونی مصرف شهر و روستا، رفاه، شهروند و… هم وارد عرصه فعالیت شدند و هم‌اکنون در حالی که پای سرمایه‌گذاران خارجی هم به این عرصه باز شده است، 52 فروشگاه زنجیره‌ای با یک هزار و 400 شعبه در کشور فعال هستند.

در حالی که در برخی از کشورهای دنیا 80 تا 90درصد کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، در کشورمان 4 تا 5درصد کالاهای تولید داخل در این فروشگاه‌ها ارائه می‌شود. در این گزارش در گفت‌وگو با علی عوض‌پور، دبیر کل اتاق اصناف ایران به چگونگی تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای پرداخته‌ایم.

پیشنهاد بخش خصوصی برای افزایش تعداد شعب

دبیر کل اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای ابتدا در تهران آغاز شد و سپس به مراکز استان‌ها تسری یافت و در حال حاضر ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرهای کوچک نیز مورد توجه قرار گرفته است، می‌گوید: طبق آخرین آمار 52فروشگاه زنجیره‌ای از اتاق اصناف مجوز دریافت کرده‌اند و دارای یک هزار و 400شعبه در سطح کشور هستند که این میزان با توجه به جمعیت و مساحت کشورمان از نرم جهانی بسیار پایین‌تر است.

البته در شرایطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص وزیر از ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای حمایت می‌کند، پیشنهاد بخش خصوصی این است که تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای از یک هزار و 400شعبه به 2هزار و 500شعبه افزایش پیدا کند اما این موضوع هنوز مصوب نشده است. آن‌طور که دبیر کل اتاق اصناف ایران اذعان می‌کند، بیش از 300سرمایه‌گذار تمایل به سرمایه‌گذاری در زمینه تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارند.

اما سوال این است که چه آینده‌ای پیش روی توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد؟ عوض‌پور در پاسخ به این پرسش می‌گوید: تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک فرصت خوب سرمایه‌گذاری است و در همین راستا ما به واحدهای صنفی پیشنهاد داده‌ایم که فروشگاه‌های زنجیره‌ای را برای خود ایجاد کنند و صنوف مختلف می‌توانند در این موضوع مشارکت داشته باشند و به ‌انجام رسیدن چنین رسالتی زمینه‌های اشتغال بسیاری را فراهم می‌کند.

افزایش سرمایه‌گذاری به 50 هزار میلیارد تومان

اما در حالی که در کشورهای آمریکا و ژاپن بیش از 80 درصد و در انگلستان حدود 90 درصد خرده‌فروشی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود، در کشورمان حدود 4 تا 5 درصد خرده‌فروشی از طریق این فروشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

عوض‌پور با اشاره به اینکه در دو سال گذشته به سرعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران رشد کرده است، اظهار می‌دارد: اتاق اصناف ایران و مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری یکدیگر برنامه راهبردی توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تهیه و تدوین کرده‌اند که در این برنامه، توسعه و نحوه ارائه خدمات فروشگاه‌های زنجیره‌ای مطابق با پیش‌بینی‌های برنامه ششم توسعه مشخص شده است.

وی در ادامه می‌افزاید: پیش‌بینی این است که تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل تا 15درصد خرده فروشی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام شود و میزان سرمایه‌گذاری در زمینه این فروشگاه‌ها به 50هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

4 رویکرد برای توسعه

به گفته عوض‌پور، در این راستا چهار رویکرد تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، اصلاح و دانش‌بنیان کردن شبکه‌های توزیع، حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات و بهبود فضای کسب‌وکار مدنظر است.دبیر کل اتاق اصناف ایران در عین حال تاکید می‌کند که در برنامه راهبردی توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، موضوع جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیز لحاظ شده است و هیچ محدودیتی جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد، به جز محدودیت‌های خاصی که در اقتصاد مقاومتی و در مورد تاسیس فروشگاه‌هایی که نماد کشور آمریکا هستند، وجود دارد.

تاکید بر حمایت از تولید داخل

این مقام مسئول عنوان می‌کند که تاکید اتاق اصناف ایران بر حمایت از تولید داخلی و عرضه کالاهای داخلی با کیفیت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، اما در سبد عرضه این فروشگاه‌ها کالاهای خارجی نیز وجود دارد، زیرا تامین تمام نیازهای مردم از طریق تولیدات داخلی مقدور نیست و همچنین برخی از کالاها در کشورمان تولید نمی‌شود. اما از آنجا که برندسازی در مورد تولیدات داخلی مغفول مانده است، برندسازی از دیگر موارد مورد تاکید در توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

عوض‌پور در این رابطه می‌گوید: ایجاد برند برای محصولات داخلی یکی از سیاست‌هایی است که در توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای دنبال می‌شود و به‌طور کلی فروشگاه زنجیره‌ای بیشتر تمایل دارند که تولیدات داخلی صاحب نام و نشان تجاری را عرضه کنند. این مقام مسئول در مورد این موضوع که تجهیزات مورد نیاز فروشگاه‌های زنجیره‌ای چیست، اظهار می‌دارد: فروشگاه زنجیره‌ای دو نوع است؛ یک‌ نوع فروشگاه‌هایی که کالاهای عمومی توزیع می‌کنند و نوع دیگر فروشگاه‌هایی است که کالاهای خاصی مانند کیف و کفش و وسایل صوتی و تصویری عرضه می‌کنند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود در دنیا به یک شکل و یک دیزاین و با یک کیفیت مشخص کالاها را عرضه می‌کنند و در ایران هم تمام شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قفسه‌بندی و یخچال‌های ویژه این کار، کالا و خدمات خود را ارائه می‌دهند.

عوض‌پور با اشاره به این موضوع که نوع تجهیزات مورد استفاده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به سیاست‌گذاری‌های کلی آن فروشگاه مربوط می‌شود، عنوان می‌کند که نوع تجهیزات مورد نیاز در یک فروشگاه زنجیره‌ای بنا به نوع کالاهایی که قرار است عرضه شود، متفاوت است.

در مجموع دبیر کل اتاق اصناف ایران امیدوار است با تشکیل اتحادیه کشوری فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در اوایل سال آینده، اتفاقات بسیار خوبی در مورد توسعه این فروشگاه‌ها رخ دهد و آنها نقش پررنگ‌تری را در خرده‌فروشی کالاها در سطح کشور ایفا کنند.

گزارش روزنامه فرصت امروز از سازوکارهای سرمایه‌گذاری برای احداث فروشگاه‌های زنجیره‌ای

سرمایه و شرایط راه اندازی فروشگاه زنجیره ای در ایران

6 میلیون تومان سرمایه برای هر مترمربع در عرصه فروشگاه زنجیره‌ای

سرمایه‌گذاری در زمینه تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به احساس نیازی که در سطح جامعه وجود دارد و رشد روزافزون تمایل افراد و خانواده‌ها به خرید و تأمین مایحتاج خود از این فروشگاه‌ها از توجیه اقتصادی برخوردار است. ظاهراً علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در زمینه تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم راه کوتاه و آسانی را پیش‌رو دارند و می‌توانند به آسانی مجوزهای لازم را دریافت کنند.

در حال حاضر عرصه فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشورمان حدود 210 هزار متر مربع است. هرچند که میزان سرمایه لازم برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بنا به گروه‌های کالایی مختلف فرق می‌کند، اما به‌طور میانگین به ازای هر متر مربع عرصه فروش حدود 6میلیون تومان سرمایه مورد نیاز است.

این در حالی است که این فروشگاه‌ها به ازای هر شعبه به مساحت 200 متر مربع، به‌طور میانگین برای 10 نفر اشتغال‌زایی دارند. در رابطه با سرمایه مورد نیاز، میزان اشتغال زایی و چگونگی اخذ مجوزهای لازم برای تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای، علی طاهری، معاون توسعه امور تولیدی و بازرگانی مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی به  «فرصت امروز» داده است.

سرپرست معاونت توسعه امور تولیدی و بازرگانی مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعریف فروشگاه زنجیره‌ای می‌گوید: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور ما فروشگاه‌هایی هستند که با نام و نشان تجاری واحد و تحت مدیریت متمركز و با حداقل دو شعبه تأسیس می‌شوند و به عرضه خدمات مبادرت می‌كنند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران یا چند منظوره هستند و همه نوع گروه‌های کالایی یا خدماتی را ارائه می‌دهند یا اینکه یک گروه کالای همگن را عرضه می‌کنند.

اخذ مجوز فروشگاه زنجیره‌ای در 24 ساعت

وی با اشاره به اینکه برای اخذ مجوز فروشگاه‌های زنجیره‌ای دو حالت وجود دارد، اظهار می‌دارد: در شرایطی که مکان موردنظر سرمایه‌گذاران آماده باشد، می‌توانند به اتاق اصناف استان محل استقرار دفتر مركزی مراجعه و پروانه كسب دریافت کنند، اما در آینده كه اتحادیه كشوری برای این فروشگاه‌ها تشكیل شود، باید از اتحادیه پروانه كسب دریافت كنند.

ولی چنانچه مكان آماده نباشد و مجری قصد احداث یا آماده‌سازی مكان را داشته باشد، می‌تواند به مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه و جواز تأسیس دریافت کند و پس از تكمیل کار برای بهره‌برداری نسبت به دریافت پروانه كسب اقدام کند. طاهری با تأکید بر این موضوع که نیازی نیست فرد سرمایه‌گذار برای هر شعبه‌ای مجوز و پروانه کسب جداگانه دریافت کند، می‌گوید: به منظور بهبود فضای كسب و كار، جواز تأسیس در مركز امور اصناف و بازرگانان طی 24 ساعت صادر می‌شود.

این مسئول با بیان اینكه معمولا از میان مجوزهایی كه برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای صادر می‌شود، به دلایل مختلفی تعدادی از آنها عملیاتی نمی‌شود، اذعان می‌کند، علت این ناتوانی بیشتر ناشی از عدم تامین مكان مناسب به وی‍ژه در كلان‌شهرها و نداشتن مدیر توانمند برای مدیریت چنین مجموعه‌هایی است.

10 نفر اشتغال‌زایی به ازای هر شعبه 200 متری

اما برای ایجاد فروشگاه زنجیره‌ای به چه میزان سرمایه نیاز است؟ معاون توسعه امور تولیدی و بازرگانی مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش می‌گوید: میزان سرمایه لازم برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بنا به گروه‌های کالایی مختلف فرق می‌کند، اما به‌طور میانگین به ازای هر متر مربع عرصه فروش حدود 6میلیون تومان سرمایه مورد نیاز است. به‌عنوان مثال اگر کسی قصد دارد یک فروشگاه زنجیره‌ای یک هزار متری ایجاد کند، باید حدود 6میلیارد تومان را به این کار اختصاص دهد.

در مجموع میزان سرمایه‌گذاری به نوع تجهیزات و امکانات و کالاهایی که قرار است در فروشگاه عرضه شود، بستگی دارد. طاهری در مورد اشتغال‌زایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اظهار می‌دارد: این فروشگاه‌ها به ازای هر شعبه به مساحت 200متر مربع، به‌طور میانگین برای 10نفر اشتغال‌زایی دارند و اگر یک فروشگاه زنجیره‌ای 200شعبه داشته باشد می‌تواند برای 2هزار نفر به شکل مستقیم اشتغال‌زایی داشته باشد.

210 هزار مترمربع عرصه فروشگاهی

وی در مورد كل میزان عرصه فروشگاهی موجود در کشورمان می‌گوید: اگر تعداد یک هزار و 400شعبه فروشگاه زنجیره‌ای را ضرب در میانگین 150 مترمربع  (عرصه فروش فروشگاه‌های كشور) کنیم، عرصه فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌دست می‌آید که حدود 210هزار متر مربع خواهد بود و قاعدتاً با توجه به جمعیت و حجم فروش در فروشگاه‌های زنجیره ای، می‌توان این ظرفیت را افزایش داد. اما باید به این نکته توجه داشت که در هر کشوری میزان نیاز سرانه هر فرد از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به مقتضیات و شرایط فرق می‌کند و استاندارد مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

سهم 5 درصدی در خرده‌فروشی

اما در شرایطی که در بسیاری از کشورهای دنیا، حدود 80 تا 90درصد خرده‌فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود، در کشور ما حدود 5 درصد از سهم خرده‌فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت می‌گیرد.طاهری در مورد دلایل این موضوع می‌گوید: یکی از دلایل، نهادینه نشدن فرهنگ این موضوع و آماده نبودن زیرساخت‌ها اعم از زیرساخت‌های اجرایی و قانونی است و برای آماده شدن این زیرساخت‌ها و نهادینه شدن این موضوع به زمان نیاز داریم. همچنین دلیل دیگر این است که حمایت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در زمینه فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت نگرفته است.

تدوین برنامه راهبردی فروشگاه‌های زنجیره‌ای

هر چند که این مقام مسئول، تهیه برنامه‌ راهبردی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت را زمینه‌ای برای افزایش سهم خرده‌فروشی در این فروشگاه‌ها می‌داند و امیدوار است که این سند در اوایل سال آینده تهیه، تدوین و اجرایی شود.

طاهری در این رابطه می‌گوید: هم‌اکنون در حال تهیه برنامه‌ راهبردی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تأکید زیادی بر توسعه این فروشگاه‌ها دارد، البته با مکانیزمی که در کنار توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های کوچک حذف نشوند این وزارتخانه به دنبال آن است شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کند که لطمه‌ای به کسب‌و‌کار و اشتغال فروشگاه‌های کوچک وارد نشود.

در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال آن است که فروشگاه‌های کوچک به صورت رسته‌ای یا گروه كالایی یا خدماتی، خودشان زنجیره‌های فروشگاه‌ها یا همان فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تشکیل دهند و به صورت یک شبكه فعالیت کنند.

نحوه دریافت فرانچایز یا نمایندگی فروشگاه‎های زنجیره‎ای همواره تخفیف افق کوروش

متقاضی محترم: حداقل شرایط جهت تکمیل فرم تقاضای نمایندگی فرانچایز فروشگاه‎های زنجیره‎ای افق کوروش به شرح ذیل می‎باشد:

توان سرمایه گذاری (جهت اجرای پروژه احداث نمایندگی) : دارا بودن توان مالی کافی جهت تجهیز فروشگاه مطابق استانداردهای شرکت
وثیقه ملکی : توانایی ارائه وثیقه ملکی یا بانکی به میزانی که شرکت تعیین نماید.
مساحت ملک : حداقل 130 متر در تهران و 180 متر مربع در شهرستانها ( به جز مناطق خاص از شهرهای بزرگ )
برِ ملک : حداقل 15 متر
موقعیت ملک : واقع در خیابان اصلی با فاصله مناسب از نزدیکترین فروشگاه افق کوروش (حداقل یک کیلومتر)
وضعیت مالکیت : سند شش دانگ به نام متقاضی و یا اجاره نامه حداقل 3 ساله محضری به نام متقاضی (شهر های دارای 100 هزار نفر جمعیت و بیشتر و اولویت با اجاره نامه های 5 ساله می باشد)
وضعیت مجوز : امکان دریافت مجوز فعالیت تجاری برای ملک مورد نظر از شهرداری و مجوز خوار و بار فروشی از اتحادیه اصناف
وضعیت نظام وظیفه(آقایان) : داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم
مدرک تحصیلی : داشتن مدرک تحصیلی دیپلم و یا بالاتر ( اولویت با مدارک بالاتر می باشد )
سن متقاضی : حد اکثر سن 50 سال ( اشخاص حقیقی )

ورود به بخش نمایندگی‌ها در سایت فروشگاه‌های افق کوروش و ثبت فرم درخواست نمایندگی:

http://www.okcs.ir/contacts/franchise

منبع: فرصت امروز

گردآوری: بورسینس

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

12 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمد

سلام وقت بخیر. هزینه لازم چقدر هست سرمایه میخواد برای افتتاح؟
و اینکه جنس ها رو نمایندگی برای فروشگاه میاره یا نه

&

میزان سرمایه مورد نیاز چقدر است ؟

Nas

سلام
ببخشید اگه قرار باشه سرمایه از خودمون باشه چکاری بخواهیم از این هایپرها استفاده کنیم.اگه قرار هست برای ۲۰۰متر ۱/۲۰۰. سرمایه گذاری کنیم و ده درصد از شرکت سود بگیریم چه کاریه .مبشه طرف خودش مستقل برای خودش به سوپر مارکت بزرگ بزنه

کاظم

سلام میزان تجهیز فروشگاه به فرانچایز گیرنده بستگی داره یا خود مدیریت افق؟ و اینکه تسهیلات به صورت نقدی داده میشه یا بصورت کالا برای فروشگاه؟؟؟

سیدحمیدصرصرشاهی

اگر عادلانه نمایندگی به جواز دارها بدن عالیه

کیوان زندی

سلام مقدار سود ماهیانه یا روزانه که افق کورش از فروش به نماینده میدهد چقدر هست فروش روزانه وبه حساب نماینده میرود یا به حساب افق کورش
راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

رضا

در افق کوروش سود ماهانه میدن حداکثر ۱۰ درصد حساب میشه فروش روزانه به حساب شرکت افق کوروش میره و سر ماه به میزان فروش سودتون ریخته میشه مثلا سر ماه ۳۰۰ میلیون فروش داشتی میشه ۳۰ میلیون سود ماهانه فروش و قسط وام و نایلکس و غیره کم میشه و سافی پول واستون ۲۰ تومن میمونه

لیدا

سلام وقت بخیر، هزینه اولیه برای شروع کار چقدر باشه، با ۲۰۰ میلیون میشه دنبال کار گرفت؟ و حدود درامد در یک ماه چقدر است؟

میرحبیب

سلام. ‌آیا به جواب سوالی که از کوروش کرده بودید رسیدید .با ۲۰۰ میلیون میشه کار کرد؟

سعید

باسلام وقت بخیر
منظور از اینکه به ازای هر متر ۶ تومن یعنی منی که میخوام ی نمایندگی از افق کوروش بزنم توی مغازه ای ۲۰۰ متری نیاز به ی میلیارد و ۲۰۰ میلیون سرمایه دارم ؟؟؟
یا نه مجموعه افق کوروش این مبلغ رو تسهیلات میده؟؟؟؟

عاطفه

سلام
وقتتون بخیر
این مطلب مربوط به امسال هست ؟ می خوام بدونم 6 میلیارد تومان سرمایه ای که گفته شده لازمه، با توجه به امسال نوشته شده یا مطلب قدیمیه؟
ممنون می شم تاریخ نوشتن مطلب رو بهم بگید.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
12
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx