خانه انجمن ها انجمن گفتگوی بورسی گروه خودرو و ساخت قطعات خودرو : خزامیا ، خساپا ، خبهمن و…

این جستار شامل 51 پاسخ ، و دارای 9 کاربر است ، و آخرین بار توسط  شجاع‌الدین جهاندیده در 5 سال، 2 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 52)

گروه خودرو و ساخت قطعات خودرو : خزامیا ، خساپا ، خبهمن و…

  • شجاع‌الدین جهاندیده

    تاپیک گروه خودرو و ساخت قطعات خودرو : خزامیا ، خساپا ، خبهمن و…

    شجاع‌الدین جهاندیده

    شرکت سرمايه گذاري گروه صنعتي رنا با سرمایه ای معادل با 300 میلیارد تومان برای هر سهم در دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 93 مبلغ 48 ریال سود خالص محقق کرده و این در حالی است که دوره مشابه سال مالی قبل با زیان 79 ریالی برای هر سهم به پایان رسیده بود.

    مقایسه عملکرد این شرکت سرمایه گذاری در دوره 6 ماهه نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل خبر از رشد 27 درصدی سود حاصل از سرمایه گذاری، 793 درصدی سود حاصل از فروش سرمایه گذاری و 684 درصدی جمع درآمدها می دهد.

    “ورنا” در دوره 6 ماهه نخست سال مالی 93 از واگذاری سهام خود به مبلغ بیش از 53 میلیارد تومان سود دست پیدا کرده که بخش عمده آن مربوط به فروش حدود 467 میلیون سهم ایران خودرو بوده که برای سرمایه گذاری رنا سودی بالغ بر 45 میلیارد و 600 میلیون تومان در بر داشته است.


    حمید1408734109
    مشارکت کننده
    حمید1408734109

    خزامیاد رو چگونه میبینید

    شجاع‌الدین جهاندیده

    @hamid53855 said:
    خزامیاد رو چگونه میبینید

    خیلی نوسانی شده مثل بیشتر خودرویی ها
    خزامیا در محدوده 135 تومان حمایت میشه


    enigma
    مشارکت کننده
    enigma

    سلام سايپا رو چطور مي بينيد ؟

    شجاع‌الدین جهاندیده

    @enigma said:
    سلام سايپا رو چطور مي بينيد ؟

    خساپا اگه از محدوده 255 تومان عبور کنه و تثبیت بشه به راحتی میتونه به بیش از 300 تومان برسه


    nima-s2
    سرپرست
    nima-s2

    بیاتیان: در شرایط کنونی “آزادسازی قیمت خودرو” امکان‌پذیر نیست
    سید محمد بیاتیان عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم در مورد آزادسازی قیمت خودرو، گفت: برای آزادسازی قیمت خودرو، ابتدا باید شرایط رقابتی ایجاد شود، از طرفی با شرایط موجود بازار، فضا برای این کار وجود ندارد.

    وی افزود: آزادسازی قیمت خودرو مستلزم این است که مدیریت‌ها از حالت دولتی خارج شود و بخش خصوصی اداره آن را بر عهده گیرد.

    عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه، اظهار داشت: زمانی مشکل قیمت خودرو حل می‌‌شود که فضا رقابتی شود، اما در حال حاضر فضای خودروسازی در کشور، انحصاری است و در فضای انحصاری هم نمی‌شود خیلی زیاد بر روی قیمت چانه‌زنی کرد.

    بیاتیان با اشاره به تهیه فرمولی برای تعیین قیمت خودرو در شورای رقابت، گفت: بنده معتقدم که ابتدا باید شرایط رقابتی در بازار خودرو و ارتقای کیفیت و حق انتخاب برای مشتری ایجاد شود تا بتوان فرمولی را برای قیمت خودرو تعیین کرد.

    وی در ادامه تأکید کرد: در فضای رقابتی بازار، قیمت واقعی خودرو تعیین می‌شود اما فضای امروز بازار این قابلیت را ندارد و یک فضای دلالی و واسطه‌گری است که خودروسازان نیز برای فروش بیشتر محصولات به نوعی واسطه هستند و فقط قیمت را تعیین می‌کنند. بنده معتقدم که در این شرایط آزادسازی قیمت خودرو امکان‌پذیر نیست.

    عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: شرکت‌های خودروسازی به لحاظ سیاسی و مدیریتی باید استقلال لازم را داشته باشند و سهام‌شان نیز به بخش خصوصی واگذار شود البته اگر چنین عزمی در دولت وجود داشته باشد، این کار در مدت کمتر از یک سال انجام‌ می‌شود.

    بیاتیان در پایان با بیان اینکه ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی، فضای رقابتی را برای خودروهای خارجی نیز فراهم می‌کند، خاطر نشان کرد: باید شرایط تعیین قیمت خودرو طوری باشد که به ارتقای سطح کیفی محصولات منجر شده و فضای رقابت با خودروهای خارجی را نیز فراهم کند تا در این شرایط مصرف‌کننده داخلی آزادانه در انتخاب محصولات اقدام کرده و خود به خود به تولیدات داخلی روی بیاورد.


    nima-s2
    سرپرست
    nima-s2

    عرضه ۱۹ هزار خودرو به بازار طی ۱۵ روز آینده
    هاشم یک زارع در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه تولید ایران خودرو در 6 ماه دوم سال 92 دو برابر 6 ماه نخست همان سال بوده است، اظهارداشت: افزایش حجم تولید در این شرکت خودروساز باعث شده تا قطعه سازان همکاری مناسبی را با این شرکت داشته باشند و در همین مسیر تأمین مواد اولیه با سرعت بیشتری همراه شود.

    وی با بیان اینکه براساس آخرین آمار ایران خودرو در 6 ماهه دوم سال گذشته 97 درصد مبالغ قطعات دریافتی خود به قطعه سازان را پرداخت کرده است،افزود: در حال حاضر اگر قطعه سازان بدهی از ایران خودرو داشته باشند مربوط به سال‌های قبل است.

    یکه زارع با اشاره به اینکه امسال مطابق سیاست‌های ایران خودرو تولید 600 هزار دستگاه پیش بینی شده است، تصریح کرد: البته باید تأکید کنم در خطوط تولید هم حد الامکان خودروی ناقص تولید نخواهیم کرد تا در راستای آن بتوانیم گردش نقدینگی کارخانه را افزایش داده و در نتیجه مطالبات قطعه سازان را در اسرع وقت پرداخت کنیم.

    مدیر عامل ایران خودرو ضمن بیان این مطلب که هم اکنون این شرکت تولید 2 هزار دستگاه خودرو را پشت سر گذاشته است، اظهارداشت: در صددیم تولیدات خود را به مرز 2500 دستگاه برسانیم تا بسترهای مناسب را برای تحقق هدف 600 هزار دستگاه فراهم آوریم.

    یکه زارع با بیان اینکه در قراردادهای جدید خود با قطعه سازان کف عدالت را رعایت کرده‌ایم، تصریح کرد: پیش از این قطعه سازان در دریافت مبالغ خود پروسه طولانی را سپری می کردند اما هم اکنون این مشکلات برطرف شده و با یک تماس تلفنی هزینه های قطعه سازان پرداخت می‌شود.

    * تکذیب عرضه محدود خودرو /ظرف 15 روز آینده بیش از 19 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه می شود

    مدیر عامل ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که این روزها خبرهایی مبنی بر افزایش حجم تولید کارخانجات خودروساز به گوش می رسد اما مشاهدات بازار خودرو نشان از آن دارد که عرضه خودرو محدود بوده و همین امر تأثیر ویژه ای در افزایش قیمت خودروهای داخلی داشته است، آیا شما عرضه محدود خودرو به بازار را قبول دارید؟ گفت: هم اکنون حدود 7 هزار خودرو در کف کارخانه ایران خودرو قرار دارد. 19 هزار خودروی آماده و مجهز به استاندارد یورو 2 هم در کارخانه قرار دارد که با توجه به مصوبه اخیر دولت مبنی بر استقرار اجباری یورو 4 از اول شهریور، امکان شماره گذاری خواهند داشت و به زودی به بازار عرضه می شوند.

    وی اضافه کرد: باید تأکید کنم ایران خودرو هیچ محدودیتی در عرضه خودرو در بازار انجام نداده است و ظرف 15 روز آینده کل خودروهای موجود در کف کارخانه را به صفر خواهد رساند.

    * خودروسازان هیچ منفعتی از افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد نمی برند

    یکه زارع با اشاره به اینکه خودروسازان هیچ علاقه ای برای افزایش قیمت محصولات خود ندارند، اظهارداشت: افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد هیچ منفعتی برای خودروسازان ندارد به نحوی که این افزایش قیمت ها فقط به جیب دلالان می رود.

    مدیر عامل ایران خودرو گفت: بنده تأکید می‌کنم با این قضیه صددرصد مخالفم بلکه به دنبال آن هستیم تا افزایش قیمت ها شکسته شود و خودرو با قیمت مناسب در اختیار خودروسازان قرار گیرد.

    یکه زارع در رابطه با پرسش دیگری مبنی براینکه این روزها با اختصاص ارز مبادله ای به صنعت خودرو سازی خبرهایی از افزایش دوباره قیمت ها به گوش می رسد شما به عنوان مدیر عامل ایران خودرو این افزایش قیمت ها را تأیید می کنید یا خیر؟ با اعلام اینکه در حال حاضر محاسبه قیمت تمام شده خودرو براساس ارز 2450 تومان است، گفت: بنابراین زمانی که خودروسازان از ارز بازار آزاد استفاده می کنند این مابه التفاوت نرخ ارز باعث می شود تا با زیان های قابل توجهی روبه رو شوند.

    مدیر عامل ایران خودرو تصریح کرد: به هر حال با اختصاص ارز مبادله ای به صنعت خودرو مابه التفاوت نرخ ارز مبادله ای و آزاد همان 10 تا 15 درصد افزایش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.

    وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر خودروسازان هیچ افزایش قیمتی نداشته اند، اظهارداشت: اگر شرایطی حاصل شود که سایرمؤلفه های تولید همانند مس، فولاد و رنگ با قیمت های مناسب در اختیار خودروسازان قرار گیرد مطمئناً قیمت‌ها افزایش پیدا نخواهد کرد.

    یکه زارع با تأکید براینکه اثرات اختصاص ارز مبادله ای به صنعت خودروسازی طی 5 تا 6 ماه آینده مشخص خواهد شد، افزود: مابه التفاوت نرخ ارز مبادله ای( 2450 تومان) تا نرخ مصوب دلار در بودجه (2600 تومان) بازهم حدود 200 تا 300 تومان اختلاف دارد یعنی این نرخ در قیاس با دلار آزاد در بازار بازهم اختلافی 200 الی 300 تومانی دارد که همچنان به ضرر خودروسازان است.

    * شرکت پژو سه بار از عدم حضور خود در ایران ابراز تأسف کرد

    وی در رابطه با محصولات مشترک ایران خودرو و شرکت پژو که اخیراً صحبت های در خصوص تولید آنها نیز صورت گرفته است، گفت: اگر پیش شرط های ایران خودرو برای شرکت پژو از جمله سرمایه گذاری، دانش فنی، مرکز تحقیقات مشترک فراهم آید یکی از محصولات مشترک، خودروی 301 خواهد بود.

    مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه بدون تحقق این پیش شرط ها نباید به فکر همکاری با شرکت پژو بود، اظهارداشت: ظرف سه سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در گروه خودروسازی ایران خودرو با حضور شرکت های صاحب نام خودروسازی به غیر پژو خواهید بود.

    یکه زارع با بیان اینکه شرکت های خودروساز نباید با مونتاژ کاری وابستگی خود را به شرکت های خودروساز خارجی افزایش دهند، گفت: اگر در تنظیم قراردادهای جدید روال گذشته انجام شود اقدام چشم گیری در مذاکرات انجام نخواهد شد و همچنان در حد مونتاژ کاری خواهیم ماند.

    وی با بیان اینکه حداقل سه بار مدیر پژو از این موضوعات پیش آمده و عدم حضور خود در بازار ایران ابراز تأسف کرده است، افزود: در جلسه اخیر خود با مسئولان پژو اعلام کردیم اگر این پیش شرط ها فراهم نشود بازار ایران را باید فراموش کنند و آن اشتباه ده سال پیش که در کنار شرکت ایران خودرو یک شرکت فرانسوی نیز در بازار به فعالیت می پرداخت تکرار نخواهد شد.


    nima-s2
    سرپرست
    nima-s2

    خزر شفاف سازی کرد

    شرکت فنر سازی زر طی یک اطلاعیه شفاف سازی اعلام کرد در خصوص بررسی اثرات تخصیص ارز با نرخ مرکز مبادله به صنعت خودرو، با توجه به عدم مشخص بودن اثرات اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه و افزایش قیمت حامل های انرژی و همچنین مشخص نشدن جرئیات تخصیص ارز ، محاسبه میزان تاثیر آن بر بودجه سال 93 برای این شرکت میسر نیست. لذا پس از رفع ابهامات مذکور و در صورت داشتن تاثیر با اهمیت ، مراتب اعلام خواهد گردید.


    nima-s2
    سرپرست
    nima-s2

    افزایش سرمایه 238 درصدی “خپارس” روی کدال قرار گرفت


    nima-s2
    سرپرست
    nima-s2

    “خچرخش” با 15 میلیارد تومان سرمایه در صورت های مالی حسابرسی شده 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 92 برای هر مبلغ 14 ریال سود خالص محقق کرده که نسبت به گزارش حسابرسی نشده (مبلغ 10 ریال) رشد 40 درصدی داشته است.


    nima-s2
    سرپرست
    nima-s2

    ظرفیت ثبت‌نام فروش فوری ایران خودرو در استان تهران پُر شد

    شرکت ایران خودرو اعلام کرد: با توجه به اینکه ظرفیت فروش در راستای توزیع مناسب محصولات در سطح کشور و توجه ویژه به مناطق محروم به صورت استانی صورت گرفته است، ظرفیت خرید در استان تهران با توجه به حجم متقاضیان زودتر پر شد.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شرکت ایران خودرو درپی انتشار خبری تحت عنوان” ظرفیتی که یک‌ساعته پُر شد و مردمی که موفق به ثبت‌نام نشدند” در خبرگزاری تسنیم به ارائه توضیحاتی پرداخته است.

    متن توضیحات گروه صنعتی ایران خودرو به شرح زیر است:

    به اطلاع می رساند در راستای برنامه ریزی های انجام شده برای تولید سال 93 و افزایش عرضه محصولات، عرضه گسترده فروش محصولات ایران خودرو به مناسبت میلاد باسعادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام و گرامی داشت مقام پدر، از ساعت 10 صبح روز یکشنبه 21/2/93 آغاز شد.

    در این دوره از فروش فوری محصولات ایران خودرو محدودیت ثبت نام شامل امکان خریداری یک دستگاه به ازای هر کد ملی لحاظ شده است تا مصرف کنندگانی که به هردلیلی نتوانستند در ثبت نام های دهه فجر و هفته اول اردیبهشت ماه نسبت به خرید محصولات خود اقدام کنند امکان خریداری خودرو مورد نظر خود را داشته باشند.

    همچنین با توجه به این که ظرفیت فروش در راستای توزیع مناسب محصولات در سطح کشور و توجه ویژه به مناطق محروم به صورت استانی صورت گرفته است، ظرفیت خرید در استان تهران با توجه به حجم متقاضیان زودتر پر شد اما امکان خرید در سایر استان ها وجود دارد.

    شایان ذکر است در روز گذشته نیز حدود 60 هزار نفر از مشتریان نسبت به خرید اینترنتی اقدام کرده به طوری که در هر دقیقه 150 ثبت نام از ساعت 10 صبح تا 12 نیمه شب ادامه یافت و امروز نیز ادامه ثبت نام در خانواده سمند و سورن ادامه دارد.


    nima-s2
    سرپرست
    nima-s2

    افق روشن خودرویی ها در سایه مذاکرات وین / لزوم خروج دولت از قیمت گذاری
    چشم انداز صنعت خودرو با کاهش شعله تحریم های بین المللی و ورود شرکت های خودروساز خارجی علاقه مند برای حضور در بازار ایران برای مشارکت، روشن ارزیابی می شود. چراکه بازار ایران برای فعالیت در صنعت مذکور بسیار جذاب است.

    عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان با بیان این مطلب به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: فروش سالانه دو میلیون تا 2.5 میلیون خودرو و وجود بیش از هفت میلیون خودروی فرسوده، بازار مطلوبی را برای حضور شرکای خارجی فراهم می سازد و با توجه به اینکه آنها به این موضوع واقف هستند، می توان در کنار ادامه همکاری ها با شرکت های خودروسازی پژو و رنو، زمینه حضور شرکت های کره ای و ژاپنی را نیز فراهم سازیم.

    فرهاد بهنیا افزود: مطلبی که در حال حاضر آزار دهنده می باشد، عدم وجود زیرساخت های متناسب با تولید کشور است. چراکه شرکت های تولیدی مواد اولیه صنعت خودرو همچون فولاد، پتروشیمی، روی و مس با ارز دولتی فعالیت خود را آغاز کرده اند و رسالت نخست آنها تأمین مواد اولیه واحدها و بنگاه های تولیدی داخلی است. حال آنکه این صنایع با خام فروشی محصولات و فرآورده های تولیدی خود، هزینه و در نتیجه قیمت محصولات تولیدی سایر صنایع همچون خودرو را به شدت افزایش می دهند.

    وی ادامه داد: بدین ترتیب با وجود آنکه وظیفه دولت سوق دادن سرمایه ها به سمت واحدهای تولیدی است، متأسفانه سیاست دولت های قبلی، بیشتر نگاه ها را به سمت بازارهای ارز، مسکن و کالا سوق داده و افزایش بی رویه و سنگین 300 تا 400 درصدی قیمت ها در همه عرصه ها را موجب شده است.

    وی در ادامه تصریح کرد: به دنبال آن، تخصیص اعتبارات و تسهیلات با نرخ بهره سنگین به تولیدکنندگان نیز باعث شد سرمایه گذاران از واحدهای تولیدی دور شده و به سمت بورس روی آورند. در نتیجه مواد اولیه صنایع نیز به دلیل برخی رفتارهای سفته بازانه، هم اکنون با قیمتی بالاتر به دست واحدهای تولیدی می رسد. از این رو بایستی مسئولین در مؤلفه های ورودی صنایع مختلف به ویژه خودرو تجدید نظر کنند.

    وی نکته بعدی را در نرخ بهره تسهیلات اعطایی به بنگاه های تولیدی از جمله خودروسازها دانست و اظهار داشت: نرخ بهره اعطایی به واحدهای تولیدکننده در دنیا حدود 5.7 درصد است و این رقم در چین و کره جنوبی به ترتیب 6 و 2.75 درصد اعمال می شود. حال آنکه در ایران این میزان با احتساب جرایم دیر کرد حدود 32 تا 37 درصد است، آن هم در صنعتی که حاشیه سود حدود پنج درصد دارد.

    ارز مبادله ای درمان کننده دردهای خودروسازان نیست!

    بهنیا در خصوص تصمیم دولت برای تخصیص ارز با نرخ مبادلاتی به خودروسازان نیز تصریح کرد: در تشریح آثار مالی ناشی از مصوبه اخیر هیأت وزیران برای تخصیص ارز مبادله ای به خودرویی ها می توان به چند مثال اشاره کرد. به عنوان نمونه، دو خودروی سمند و پژو به صورت تقریبی نزدیک به 1200 تا 1300 یورو ارزبری دارند، همچنین برای وانت پیکان 900 یورو و برای پژو 206 نیز حدود 2200 تا 2400 یورو ارز مصرف می شود. چنانچه ارز با نرخ مبادلاتی به این محصولات ارایه شود، با توجه به تفاوت بهای نرخ مبادلاتی با بازار آزاد، کاهش هزینه سه محصول مذکور به ترتیب زیر است.

    قیمت خودرو

    این میزان کاهش هزینه ها در حالی از محل تخصیص ارز مبادله ای محقق می شود که نرخ فروش خودرو درب کارخانه با بازار آزاد همچنان حدود پنج، شش میلیون تومان اختلاف دارد و این مصوبه تنها پنج درصد از اختلاف موجود را کاهش می دهد؛ بطوریکه می توان گفت اقدام مذکور تأثیر چندانی بر درمان دردهای خودروسازان در پی نخواهد داشت.

    لزوم خروج دولت از قیمت گذاری خودرو

    این عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان بر لزوم عدم فرآیند قیمت گذاری خودرو توسط دولت تأکید کرد و افزود: برای ایجاد تعادل قیمتی بین کارخانه با بازار آزاد، بایستی قیمت ها براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شود؛ چراکه تولیدکنندگان از طریق افزایش تیراژ می توانند با پاسخگویی به تقاضای موجود، کاهش قیمت را سبب شوند.

    افق صنعت خودرو در سایه مذاکرات وین

    بهنیا در جمع بندی سخنان خود با تأکید مجدد بر لزوم اعمال سیاست های حمایتی دولت از بنگاه های تولیدی ارزیابی خود را از آینده خودروسازان در سایه مذاکرات وین چنین بیان کرد: با توجه به پویایی بازار ایران و علاقه شرکت های خارجی برای همکاری و سرمایه گذاری در بازار خودروی داخلی، حصول نتایج مثبت و رسیدن به افق های روشن، به سیاست های تیم مذاکره کننده ایرانی و دولت بستگی دارد و اینکه سیاست های اثرگذار بر صنعت خودرو چگونه با این مذاکرات هم راستا و در مسیر تحقق آن باشد تا در نهایت بتوان از فضای به وجود آمده حداکثر استفاده را داشت.


    nima-s2
    سرپرست
    nima-s2

    فرمان بورس تهران به سمت سهام خودرو‌سازان چرخید
    نخستین نشانه‌های توافق در مذاکرات هسته‌ای نمایان شد، تشکیل صف‌های میلیونی برای خرید سهام خودروساز‌ها در بورس و رشد زیاد ارزش سهام این شرکت‌ها در چند هفته گذشته همگی در پی آن رخ داد که حکایت از امید‌های تازه‌ای برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی به‌دنبال رفع تحریم‌ها از این صنعت داشت.

    به‌گزارش همشهری، نزدیک به 2هفته است که خودرو‌سازان رهبری بلامنازعشان را در بازارسهام تثبیت کرده‌اند این در حالی است که ظرف چند سال گذشته سهام شرکت‌های خودرو‌ساز که روزگاری بزرگ‌ترین صنعت بورس بودند طرفداران قدیمی‌شان را از دست داده بودند اما همین که سهامداران نسبت به انجام توافق در مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در صنایع خودرو‌سازی‌ مطمئن‌تر شدند و خبر‌دار شدند قرار است خودروساز‌های بزرگی نظیر پژو، رنو، فیات، جنرال موتورز یا کرایسلر به ایران بیایند برای اینکه از غافله عقب نمانند در صف‌های میلیونی سهام خودرو‌ساز‌ها ایستادند. همین موضوع منجر به رشد شدید ارزش سهام شرکت‌های این گروه شده است.

    هفته گذشته مدیرعامل پژو خود شخصا به ایران آمد و در نشستی با مدیرعامل ایران‌خودرو علاقه خود را برای توسعه همکاری‌هایش در صنعت خودرو‌سازی‌ اعلام کرد، روزنامه لوفیگارو هم به‌تازگی از فرستادن یک پیغام از سوی کرایسلر به حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران خبر داده است که در آن مدیران این شرکت خواستار مشارکت در صنعت خودروسازی ایران شده‌اند. سفر مدیرعامل پژو به ایران در شرایطی انجام شده که، 2سال پیش وضع تحریم‌های بین‌المللی منجر به قطع همکاری این شرکت با ایران‌خودرو شده بود.

    تا همین سال گذشته سهام شرکت‌های خودرو‌ساز در بورس چندان طرفدار نداشت، زیان انباشته، کسری وجوه در گردش، کاهش تولید و بسیاری از مشکلات دیگر منجر شده بود سهامداران علاقه خود را نسبت به سهام خودرو‌ساز‌ها از دست بدهند اما حالا همه خریدار سهام خودروساز‌ها هستند. آمار‌ها نشان می‌دهد که ارزش سهام مهم‌ترین شرکت‌های ایران گروه یعنی ایران خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد ظرف چند روز گذشته با رشد زیادی مواجه شده و صف‌های میلیونی برای خرید سهام این شرکت‌ها در بورس تشکیل شده است.

    رشد قیمت سهام خودرو‌سازان

    براساس آمار موجود ارزش سهام خودرو‌ساز‌ها در بورس تحت‌تأثیر چشم‌انداز امید‌بخشی که از مذاکرات ژنو ایجاد شده، ظرف روز‌های گذشته با رشد بسیار زیادی مواجه شده است. همین موضوع منجر شد روز دوشنبه میزان تقاضا برای خرید سهام پارس‌خودرو به مرز 52میلیون سهم برسد. صف‌های خرید سهام شرکت‌‌های ایران‌خودرو و سایپا هم در این روز به‌ترتیب به 36و 14میلیون سهم رسید. شرکت‌های زامیاد، فنر‌سازی‌ خاور، سرمایه‌گذاری سایپا، سایپا آذین، کمک فنر ایندامین، لیزینگ غدیر، لیزینگ ایرانیان، ایران‌خودرو دیزل و سایپا‌دیزل هم با صف‌های میلیونی خریداران مواجه بودند.

    آمارها همچنین می‌گویند، ارزش سهام سایپا در یک‌ماه گذشته 60درصد رشد کرده است. همچنین قیمت سهام پارس‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل نیز در این مدت 30درصد افزایش یافته است. افزایش تقاضا برای خرید سهام ایران‌خودرو نیز منجر شده است قیمت سهام این شرکت تا 19درصد در این مدت افزایش یابد. در بین قطعه‌سازان نیز ارزش سهام رادیاتور ایران 38درصد رشد کرده است. شرکت‌هایی مانند کمک‌فنر ایندامین، مهرکام پارس، قطعات اتومبیل ایران وسایپا دیزل هم در این مدت به‌طور میانگین ارزش سهامشان بین 24تا 33درصد افزایش یافته است.


    nima-s2
    سرپرست
    nima-s2

    یکه تازی خودرویی‌ها در بورس تهران

    به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سال 91 بود که وضعیت صنعت خودرو به رنگ قرمز درآمد و پرطرفدارترین صنعت بورسی به دلیل وضع تحریم های جدید، ابهام به وجود آمده بر سر قیمت‌گذاری، بلاتکلیفی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و پرداخت نشدن تسهیلات وعده داده شده توسط دولت به خودرو سازان به انزوا فرو رفت .

    به این ترتیب صنعت خودرو که روزی از صنایع پیشرو بورس بود، با بی اقبالی سهامداران مواجه شد سهامداران این صنعت برای نخستین بار در دو دهه گذشته متحمل زیان شدند به طوری که این شرکتها در مجامع خود سودی برای تقسیم نداشته و همواره در صورتهای مالی خود زیان پیش بینی می‌کردند .

    اما در سال جاری مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در کنار حضور مدیر عامل پژو در ایران و اعلام آمادگی برای گسترش همکاری ها خبر خوبی برای صنعت خودرو بود به طوری که با این اتفاقات توجه سهامداران به این صنعت جلب شد و صف های خرید میلیونی برای سهام خودروسازی ها تشکیل شد .

    به این ترتیب به دنبال ادامه مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و حضور شرکتهای بزرگ خودروسازی در ایران، سرمایه‌گذاران به سمت این صنعت هجوم برده تا از غافله رشد این شرکتها عقب نمانند به همین دلیل طی دو هفته گذشته سهام شرکتهای خودروسازی مورد استقبال شدید سرمایه گذاران قرار گرفت و با افزایش شدید قیمت مواجه شد .

    بر این اساس در شرایطی که اوضاع بورس تهران این روزها نابسامان شده و بورس تهران علی رغم فعالیت صندوق توسعه واعلام حمایت حال و روز خوشی ندارد،صنعت خودرو در این بازار یکه تازی کرده و سهام شرکتهای خودروسازی با رشد شدید قیمت مواجه شده است .

    بنابراین سهام شرکت‌های خودرو‌سازی که تا سال گذشته طرفدار چندانی نداشت و به دلیل زیان انباشته،کاهش تولید و مشکلات دیگر به حاشیه رفته بود، با اقبال مجدد سهامداران مواجه شد به طوری که در حال حاضر ارزش سهام مهم‌ترین شرکت‌های این گروه یعنی ایران خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد طی چند روز گذشته با رشد زیادی مواجه شده و صف‌های میلیونی برای خرید سهام این شرکت‌ها در بورس تشکیل شده است .

    آمارها نشان می دهد که علاوه بر رشد سهام قطعه سازان در بورس، ارزش سهام سایپا در یک‌ماه گذشته 60درصد رشد کرده و قیمت سهام پارس‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل نیز در این مدت 30درصد افزایش یافته است. افزایش تقاضا برای خرید سهام ایران‌خودرو نیز منجر به افزایش قیمت سهام این شرکت تا 19درصد شد.

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 52)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.

سلب مسئولیت: در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری (سهام، بازار آتی و ارز) ارزش دارایی‌ها ممکن است به سرعت تغییر کند و ریسک از دست رفتن سرمایه وجود دارد. محتوای موجود در سایت بورسینس صرفا جهت اطلاع‌رسانی است و نظرات شخصی نویسنده را منعکس می‌کند. بورسینس هیچ منفعت یا مسئولیتی در قبال سود و زیان کاربران ندارد و مسئولیت استفاده از تمامی مطالب و محتوای سایت بر عهده کاربران است.
Copyright © Bourseiness 2013-2019
کپی‌برداری از مطالب این سایت به هرشکل، غیرمجاز و غیرقانونی است.