مجمع عمومی فوق العاده چیست؟ + تفاوت آن با سایر مجامع

مجمع عمومی فوق العاده

شرکت‌های فعال در بازار بورس، هرسال به دلایل مختلفی مانند تصمیم‌گیری درباره فعالیت‌ها، تصمیم درباره انحلال شرکت، حل‌وفصل موضوعات مهم در رابطه با شرکت، تصمیم درباره افزایش سرمایه، تصویب صورت‌های مالی و … اقدام به برگزاری مجامع از جمله مجمع عمومی فوق العاده می‌کنند.

هرگونه گردهمایی مدیران و سهامداران یک شرکت که با هدف بررسی وضعیت شرکت و تصمیم درباره فعالیت‌های آن باشد، مجمع نام دارد. علاوه بر این؛ حضور در مجامع این‌چنینی، مزایای بسیاری برای سهامداران و شرکت دارد.

به طور کلی سه نوع مجمع وجود دارد:

عناوین مطلب:

  • مجمع عمومی فوق‌العاده
  • مجمع عمومی عادی سالیانه
  • مجمع عمومی موسس

در ادامه به شرح مجمع عمومی فوق‌العاده می‌پردازیم و اشاره‌ای به دو مجمع دیگر نیز خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره انواع مجمع بورسی (موسس، عادی و فوق العاده)

مجمع عمومی فوق العاده چیست؟

این مجمع (Extraordinary General Meeting) یکی از انواع گردهمایی‌های سهامداران است که در زمانی غیر از تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تشکیل می‌شود. این مجمع معمولاً به صورت ویژه یا اضطراری برگزار می‌شود.

در بیشتر موارد، سهامداران و مدیران اجرایی یک شرکت تنها در جریان مجمع عمومی سالیانه شرکت که معمولاً در تاریخ و زمان مشخصی برگزار می‌شود یکدیگر را ملاقات می‌کنند.

با این حال، در برخی مواقع ممکن است شرکت سهامداران را برای تصمیم‌گیری در مورد مسائل یا رسیدگی به موضوعات فوری فرا بخواند.

وظایف مجمع عمومی فوق العاده

در بیشتر مواقع، این مجمع برای تصمیم‌گیری در مورد مسائل زیر برگزار می‌شود:

  • افزایش یا کاهش سرمایه شرکت
  • اصلاح یا ایجاد تغییر در مواد اساسنامه شرکت
  • برکناری یک مدیر اجرایی
  • انحلال شرکت
  • مسائل حقوقی
  • و هر موضوع ضروری دیگری که نتوان تا جلسه بعدی سهامداران (مجمع عادی سالیانه) برای رسیدگی به آن صبر کرد

تعداد حاضرین در این مجمع و حدنصاب آرا

این مجمع، زمانی رسمیت پیدا می‌کند که حداقل بیش از نصف دارندگان سهام شرکت در جلسه حضور داشته باشند. چنانچه در اولین آگهی دعوت به مجمع، حد نصاب ذکر شده حاصل نشود، مقام دعوت ‌کننده موظف است که مجمع را برای بار دوم برگزار کرده و مجددا آگهی دعوت به مجمع را ارسال نماید؛ اما این بار، مجمع دوم با حضور بیش از یک سوم سهامداران دارای حق رای، رسمیت پیدا کرده و تصمیمات اخذ شده قابل اجرا خواهد بود.

سهامداران حاضر در جلسه ممکن است در مورد موضوعاتی از جمله تغییر موضوع فعالیت شرکت، تغییر آدرس، تبدیل سهام با نام به بی نام و هرگونه تغییر دیگر در شرکت رأی خود را اعلام کنند.

مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده چیست؟

علاوه بر مجمع فوق العاده، جلسات دیگری به نام «مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده» هم برگزار می‌شود که در آن‌ها انتخاب اعضای هیئت مدیره و برخی امور دیگر انجام می‌شود.

مجمع عادی به طور فوق العاده را می‌توان در صورت نیاز و صلاح‌دید هیئت مدیره تشکیل داد. در این صورت، ابتدا یک صورت جلسه مبنی بر تشکیل جلسه مجمع به طور فوق العاده تهیه می‌شود. سپس، مقام‌های مسئول شرکت می‌توانند در زمان به پایان رسیدن زمان تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه سهامدارن و اعضای مرتبط دیگر را برای حضور در جلسه مجمع عادی به طور فوق العاده شرکت دعوت کنند.

وظایف مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده

  • بررسی موارد مربوط به امور مالی شرکت
  • بررسی گزارش‌ها و اصلاحیه‌های سهامداران و بازرسین شرکت
  • تقسیم بهره سالانه میان سهامداران
  • اقدام به انحلال شرکت
  • بررسی تغییر سمت در شرکت
  • ثبت انواع تغییرات مورد تأیید بازرسین و سهامداران شرکت

مجمع عمومی موسس چیست؟

مجمع موسس، مجمعی است که در همان ابتدای تشکیل یک شرکت سهامی عام برگزار می‌شود و برگزاری آن برای شرکت‌های سهامی عام لازم و ضروری است؛ به طوریکه بدون برگزاری این مجمع، امکان تبدیل شدن به سهامی عام وجود ندارد.

در مجمع عمومی موسس، بعد از پذیره نویسی کل سهام و پرداخت مبالغ ذکر شده در اساس‌نامه شرکت و تصویب و تایید آن، جایگاه مدیران، بازرسان و افراد مهم شرکت مشخص می‌شود. بعد از آن؛ مدیران و افراد منتخب باید بصورت کتبی جایگاه و وظیفه خود را تعیین کنند.

لازم به ذکر است که شرکت‌های سهامی خاص نیازی به برگزاری مجمع موسس ندارند. علاوه بر این؛ در مجمع موسس، حضور پذیره‌نویسانی که حداقل نصف سرمایه شرکت را تضمین کرده باشند، در روز مجمع الزامی است.

مجمع عمومی عادی سالیانه چیست؟

مجمع عمومی عادی سالیانه، یک بار در سال و با هدف رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت، رسیدگی به صورت‌‌های مالی شرکت، تخصیص بخشی از سود شرکت به سرمایه‌گذاری‌های آتی، تقسیم سود نقدی بین سهامداران و … در همان تاریخی که در اساسنامه شرکت پیش‌بینی شده، تشکیل می‌شود. برای تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه، حضور حداقل بیش از نیمی از سهامداران به نسبت تعداد سهام شرکت، ضروری است و اتفاق نظر اکثریت آرای سهامداران حاضر در جلسه رسمی، جهت تصمیم گیری‌های مجمع، معتبر خواهد بود.

براساس قانون تجارت؛ حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت، بایستی مجمع عمومی عادی سالیانه تشکیل شود. همچنین، تشکیل مجامع عمومی و دعوت از صاحبان سهام باید از طریق انتشار آگهی در روزنامه‌‌های کثیرالانتشار، سایت شرکت و سایت‌های رسمی سازمان مانند سایت کدال انجام شود.

توجه داشته باشید که بر خلاف مجمع عمومی فوق‌العاده که تاریخ مشخصی ندارد، مجمع عادی سالیانه یک بار در سال و در تاریخ پیش بینی شده در اساسنامه برگزار خواهد شد.

قبل از برگزاری مجمع عادی سالیانه شرکت‌ها، چه اطلاعاتی باید منتشر شود؟

10 روز قبل از برگزاری مجمع شرکت‌ها؛ صورت‌های مالی سالیانه با پیوست‌های آن و گزارش‌هایی از فعالیت هیئت مدیره، به منظور تصمیم‌گیری بهتر سهامداران شرکت، منتشر خواهد شد. علاوه بر این؛ قبل از برگزاری مجمع باید جدول زمان‌بندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی هیئت مدیره نیز به اطلاع اعضا برسد.

چنانچه شرکت بورسی مذکور دارای شرکت‌های تابعه باشد، علاوه بر اطلاعات فوق بایستی صورت‌های مالی تلفیقی و سالانه حسابرسی شده شرکت‌های تابعه نیز منتشر شود.

سوالات متداول

مجمع عمومی فوق العاده چیست؟

گردهمایی سهامداران و مدیران که برای رسیدگی به امور فوری -که ممکن است در صلاحیت مجمع عمومی عادی سالیانه نباشد- و در تاریخ نامشخص انجام می‌شود، مجمع عمومی فوق العاده نامیده می‌شود.

مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده چیست؟

مجمع عادی به طور فوق العاده را می‌توان در صورت نیاز و صلاح‌دید هیئت مدیره تشکیل داد که در آن انتخاب اعضای هیئت مدیره و برخی امور دیگر انجام می‌شود.

مجمع عمومی عادی سالیانه چیست؟

مجمع عمومی عادی سالیانه، یک بار در سال و با هدف رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت، رسیدگی به صورت‌‌های مالی شرکت، تخصیص بخشی از سود شرکت به سرمایه‌گذاری‌های آتی، تقسیم سود نقدی بین سهامداران و … در همان تاریخی که در اساسنامه شرکت پیش‌بینی شده، تشکیل می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله؛ درباره مجمع عمومی فوق‌العاده و هر آنچه که در این مجمع می‌گذرد، صحبت کردیم. همانطور که گفتیم، اخبار مربوط به برگزاری مجامع شرکت‌های فعال در بورس و خلاصه‌ای از تصمیمات و خبرهای آن‌ها، برای سهامداران از اهمیت بالایی برخوردار است. شما می‌توانید اخبار، تغییر و تحولات شرکت و خلاصه تصمیمات مجامع را از طریق سامانه کدال به نشانی Codal.ir و یا سایت Tsetmc.com دریافت نمایید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

54 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
ع

آبا شرکت سهامی خاصی که مالکیت کنترلی و حداکثری سهام شرکتهای دیگری را دارد قبل از مجمع باید صورتهای مالی ان شرکتها را نیز به صاحبان سهام شرکت مادر ارائه کند؟

ایرانی

این موضوع بسیار مهمی است که بسیاری از وکلا اطلاعات صحیحی در مورد ان ندارند در حالی که قوانین و حتی احکام دیوان هم وجود دارد. باید صورتهای مالی مربوطه به شرکنهای تابع به سهامداران شرکت مادر قبل از تشکیل محمع ارائه شود.

ع

با سلام- امکان دارد موارد قانونی را اعلام کنید لطفا

فرزاد كريمي

با سلام
خسته نباشيد
ميخواستم بپرسم كه آيا امكان برگزاري همزمان مجمع عادي ساليانه و مجمع فوق العاده وجود دارد يا خير ؟
ممنون ميشم راهنماييم كنيد
با تشكر

علی اکبر فولادین

باسلام ودعای خیر ایا تعاونی مسکن درحال تصفیه میشوند از عضویت اتحادیه خارج میشوند
ایا تعاونی های درحال تصفیه حق حضور درمجمع و رای دادن برای انتحاب هیت تصفیه اتحادیه می توانند باشند

مجید

با سلام و ممنون از توضیحات خوب و کامل شما
سوالی داشتم ممنون میشم پاسخ بفرمایید:
در شرکتهای سهامی خاص فاصله زمانی بین جلسه نوبت اول مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده که به حد نصاب نرسیده است تا تاریخ درج آگهی نوبت دوم چقدر باید باشد؟

حمید وفایی ملامحمود

سلام
ممنون از توضیحات فوق العادتون
یک سوال داشتم
اگر مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده برای بار دوم برگزار بشه ولی به حد نصاب نرسه و تشکیل نشه اون موقع تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه اون شرکت چگونه خواهد بود؟
ممنون میشم اگر به این سوال بنده پاسخ بدید

حقانیت انسانی

میتواند سیاستی برای بالا بردن ارزش اسمی سهم باشد . و بار دوم با 10 درصد سهامداران. هم تایید میگردد . و چکش ماکوس عمل کرده قیمت را بالا برده و مثلا 10 روز بعد افزایش را انجام دهد .

ناشناس

با حداقل سهامداران تایید میگردد . حتی اگر 3 نفر باشند . ولی معمولا میتواند تنفسی باشد . از سیاست شرکت برای بالا بردن صعودی قیمت سهام و اعلام دوباره مجمع فوق العاده . کمی بعد تر

lpln

با سلام 2 تا سوال 1-چطور میشه فهمید سهمی در مجمع فوق العاده افزایش سرمایرو تو برنامش داره یا نه تو نمودار و یا از بنیاد 2-سهمی که 5 برابر سرمایش سود انباشته داره میتونه افزایش از سود انباشته بده مثا حال حاضر سهم شاوان 16/02/99

حقانیت انسانی

جواب سوال فبلیتان را دادم

Hossein

سلام
من سهم زفکا را دارم
و در کدال جهت انتخاب حسابرس و بازرس قانونی مجمع برگزار خواهد شد در تاریخ ۹۹/۲/۹
ایا شرکت کردن در این مجمع کار درستی است یا فروش سهم ؟

بهرنگ

جناب آقای جهاندیده تمامی مطالب این پست را مطالعه کردم بسیار خوب بود امیدوارم موفق باشید

نعل

سلام و وقت بخیر خواستم بدونم این سهام عدالت مستقیم ما که از ابان نماد استان اومده تا الان نتونسیم بفروشیم تا یک هفته پیش میزد منقضی الان ممنوع المعامله این یعنی چی و کی میشه این سهام خجالت و بفروشیم چون گرفتاریم

ندانیکبین

سلام مثلا اگر دو سه روز قبل از مجمع اون سهام رو بخری سود اون مجمع بهت تعلق می‌گیره یا نه؟ و این سود به قسمت مانده اضافه میشه یا نه هر زمان سهام رو بفروشی اون سود رو میگیری؟ ممنون

ژیلا علی زاده

سلام و عرض ادب و احترام؛بنده کارمند و در قسمت مجامع کار می کنم و از مجامع چیزی بلد نیستم و خودمم دکترای اقتصاد دارم می خوام مجامع را اموزش ببینم صفر تا صد مجامع را، کجا باید مراجع کنم وکدام اموزشگاه باید ثبت نام کنم ممنون می شوم اگر راهنمایی ام بفرمایید.

محمدرضا

منم کارمند مجامع هستم سوالی داشتی در خدمت هستم

کارشناس

با سلام.ایا بعد از مجمع خرید یک سهم کار درستی است.چون قیمت سهم کمتر شده است و بعد از مجمع سهم روند افزایش را طی میکنه تا گپ ان پر بشه؟
سوال بعد اینکه چرا بعضی از سهما مجمع اونا یکی دو ماه طول میکشه

زرافشان

سلام و روز خوش
ممنون از توضیحات شما

فرزانه

سلام..میشه در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه علاوه بر تصویب ترازنامه و اتخاب بازرسین…..مدیران شرکت رو هم اتنخاب کرد و افزایش سرمایه پیشنهادی هیات مدیره رو هم بررسی کرد؟
یا اینکه جلسه مجمع عمومی بطورفوق العاده باشه و این موارد رو با هم ثبت کرد…

فائزه

سلام وقت بخیر. برای شرکت در مجامع باید چه مدارکی رو همراه داشته باشیم؟

سبحان

الان فبیرا یه یک ماهی هست از مجمع بیرون نیومده دلیلش چیه؟

سبحان

سلام میخاستم ببینم وقتی سهمی به مجمع سالیانه میره چقدر طول میکشه تا دوباره باز شود ممنون

محمد

سلام اگر سهمی مجمع فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه داشته باشد و دور اول مجمع تشکیل نشه به خاطر حد نصاب نرسیدن ،قیمت سهم ممکنه تغییر کنه به خاطر افزایش سرمایش یا خیر؟

سوری حدادی

سلام فردا مجمع سالیانه وایرا هست آیا برای دریافت سود حضور سهامدار در مجمع لازم هست یا لزومی نداره

وحید

سلام
در گزارش 9 ماهه ی یک سهم، وقتی نمادی بسته میشه و بعد اعلام میشه که شرکت درصدی از سود پیش بینی شده رو پوشش میده، آیا به سهامداران سودی تعلق میگیره یا باید صبر کنند تا مجمع سالیانه برگزار بشه..
ممنون از راهنماییتون

وحید

ممنونم

علی اکبر فولادین

سلام
نحوه ابطال هییث تصفیه اتحادیه را به چه شکلی میتوان اقدام کرد ممنون

نوید

نظرتون مثلا راجب برگذار نشدن مجمعش چیه؟منظورم اینه قانون و سازمان بورس چی میگه؟
سهامدار عمده خواستار تشکیل مجمع(تاریخشم مشخص شده) ولی هیئت مدیره با سهام خیلی کمتر اجازه تشکیل مجمع نداده؟تو این شرایط چی میشه؟(البته به جز بلوکه موندن تا زمان نا معلوم پول سهامدار حقیقی بدبخت)

نوید

ببخشید اصن حواسم نبود…مجمع فاذر..هیئت مدیره یا شرکت بر خلاف سهمادار عمده که خواستار تشکیل مجمعه ولی زور میگن و اجازه نمیدن مجمعش تشکیل شه..قانونی وجود داره؟

نوید

به شکایت ما خرده پاهای حقیقی که هیچ نسبتی هم با بالاها نداریم رسیدگی نمیشه..
منظورم این بود سازمان خودش به این دعواها رسیدگی میکنه؟
سهامدار عمده خواستار تشکیل مجمعه تاریخ هم تایین میکنن ولی…
الان جنگ بین سهامدار عمده و هیئت مدیرس
بازم ممنون بابت جوابتون

میثم

با عرض سلام و خسته نباشید
ببخشید اگر مجمع تشکیل بشه و سود نقدی تصویب بشه به کسایی میدن که تو روز تشکیل مجمع سهام داشتن یا باید از قبل سهام رو داشته باشی؟
ممنون

علی اکبر فولادین

سلام
نحوه ابطال هییث تصفیه اتحادیه را به چه شکلی میتوان اقدام کرد ممنون

علی اکبر فولادین

سلام ایا تعاونی های در حال تصفیه میتوانند در مجمع اتحادیه شرکت وبرای انتخاب هییت تصفیه رای دهد ممنون

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
54
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx