چطور فرصت مناسب برای کسب و کار را تشخیص دهیم؟

فرصت کسب و کار در ایران

درگیر شدن در یک کسب و کار که هیچ سودآوری ندارد، می‌تواند غیر از هزینه‌های مالی، باعث ناامیدی شود ولی واقعیت این است که این اتفاق همیشه در حال رخ دادن است. کارآفرین‌ها و افراد عادی زیادی هستند که به دنبال “چیز بزرگ بعدی” یا ایده عالی و ثروت‌آفرین می‌گردند.

همانطور که در مطلب آموزش راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی مطرح کردیم، اولین قدم در شروع کسب و کار این است که “یک نیاز را بیابید و هدف‌تان برطرف کردن آن نیاز باشد”

یافتن یک فرصت کسب و کار خوب، مشکل است و بسیاری از مدیران کسب و کارهای اینترنتی خواهند گفت که مدتی طول می‌کشد تا بتوانید آن ایده و فرصت را به خوبی اجرا کنید. بهترین تاکتیک این است که مثال‌ها را بخوانید و درک کنید که کجا باید بروید تا یک فرصت کسب و کار خوب بیابید.

عناوین مطلب:

چطور یک فرصت مناسب را برای کسب و کار تشخیص دهیم؟

وقتی نمی‌دانید چگونه باید یک ایده و فرصت کسب و کار را تشخیص دهید، به دنبال آن بودن نیز بی‌معنی است. چه بخواهید اولین کسب و کارتان را راه‌اندازی کنید و چه تجربه کسب و کار داشته باشید، تشخیص فرصت‌های خوب کسب‌ و کار نیازمند استعداد است.

باید دقیقا بدانید به دنبال چه بگردید، از خودتان چه سوالاتی بپرسید و بتوانید آینده آن کار را تصور کنید.

همچنین انواع مختلفی از فرصت‌های کسب و کاری وجود دارد، از جمله روش‌های توزیع، روش‌های عرضه، دریافت نمایندگی و… که باید بدانید به دنبال کدامیک از آنها هستید. باید اهداف و فاکتورهایی در ذهن داشته باشید تا بدانید چه چیزی باعث می‌شود یک فرصت، فرصتی خوب برای کسب و کار تلقی شود.

در هر حال، در ادامه این مطلب از بورسینس قصد داریم ویژگی‌های که باید در یک فرصت کسب و کار خوب وجود داشته باشد را بررسی کنیم.

1 – محصول یا خدمات باید یک نیاز را رفع کند

وقتی به دنبال فرصت‌های جدید هستید، این کار شاید مشکل باشد ولی اینکه محصول و خدمات شما برطرف‌کننده یک نیاز باشد، یکی از مهمترین اصول است. پس هر زمان که یک فرصت را ارزیابی می‌کنید، از خودتان بپرسید آیا واقعا برای آن محصول و خدمت، نیازی وجود دارد. آیا آن محصول و خدمات یکی از مشکلات مشتری را رفع خواهد کرد؟

شاید نیاز باشد از سایت‌ها برای نظرسنجی استفاده کنید یا اینکه بطور مستقیم با مخاطبین هدف خود گفتگو کنید. گفتگو با مخاطب یکی از بهترین راه‌ها برای این است که بدانیم افراد به کسب و کار ما علاقه نشان خواهند داد یا نه.

اگر قبلا آن نیاز رفع شده است، باید بتوانید بررسی کنید کسب و کاری که قصد دارید راه‌اندازی کنید آن نیاز را به شیوه‌ای بهتر انجام می‌دهد یا خیر.

2 – باید از آن فرصت در محدوده جغرافیایی شما استقبال شود

اگر آن یک فرصت کسب و کار یافته‌اید که نیازی را برطرف می‌کند، عالیست! ولی آیا راه‌اندازی این کسب و کار بطور خاص در منطقه جغرافیایی شما کارساز خواهد بود؟ باید برای محصول یا خدمت شما در آن منطقه تقاضا وجود داشته باشد.

باید به محیط اقتصادی که در آن قرار دارید توجه کنید. شاید در محدوده جغرافیایی شما نیازی وجود دارد ولی آیا مردم حاضرند پول و زمان‌شان را برای خرید از کسب و کار شما هزینه کنند؟ در ادامه بیشتر به این مسئله میپردازیم.

3 – باید منابع لازم برای به موفقیت رساندن کسب و کار را داشته باشید

درست است که در هنگام شروع یک کسب و کار، می‌توانید منابعی را جمع آوری کنید ولی باید قبل از شروع کار این را بسنجید که توانایی راه‌اندازی این کسب و کار را خواهید داشت؟ آیا همین الان چیزی که برای اداره کسب و کار لازم است را دارید؟ آیا منابع لازم برای به موفقیت رساندن کسب و کار را در اختیار دارید؟

باید با خودتان صادق باشید و متاسفانه اینجاست که بیشتر افرادی که کسب و کاری راه‌اندازی می‌کنند دچار اشتباه می‌شوند. باید قادر باشید همه کارها را خودتان بکنید، اما بالاخره باید به دیگران نیز اعتماد نمایید و خودتان روی چیدن استراتژی و دید کلی کسب و کارتان تمرکز کنید.

4 – باید بتوانید در مقایسه با بازار، محصول و خدمات‌تان را با قیمت مناسبی عرضه کنید

باید بازار و قیمت‌ها را در نظر داشته باشید. از خودتان بپرسید که آیا می‌توانید محصول یا خدمات را با قیمتی که در بازار خریدار داشته باشد عرضه کنید؟ آیا قیمت تعیین شده، مشتریان را جذب خواهد کرد و از طرفی با این شرایط، کسب و کارتان سودآور خواهد بود؟
برخی اوقات این سوال سختی است، اما یکی از حیاتی‌ترین سوالات است که باید بپرسید.

5 – باید با توجه به شرایط فعلی بازار و منابع خودتان، بهترین زمان شروع باشد

وقتی در حال ارزیابی فرصت‌های کسب و کار هستیم، زمان‌بندی همه‌چیز است. این مورد همه نکاتی که ذکر شد را شامل می‌شود: زمانبندی شخصی، زمانبندی بازار و زمانبندی برای منطقه فعلی شما.
برای اینکه کسب و کار شما موفق شود باید همه چیز آماده باشد. باید بتوانید زمان مناسب برای انجام کارها را تشخیص دهید، اگر زمان فعلی مناسب نیست، بهتر است آنرا فعلا نادیده بگیرید و بعدا این فرصت کسب و کار را بررسی کنید. البته بازار را تحت نظر داشته باشید و تحقیقات خودتان را انجام دهید تا وقتی که زمان مناسب فرا رسید آماده پرش باشید.

بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که حتی در شرایط بد اقتصادی، همیشه فرصت‌هایی برای کسب و کار وجود دارد. فقط باید زمان مناسب برای هر کار را در نظر داشته باشید و تصمیم بگیرید که آیا الان زمان مناسب برای شروع است یا خیر؟

قدم بعدی

اگر یک فرصت و ایده کسب و کار پیدا کردید که همه این ویژگی‌ها را داراست، شاید بهتر باشد در صورت امکان، با شخصی که قبلا کسب و کاری مشابه داشته است صحبت کنید. اگر قصد دارید یک کسب و کار را از شخص دیگری خریداری کنید، از آنها بخواهید کل آمارهایشان در خصوص درآمد و کسب و کار را به شما بدهند تا بهترین تصمیم را بتوانید بگیرید.

سایر مقالات کسب و کار را اینجا بخوانید

آیا نکته‌ای وجود دارد که از قلم افتاده باشد؟ در بخش دیدگاه تجربیات خودتان را در این زمینه با ما و دیگران در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx