ارز زدکش (Zcash) چیست؟

ارز دیجیتال زدکش چیست

از زمان تجارت کالا با کالا سال‌های زیادی می‌گذرد و خیلی از چیزها جایگزین این نوع مبادله شده‌اند.

اسکناس‌ها پا به بازار گذاشتند و بحث تجارت و اقتصاد بیش از پیش پیچیده‌تر شد. بانک‌ها یکی بعد از دیگری تاسیس شدند و با رویی گشاده از شما دعوت به افتتاح حساب می‌کنند. اما موضوع قرار است خیلی زود تغییر کند و دنیا یک قدم بزرگ رو به جلو بردارد.

برای ایجاد یک انقلاب، ارزهای دیجیتال شکل گرفته‌اند و با خود، پدیده‌ای به‌نام بلاک‌چین را به وجود آورده‌اند.

عناوین مطلب:

همه بیت‌کوین را تا حدودی می‌شناسیم، ولی تا حالا نام ارزهای دیگر را مثلا زدکش را شنیده‌اید؟ اطلاعات کاملی در موردش دارید؟ در ادامه این مطلب از بورسینس قصد داریم به معرفی ارز زدکش بپردازیم.

زدکش (به انگلیسی Zcash) هم مثل بیت‌کوین برپایه‌ی تکنولوژی بلاک‌چین توسعه داده شده و از نوع ارزهای غیرمتمرکز است. این بدان معناست که تراکنش‌های بین دو شخص یا شرکت با نهایت امنیت انجام شده و وجوه انتقال می‌یابد و دو طرف بدون نیاز به شخص ثالث معامله‌شان را انجام می‌دهند.

موسس این ارز، تحقیقات زیادی در این حوزه کرده و آن را طی پروسه‌ی نه‌چندان کوتاهی منتشر نموده است. در اصل، زدکش نوعی از پروتکل Zerocoin است که کمی توسعه ‌یافته و به Zerocash تبدیل و سپس امنیتش تا حد بسیاری افزایش یافته و مبدل به چیزی که ما می‌شناسیم شده است.

پس تفاوت عمده‌ی این ارز با رقیب اصلی خود یعنی بیت‌کوین، در میزان امنیت است که مسئله‌ای مهم در انتقال ارز دیجیتالی محسوب می‌گردد.
28ام اکتبر 2016 بود که ارز مذکور پا به بازار گذاشت و رویاهای بسیاری را در سر داشت. این ارز توسط Zooko Wilcox-OHearn تاسیس گشت و جناب زوکو سعی داشت تا یک سیستم خیلی امن را بسازد که به حریم خصوصی کاربر احترام می‌گذارد.

مثل بیت‌کوین، زدکش نیز حدود 21 میلیون واحد در دسترس دارد و جالب است بدانید در همان سال اول، 20 درصد آن جایزه‌ی پیداکنندگان لقب گرفت که توسط سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهنگان ردوبدل شد.

بیت‌کوین با این‌که ارز مطمئنی به شمار می‌رود، تراکنش‌ها و سوابق یک فرد را به نمایش می‌گذارد و تمام و کمال اطلاعات را مخفی نمی‌سازد. توسعه‌دهنگان زدکش از این پاشنه آشیل ارز محبوب استفاده کرده‌اند و ارزی بسیار امن را وارد مارکت نموده‌اند.

با زدکش (همانند تعداد انگشت‌شماری از رمزارزهای دیگر) دیتاهای کاربر به‌صورت کامل رمزنگاری و محرمانه خواهد ماند. این همان معنای واقعی حفظ حریم خصوصی در دنیای دیجیتال است. هر دو شخص ناشناس باقی خواهند ماند و انتقال به سرعت انجام می‌گیرد.

البته باید گفت که اطلاعات معاملات در سامانه ثبت خواهند شد ولی فقط در دسترس شخصی است که کلید خصوصی را داشته باشد. خوش‌بختانه زدکش هنوز به‌طور متن‌باز به فعالیتش ادامه می‌دهد و سطح امنیتش از رقبا بالاتر است.

زدکش به چند الگوریتم ساده برای رمزنگاری بسنده نکرده و تکنولوژی خاصی را با نام Zero-Knowledge به کار گرفته است. با کمک این تکنولوژی می‌توان با طرق مختلفی آدرس هر دو طرف را مخفی و آن را غیرقابل ردیابی ساخت. این شاید شبهاتی را به‌وجود آورد که کاملا درست است!

همین عامل باعث شده برخی از افراد که خصوصی ماندن تراکنش‌ها برایشان مهم است به سمت این ارز بایند. آن‌ها به‌طور 100 درصد اعمال‌شان را خصوصی انجام می‌دهند، بدون آن‌که پلیس و سازمان‌های اطلاعاتی متوجه شوند.

البته این تنها استفاده نیست و طیف گسترده‌ای از شرکت‌های بزرگ مایل به بهره‌گیری از این ارز هستند. مثلا کمپانی‌هایی که قصد دارند که اسناد و گزارش‌های محرمانه‌ای را (بدون آن‌که رقبای تجاری بویی ببرند) به‌دست بیاورد و یا این‌که کسانی که دوست ندارد اطرافیان از سوابق پرداختی‌های وی اطلاع یابند.

زدکش برای دفاتر حقوقی هم مناسب است و انجام کارهای خصوصی را راحت‌تر می‌سازد. لکن ضعف‌هایی در این حوزه به چشم می‌خورد. در ماه آخر سال 2017 فقط 4 درصد زدکش‌های موجود دارای فن‌آوری Zero-Knowledge بودند و اکثر ارزهایی که در حساب‌های مجازی و در حین ردوبدل بود، کاملا رمزنگاری نمی‌شد و انتقال مثل دیگر ارزها صورت می‌گرفت. ولی این درصد اندک به مرور افزایش یافته است.

سازندگان زدکش تکنولوژی دیگری را هم استفاده کرده‌اند که آن هم در راستای افزایش امنیت است. قابلیت Selective disclosure این امکان را به صاحب ارزها می‌بخشد تا با تایید کردن پرداخت خود به بررسی ویژگی‌های سابقه تراکنش بپردازد. این برای کسانی به‌درد می‌خورد که می‌خواهند با پولشویی مبارزه و مبلغ مالیات را چک کنند.

با این حال، چون عمری از رمزارز نام‌برده نگذشته، معلوم نیست که کدام بخش از جامعه به آن روی خواهند آورد. ولی طبیعیست که افراد عادی بیش‌تر سعی می‌کنند از ارزهای دیگر بهره ببرند. لکن کسانی به زدکش روی می‌آورند که اصلا دوست ندارند شرکت‌ها، دولت‌ها و افراد از سوابق وی باخبر شوند و ایشان را ردیابی کنند.

شاید زدکش موجب شود که جرم و جنایت افزایش یابد و فروش کالاهای ممنوعه بیش‌تر شود. ولی بیش از آن، حتما سبب رشد و تعالی تجارت آنلاین و حریم خصوصی کاربران می‌گردد. 

اما شاید سوال برای‌تان پیش می‌آید؛ حالا چطور ارز زدکش را استخراج کنیم؟

استخراج زدکش

نحوه ماینینگ زدکش مانند ارز بیت‌کوین است ولی الگوریتم استخراج زدکش با بیت‌کوین تفاوت دارد. زدکش از الگوریتم Equihash استفاده می‌کند.

برای استخراج زدکش ابتدا باید کامپیوتری با قدرت سخت‌افزاری بالا داشته باشید تا از پس حل محاسبات پیچیده بربیاید. قدم دوم این است که به شبکه‌ی اختصاصی زدکش متصل شوید و در قدم سوم باید یک پول گنده را برای قبض برق کنار بگذارید. قدم چهارم هم چیزی نیست جز انتظار! انتظاری طولانی که ماه‌ها به طول می‌انجامد و شما را حسابی مشغول می‌کند.

البته می‌توان سرعت و زمان را طبق معمول با پول خرید. ولی نه چند میلیون تومان، بلکه چند ده میلیون تومان تا قادر باشید کامپیوتری خیلی قدرت‌مند را تهیه نمایید. این طوری تعداد بیش‌تری زدکش دریافت می‌کنید و در عین حال مدت کم‌تری به نمایشگر زل خواهید زد. زیرا با داشتن یک کامپیوتر قدرتمند و سخت‌افزارهای مناسب استخراج، می‌توانید هش ریت بالاتری را ارائه دهید و هش ریت بالاتر مساوی درآمد بیشتر است.

گذشته از این حرف‌ها و دانستن اطلاعات اولیه‌ی مایننیگ، می‌تواند هم از طرق واحد پردازش مرکزی و واحد پردازش گرافیکی اقدام به استخراج نمایید.

در صورتی که به زبان انگلیسی آشنایی دارید یک راهنمای کامل برای استخراج زدکش در این سایت نوشته شده است.

 

ساخت کیف پول مجازی زدکش

وقتی در بستر اینترنت به گشت‌ و گذار می‌روید و به سایت‌های گوناگون سر می‌زنید، یک IP همواره باشماست و اطلاعاتی را در مورد کاربر شرح می‌دهد. مثلا موتورهای جست‌و‌جوگر با همین دیتاهای اندک می‌توانند نتایج را تا جای ممکن بومی سازی کنند. در دنیای ارزهای دیجیتال نیز یک خط از حروف و اعداد در اختیارتان قرار می‌گیرد (آدرس) و با کمک آن می‌توانید انتقال ارز را انجام دهید. تنها بایستی این آدرس را کپی کنید برای فرد مورد نظر بفرستید. ارسال کننده ارز، این آدرس را در فیلد موجود در کیف پول مجازی وارد می‌کند و مقدار دلخواه زدکش را می‌فرستد.

زدکش با این‌که نهایت امنیت را به ارمغان می‌آورد، لکن زیاد کاربر را به دردسر نمی‌اندازد و سعی کرده به آسانی کلیک بر روی یک لینک، دسترسی کاربران را به کیف پول مجازی ممکن سازد.

در ضمن، آزادی عمل زیادی در انتخاب کیف پول دارید و گزینه‌های مختلفی با قابلیت‌های گوناگون در مقابل‌تان هستند.

کیف پول‌های متفرقه (مانند Jaxx wallet و بسیاری دیگر) در سرتاسر اینترنت موجود هستند و این قابلیت را دارند که میزبان چند نوع رمزارز باشند.

اما امنیت بسیار مهم است و فقط باید از کیف پول‌هایی که نظرات کاربران در خصوص آنها مثبت بوده را استفاده کنید.

یا کیف پول تایید شده از سوی سایت رسمی زدکش را استفاده نمایید: https://www.zcashcommunity.com/wallets

مخصوصا برای کسی که در حال انتقال مقداری پول مخصوصا از نوع دیجیتال آن است. در دنیای مجازی دسترسی به اطلاعات از روش‌های متعددی ممکن شده و باید از سیستمی بهره ببریم که ما را از شر هکرها خلاص می‌نماید. زدکش گذشته از هر چیزی، ردوبدل ارز را با اطمینان کامل ممکن ساخته و دیگر کاربران لزومی ندارد نگران مسائل امنیتی باشد. فقط کافیست به تجارت خود بپردازند و حریم خصوصی کامل را که به شدت در این عصر کمیاب شده، تجربه کنند.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Ali

ببخشد یه کیف پول تحت وب برای زیکش سرغ دارین ؟؟؟
و من مقداری ارز توی کیف ژول اتومیک داشتم
که بعد از حذف ویندوز اونم پاک شد و 12 کلمه رو هم فراموش کردم
چطور میتونم برگردونم؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx