چرا باید در کار و زندگی هدف داشته باشیم؟

چرا افراد موفق هدف تعیین میکنند

برای اینکه در هر تلاشی موفق شوید، باید در ذهن‌تان هدفی مشخص در جهت کار دلخواه‌تان داشته باشید. برای رسیدن به این هدف، باید طرح و برنامه‌های معینی داشته باشید.

هیچ چیز ارزشمندی هیچ‌گاه بدون طرح و برنامه معین انجام نخواهد شد مگر اینکه بطور نظام‌مند و مستمر دنبال شود. بدون هدفی عمده و مشخص، سایر قوانین موفقیت بیهوده و بی‎ثمر خواهد بود.

زیرا اگر ماهیت هدفی مشخص و معین نباشد، فرد چگونه می‌تواند امیدوار باشد که به موفقیت می‌رسد یا از کجا می‌داند که به موفقیت رسیده است؟

عناوین مطلب:

طی بیست سال گذشته، با تجزیه و تحلیل بیش از بیست‌هزار نفر در عرصه‌های مختلف زندگی، مشاهده شده که از این افراد، 95 درصد ناکام و ناموفق و فقط 5 درصد موفق بوده‌اند.

به این معنا که بیشتر آنان به ندرت توانسته‌اند نیازهای مالی خود را برآورده کنند و برای رسیدن به استقلال مالی خویش، پول کافی پس‌انداز کنند. برخی از آنان حتی به طور نسبی نیز قادر به انجام این امر نشده و به طور کامل ناکام مانده‌اند.

موضوع مهم این است که آن پنج درصد موفق، هدفی اصلی و مشخص و همچنین برنامه‌ای برای رسیدن به آن در سر داشته‌اند. به بیان دیگر، افرادی که می‌دانستند چه می‌خواهند و طرح و برنامه‌ای مشخص برای نیل به آن داشتند موفق بودند.

این در حالیست که افرادی که به راستی نمی‌دانستند چه می‌خواهند و هدفشان مشخص نبود، به هیچ چیز نرسیدند!

در حرفه فروش، طرح و برنامه یک موضوع و مشخص بودنش و ماهیت بخشیدن به آن به گونه‌ای که سبب شود ذهن مشتری تحت تاثیر قرار گیرد، موضوعی پراهمیت است. هر فردی می‌تواند اجناس دلخواه مشتریان را در معرض دید آنها قرار دهد، اما هر فردی این هنر را کسب نکرده که باعث شود مشتریان، بارها و بارها نزد او بیایند و مشتری دائم او شوند.

اینجاست که ضرورت داشتن هدف در حرفه فروش اهمیت پیدا می‌کند.

در همه مناطق، تمیرگاه‌های خودرو وجود دارد ولی برخی از مالکان خودروها حتی حاضرند کیلومترها دورتر بروند تا به تعمیرگاه یا گاراژی برسند که نحوه رفتار و خدمات‌دهی آن رضایت‌بخش و مطلوب است.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که چه چیزی باعث شده شاهد چنین رفتاری از صاحبان خودرو باشیم؟

پاسخ اینجاست: افراد، جذف فروشندگان و کسبه‌ای می‌شوند که علاوه بر خدمات‌دهی به مشتری، به سایر مسائل نیز توجه می‌کنند. منظور از سایر مسائل چیست؟ این شرایط مانند پرورش گیاه است، شما چطور یک گیاه را پرورش می‌دهید و باعث رشد آن می‌شوید؟

در پرورش بسیاری از گیاهان، علاوه بر کارهای ضروری مانند آب دادن، توجه و محبت شخص به آن گیاه معطوف می‌شود. شخص علف‌های هرز آنرا هرس می‌کند، مراقب تغییر فصل است، آنرا در معرض نور خورشید مناسب قرار می‌دهد و در آب دادن به آن دقت می‌کند و…

هر کاسب و مغازه‌دار خوب و هرکسی که به شکلی موفق در حرفه فروش فعال است، به مشتریان خود مانند یک گل رسیدگی می‌کند.

مثلا اگر آن کاسب، یک تعمیرکار است، به خودروی مشتریان از همه لحاظ رسیدگی می‌کند. حتی شاید توقع مشتری از تعمیرکار این نباشد که بطور مثال باد لاستیک خودروی او را تنظیم کند ولی تعمیرکار این کار را نیز علاوه بر خدمات خود ارائه می‌دهد.

با این نوع رفتار، مشتری می‌داند که هدف تعمیرکار، صرفا رابطه کاری و رسیدن به پول نیست.

کاسب و فروشنده خوب، اعتماد مشتری را جلب می‌کند و با خدمات‌دهی ارزشمند و شایسته، مشتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احساساتش را برمی‌انگیزد.

تمام اینها تصادفی رخ نمی‌دهد. در ایجاد چنین اعتمادی، طرح و برنامه‌ای مشخص و هدفی معین وجود دارد و همین امر باعث می‌شود که فردی همچون دارنده‌ی خودرو، بارها و بارها نزد آن شخص برود.

بررسی بعد روانشناختی هدف

اکنون قصد داریم به مطالعه‌ی عمیق‌تر هدف از بعد روانشناختی بپردازیم. مطالعه و بررسی بیش از یکصد پیشگام در زمینه‌های مختلف زندگی، این حقیقت را آشکار کرده که هریک از آنان با یک هدف اصلی مشخص کار کرده و طرحی مشخص برای نیل به آن هدف داشته‌اند.

ذهن انسان همچون آهن‌ربا، افکار مشابه و نظیر خود را جذب و به افکار غالب فرد تبدیل می‌کند، بخصوص افکاری که هدف اصلی مشخص را تشکیل می‌دهد.

اگر فروشنده‌ای یک هدف اصلی مشخص را در ذهن خود به منزله‌ی یک قصد و هدف کاری ایجاد کند، برای مثال، روزانه صد مشتری جدید را به تعداد مشتریان دائم خود اضافه کند، بی‌درنگ این قصد و هدف به محرکی غالب در ذهنش تبدیل می‌شود و در نتیجه، او هر اقدام لازمی را برای جلب و جذب مشتریان بیشتر انجام می‌دهد.

بنابراین برای کسب موفقیت در فروش یا هر حرفه دیگری، شخص باید هدف مشخصی را در ذهن خود در نظر بگیرد و به زبان آورد تا بتواند در جهت آن کوشش کند و پیش برود. بدون داشتن چنین هدفی، نتایج کم و ضعیفی حاصل خواهد شد.

نکاتی که محققان و متخصصان مغز، پزشکان، روان‌شناسان، روان‌پزشکان، مشاوران و مدرسان همگی بر سر آن اتفاق‌نظر دارند این است: ارتباط بسیار زیادی بین وقایع زندگی شما و افکار و باورهایتان وجود دارد.

از این‌رو، هر فردی با هدفی مشخص و با اعتماد کامل به قابلیت خود برای تحقق آن هدف، نمی‌تواند همواره مغلوب و شکست خورده باشد. شاید شکست‌ها و ناکامی‌های مقطعی و موقت وجود داشته باشد ولی باخت کامل و همیشگی، هرگز!

بی‌شک، روشی مطمئن برای اجتناب از انتقاد وجود دارد: هیچ کاری انجام نده، هیچ‌چیز نباش! آرزوها و بلندهمتی‌های ارزشمند خود را در وجودت بکش و نابود کن.

این فرمول همیشه موثر واقع می‌شود اما اگر می‌خواهید به جای آن، مسیر موفقیت را انتخاب کنید، اولین گام این است که بدانید قرار است به کجا بروید.

قصد دارید چطور سفر کنید و چه موقع به مقصد برسید.

هدف شما باید با زبان واضح، مشخص، الهام‌بخش و به شکلی مثبت نوشته شود. اگر نکته‌ مبهمی در هدف‌تان وجود دارد پس واضح و مشخص نیست.

90 درصد موفقیت در هرکاری، دانستن آن چیزی است که می‌خواهید.

در لحظه‌ای که شما جمله‌ای راجع به هدف اصلی‌تان می‌نویسید، در واقع بذر آن هدف را در ذهن‌ ناخودآگاه خویش می‌کارید. از طریق برخی فرایندها که حتی دانشمندان و محققان متخصص نیز هنوز درنیافته‌اند، کائنات باعث می‌شود ذهن ناخودآگاه‌تان از آن هدف اصلی به منزله‌ی الگو یا طرحی استفاده کند تا بخش عمده‌ای از افکار، ایده‌ها و تلاش‌های شما را در جهت نیل به هدف‌تان هدایت کند.

این حقیقتی عجیب و انتزاعی است، چیزی که نمی‌توان بطور دقیق سنجید یا حتی روی آن تمرکز کرد. اما به هر حال، یک حقیقت است! وقتی به قانون تخیل و قوانین دیگر در بخش‌های بعدی برسید، بیشتر با اسرار و معماهای این قانون عجیب آشنا خواهید شد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx