علم بهتر است یا ثروت؟ مسئله این است!

علم بهتر است یا ثروت

علم بهتره یا ثروت؟ علم و ثروت هر دو مکمل یکدیگرند و به همراه هم می‌توانند فرد را به کمال برسانند. این‌ها سوالاتی قدیمی هستند که بسیاری از مواقع پرسیده می‌شوند: به دنبال پول باشیم یا علم و دانش؟

آیا گنجینه دانش بهتر از پول است؟ آیا در شرایط امروز جامعه، ثروت انتخاب بهتری است یا علم؟ دانش مهارتی است که از طریق تجربه یا تحصیل کسب می‌شود.

هر انسانی بر روی کره زمین در نهایت برای گذران زندگی و کسب معاش، کسب درآمد را یاد می‌گیرد و کار می‌کند، آیا این بدان معناست که پول مهمتر از دانش است؟

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم به پرسش قدیمی علم بهتر است یا ثروت از ابعاد مختلف بپردازیم.

تفاوت‌های کسب مال و کسب دانش

علم یا ثروت؟ در پاسخ به سوال علم بهتر است یا ثروت ابتدا به سراغ تفاوت‌های کسب این دو می‌پردازیم:

  • پول به راحتی در دسترس همه نیست، اما دانش اینگونه است و تنها چیزی که نیاز دارد علاقه به یادگیری است.
  • پول می‌تواند به حدی مشخص برسد (دارای حد است) و همیشه قابل اندازه گیری است. اما هرگز نمی‌توان میزان دانش یک شخص را اندازه‌گیری کرد.
  • در مواقع اضطراری گاهی شخص نمی‌تواند برای نجات خود راه حل را با پول بخرد. بلکه برای مقابله با آن باید دانش داشته باشد.
  • پول نمی‌تواند درجات و نمرات شما را در یک دانشگاه معتبر بالا ببرد. تنها مغزهای هوشیار و متفکر می‌توانند این ادعا را داشته باشند.
  • با پول می‌توانید چیزهایی را خریداری کنید، اما برای خرید چیزهای مناسب، به دانش کافی در رابطه با خرید مورد نظرتان نیاز دارید.
  • پول می‌تواند از دست برود، دزدیده یا گم شود؛ این در حالی است که دانش اینگونه نیست. هیچ‎کس نمی‌تواند علم و دانش را از شما بگیرد.
  • فرد می‌تواند در هر نقطه ای از زمان به هر دلیلی، ورشکست شود. اما هیچ راهی وجود ندارد که فرد بتواند دانش خود را از دست بدهد و دانش همیشه به عنوان بخشی از فرد باقی می‌ماند.
  • کمک مالی می‌تواند در لحظه به فرد کمک کند، اما به اشتراک گذاری دانش برای شخصی که آن را دریافت کرده است می‌تواند یک عمر مفید باشد. دانش نامحدود است و جهان بر پایه دانش استوار است.

چرا برخی معتقدند دانش بهتر از پول است؟

از قدیم در پاسخ به سوال علم بهتر است یا ثروت، گفته می‌شد که علم بهتر است.

علم بهترین سرمایه است زیرا فردی ممکن است “ثروتمند به دنیا آمده باشد” اما اگر او دانش درستی در خصوص حفظ یا افزایش آن ثروت نداشته باشد، می‌تواند به شخصی بدون پول تبدیل شود.

از سوی دیگر، یک فقیر می‌تواند از طریق استفاده از دانش خود پول و ثروت کسب کند.

پول می‌تواند منجر به خرید کالا و خدمات شود اما نمی‌تواند به فرآیند فکری (دانشی) که منجر به ایجاد آن کالا یا خدمات شده است تبدیل شود.

از این رو، دانش برتر است.

علاوه بر این، بهتر است به جای “فردی ثروتمند” به عنوان یک “فرد آگاه” به شما نگاه کنند.

ما کسانی را که دانش خود را به جهان معرفی کردند به یاد می آوریم (بر اساس اختراعات و اکتشافات جدیدشان)، اما به ندرت به یاد داریم که آیا شخصی ثروتمند بودند یا خیر.

با دانش می‌توان پول بدست آورد، اما پول تنها به کسب دانش کمک نمی‌کند. بلکه به نیاز و عطش فرد برای دانستن نیازمند است.

پول یک کاربرد دانش است و تا زمانی طول خواهد کشید و غلبه خواهد کرد که کاربرد دیگری از دانش آشکار شود.

بیشتر بخوانید: چگونه پولدار شویم

علم و دانش چه چیزی را به ارمغان می‌آورد که پول قادر به انجام آن نیست؟

برای پاسخ به سوال علم بهتر است یا ثروت نخست بررسی کنیم که علم چه دستاوردهایی می‌تواند به همراه داشته باشد:

  • استقلال در یافتن راه حل مشکلاتی که فرد ممکن است با آن‌ها رو به رو شود.
  • خلاقیت، هوش و تاکتیک‌های بقا
  • آزادی از ناامنی. با داشتن گنج فیزیکی (پول)، حفاظت از آن یک مساله است. اما با وجود دانش که بخشی جدایی ناپذیر از یک فرد است، هیچ دلیلی برای نگرانی در خصوص امنیت آن وجود ندارد.
  • دانش به فرد “اعتماد به نفس” و “خود باوری” می‌دهد که پول ممکن است قادر به انجام آن نباشد.

از این رو، برای دستیابی به دانش باید بیشتر تلاش کرد تا کسب پول؛ چراکه هر کجا که آگاهی وجود داشته باشد، نور نیز وجود خواهد داشت.

به طور خلاصه، کسب دانش و آگاهی باید در لیست اولویت‌های هر فرد قرار گیرد، مابقی به طور حتم به دنبال آن خواهند آمد.

ثروت بهتر از علم

تعادل دانش و ثروت

علم بهتر است یا ثروت؟ نظرات کسانی که معتقدند ثروت بهتر از علم است به این خاطر است که معتقدند:

“دانش قدرت است اما پول حرف اول و آخر را می‌زند”. آنها بر این باورند که:

1. دانش قدرتمندتر از پول است، اما در حال حاضر بدون پول هیچ چیز امکان پذیر نیست. در واقع پول قدرت محسوب می‌شود، اما بدون پول کار زیادی نمی‌توان انجام داد.

قدرت مالی می‌تواند برای به دست آوردن قدرت سیاسی استفاده شود، که به نوبه خود می‌تواند برای تصویب قوانین جدید خوب و بد مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین بسیاری از افراد موفق هرگز آموزش‌های عالی پشت سر نگذاشته‌اند، اما ثروت هنگفتی را بدست آورده و جهان را تغییر داده‌اند. (افرادی مانند استیو جابز، بیل گیتس و…)

2. اگر پول نداشته باشیم چگونه هزینه‌های فرزندانمان و خودمان را پرداخت خواهیم کرد؟

3. پول نیاز اساسی هر فرد است. بدون پول نمی‌توانیم دانشی کسب کنیم. پول نقش مهمی در زندگی هر فرد بازی می‌کند. اگر پول داشته باشیم می‌توانیم دانش را از موسسه‌ای بهتر بیاموزیم.

سیستم آموزش جهان در حال حاضر پایه‌ای برای کسب درآمد محسوب می‌شود.

4. اگر پول داشته باشیم می توانیم هر کاری را انجام دهیم. می‌توانیم دانش را به آسانی بدست آوریم. در این جهان هر کسی می‌خواهد ثروتمند شود، بنابراین پول بسیار مهمتر از دانش است.

5. متاسفانه در دنیای امروز، پول، دانش را شکست می‌دهد. در جهان امروز پول قدرت بیشتری را نسبت به دانش به ارمغان می‌آورد. فردی با پول می‌تواند به آسانی شخصی با بیشترین دانش را استخدام کند.

6. جهانی شدن منجر به افزایش پول شده است، در عین حال ارزش کلی دانش را از بسیاری جهات کاهش داده است و بسیاری از مردم پول را بیشتر از دانش ترجیح می‌دهند.

7- پول می‌تواند بسیاری از مشکلات مانند آموزش، سرگرمی، بیماری و غیره را حل کند. بنابراین با پول کافی، زندگی برای همه در جهان زیباتر می‌شود.

8. پول و ثروت اهمیت نسبی بیشتری نسبت به علم و دانش دارد. پس از داشتن همه انواع تجملات در زندگی‌تان، می‌توانید به سراغ ادامه تحصیل بروید.

اما هنگامی که شما از یک خانواده ضعیف باشید، حتی دارای بهترین IQ و دانش هم که باشید، احتمالا به عنوان کارمند یک شخص ثروتمند یا شرکتش کار خواهید کرد.

همچنین بودن در یک خانواده ضعیف به طور کلی شانس تحصیل شما را نیز کاهش می‌دهد. حتی در این روزها ثروتمندان، فرزندان خود را به بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل می‌فرستند.

همچنین بخوانید: پولدارترین افراد جهان

علم بهتراست یا ثروت

دانش بهتر از پول است

اما کسانی که به سوال علم بهتر است یا ثروت؟ علم را پاسخ می‌دهند معتقدند:

1. دانش بسیار مهمتر از پول است. دانش مانند حفاظت از پول است.

به عنوان مثال: بودا (Buddha) شاهزاده بود و در کاخ خود تمام امکانات را در اختیار داشت، اما او کاخ و تمام تجملاتش را برای رسیدن به دانش و یا روشنفکری ترک کرد.

پول را می‌توان با دادن آن به دیگران از دست داد اما دانش، با آموزشش به دیگران افزایش می‌یابد. همچنین می‌توانیم بوسیله‌ دانش پول بدست آوریم. بنابراین دانش اهمیت بیشتری دارد.

2. دانش به راحتی در عصر دیجیتال ارزیابی می‌شود و قدرت چانه‌زنی را برای جذب پول فراهم می‌کند.

امکانات عمومی مانند کتابخانه‌ها و دسترسی به کامپیوتر، از خودآموزی پشتیبانی می‌کنند، بنابراین در این عصر دیجیتال همه فرصت‌های برابری برای رشد دارند.

با کمک ارتباطات رسانه‌های اجتماعی و ارتقای خود، می‌توانید با افراد روشن فکر در سطح جهانی ارتباط برقرار کرده و همکاری داشته باشید.

مهمتر اینکه که بدانید چه چیزی را می‌خواهید و در این زندگی چه کسی هستید، پول به دنبال آن خواهد آمد.

3. علم و دانش، یک عمر دوام دارد اما پول می‌تواند از شخص گرفته و دزدیده شود. دانش بسیار مهمتر از پول است، اگر شخصی دانش داشته باشد، می‌تواند آن فرصت را دوباره ایجاد کند.

هیچکس نمی‌تواند دانشی که کسب کرده‌اید را از شما بگیرد اما هر کسی می‌تواند از شما پول بگیرد یا سرقت کند. با دانش کافی ممکن است بتوان ثروتی بزرگ را از ابتدا ایجاد کرد.

4. این روزها دانش حکومت می‌کند. در واقع این فناوری است که بر جهان فرمانروایی می‌کند، بنابراین دانش بسیار مهم‌تر از پول است. پول می‌آید و می‌رود و دانش با شخص باقی می‌ماند.

دانش را می‌توان بعدا استفاده کرد و از آن پول بدست آورد. بنابراین فرد باید در سن رشد، زمان خود را برای کسب دانش سپری کند، به جای آنکه وقت خود را برای کسب پول بگذراند.

زمانیکه یک ملت اهمیت بیشتری برای تحصیلات قائل می‌شوند پیشرفت می‌کنند، در غیر این صورت پیشرفت و در نهایت پول و موقعیت‌های مربوطه را از دست می‌دهد.

5. پول ممکن است یک زندگی شاد را فراهم کند و به نظر برسد در جامعه برای ما بسیار مهم‌تر است، اما باید به یاد داشته باشیم که چه چیزی واقعا اهمیت دارد.

ما نه تنها قادریم آنچه را می‌دانیم به دیگری انتقال دهیم و این چرخه را تا بی‌نهایت ادامه دهیم، بلکه با دانش شانس بقا را هم می‌توانیم بالا ببریم.

به یک معنا شادی، بقاست؛ از آنجا که بقا یک سکو بر روی زمین است. پول ممکن است موقتا بدست آید، اما دانش گامی است که منجر به تکنولوژی و پول می‌شود.

امروزه دانش چقدر موفق است؟ بسیار موفقیت آمیز است، بخصوص زمانی که کشور ما اولویت را در آموزش در نظر بگیرد. به عنوان یک حقیقت، یکی از راه‌های رفع بدهی ملت‌ها، آموزش و پرورش است.

6. دانش نسبت به پول اهمیت بیشتری دارد. در حالی که پول می‌تواند تاثیرگذار باشد، اگر شما یک میلیون دلار پول داشتید و به اندازه کافی باهوش نباشید که آن را هوشمندانه سرمایه‌گذاری یا خرج کنید، خیلی سریع آن را از دست داده و بدهکار خواهید شد.

7. پول، قدرت، دانش. همه‌ی این‌ها باید با هم باشند تا بیشترین کارایی را داشته باشند. بدون وجود این دارایی‌ها، پول بی‌ارزش می‌شود.

جملات هنری فورد

سخن پایانی

با توجه به شرایط امروز، بهترین جواب به علم بهتر است یا ثروت، باید بگوییم که علم و ثروت مکمل یکدیگرند. نه علم و نه ثروت، به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کنند.

در واقع ثروتی خوب است که در خدمت علم باشد و علمی خوب است که در مسیر کمال هدایت شود.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

چگونه پولدار شویم؟

1 1 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

39 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
رنگینه

علم

حسین

سلام به نظر من ثروت به خاطر اینکه اگه پول نداشته باشی نمیتونی پول سرویس رو بدی ۱_۲ نمیتونی تغذیه بخری ۳_ نمیتونی شهریه مدرسه رو بدی _۴ نمیتونی به دانشگاه بری خب حالا تصمیم با شما کدوم بهتره!

فقیر 89

توانا بود هرکه دارا بود * ز ثروت دل پیر برنا بود …

مرتضی

سعدی:توانگری به علم است نه به مال،(همانطور که)بزرگی به عقل است نه به سال!!
فردوسی حکیم:توانا (نه پولدار!)بود هرکه دانا بود(ضمن اینکه)زدانش دل پیر برنا بود

در این سوال میشه نوعی مغلطه و انحراف رو دید! سوالی بسیار سطحی و ابلهانه است اگر طرح کنیم،چون برای پاسخ به این سوال باید صلاحیت علمی داشت! به نظرم این سوال رو در شرایط امروز جامعه اینطور طرح کنیم:” مدرک تحصیلی بدون تخصص و آگاهی لازم بهتر است یا پول؟” در این صورت بعیده که جوابها تفاوتی بکنه.شأن علم و پول یکی نیست که باهم مقایسه شوند.ارادت🙏🏻

مدیر و تاجر

منظور از علم این نیست که اگر نداشته باشی خل و چل باشی …!؟

خوب یه فرد ثروتمند با علم پایین خیلی بهتر از دکتری هست که نان شب نداره بخوره و رفته مسافرکشی …

Adela

به نظر من علم بهتره و آنچه بهتر از حرف های امام علی علیه السلام علم بهتر اس

Sayed MohsenMottaqei

در این رابطه بهتر است یک داستانرا باهم مرور‌کنیم:
خبرداشتید که نشر فضائل مولا امیرالمؤمنین علی ع کولاک میکند!
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم میفرماید اگه فضائل علی علیه السلام رو بگویی ، گناهان زبانت پاک میشود ، اگر بشنوی گناهان گوش هایت، و اگر بخوانی از روی نوشته، گناهان چشمانت، پاک میشود.

حالا این فضیلت مولا علی ع را بخوانید و هم ارسال کنید تا در ثواب نشرش شریک باشید.
افتخار کنید که شیعه علی ع هستید .

💐شاهکار حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام در پاسخ به سوال تکراری💐

جمعیت زیادی دور حضرت علی (علیه السلام) حلقه زده بودند ..

مرد اول

– یا علی ! سؤالی دارم . علم بهتر است یا ثروت؟

حضرت علی(علیه السلام) در پاسخ گفت: علم بهتر است ؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شداد.

مرد دوم
– اباالحسن! سؤالی دارم، می‌توانم بپرسم؟

علم بهتر است یا ثروت ؟

حضرت علی علیه السلام فرمود: علم بهتر است؛
زیرا علم تو را حفظ می‌کند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی . نفر دوم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همان‌‌جا که ایستاده بود نشست.

در همین حال سومین نفر وارد شد، یاعلی علم بهتراست یا ثروت

امام در پاسخش فرمود:
علم بهتر است ؛ زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است ، ولی برای ثروتمند دشمنان بسیار !

نفر چهارم

– یا علی ! علم بهتر است یا ثروت؟

حضرت علی علیه السلام در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است ؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم می‌شود ؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی بر آن افزوده می‌شود.

نوبت پنجمین نفر بود.
یا علی علم بهتر است یا ثروت؟

حضرت‌ علی علیه السلام در پاسخ به او فرمودند : علم بهتر است ؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل می‌دانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد می‌کنند.

نفرششم

یا علی ! علم بهتر است یا ثروت؟

امام نگاهی به جمعیت کرد و گفت: علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد

نگاه متعجب مردم گاهی به حضرت‌ علی و گاهی به تازه‌ واردها دوخته می‌شد..

در همین هنگام هفتمین نفر

– یا ابالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟

امام فرمودند : علم بهتر است ؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه می‌شود، اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد.

در همین هنگام هشتمین نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسید که امام در پاسخش فرمود: علم بهتر است ؛ برای اینکه مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش می‌ماند ، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است .

همه از پاسخ‌‌های امام شگفت‌ زده شده بودند که،

نهمین نفر هم وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید:

یا علی ! علم بهتر است یا ثروت ؟

امام فرمود : علم بهتر است ؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل می‌کند ، اما علم موجب نورانی شدن قلب انسان می‌شود .

نفر دهم

– یا ابالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟

علم بهتر است ؛ زیرا ثروتمندان تکبر دارند ، تا آنجا که گاه ادعای خدایی می‌کنند ، اما صاحبان علم همواره فروتن و متواضع‌ اند . فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود.
سؤال کنندگان ، آرام و بی‌صدا از میان جمعیت برخاستند.

هنگامی‌که آنان مسجد را ترک می‌کردند ، صدای امام را شنیدند که می‌گفت: اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من می‌پرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی می‌دادم .

📚کشکول بحرانی، ج۱، ص۲۷.

به نقل از امام علی‌بن‌ابی‌طالب، ص۱۴۲.📚

پس به این نتیجه میرسیم که علم بهتر است.

m

بدون علم میتوان مانند بسیاری افراد زندگی کرد اما بدون پول هرگز. علم دو گونه است علم در خدمت معرفت و بینش و تغییر رفتار بسوی انسانیت و صداقت و خیرخواهی بطوریکه حتی بدخواه دشمن نخواهید بود اما میتواند در جهت تخریب و کشتار بکار رود مانند انچه تروریستها عمل میکنند و یا انکه در جهت گسترش رفاه و رمزگشایی معمای خلقت بکار رود و تمام علوم زمان حاصل نابودی جوانی و خوشی کسانی است که بعنوان مخترع و مکتشف در تاریخ ثبت شده اند.

دکتر

به عنوان جوانی که دکتری دارم ، علوم دینی و قرآنی را خوانده ام ، دکتری هم مدیریت خوانده ام و گرایش آن نیز کسب و کار میباشد ، سوم کشور هستم و…
واقعا پول بهتره ، اگر پول داشتم دکتری رو در آلمان میخوندم و…
اگر پول داشتم به تک افراد خانواده و جامعه کمک میکردم…
پول پایه و اساس دنیاست …
اگر پول نباشه ، علم نیست ، اخلاق نیست ، سلامت نیست و…
حدیث حضرت علی :
الفقر موت الاکبر
همانا فقر مرگی بسیار بزرگ است

بدون تعصب گفتم ، امیدوارم واقعیت ها رو ببینم …

حسن شمس دندانپزشک

سلام
بدون شک برای داشتن جهانی بهتر دانش برتر است.
تمام‌ پیشرفت های جامعه با دانش محقق گشته است.
هواپیما
کامپیوتر
موبایل
بدون حضور علم و دانش و دانشمندان کدام یک از رفاهیات بشر اختراع می شد.
از اساس این سوال مشکل دارد
مقایسه اشتباهی است.
با پول می توان دانش خرید پس بایددانشی باشد تا شما آن را خریداری کنید
مثلن اخرین مدل گوشی همراه را چه کسی ساخته است؟
دانش
شما نیاز به بهترین کفش یا لباس دارید چه عاملی باعث ساخته شدن ان می شود.
علم
پیشرفت هر کشوری با خلق پول است یا خلق دانش و علم.

شما از لحظه تولد فرزندتان به او راه و روش تحصیل پول را آموزش میدهید یا با پولهایی که بدست آورده اید او را به مدرسه می فرستید؟.
سوال غلط
جواب غلط

مورد دوم که ایکاش مورد اول در زندگی ما می شد
اخلاق است.
ایکاش سوال این بود.
دانش بهتر است یا اخلاق؟
اخلاق بهتر است.
بدون عبور از دریچه و فیلتر اخلاق هیچ دانشی ارزشمند نیست هیچ درامدی هم کارساز.

صاحب دانشی که تولید بدترین اسلحه و مهمات میکند.ایا روزی پشیمان نمی شود؟

صاحب دانشی که عمر خویش را می گذارد تا بهترین داروی ضد سرطان بسازد.
فرق این دو در اخلاق است.
شما برای درمان یک سرطان بدنبال علم می روید نه پول.

به قول دکتر فرانکلین در کتاب درجستجوی معنا بدست آوردن مدرک مهندسی و دکتری کار چندان سختی نیست
من به آموزش مشکوک‌ هستم
به بچه هایتان انسانیت بیاموزید.

اگر اخلاق و انسانیت باشد دانش اول است
دانش دوم است
دانش سوم است
و پول یار دانش است.

Mostafa

با سلام خدمت تمام شما خوبان بنده مصطفی محمدی هستم 24 ساله بچه افغانستان فعلان ایران تهران
بنظر بنده هر دو مهم ترین چیزی هست که باید داشته
باشیم مهم تر از پول دانش است ما انسانها اگر از بچگی
هوشمندانه سخت تر کار و تلاش کنیم و به خداوندمتعال
توکل کنیم به هر دو میرسیم به کمک خداوند چون خداوند هوا ما رو خواهد داشت با امید زندگی کنیم
درود به همه ی شما بچه ها خوبی ایران زمین🇦🇫

محمد مهدی

هردو در کنارهم.در روزگاری که اقتصاد دانش محسوب میشه و پیشرفت تکنولوژی و دانش کاملا به قدرت تبلیغات و ثروت های کلان وابسته هست،اینجور مقایسه ها یه کم بچگانه به نظر میرسه.

سپهر

به نظر من علم بهتر است چون ثروت روزی تمام خواهد شد ولی علم هیچ وقت تمام نخواهد شد از طرفی مال و ثروت نیاز به حفاظت دارد ولی علم از تو حفاظت می کند

امیر

اگر فقر رو تجربه کنید ، دیدگاه تون نسبت به زندگی عوض میشه. به نظرم علم هم خوبه ، ثروت هم همینطور. هر چیزی جای خودش.

عصام ناصری

پول ابزارى در دست دانش است

محمد

با احترام
فعلا که دانش ابزاری در دست ثروتمندان شده!!!!!!!!

حمید

سلام قصد دارم مبلغ 500 میلیون تومان برای تحصیل دخترم در ترکیه سرمایه گذاری کنم از طرفی میتوانم او را با این مبلغ وارد بازار بورس ایران کنم . شما بودید چکار میکردید؟

امیر

بورس

حسین

اگه رشتشون تجربیه اینکارو بکنید

محمد

سلام هموطن
کاش من هم داشتم تا به پسرم برای ادامه تحصیل در خارج از کشور بدهم و او را به درجات بالای علمی و همون چیزی که حقش هست برسانم …افسوس که توهزینه دانشگاه معمولی توکشور خودم موندم..

محمد

سلام هموطن
خوبه که پول داری!!!!
برای پیشرفت فرزندت هرکاری میتونی بکن ….
منم اگه پول داشتم واسه ادامه تحصیل فرزندم هزینه میکردم تا چیزی که حقش هست نصیبش بشه……!!!!!!

محمدی

احسنت

محمد

سلام روز بخیر
شاید بگی که نظر من بی‌رحمانه هست ولی من خودم یه برادر بزرگ تر دارم که همیشه خانوادم ازش حمایت میکردن توی هر زمینه ای به خصوص درس ولی الان برادرم هیچ کاره‌ای نشده و به خاطر حمایت های پی در پی خانوادم هنوز نتونسته روی پاهای خودش وایسه
به نظرم خانواده ها باید تا یجایی به بچه‌هاشون کمک کنن میدونم تحصیل فرزندتون خیلی مهمه ولی سعی کنید زیادی از حد هم بهش کمک نکنید مشکل ما ایرانی ها اینه که زیادی فرزندانمون رو لوس بار میاریم اگه از بچگی بهشون یاد بدیم که روی پاهای خودشون وایسن و بعضی اوقات بهشون کمک نکنیم آینده بهتری خواهند داشت.
شما میتونید نصف این پول رو برا فزرندتون سرمایه گذاری کنید و نصف دیگرش رو بزارید توی بورس اینطوری شاید بهتر باشه ولی در نهایت ببینید خودتون بیشتر چه میخواید و کدوم از نظر خودتون بهتره

آینا

سلام از نظر من ببینید خودش چی را دوست دارد چون علاقه نباشه یک روزی می گذارد کنارش
بعدم پول برای شروع به عنوان حمایت بهش بدهید بعد باید روی پای خودش بایسته
ببخشید من هم مادرم ولی این کار درست است
تشکر

مهرداد

درست است علم و ثروت مکمل هم هستند ولی چیزهای دیگری هم باید در کنارش باشد تا درختمان میوه پرثمری دهد از آن جمله جوانی ( ابتکار) – میانسالی یا پیری (تجربه) و در راس آن اهداف سالم می تواند درخت ما را به ثمر بنشاند

مهرداد

ولی خواسته های انسان مربوط به معنویات و مادیات که همان ثروت و علم است منتهی می شود و کم یا زیاد درخواست بستگی به تلاش انسان و مدیریت خالق یکتا دارد . ولی برای بدست آوردن هر دو گزینه به نظرم گزینه ارتباطات می باشد به نظر من اگر سعی و تلاش کنیم با انسانهایی که طالب علم و کار و تلاش هستند و دارای اهداف سالم هستند ارتباط برقرار کنیم می توانیم در بدترین و طوفانی ترین شرایط زندگی خود را به ساحل برسانیم . تنها انتقام ما از زندگی این است که بتوانیم بر علم و دانش خود بیفزایم ثروت هم به دنبال آن اتوماتیک خواهد آمد.

مهرداد

همیشه این یک سئوال برای ما انسانها بوده از زمانی که خردسال بودیم این سئوال در ذهن ما بوجود می آورند که بصورت یک جواب علم یا یک جواب ثروت به سمع ما می رسید . ولی واقعا” این یک بحثی است که می طلبه که تحقیق وسیعی در این رابطه انجام شود از کسانی که این مطالب را می خواند خواهشمندم اگر کتاب ایرانی یا خارجی که بصورت جامع در این ارتباط توضیح داده معرفی کنند تا دیدگاه مردم روشن تر گردد.

مهرداد

هم علم بهتر است و هم ثروت – میزان علم و ثروت بستگی به ظرفیت انسان دارد – اگر صفات بد انسان در درجات بالا قرار گیرد می تواند هم از علم و هم از ثروت نه تنها استفاده بهینه نکند ممکن است هم برای خود و دیگران باعث مشکلات شود ولی اگر صفات مثبت آن در درجات بالا باشد می توانند هم از علم و هم از ثروت استفاده صحیح انجام دهد. فرهنگ علم و ثروت و درک و شعور استفاده از این دو موهبت فوق العاده حائز اهمیت می باشد.
و بیشتر جاها به نظر من مکمل هم هستند چرا که اگر خواستید بروید مسافرت باید علم آن را داشته باشید که آن شهر یا کشوری که می خواهید بروید دارای چه خصوصیات آب و هوایی و اجتماعی – فرهنگی – و ……… و از طرف دیگر هزینه های سفر (ثروت ) بایستی داشته باشید. شاید اگر کتاب جامعی در رابطه با علم و ثروت نوشته می شد در رابطه با استفاده صحیح از ثروت و علم شاید وضعیت ما انسانها خیلی بهتر می شد.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
39
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx