10 کتاب برای افزایش‌ دانش سرمایه‌گذاری در بورس

کتاب های سرمایه گذاری

یادگیری مفاهیم مالی و آشنایی با نحوه سرمایه گذاری در بازارهای مالی، به ویژه بورس، می‌تواند مسیر سختی باشد. یکی از منابعی که همیشه می‌توانید برای کسب اطلاع در زمینه سرمایه گذاری در بورس به آن اتکا کنید کتاب های سرمایه گذاری است که توسط متخصصان این حوزه نوشته شده‌اند.

این افراد سعی می‌کنند مفاهیم مربوط به سرمایه گذاری و بورس را که به صورت عمیق و با ترتیب اصولی برای علاقه‌مندان ارائه و توضیح دهند.

با خواندن کتاب های سرمایه گذاری متوجه خواهید شد که سرمایه گذاری قرار نیست پیچیده یا ترسناک باشد، بلکه کافی است با اصول اولیه آن آشنا شوید تا با کسب تجربه در بازار، اعتماد به نفس کافی کسب کنید.

عناوین مطلب:

بهترین کتاب های سرمایه گذاری در بازار بورس

در این مقاله گلچینی از 11 کتاب برتر در مورد سرمایه گذاری را معرفی کرده‌ایم که می‌توانید با مطالعه دقیق آن‌ها درک قابل قبولی از بازارهای مالی به دست بیاورید.

1. بهترین کتاب در مجموع؛ پیادهروی تصادفی در خیابان وال استریت

پیاده روی تصادفی در وال استریت

«پیاده‌روی تصادفی در خیابان وال استریت» اثر برتون جی. مالکیل با بیش از 1.5 میلیون نسخه فروش با شایستگی همچنان در صدر فهرست بهترین کتاب های سرمایه گذاری قرار دارد.

این کتاب که حالا به چاپ دوازدهم رسیده است یک راهنمای کامل برای آشنایی با سرمایه گذاری در سهام و اوراق قرضه، امور مالی رفتاری و حتی دارایی‌های ملموس مانند طلا و سکه را محسوب می‌شود. مالکیل که استاد اقتصاد دانشگاه پرینستون بوده، کتاب های دیگری از جمله «از وال استریت تا دیوار بزرگ» و «راهنمای سرمایه گذاری» را نیز نوشته است.

این اقتصاددان دانشگاه پرینستون معتقد است که بازارها دارای کارآمدی هستند چرا که افراد ارزش شرکت‌ها را تحلیل می‌کنند. (کارآمدی به این معنی است که قیمت سهام یک شرکت منعکس کننده ارزش فعلی آن است، و زمانی که اطلاعات جدید ارزش یک کسب و کار را تغییر دهد، قیمت سهام تغییر می‌کند.) مالکیل در این کتاب به خوانندگان توصیه می‌کند به جای مقابله با بازدهی بازار، سعی کنند آن را به دست بیاورند.

این کتاب اولین بار در سال 1973 منتشر شد، اما در نسخه‌های اخیر موضوعات جدیدتر به آن اضافه شده است. از جمله بخش‌های جدید می‌توان به صندوق‌های قابل معامله در بورس و تکنیک‌های جدید سرمایه گذاری اشاره کرد.

2. بهترین کتاب برای سرمایه گذاری ارزشی؛ سرمایه‌گذار هوشمند: راهنمای جامع سرمایه گذاری ارزشی

سرمایه گذار باهوش

بنجامین گراهام به عنوان پدر سرمایه گذاری ارزشی شناخته می‌شود. او از مربیان وارن بافت، نماد سرمایه گذاری مدرن، است.

او در این کتاب چهارچوبی برای ارزیابی ارزش یک کسب و کار، نه بر اساس تکنیک‌های معاملاتی کوتاه مدت، بلکه بر اساس ارزش مالی شرکت معرفی کرده است. گراهام در کتاب خود چندین مفهوم مهم سرمایه گذاری مانند «حاشیه ایمنی» را تعریف کرده است.

در نسخه اصلاح‌شده کتاب تفسیری از جیسون تسوایگ، مقاله‌نویس مالی وال استریت ژورنال نقل شده است که باعث مدرن سازی و متن کتاب و قرار گرفتن آن در بافت مرتبط شده است.

با احتساب تفاسیر تسوایگ در هر فصل، کتاب گراهام بیش از 500 صفحه دارد که بسیار زیاد به نظر می‌‌رسد. با این حال، این کتاب یک مقدمه کامل بر دنیای سرمایه گذاری است و شاید بتوان حتی با جا گذاشتن برخی از فصل‌های کتاب، مفهوم کلی آن را درک کرد.

3. بهترین کتاب برای نسل جوان؛ رژیم مالی

رژیم مالی

کتاب رژیم مالی (The Financial Diet) که یکی از پرفروش‌ترین کتاب های سرمایه گذاری است، یک منبع عالی برای جوانانی است که نیاز به یک دوره آموزشی کامل برای مدیریت امور مالی خود دارند.

بیشتر بخوانید: منظور از سواد مالی چیست و شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

نویسنده در این کتاب به موضوعاتی مانند نحوه ایجاد و پایبندی به بودجه، نکاتی برای صحبت کردن‌های ناخوشایند در مورد پول با دوستان، و حتی مواد اولیه غذایی که باید در آشپزخانه داشته باشید (چون غذا خوردن در بیرون از خانه هزینه زیادی دارد) پرداخته است.

در این کتاب همچنین می‌توانید مطالب جالبی در مورد موضوعات مالی پیشرفته‌تر، مانند نحوه مراقبت از خانه یا شروع سرمایه گذاری را پیدا کنید. نویسنده این کتاب، چلسی فاگان، وب سایت و کانال محبوب یوتیوب با نام The Financial Diet را نیز تأسیس کرده است.

4. بهترین کتاب کلاسیک؛ سهام عادی و سودهای غیر عادی

سهام عادی

نسخه به‌روز شده کتاب کلاسیک فیلیپ فیشر در مورد سرمایه گذاری، «سهام معمولی و سودهای غیر عادی» (Common Stocks and Uncommon Profits)، نگاهی عمیق به فلسفه‌های سرمایه گذاری در عصر جدید است.

این فلسفه‌ها موارد مختلفی از جمله چگونگی شناسایی شرکت‌های در حال رشد، فرآیند جمع‌آوری اطلاعات درباره یک شرکت از چندین منبع مختلف (ترجیحاً قبل از سرمایه گذاری در شرکت مذکور)، و … را شامل می‌شود.

این کتاب که برای اولین بار در سال 1958 منتشر شد و مورد تأیید وارن بافت قرار گرفت، در ویراست دوم شامل نظرات پسر نویسنده، کن فیشر است که خود یک متخصص سرشناس در زمینه سرمایه گذاری است. خواندن این کتاب برای هر سرمایه گذاری ارزشمند است، چرا که نویسنده در آن چند درس اولیه بسیار مهم از جمله دخالت ندادن احساسات در سرمایه گذاری را به خوانندگان آموزش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه از سرمایه گذاری احساسی در بازارهای مالی پرهیز کنیم؟

5. بهترین کتاب در زمینه روانشناسی سرمایه گذاری؛ روانشناسی پول

روانشناسی پول

نویسنده در کتاب که شامل 19 داستان کوتاه است نه تنها به اعداد و ارقام پشت استراتژی‌های مالی و سرمایه گذاری، بلکه به نحوه تفکر مردم در مورد پول پرداخته است و هر کسی که تا به حال تصمیمی احساسی در مورد بودجه یا سبد سرمایه گذاری خود گرفته است، پیام این کتاب – هنگامی که موضوع پول در میان باشد، احساسات تأثیرگذارند- را به خوبی درک می‌کند.

مورگان هاوسل در کتاب خود، روانشناسی پول (The Psychology of Money)، نه تنها تأثیر احساسات، تعصب و منیّت انسان را در تصمیم‌گیری‌های مالی او تشریح می‌کند، بلکه ابزارهای منطقی برای گرفتن این تصمیم‌ها را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. ‌

هاوسل، روزنامه‌نگار مالی و برنده جوایز متعدد، یکی از شرکای صندوق Collaborative Fund و ستون‌نویس سابق در وال استریت ژورنال و The Motley Fool است.

بیشتر بخوانید: روانشناسی بورس و چرخه بازار (چگونه باعث سود و زیان می‌شود؟)

6. بهترین کتاب برای معامله‌گران روزانه؛ ضرب و شتم در خیابان

گشتن خیابان ها

این کتاب یک درس بسیار مهم برای همه سرمایه‌گذاران دارد: سرمایه گذاری در بازار سهام (همیشه) شانسی نیست. بلکه، اگر در مورد شرکت‌هایی که می‌خواهید در آن‌ها سرمایه گذاری کنید، دقت و تحقیق لازم را انجام دهید شانس بیشتری برای کسب سودهای خوب خواهید داشت.

پیتر لینچ در کتاب کلاسیک خود، «ضرب و شتم در خیابان» (Beating the Street)، این تئوری را در مورد صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک به کار برده و خوانندگان را در مورد چگونگی تدوین یک استراتژی سرمایه گذاری مؤثر راهنمایی می‌کند.

شایان ذکر است که نویسنده کتاب از سال 1977 تا 1990 مدیر یکی از موفق‌ترین صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک به نام صندوق «فیدلیتی ماژلان» (Fidelity Magellan Fund) بوده است.

7. بهترین کتاب در زمینه فناوری‌های بزرگ؛ خون کثیف

خون کثیف

کتاب «خون کثیف» (Bad Blood) که خواندن آن برای تمام علاقه‌مندان به حوزه فین‌تک ضروری است، داستان ظهور و سقوط شگفت‌انگیز استارت‌آپ فناوری Theranos را روایت می‌کند.

استارت‌آپ Theranos که توسط دانشجوی انصرافی دانشگاه استنفورد، الیزابت هولمز، مدیریت می‌شد، وعده روشی سریع‌تر و ساده‌تر برای انجام آزمایش خون را داد که این به معنای تغییرات گسترده در صنعت پزشکی بود.

تنها مشکلی که وجود داشت این بود که فناوری این شرکت ناموفق از آب در آمد. جان کریرو، گزارشگر برنده جایزه پولیتزر (که رسوایی Theranos را در مجموعه‌ای از مقالات وال استریت ژورنال نیز فاش کرد) داستان این استارت‌آپ فناوری میلیارد دلاری را در کتاب خون کثیف بیان می‌کند.

روایت این کتاب یادآور خوبی برای سرمایه‌گذارانی است که سرمایه خود را در استارتاپ‌ها سرمایه گذاری می‌کنند؛ نویسنده تلویحاً می‌گوید اگر یک سرمایه گذاری رویایی‌تر از آن به نظر می‌رسد که واقعی باشد، به احتمال زیاد شکست خواهد خورد!

8. کتابی در زمینه سرمایه گذاری ارزشی؛ کتاب کوچک سرمایه گذاری ارزشی

سرمایه گذاری ارزشی

سرمایه گذاری ارزشی، به معنای خرید و نگهداری بلند مدت سهامی است که قیمت فعلی آن در مقایسه با ارزش ذاتی آن کمتر بوده و پتانسیل رشد قیمت بالایی دارد.

اگر چه سرمایه گذاری روی چنین سهام ارزان قیمتی مفهوم جدیدی نیست، اما سرمایه‌گذاران کمتر به آن توجه می‌کنند. کریستوفر براون در این کتاب (The Little Book of Value Investing) به خوانندگان نشان می‌دهد که چگونه از این استراتژی برای خرید سهام مقرون به صرفه و رشد سبد سهام خود استفاده کنند.

این کتاب نقدهای مثبت زیادی را از مجلات معتبری همچون ایندیپندنت، فایننشال تایمز (بریتانیا)، بلومبرگ و وال استریت ژورنال دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: سبک وارن بافت برای سرمایه‌گذاری ارزشی (در 6 مرحله)

9. بهترین کتاب در مورد سرمایه گذاری در شاخص‌ها؛ تسلیم نشوید!

تسلیم نشوید

سرمایه‌گذاران باتجربه به خوبی با اهمیت صندوق‌های سرمایه گذاری در شاخص (Index Funds) در استراتژی سرمایه گذاری منفعل آشنا هستند.

بنیانگذار پیشتاز در این حوزه، جان سی. بوگل، در کتاب خود با عنوان «تسلیم نشوید!» (Stay the Course)، ابزارهای سرمایه گذاری را با روایتی جالب معرفی می‌کند و در عین حال داستان رشد شرکت خود از ارزش بازار 1.4 میلیارد دلار به 5 تریلیون دلار را نقل می‌کند.

در حال حاضر، شرکت بوگل بزرگترین شرکت صندوق سرمایه گذاری مشترک در جهان است. خواندن این کتاب که شامل تاریخچه صندوق‌های سرمایه گذاری در شاخص و داستان شرکت بوگل است برای تمام سرمایه‌گذاران، از تازه‌کار تا حرفه‌ای، توصیه می‌شود.

10. کتاب صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس

صفر تا صد بورس

کتاب «صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس» اثر نسیم کردستانی است. در مورد این کتاب آمده است: «امروزه بسیار شنیده می‌شود که علاوه بر پس‌انداز در بانک راه دیگری هم برای استفاده از پس‌اندازها وجود دارد و آن این است که یک فرد عادی می‌تواند در مالکیت واحدهای تولیدی و تجاری بزرگ مشارکت نماید و از نتایج مشارکت و سرمایه گذاری خود به سادگی بهره‌مند شود. همه افراد جامعه ما بورس را نمی‌شناسند و با نحوه سرمایه گذاری در آن و فواید و سودمندی‌های ناشی از آن آشنا نیستند.»

این کتاب را نشر «دیباگران تهران» چاپ کرده و در اختیار خوانندگان قرار داده است.

11. کتاب اصول سرمایه گذاری وارن بافت

وارن بافت

در زمینه داشتن موفقیتی پایدار در بازارهای مالی پر نوسان، هیچ کس به پای وارن بافت نمی‌رسد. نویسندگان مختلف در تلاش برای رمزگشایی اصول موفقیت پیشگوی اوماها یعنی وارن بافت، چندین قفسه کتاب نوشته‌اند.

مدیر سرمایه گذاری، آقای جرمی سی. میلر از سال 1960 با وارن بافت مکاتباتی داشته است. او به این نتیجه رسیده که بافت در طول چند دهه گذشته از یک سری اصول و قوانین خاص پیروی کرده است. نامه‌های رد و بدل شده میان آن دو مربوط به زمانی می‌شود که بافت مبالغ کمی را مدیریت می‌کرد، لذا استراتژی‌های او بیشتر به درد سرمایه‌گذاران فردی می‌خورد.

خواندن تحلیل جرمی میلر در مورد استراتژی‌های وارن بافت را به سرمایه‌گذارانی که به دنبال شناخت یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران تاریخ و بهره‌مندی از اصول سرمایه گذاری او هستند، پیشنهاد می‌کنیم.

سخن پایانی

کتاب های سرمایه گذاری گوناگونی در بازار پیدا خواهید کرد که هر کدام سعی کرده‌اند به گونه‌ای علاقه‌مندان را با نحوه سرمایه گذاری، به ویژه در بازار بورس، آشنا کنند.

ما در این مقاله شما را با 11 مورد از بهترین کتاب های سرمایه گذاری در بورس آشنا کردیم. قطعاً انتخاب کتاب مناسب برای شروع مسیر یادگیری تا حدود زیادی به سلیقه شخصی افراد برمی‌گردد، اما به اعتقاد بیشتر خوانندگان کتاب «پیاده‌روی تصادفی در خیابان وال استریت» نوشته برتون جی. مالکیل بهترین کتاب در زمینه سرمایه گذاری است.

اگر مطمئن نیستید مسیر یادگیری سرمایه گذاری خود را از کجا شروع کنید، خواندن کتاب های سرمایه گذاری می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

کتاب‌های بورسی و سرمایه گذاری

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

19 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
ناهید معتقد

با سلام
من تازه با بورس آشنا شدم می خواستم ببینم صرفا با خواندن یک کتاب میشه د ر بورس سرمایه گذاری کرد یا اینکه باید در کلاس های آموزشی شرکت کنم؟

احمد

سلام
خیلی ممنونم از سایت خیلی خوب شما اما در عجب هستم نامی از کتاب 23 نکته طلایی موفقیت در بورس دکتر سامان افشاریان به عنوان پر فروش ترین کتاب ایران نامی برده نشده بود این کتاب در پیشرفت بنده به شدت تاثیر گذار بود
خیلی خیلی ممنونم از شما و اطلاع رسانی خوبتان در زمینه بالا بردن شناخت علوم دوست داران مطالعه

مجید

سلام برا مبتدی ها خوبه؟

امیر

با اون قیمتی که واسه کتابشون گذاشتن ادم میتونه 10 تا کتاب دیگه بگیره.واقعا ارزش نداره

حسنا

شما هم که توی همه ی سایتا تبلیغ همین کتابو بکن !!!!

ali

سلام
8 تا کتاب اولی که معرفی کردین ترجمه فارسی نشده اند؟

احمد

با سلام.
لطفا یک کتاب کاربردی ویژه بورس ایران که با مطالعه اون بتوان عملا وارد بورس شد معرفی فرمایید.
متشکرم.

مهدی

به نظر شما بهترین کتاب از بین اینها کدومه و کاربردی تره؟؟؟

محمد جواد مقصودی

سلام علاوه بر منبع 9 که ذکر کردید که برای مبتدی ها بهتر است. لطفا برای کسانی که پرتفوی شان را خود مدیریت می کنند و قصد سرمایه گذاری بلند مدت دارند را دارند دو منبع دیگر ذکر کنید با تشکر

احمد امینی

برای یک مبتدی چه کتابهایی رو پیشنهاد میکنید🙏

mohammad

سلام این کتابها خیلی خوبند . از کجا میشه این کتابها رو تهیه کرد؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
19
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx