امپراطوری بزرگ سامسونگ و 11 نکته جالب‌ درباره آن

شرکت سامسونگ

سامسونگ نامی پرآوازه در صنعت دیجیتال دنیااست.

انواع محصولات فناورانه و دیجیتالی این شرکت در بازارهای مختلف حضور دارد. با توجه به ورود سامسونگ به تمامی عرصه‌های زندگی، آشنایی با این مجموعه خالی از لطف نیست.

سامسونگ یک شرکت خوشه‌ای چندملیتی در کره جنوبی است. ترجمه نام این شرکت به معنای «سه ستاره» است. نام این شرکت در واقع نمادی از بلندپروازی و رویاهایی فراتر از زندگی عادی بشری است.

عناوین مطلب:

دفتر مرکزی سامسونگ در شهرک سامسونگ در سئول قرار دارد. شرکت سامسونگ، تعداد زیادی شرکت زیرمجموعه دارد که همگی تحت عنوان سامسونگ فعالیت می‌کنند.

این مجموعه، بزرگترین شرکت خوشه‌ای در کره جنوبی است.

تاریخچه سامسونگ

سامسونگ در سال ۱۹۳۸ توسط لی بیونگ-چول به عنوان یک شرکت تجارتی پایه‌گذاری شد. در طول سه دهه بعد از پایه‌گذاری، این شرکت در زمینه‌های مختلفی فعالیت کرد که از جمله آن می‌توان به فرآوری غذایی، منسوجات، بیمه و خرده فروشی اشاره کرد.

سامسونگ در دهه ۱۹۶۰ وارد صنعت کالای الکترونیک شد. بعد از مرگ موسس این شرکت در سال ۱۹۸۷، سامسونگ به چهار گروه و شرکت تقسیم شد:

  • گروه سامسونگ
  • گروه شینسگائه
  • گروه سی‌جی
  • گروه‌هانسول.

از سال ۱۹۹۰، شرکت سامسونگ به طور گسترده‌ای فعالیت‌های خود را در سطح جهانی گسترش داده است. به خصوص در زمینه‌ تولید تلفن همراه و نیم‌رساناها که بخش مهمی از درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهند.

در سال ۲۰۱۷، شرکت سامسونگ ار نظر ارزش برند، ششمین شرکت دنیا شناخته شده است.

مطلب مرتبط: با ارزش ترین شرکت های جهان

شرکت سامسونگ تاثیر بسیار عمده‌ای بر اقتصاد کره جنوبی دارد. همچنین بر توسعه، سیاست، رسانه و فرهنگ نیز تاثیرگذار بوده است.

همچنین این شرکت نقشی اساسی در «معجزه رود‌هان» داشت. معجزه رود‌هان دوره‌ای است که در آن کره جنوبی توانست پس از جنگ کره به رشد اقتصادی سریعی دست پیدا کند. کره جنوبی در این دوره، از یک کشور در حال توسعه به کشوری توسعه یافته تبدیل شد.

سامسونگ و شرکت‌های وابسته‌ آن، یک پنجم از کل صادرات کره جنوبی را در اختیار دارند. درآمد سامسونگ در حدود ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی کره جنوبی است. تولید ناخالص داخلی این کشور چیزی در حدود ۱۰۸۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

11 حقیقت جالب در مورد شرکت سامسونگ

سامسونگ یکی از شرکت‌های سرآمد و برتر دنیا در زمینه تولید موبایل است.

در واقع این شرکت توانسته یک امپراتوری عظیم در زمینه تولید محصولات الکترونیک داشته باشد. این شرکت در طول سال‌ها، رشد فزاینده و خیره‌کننده‌ای داشته است و فراتر از تولید محصولاتی مثل موبایل فعالیت می‌کند.

داستان موفقیت شرکت سامسونگ، داستان جالبی پر از فراز و نشیب است. آشنایی با برخی حقایق در مورد شرکت سامسونگ کمک می‌کند تا تحلیل بهتری از مدیریت این شرکت داشته باشیم. شرکتی که توانسته در رشد و بالندگی یک کشور نقش داشته باشد، قطعا نکات خواندنی و قصه‌ای جذاب خواهد داشت.

در ادامه، چند حقیقت جالب در مورد این غول اقتصادی کره جنوبی را عنوان می‌کنیم:

1. از 1993 تا کنون؛ رشد و پیشرفت با بهترین کیفیت

چند دهه است که سامسونگ به عنوان غولی در دنیای کالای دیجیتال شناخته می‌شود. این شرکت فعالیت خود را در این زمینه از سال ۱۹۹۳ شروع کرد. ویژگی اصلی و یکی از دلایل موفقیت سامسونگ این بود که از ابتدا تمرکز اصلی خود را روی کیفیت محصولات گذاشت.

برای اینکه رشد و توسعه‌ خود را در تمام زمینه‌ها به خصوص در دنیای کالای الکترونیکی حفظ کند، مرکز توسعه نیروی انسانی سامسونگ، دوره‌های آموزشی متعددی برای آموزش و توسعه مهارت‌های کارکنان خود برگزار می‌کند. همین موضوع نیز به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت سامسونگ شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که نمایندگی‌های سامسونگ حتی در ایران نیز به مسئولیت‌های مدنی و حمایت از استارتاپ‌ها مشغول هستند که در نوع خود جالب است.

2. سامسونگ بیش از ۴۸۹ هزار کارمند دارد

سامسونگ شرکتی فراتر از یک تولیدکننده موبایل و لوازم الکترونیکی است. گروه سامسونگ مجموعه‌ای از ۵۹ شرکت فهرست نشده و ۱۹ شرکت فهرست شده است و در بورس کره جنوبی سهام آنها عرضه می‌شود.

این شرکت‌ها از کمپانی‌های ساخت و تولید گرفته تا خدمات اقتصادی، کشتی‌سازی و حتی صنایع پزشکی را در بر می‌گیرند. تعجب نکنید! سامسونگ تا این میزان گستردگی دارد و محدود به تلفن همراه و لوازم خانگی که بیشتر اسم آن‌ها را شنیده‌ایم نمی‌شود.

در این مجموعه، بیش از ۴۸۹ هزار نفر در بیش از ۸۰ کشور مختلف دنیا از جمله کره جنوبی، کار می‌کنند. نکته‌ جالب دیگری که باید بدانید این است که بخش ساخت و ساز شرکت سامسونگ در ساخت برج خلیفه مشارکت داشته است.

آسمان‌خراش برج خلیفه بلندترین برج دنیا است و سامسونگ به عنوان یکی از شرکت‌های حاضر در ساخت این برج شناخته می‌شود.

3. اختصاص بخش مهمی از تولید ناخالص کره جنوبی توسط سامسونگ

گروه سامسونگ، یک مجموعه بسیار بزرگ است که زیرمجموعه‌ها و تولیدات فراوانی دارد. همه این زیرمجموعه‌ها و شمار بالای کارمندان این مجموعه نشان می‌دهد که چقدر از نظر اقتصادی برای کشور کره جنوبی حائز اهمیت است.

در سال ۲۰۱۷، سی‌ان‌ان گزارش داد که کل منابع گروه سامسونگ، حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور کره جنوبی را تشکیل می‌دهد.

در بازار سهام کره جنوبی، بیش از ۲۰ درصد از ارزش بازار به شرکت‌های تابعه گروه سامسونگ اختصاص دارد. البته بیشتر آن، سهم یک شرکت یعنی گروه تولیدات الکترونیکی سامسونگ است.

هرچند در کشورهای دیگر نیز چنین شرکت‌هایی وجود دارند که نقش مهمی در اقتصاد یک کشور ایفا می‌کنند؛ اما سامسونگ به عنوان یک موتور پیشران برای کرده جنوبی به حساب می‌آید.

4. رویاهای الکترونیکی سامسونگ در سال ۱۹۷۰ با تولید تلویزیون سیاه و سفید آغاز شد

اولین وسیله الکترونیکی که توسط سامسونگ تولید شد، تلویزیون سیاه و سفید بود. این تلویزیون را سامسونگ در سال ۱۹۷۰ تولید کرد.

از آن زمان به بعد، سامسونگ فعالیت خود را در دنیای محصولات الکترونیکی گسترش داد و وارد صنعت بازی‌های موبایلی و تلفن خودرو شد.

در حالی که اولین تلویزیون ساخت سامسونگ، بسیار موفق بود و فروش خوبی داشت، تلفن خودرو با استقبال مواجه نشد و فروش بسیار بدی در بازار داشت.

شرکت سامسونگ در طول سال‌های زیادی که چه در بازار کره جنوبی و چه در بازارهای بین المللی حضور داشته است، تلاش کرده تا گستره فعالیت‌های خود را افزایش دهد تا شکست یک محصول، تاثیری در اراده کل مجموعه نداشته باشد.

5. لوگوی سامسونگ تا به حال سه بار تغییر کرده است

لوگوی سامسونگ تا قبل از دهه‌ ۷۰ میلادی چندین بار تغییر کرده بود ولی بعد از آن تقریبا ثابت بوده و فقط سه بار تغییر کرده است تا اینکه لوگوی فعلی در سال ۱۹۹۳ انتخاب شد.

برند سامسونگ و لوگوی طراحی شده برای این مجموعه از شناخته‌شده‌ترین برندهایی است که در جهان فعالیت دارد. حتی کد رنگ لوگو سامسونگ نیز به نوعی نشان از این مجموعه دارد. شما اگر سر درب فروشگاهی رنگ آبی مشابه سامسونگ یا با همان کد رنگ را ببینید، ناخودآگاه به یاد سامسونگ می‌افتید.

6. سامسونگ اولین تولیدکننده تلفن با فناوری CDMA

گوشی SCH-100 محصول سال ۱۹۹۶ است. در این گوشی برای اولین بار از فناوری CDMA استفاده شده است. در آن زمان تقریبا همه گوشی‌ها از فناوری GSM استفاده می‌کردند و CDMA یک فناوری تازه قبل از تکنولوژی‌های  4G/LTE بود.

البته این گوشی، شاید محصول خارق‌العاده‌ای نبود اما این واقعیت را نشان می‌دهد که سامسونگ همواره در تلاش برای امتحان کردن فناوری‌های جدید است. در واقع تولید این تلفن آغاز راهی بود که امروز سامسونگ در شرایط فوق‌العاده‌ای از آن قرار گرفته است.

7. اولین گوشی در قالب ساعت مچی را سامسونگ ساخت

البته این روزها استفاده از ساعت مچی برای پیام دادن و برقراری تماس، چیز عجیبی نیست. بازار موبایل‌های ساعت مچی در سال ۱۹۹۹ آغاز شد. سامسونگ اولین پیشگام در این زمینه بود و ساعتی ساخت که از آن به عنوان گوشی هم استفاده می‌شد.

این ساعت منحصربه‌فرد، نه تنها زمان را اعلام می‌کردد بلکه تا ۹۰ دقیقه قابلیت برقراری تماس داشت. بعد از این مدت، باطری آن خالی می‌شد و باید شارژ مجدد شود.

دستورهای صوتی برای برقراری تماس با مخاطبان یکی از ویژگی‌های این ساعت هوشمند بود. البته این محصول، موفقیت تجاری نداشت ولی جالب است بدانید که سال‌ها قبل از تولید خانواده Gear، سامسونگ برای تولید ساعت هوشمند اقدام کرده بود.

8. سامسونگ مدت‌ها قبل از آندروید و آی‌ا‌و‌اس وارد بازی گوشی‌های هوشمند شد

سامسونگ اولین شرکتی نیست که گوشی هوشمند ساخت ولی یکی از اولین بازیکنان جدی این رقابت است. سامسونگ با تولید گوشی PDA با صفحه نمایش رنگی در سال ۲۰۰۱ خود را به این بازار معرفی کرد.

این گوشی SPH-i300 نام داشت و برای شبکه Sprint طراحی شده بود و با سیستم عامل Palm OS کار می‌کرد. در واقع این وسیله همه کارایی‌های دستیار دیجیتالی عادی را داشت به اضافه‌ قابلیت تماس.

در واقع SPH-i300 را می‌توان اولین تلاش سامسونگ برای تولید گوشی هوشمند در نظر گرفت. تلاشی که چند سال بعد به تولید گوشی‌های هوشمند فوق العاده منجر شد.

9. پرفروش‌ترین محصول سامسونگ گوشی مدل E1100 است

احتمالا باور نمی‌کنید که پرفروش‌ترین محصول سامسونگ، گوشی مدل E1100 است. این گوشی سال ۲۰۰۹ تولید شد و تولید آن در سال ۲۰۱۲ متوقف شد.

در این مدت، ۱۵۰ میلیون از این گوشی فروش رفت و باعث شد که در فهرست پرفروش‌‌ترین گوشی‌های دنیا در مقام هشتم قرار بگیرد. البته کمبود مدل‌های تلفن همراه و شرکت‌های تولیدکننده در آن زمان، یکی از دلایل اصلی این فروش زیاد از یک مدل بیان می‌شود.

10. پرفروش‌ترین گوشی هوشمند سامسونگ، مدل Galaxy S4 است

دومین محصول پرفروش سامسونگ، گوشی Galaxy S4 است که ۸۰ میلیون دستگاه آن به فروش رفته و در جایگاه چهاردهم پرفروش‌ترین گوشی‌های دنیا قرار دارد.

این مدل، پرفروش‌ترین اسمارت‌فون تمام دوران فعالیت سامسونگ و پرفروش‌ترین گوشی هوشمند با سیستم عامل آندروید و سومین گوشی هوشمند پرفروش دنیا است. این گوشی بعد از iPhone 6 شرکت اپل و Nokia 5230 با سیستم عامل سیمبین قرار دارد.

11. سامسونگ می‌توانست سیستم عامل اندروید را خریداری کند ولی امتناع کرد

حال که صحبت از گوشی‌های هوشمند شد، بد نیست بدانید که سامسونگ می‌توانست استارتاپ مسئول سیستم عامل اندروید را بخرد ولی از آن صرف نظر کرد.

Fred Vogelstein نویسنده کتاب Dogfight: How Apple and Google Went to War and Started a Revolution توضیح می‌دهد که در سال ۲۰۰۴، موسسان اندروید به دنبال پول بودند تا استارتاپ خود را سر پا نگه دارند.

همه هشت عضو تیم استارتاپی اندروید، به کره جنوبی رفتند تا با مدیران سامسونگ دیدار کنند. اعضای تیم به مدیران سامسونگ در مورد برنامه خود مبنی بر ارائه یک سیستم عامل برای گوشی، توضیح دادند.

به گفته اندی رابین یکی از اعضای استارتاپ اندروید، پاسخ تیم سامسونگ در برابر این توضیحات، فقط سکوت بود. اندی رابین می‌گوید که پس از آن اعضای تیم سامسونگ نتوانستند به یک استارتاپ کوچک اطمینان کنند که آیا می‌تواند چنین سیستم عاملی برای گوشی بسازد. اندی رابین اضافه می‌کند که آنها خارج از اتاق هیئت مدیره، این ایده را تمسخر کرده بودند.

درست دو هفته بعد، در اوایل سال ۲۰۰۵، رابین و تیم استارتاپ اندروید، سکوی پرتاب خود را در شرکت گوگل یافتند. گوگل تصمیم گرفت تا این استارتاپ را با قیمت ۵۰ میلیون دلار بخرد. گوگل و استارتاپ اندروید با کمک هم سیستم عامل مورد نظر را ساختند و رسما در اکتبر سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی کردند.

به جرات می‌توان گفت که یکی از بزرگترین اشتباهات طول تاریخ سامسونگ همنی اشتباه بوده است. البته نمی‌توان گفت که اگر سامسونگ از این استارتاپ حمایت می‌کرد الان اندروید جهانی شده بود یا مثل سیستم عامل IOS متعلق به برندی خاص می‌شد؛ اما با این حا این اشتباه استراتژیک باعث از دست رفتن موقعیتی تاریخی شد.

سخن پایانی

چه طرفدار شرکت سامسونگ و محصولاتش باشید چه نباشید، این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری دنیا است. داستان موفقیت این مجموعه، بسیار پرفراز و نشیب و آموزنده است.

نظر شما در مورد شرکت سامسونگ و نحوه و میزان فعالیت آن چیست؟ آیا شما هم از محصولات سامسونگ استفاده می‌کنید؟ می‌توانید نام برخی از محصولات سامسونگ که در محل زندگی خود و یا محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرد را نام ببرید؟ کافیست کمی به اطراف خود توجه کنید تا تعداد بالای محصولات سامسونگ را مشاهده کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
اریش

تف تو این کمپانی که *** با این گوشیایی که تولید میکنه

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx