10 اشتباه خطرناک که کارآفرینان جوان مرتکب می‌شوند

اشتباهات کارآفرینی

جوانان کارآفرین، اشتباهات بسیاری در اوایل کارآفرینی مرتکب می‌شوند.

اگر شما یک کارآفرین جوان هستید و اولین تجربیات‌تان را در دنیای کارآفرینی کسب می‌کنید به اشتباهاتی که در ادامه اشاره می‌کنیم توجه کرده و از آنها اجتناب کنید.

جوانانی که مسیر دنیای کسب و کار و کارآفرینی را انتخاب کرده‌اند، اعتماد به نفس دارند و می‌خواهند با قدرت و آمادگی تغییرات بزرگی در دنیا به وجود آورند.

عناوین مطلب:

مطلب مرتبط: 15 گام برای کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای کوچک

حتی برخی از این افراد به دانشگاه نمی‌روند و مستقیم وارد کسب و کار می‌شوند.

با وجودیکه ایجاد کسب و کار در جوانی بسیار هیجان‌انگیز است، اشتباهات رایج بسیاری در این مسیر مشاهده کرده‌ایم.

در ادامه به برخی از این اشتباهات اشاره شده است.

1. ناتوانی از تعریف کسب و کار

بسیاری از استارت‌آپ‌ها دچار این مشکل می‌شوند زیرا به نظر می‌رسد نمی‌توانند خودشان و چیزی که به بازار ارائه می‌دهند را تعریف و مشخص کنند.

یک استارت‌آپ باید روی حیاتی‌ترین محصول یا سرویسی که می‌داند فروش و تقاضای خوبی خواهد داشت تمرکز کند.

وقتی به میزان زیادی از این شاخه به آن شاخه می‌پرید، اهداف کسب و کاری‌تان را تغییر می‌دهید و همواره در حال چرخش هستید نباید خود را یک استارت‌آپ بدانید بلکه هنوز در فاز طوفان ذهنی قرار دارید.

کسب و کار را به امید اینکه چیز خاصی توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند ایجاد نکنید. شاید یک ایده عالی داشته باشید ولی باید نیازهای بازار را درک کنید و اینکه چگونه می‌توانید این مشکل را کنید.

2. عدم شناخت مخاطبین و مشتریان

یکی از مشکلات دیگر به عنوان یک جوان کارآفرین این است که نمی‌دانید مخاطب شما کیست و حتی گاهی اوقات از وجود چنین مخاطبی اطمینان ندارید.

اگر تحقیقات بازار انجام نداده باشید و مطمئن نباشید که محصولات یا خدمات شما مشکلی را حل می‌کند یا نه، به درب بسته خواهد خورد.

باید ابتدا تحقیقات جامعی انجام دهید، با مردم و مخاطبین احتمالی صحبت کنید تا بدانید بازار خواهان چیست و از چه چیزی استقبال نخواهد کرد.

زمان و انرژی بگذارید، نظرسنجی کنید، ایده‌تان را به دیگران بگویید. نگران دزدیده شدن ایده‌تان نباشید! زیرا بسیاری از افراد، فعالیت لازم برای ساخت یک کسب و کار را شروع نمی‌کنند. خیلی‌ها با این تصور که ایده‌شان دزدیده می‌شود آنرا با هیچ‌کس در میان نمی‌گذارند، در حالیکه این طرز فکری اشتباه است.

ایده‌تان را با دوستان مورداعتماد، خانواده، مربیان‌تان در میان بگذارید تا بازخورد بگیرید.

3. نیاز به پاک‌سازی سوابق در دنیای مجازی

اگر در سال‌های قبل از کارآفرینی حضور فعالی در فضای آنلاین داشته باشید، به احتمال قوی از شبکه‌های اجتماعی و بطور کلی فضای مجازی برای مقاصد دیگری غیر از کسب و کار استفاده کرده‌اید.

صفحات مجازی شما ممکن است حاوی اطلاعات و محتوایی باشد که مناسب یک کارآفرین نیست. شاید صفحات شما شامل آپدیت‌های شخصی، تصاویری خاص و پست‌هایی باشند که مناسب کسب و کار نیستند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کار، با استفاده از این شبکه‌ها برای مقاصد شخصی تفاوت زیادی دارد.

اینکه می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی پست ارسال کنید به این معنا نیست که از شیوه استفاده از این شبکه‌ها برای کسب و کار نیز اطلاع دارید.

باید فضای کسب و کار را با فضایی برای ارسال محتوای شخصی اشتباه نگیرید. بهتر است تمام صفحات مجازی‌تان را بررسی کرده و هرچیز ناخوشایندی را از آنها پاک کنید.

رد پای شما در فضای مجازی اثری حیاتی روی شما و کسب و کارتان می‌گذارد. حضورتان در فضای آنلاین را حرفه‌ای حفظ کنید و از دست تصاویر و پست‌های نامناسب خلاص شوید.

شبکه‌ اجتماعی لینکدین یک شبکه مناسب برای افراد فعال در کسب و کار و کارآفرینان است.

4. عدم داشتن مربی

برای یک استارت‌آپ، داشتن یک مربی یکی از مهمترین چیزهاست. یک مربی موفق می‌تواند کسب و کار را هدایت، پشتیبانی و راهنمایی کند.

مربی می‌تواند به شما بگوید چگونه و چه زمانی ریسک کنید، راهنمایی‌های مهم کسب و کاری ارائه دهد و همراه با بازخوردهای سازنده، شما را در مسیر کارآفرینی حمایت کند.

ساخت کسب و کار باید با یک سیستم حمایت‌کننده همراه باشد. اطلاعات زیادی باید در مورد کسب و کار بدست آورد و داشتن یک مربی مناسب می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کرد.

اگر شما حداقل برای یک‌سال از لحاظ مالی تامین باشید، بهتر است دست به کار شوید. افراد زیادی قصد دارند وارد مسیر کارآفرینی شوند ولی هرگز فرصت، شجاعت، زمان و یا منابع لازم را بدست نمی‌آورند یا اینکه متوجه می‌شوند وارد بازی شدن خیلی دیر شده است.

اگر فرصت، پشتوانه مالی و حمایت را دارا هستید، شاید مسیر کارآفرینی زندگی شما را دگرگون کند پس دست به کار شوید.

5. نداشتن چشم‌انداز

یکی از اشتباهات کشنده در بین کارآفرینان جوان، عدم وجود چشم‌انداز است. بسیاری از کارآفرینان جوان، در حالی وارد دنیای کسب و کار می‌شوند که هیچ دیدگاهی نسبت به پیامدها ندارند.

آنها نمی‌‌دانند به چه چیزی می‌خواهند برسند و برای رسیدن به آن به چه منابعی نیاز دارند.

دست‌یابی به موفقیت در کسب و کار، به میزان زیادی به شخص بستگی دارد و یک حقیقت بنیادی این است که اهداف و چشم‌انداز شما می‌توانند شما را رشد دهند.

اگر هدف‌تان این است که بزرگترین شرکت دنیا را ایجاد کنید ولی بیشتر وقت‌تان را روی مبل به بازی کردن می‌گذارید طبیعتا به جایی نخواهید رسید.

به عنوان یک کارآفرین جوان، باید مطمئن شوید از همان ابتدا اهداف‌ در کسب و کارتان مشخص است، می‌دانید به چه چیزی می‌خواهید برسید و وقت‌تان را صرف چیزهای بی‌اهمیت نمی‌کنید.

علاوه بر تعیین اهداف بزرگ، باید این اهداف و چشم‌انداز را برای افرادی که با شما کار می‌کنند نیز واضح و مشخص کنید. اگر آنها بدانند به چه چیزی می‌خواهید برسید، خواهند دانست به چه میزانی باید کار کنند تا به موفقیت برسند.

6. نداشتن تمرکز

این اشتباه نیز آینده بسیاری از کارآفرینان جوان را نابود ساخته است. کم و بیش شاهد کارآفرینانی هستیم که کسب و کارهای زیادی راه‌اندازی می‌کنند، بدون اینکه روی یکی از کسب و کارهای قبلی خود تمرکز کرده و آنرا به موفقیت رسانده باشند.

موفقیت در کسب و کار این نیست که 20-30 کسب و کار داشته باشید، بلکه به معنای موفقیت در یک کسب و کار است.

داشتن 30 کسب و کار که هیچ‌کدام موفق نیست هیچ معنایی ندارد.

همچنین باید درک کنید که نتایج، یک‌شبه حاصل نمی‌شوند بنابراین باید برای مدتی طولانی روی یک مدل کسب و کار تمرکز کنید.

انتظار نداشته باشید یک کسب و کار راه‌اندازی کرده و یک‌ماهه نتیجه آنرا ببینید. قبل از تسلیم شدن، حداقل شش ماه و گاهی حداقل یک‌سال زمان بگذارید.

7. عدم تمایل به پذیرش اشتباه

اشتباه را همه مرتکب می‌شوند ولی اینکه شخص اشتباهات خود را بپذیرد یک چیز کاملا جداست. وقتی اشتباهی را نپذیرید، راهی برای تصحیح آن و یادگرفتن از آن وجود نخواهد داشت.

یکی از اشتباهات عمده جوانان کارآفرین، این است که حاضر به پذیرش اشتباهات و اقرار به آن نیستند. آنها معتقدند کسب و کارشان، ایده‌شان و هرکاری که می‌کنند بهترین است به همین دلیل توصیه دیگران را نمی‌شنوند.

اقرار به اشتباه و تصحیح آنها پس از شناسایی‌شان کمک بسیاری به رفع خطرات در کسب و کار می‌کند.

همیشه به توصیه دیگران، مخصوصا مربی خود گوش کنید و هرگز تصور نکنید همه چیز را می‌دانید و تصمیم‌تان کامل و بهترین است.

8. طمع داشتن

این اشتباه کشنده به زندگی بسیاری از کسب و کارها را پایان داده است. بسیاری از کارآفرینان جوان صرفا به خاطر پول وارد کسب و کار می‌شوند. همین افراد هستند که بدون انجام تحقیقات و صرفا به خاطر طمع یک کسب و کار را شروع می‌کنند.

چنین افراد طمع‌کاری، معمولا در همان ابتدا که استارت‌آپ‌شان کوچک است آنرا به فروش می‌رسانند.

اگر فقط پول را ببینید، بدانید که در مسیر شکست قرار گرفته‌اید. فقط روی پولی که می‌توانید از کسب و کار بدست آورید تمرکز نکنید بلکه روی چیزهای مهم دیگری مانند آینده کسب و کار نیز تمرکز داشته باشید.

9. صرف کمترین زمان روی فروش

این یکی دیگر از اشتباهات کشنده در استارت‌آپ‌هاست که مخصوصا در فضای آنلاین به میزان زیادی مشاهده می‌شود.

مهم است که همه تلاش‌ها و انرژی‌تان را روی کیفیت نگذاشته و به فکر فروش و بازاریابی نیز باشید. تمرکز صرف روی توسعه و کیفیت محصول یا خدمات، صرفا اشتیاق برای ادامه کسب و کار را از بین می‌برد.

بدانید که هیچ‌چیز بی‌نقص نیست. با وجودیکه صرف زمان و انرژی برای ایجاد بهترین محصول و خدمات مهم است ولی باید بدانید تا زمانی که محصول یا خدمت شما برای عموم عرضه نشده نمی‌توانید کیفیت آنرا بسنجید و بازخورد لازم را بگیرید.

بهتر است 50 درصد زمان‌تان را روی توسعه و بهبود و 50 درصد دیگر را روی بازاریابی و فروش قرار دهید. مهم نیست محصول شما چقدر عالی است، باید آنرا بازاریابی کنید و به دیگران معرفی کنید تا نتیجه بگیرید.

10. عدم صبوری

دلیل شکست بسیاری از کسب و کار، عدم صبوری و فقدان شکیبایی است. عدم صبوری را می‌توان یک بیماری دانست که جلوی به موفقیت رسیدن کسب و کار را می‌گیرد.

صبور بودن یک ویژگی مثبت است و کمک می‌کند کسب و کارهای بزرگی بسازید و فرصت‌های خوبی بیافرینید.

اگر صبور نباشید، کسب و کار شما عمر چندانی نخواهد داشت زیرا تقریبا همه کارآفرینان موفق پس از گذشت سال‌ها به موفقیت رسیدند.

به عنوان یک کارآفرین جوان بدانید که هیچ موفقیتی به سرعت بدست نمی‌آید، باید کار کنید و صبر داشته باشید تا به موفقیت واقعی برسید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx