ارز دیجیتال Theta چیست؟

blank

شروع دوران اوج پلتفرم‌های استریم ویدئوی آنلاین تقریبا با شروع به کار بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال همزمان بود. این موضوع باعث شد که دوست‌داران هر دو زمینه در کمپانی Theta به نوعی هردوی این موضوعات را با همدیگر ترکیب کرده و پلتفرم Theta را خلق کنند.

با این ایده توسعه‌دهندگان به این فکر افتادند که یک شبکه ارسال ویدئو (video delivery network) طراحی کنند که در بلاک‌چین Theta کار کند.

شبکه Theta به یک مکان برای به اشتراک‌گذاری ویدئو‌ها به صورت غیرمتمرکز و بلاک‌چین Theta مکانی برای تبادلات توکن THETA تبدیل شد.

عناوین مطلب:

برخی از اهداف پلتفرم Theta را می‌توانید در ادامه بخوانید:

پلتفرم Theta نمی‌خواهد کاربران برای دسترسی به سرویس‌های استریم بی‌‌کیفیت پول بپردازید.

تیمی که Theta را ساخته است در ابتدای امر متوجه برخی مشکلات در سیستم‌های ارائه محتوا شدند. این شبکه‌ها در ارائه خدمات به تمام جهان ناتوان بودند. برخی موارد مثل لگ، توقف‌های بی‌شمار و کیفیت بسیار پایین ویدئوها، استفاده از این سرویس‌ها را برای بعضی از موقعیت‌های جغرافیایی غیر ممکن کرده بود.

Theta قصد دارد که این مشکلات را با طراحی سیستمی که در آن کاربران با به اشتراک ‌گذاشتن این محتواها پاداش دریافت می‌کنند، حل کند.

وظیفه کاربرانی که در ازای خدمات خود پول دریافت می‌کنند این است که کیفیت و سطح شبکه و پلتفرم را همیشه در بالاترین حد ممکن نگه دارند. این موضوع به خصوص با بالا رفتن کاربرد ویدئوهای 4K و 8K بسیار مهم شده است.

Theta قصد دارد ویدئوهای با کیفیت را در اختیار افراد قرار دهد و کاری کند که آن‌ها برای داشتن این خدمات هزینه‌های سنگین نکنند.

امروزه منتشرکنندگان ویدئو‌ها باید برای ارائه ویدیوهای خود تجهیزات و زیرساخت‌های گران قیمتی را آماده کنند. از آنجاییکه این شرکت‌ها و افراد باید علاوه بر جبران این هزینه‌ها سود هم بکنند، درآمد تولیدکنندگان محتوا پایین‌تر از حد معمول می‌شود.

این مورد باعث می‌شود که خلاقیت و ایده‌های تولیدکنندگان از بین رفته و کیفیت کار در این صنعت پایین بیاید. در پلتفرم Theta هزینه ارائه ویدئوها با توجه به بالارفتن تعداد شرکت‌کنندگان در بلاک‌چین پایین می‌آید و در نتیجه خلاقیت تولیدکنندگان محتوا بالا رفته و کیفیت ویدئو و محتواها نیز بهتر می‌شود.

با استفاده از سیستم پرداخت همتا به همتا، Theta می‌خواهد که یک پلتفرم غیرمتمرکز برای توزیع پاداش‌ها درست کند.

با توجه به اینکه کاربران فعالی که در شبکه‌های متمرکز کار می‌کنند بیشتر شده، پاداش آن‌ها نیز پایین‌تر آمده است. در ضمن با توجه به گفته‌های توسعه‌دهندگان Theta اکثر درآمدها خرج خود پلتفرم و هزینه تبلیغات خواهد شد و بازدیدکنندگان و سازندگان ویدئو سهم کمتری از این پول دارند.

در اکوسیستم Theta بازدیدکنندگان می‌توانند به صورت مستقیم به تولیدکنندگان ویدئو‌ها توکن ارسال کرده و آن‌ها را حمایت مالی کنند. در این سیستم دست واسطه‌ها از درآمد کوتاه است و تولیدکنندگان محتوا پول بیشتری را دریافت خواهند کرد.

از آن طرف به دلیل اینکه یکی از اهداف Theta این است که هزینه‌های استریم ویدئو را کاهش دهد، بازدیدکنندگان نیز می‌توانند با صرف پول کمتر، از ویدئوهای بیشتری بهره‌مند گردند. در نتیجه با تمام این صحبت‌ها هم بازدیدکنندگان و هم تولیدکنندگان نفع مالی زیادی از این پلتفرم می‌برند.

Theta چگونه کار می‌کند؟

در قلب Theta شبکه mesh کار می‌کند که شامل یک سری node است که به صورت ناشناس با هم در ارتباط هستند. این node ها به همدیگر متصل شده و استخوان‌بندی شبکه و پهنای باندی را که برای استریم ویدئوها نیاز است را تامین می‌کنند.

Theta قصد دارد عملکرد سیستم‌های استریم ویدئوی فعلی را بهبود بخشیده و یا شاید به طور کامل جای آن‌ها را بگیرند.

این پلتفرم می‌خواهد این کار را با قابلیت‌ها و روش‌های زیر پیش ببرد:

  • شبکه شامل تعداد زیادی node است که سخت‌افزارهای مختلف و متفاوتی را در اختیار خود دارند.
  • تمام node ها می‌توانند به caching node تبدیل شوند که هم می‌توانند ویدئوها را ذخیره کرده و هم قابلیت‌های استریم خود را در اختیار هر کاربری در سراسر جهان قرار دهد. با این کار یکی از بزرگترین مشکلات سیستم‌های استریم ویدئوی سنتی حل می‌شود و کاربران دیگر نیازی ندارند که ویدئوها را از سرور‌های موجود در سراسر جهان دریافت کنند و هرکس در هر مکانی از دنیا می‌تواند به ویدئوهای با کیفیت دسترسی پیدا کند.
  • Node ها به خاطر این فعالیت‌ها و در اختیار شبکه گذاشتن پهنای باند خود برای استریم ویدئو پاداش دریافت می‌کنند و این پاداش‌ها به صورت توکن THETA است. اگر این پروژه کاملا موفق شود، تیم سازنده پلتفرم اعتقاد دارد که 80 درصد از هزینه‌های استریم ویدئو به دلیل حذف دیتاسنترهای عظیم کم خواهد شد.

نحوه کارکرد شبکه تتا

امنیت و کیفیت ویدئوها در Theta

یکی دیگر از حوزه‌هایی که Theta می‌خواهد در آن مدل‌های ارائه محتوای سنتی را به چالش بکشد بحث امنیت است.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز این پلتفرم و وجود هزاران node در شبکه احتمال حمله هکران فوق‌العاده پایین می‌آید. عدم وجود یک دیتاسنتر متمرکز و اصلی باعث می‌شود که تشخیص محل اصلی اطلاعات سخت شود.

در بحث کیفیت نیز باید خیال‌تان از بابت محتوای ارسالی در این پلتفرم راحت باشد؛ زیرا در این سیستم node ها وظیفه دارند که بالاترین کیفیت را در اختیار کاربران قرار بدهند. در واقع هرچه کیفیت کار آن‌ها بالاتر برود؛ پاداشی که دریافت می‌کنند نیز بیشتر می‌شود.

سیستم Theta اینگونه کار می‌کند که node هایی که به همدیگر نزدیک‌تر هستند را به هم متصل می‌کند و آن کاربرانی که دور‌ هستند به این node ها وصل نمی‌شوند؛ در نتیجه کیفیت و سرعت بارگذاری ویدئوها بسیار بالاتر می‌رود. با این روش دیگر خبری از لگ و پایین آمدن سرعت و یا کیفیت فوق‌العاده پایین نخواهد بود؛ مشکلاتی که در سیستم‌های سنتی به دلیل دور بودن دیتاسنتر‌ها یک موضوع معمول است.

بلاک‌چین Theta چگونه کار می‌کند؟

شبکه Theta مخصوص بارگذاری و استریم ویدئوها طراحی شده است؛ اما بلاک‌چین Theta برای تامین امنیت و توزیع پاداش‌ها به وجود آمده است.

همانطور که می‌دانید ذخیره و ارسال ویدئوها نیازمند فضای عظیمی است و این کار توسط بلاک‌چین انجام نمی‌شود. بلاک‌چین Theta از مکانیسم گواهی اثبات سهام با برخی روش‌های ابداعی و خلاقانه دیگر برای توزیع پاداش‌ها، تایید تراکنش‌ها و کنترل کیفیت محتوا استفاده می‌کند.

در این سیستم‌های خلاقانه هزاران node وجود دارند که به صورت مستقیم اطلاعات و ویدئوها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. شبکه Theta وظیفه دارد که کاری کند تا این node ها به بهترین شکل ممکن عمل کنند.

بلاک‌چین از آن طرف وظیفه مدیریت توکن‌های THETA را بر عهده دارد و زیرساخت‌های لازم برای توزیع پاداش‌ها را تامین می‌کند.

بلاک‌چین برای این کار از چند مکانیسم استفاده می‌کند. اولین چیزی که بلاک‌چین آن را به کار می‌گیرد ایجاد یک سیستم دو لایه از node هاست. لایه اول جایی است که حداکثر بیست node برای اعتبار سنجی وجود دارند و در مورد اضافه شدن بلاک‌ها به بلاک‌چین تصمیم‌گیری می‌کنند.

لایه دوم را گروهی دیگر از node ها با نام نگهبان‌ها تشکیل می‌دهند. این گروه از node ها وظیفه دارند که از طریق راه‌های از پیش تعیین شده امنیت شبکه را تضمین کنند.

ارز دیجیتال تتا

توکن THETA

بعد از راه‌اندازی شبکه اصلی، توکن‌های THETA نقش بزرگتری از یک توکن عادی ERC20 ایفا می‌کنند. 

بعد از راه‌اندازی شبکه اصلی، توکن‌های THETA با مقیاس 1 به 1 به توکن‌های اصلی تبدیل شدند و برای مدیریت، امنیت و پیشرفت پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرند. چند نکته در مورد THETA را می‌توانید در ادامه بخوانید:

  •  Caching node ها برای استریم ویدئو‌ها و اعتبارسنجی آن‌ها به عنوان پاداش THETA دریافت خواهند کرد.
  • بازدیدکنندگان نیز می‌توانند با مشاهده و تبلیغ ویدئوها توکن دریافت کنند.
  • توکن‌ها برای پاداش تولید‌کنندگان محتوا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • افرادی که کار تبلیغات را انجام می‌دهند می‌توانند با سرمایه‌گذاری توکن‌های خود کسب و کار خود را بهتر کنند.
  • محتواهای پرمیوم و خدمات خاص از طریق توکن THETA در وبسایت‌های استریم ویدئو قابل دریافت هستند.
  • تجارت کالاهای مجازی از طریق توکن THETA امکان‌پذیر خواهد شد.
  • توکن‌های Theta یک زیرمجموعه با نام توکن TFUEL دارند که برای عقد قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بالاترین مقدار ارزش بازار این توکن به ماه ژوئن سال 2018 میلادی با 170 میلیون دلار آمریکا بر‌می‌گردد. تعداد 1 میلیارد واحد از این توکن وجود دارد که در حال حاضر 870.5 میلیون واحد از آن در حال تبادل بوده و در شبکه موجود است.

توکن‌های THETA در صرافی‌های معتبر مثل بایننس برای خرید و فروش در دسترس هستند و تجارت این توکن به خصوص در کشور کره جنوبی رواج بسیاری دارد.

توکن‌های THETA قبلا روی پلتفرم اتریوم قابل نقل و انتقال بودند، اما با راه‌اندازی شبکه اصلی، کیف پول مخصوص THETA عرضه شد.

کیف پول رسمی این ارز دیجیتال در آدرس wallet.thetatoken.org قابل استفاده است.

تیم Theta

پلتفرم Theta توسط میچ لیو (Mitch Liu)، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت، مدیریت می‌شود. لیو پیش از این سرویس SILVER.tv را مخصوص استریم بازی‌های ویدئویی راه‌اندازی کرد.

این سرویس در سال 2015 میلادی و دو سال قبل از به وجود آمدن Theta وارد دنیای مجازی شد. یکی دیگر از بنیانگذاران Theta جیی لانگ است که او نیز در پروسه تاسیس SILVER.tv حضور داشت.

Theta در دنیای تجارت نیز با برخی کمپانی‌ها همکاری‌های خوبی را ایجاد کرده است؛ یکی از این همکاری‌ها با twitch، سرویس استریم بازی‌های ویدئویی، است.

در این شراکت کاربران می‌توانند با در اختیار گذاشتن پهنای باند خود در twitch توکن‌های THETA را به عنوان پاداش دریافت کنند. یکی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های همکاری Theta با دیگر شرکت‌ها، SamsungVR است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

9 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سلمان

۱۵۰ عدد تتا از تراست به صرافی کوکوین انتقال دادم ۱۲ ساعته که هنوز نرسیده آدرس هم کملا درست زدم

شجاع‌الدین جهاندیده

در این شرایط باید به پشتیبانی کوکوین پیام بدید دوست عزیز

سعید

سلام
من مقداری theta رو از بایننس به کیف پولم فرستادم ولی هنوز توی کیف پول ننشسته

محمد

سلام و عرض ادب، بنده در بروکر بایننس تعدادی ارز theta خریدم. ولی وقتی میخوام بفروشم همیشه 0.998 تتا رو نگه میداره. از اونجایی که قیمتش ۱۴ دلاره و بالاس همین مقدار پول زیادی میشه. لطفا راهنماییم کنید.

نقی

با limit order بذارید و مقدار theta رو خودتون دستی وارد کنید (با درصدها وارد نکنید)

معصومه

سلام وقت بخیر من کلید خصوصی اتر رو میخوام وارد کیف پول تتا اتمیک کنم اما تو کیف پول جایی برای پیست نیست باید چکارکنم ؟

حمیدرضا

سلام بنده ۲ عدد رمز تتا توکن خریدم از رابکس حالا که میخوام بفروشمش برای پرداخت هزینه انتقال شبکه نیاز به 0.00001 tetha fuel داره که من ندارم و صرافی مذکور هم پشتیبانیش نمی کنه حالا بنده چطوری میتونم اون دو تا تتا رو بفروشمش، لطفا راهنمایی برمایید. ممنون

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست عزیز
tetha fuel در سایت بایننس معامله میشه و میتونید از این سایت خریداری کنید و به کیف پول انتقال بدید.
ممکنه راه دیگه ای هم وجود داشته باشه که ازش بی اطلاعم.

حسن

موقع انتقال ارز تتا از تراست ولت به تراست ولت خطا میده و ننیزاره انتقال بدم. کارمزد مورد نظرش رو هم دارم

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
9
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx