مسیر بعدی بیت‌کوین: ۱۰ هزار دلار یا ۱۵ هزار دلار؟

تحلیل بازار رمزارزها

یک‌شنبه‌ی بیت‌کوین با شکست رکورد ۱۲ ماه گذشته شگفت‌انگیز شد و اکنون، حتی 15,000 دلار نیز دور از نظر نیست.

قیمت بیت‌کوین با رشدی خارق‌العاده تا 11,700 دلار، هفته‌ای عالی را پشت سر گذاشته است. پس از دو ماه تثبیت در بازه‌ای محدود، قیمت برترین ارز دیجیتال بالاخره از مانع روانشناختی 10,000 دلار عبور کرد و در حال حاضر، در آستانه آغاز بازاری صعودی است.

افراد اغلب هنگام مشاهده کندل‌های سبز در نمودارها که با پیش‌بینی‌های خارق‌العاده در شبکه‌های اجتماعی همراه می‌شود، به صف خرید بیت‌کوین می‌پیوندند. اما آیا بیت‌کوین این مسیر صعودی را ادامه خواهد داد یا خریداران را مایوس خواهد کرد؟

عناوین مطلب:

chart1 بازار روزانه رمزارز در ۱ اوت ۲۰۲۰ (۱۱ مرداد). منبع: Coin360

پُرکردن شکاف یک‌ساله بورس کالای شیکاگو و مواجهه با مقاومت

پس از عبور قیمت بیت‌کوین از مانع 10,000 دلاری، منطقه مهم بعدی مقاومت در محدوده 11,500 تا 11,800 دلار شکل گرفته است. از آنجا که بیت‌کوین به‌مدت دو ماه در بازه‌ای باریک نوسان می‌کرد، همانطور که انتظار می‌رفت شکست مقاومت این بازه با انرژی بیشتری همراه بود و این ارز دیجیتال رشدی 1,500 دلاری را تجربه کرد.

chart2 نمودار یک‌روزه بیت‌کوین. منبع: TradingView

با توجه به اینکه قیمت بیت‌کوین در چنین مدت کوتاهی تا این اندازه رشد داشته است، احتمال اینکه بتواند مقاومت بعدی را نیز در یک حرکت بشکند چندان زیاد نیست.

محدوده مقاومت 11,500 تا 11,800 دلار منطقه‌ای بسیار مهم در تاریخ نمودارهای بیت‌کوین بوده است. این سطح در تابستان 2019 نقش مقاومت را داشت و حتی در اوج‌گیری دیوانه‌وار قیمت بیت‌کوین در دسامبر 2017 نیز به‌عنوان مقاومت عمل کرد.

بنابراین، این محدوده آخرین مقاومت کلیدی پیش از شروع بازاری کاملا صعودی برای بیت‌کوین محسوب می‌شود. اگر قیمت بیت‌کوین از این منطقه عبور کند، مسیری هموارتر در پیش رو خواهد داشت.

chart3 نمودار یک‌روزه بیت‌کوین. منبع: TradingView

علاوه بر این، شکاف قراردادهای آتی بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو (CME) نیز پر شده است. با این حال، این شکاف‌ها آنطور که امروز مشاهده شد، لزوما تا این اندازه سریع پر نمی‌شوند. به عنوان مثال، نمودار فوق نشان می‌دهد که شکافی در 11,700 دلار که از اوت 2019 (مرداد 98) باقی مانده بود به‌تازگی پر شده است.

همچنین، این نمودار شکافی مشخص در ناحیه 9,700 تا 10,000 دلار نشان می‌دهد که هنوز پر نشده است. احتمال پرشدن این شکاف با وضعیت کنونی صعود بیت‌کوین، افزایش می‌یابد و با گذشتِ هر روز، احتمال بازگشت به سمت 9,800 دلار بیشتر می‌شود.

کلیدی‌بودن مقاومت ۱۱,۳۰۰ تا ۱۱,۴۰۰ دلار در تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر

chart4 نمودار یک‌ساعته بیت‌کوین. منبع: TradingView

نمودار یک‌ساعته بیانگر روندی مشخص و صعودی است و حفظ سطح مقاومت پیشین در 11,400 دلار را برای ادامه مسیر صعودی حیاتی نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، می‌توان به محدوده پیشین مقاومت اشاره کرد. قیمت بیت‌کوین برای چند روز نتوانست از سطح 11,200 دلار عبور کند؛ اما، بعد از سه بار تماس با این سطح درنهایت موفق به شکست آن شد. بلافاصله پس از آن، روند سطح مقاومت پیشین را به‌عنوان حمایت تائید کرد و جهش قیمت ادامه یافت.

رویکردی مشابه را نیز می‌توان برای سطح 11,400 دلار در نظر گرفت. اگر این سطح به‌عنوان حمایت حفظ شود، ادامه مسیر به سمت 12,000 دلار راحت‌تر خواهد بود. اما اگر این سطح حفظ نشود، احتمال اصلاح قیمت تا 10,800 دلار یا حتی پایین‌تر بسیار زیاد خواهد بود.

مقاومت در مقابل ارزش کل بازار رمزارز

chart5 نمودار یک‌روزه ارزش کل بازار رمزارز. منبع: TradingView

ارزش کل بازار رمزارز موفق شد از مانع 270 میلیارد دلاری عبور کند و بلافاصله آن را تبدیل به حمایت کند. این تبدیل مقاومت به حمایت آغازگر جهش چشمگیرتری بود و ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال را به 350 میلیارد دلار رساند.

با این حال، با توجه به رشد فوق‌العاده دو هفته گذشته، ادامه این مسیر صعودی چندان محتمل به نظر نمی‌رسد. از نقطه‌نظری منطقی، احتمال تماس با مقاومت قبلی در 285 میلیارد دلار به‌عنوان سطح جدید حمایت وجود دارد.

سناریوی صعودی بیت‌کوین

chart6 نمودار یک‌روزه سناریوی صعودی بیت‌کوین. منبع: TradingView

برای ادامه رشد صعودی بیت‌کوین، حفظ حمایت در محدوده 11,300 تا 11,400 دلار الزامی است.

درصورتی‌که فشار خریداران به‌اندازه کافی زیاد باشد، قیمت باید بتواند مقاومت 11,500 تا 11,700 دلاری را تبدیل به حمایت کند. همانطور که پیش از این اشاره شد، این آخرین سطح مقاومت خواهد بود. در صورت حفظ این سطح، آینده درخشانی در انتظار قیمت برترین ارز دیجیتال است.

در این صورت، می‌توان به رسیدن روند به محدوده 15,000 تا 17,000 دلار امید داشت.

سناریوی نزولی بیت‌کوین

chart7 نمودار یک‌روزه سناریوی نزولی بیت‌کوین. منبع: TradingView

با وجود آنچه در سناریوی صعودی گفتیم، از نظر منطقی بعید به نظر می‌رسد که بیت‌کوین تا حدی توان داشته باشد که بتواند در یک تلاش مقاومت بعدی را نیز به‌عنوان سطح حمایت تصاحب کند.

همانطور که در ماه‌های گذشته مشاهده شد، ساختاری محدود به یک دامنه مشخص برای تثبیت قیمت منطقی‌تر به نظر می‌رسد. در این صورت، حفظ منطقه سبز بین 9,700 تا 10,000 دلار حیاتی است. اگر روند از سطح 11,500 تا 11,800 دلار بازگشت داشته باشد و بتواند حمایت 9,700 تا 10,000 دلار را حفظ کند، بازه‌ای جدید برای تثبیت قیمت و نوسانات اندک طی چندماه آینده شکل خواهد گرفت.

این ساختار محدود به دامنه‌ای مشخص همراستا با میانگین‌های متحرک 100 و 200 روزه نیز هست. زیرا این میانگین‌ها هنوز پایین‌تر از قیمت کنونی بیت‌کوین قرار دارند. تا زمانی‌ که این شرایط ادامه پیدا کند، قدرت بیت‌کوین برای رشد بیشتر باقی خواهد ماند.

آلت کوین‌ها چطور؟

اگر بیت‌کوین شروع به تثبیت قیمت کند، بقیه آلت کوین‌ها نیز از این روند تبعیت خواهند کرد. در این صورت، پول در گردش در بازار ارزهای دیجیتال از کوین‌های اصلی و بیت‌کوین به سمت کوین‌هایی با ارزش بازار کمتر و توکن‌ها سرازیر خواهد شد. به عبارت دیگر، در صورت کاهش نوسانات بیت‌کوین، می‌توان منتظر شروع فصلی دیگر برای آلت کوین‌ها (altseason) بود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
امید درویشی

بسیار عالی

امید درویشی

بسیار عالی

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx