چگونه بیت‌کوین را به پول نقد تبدیل کنیم؟

نقد کردن ارز دیجیتال بیت کوین

با ظهور بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال، بسیاری از مردم جهان به فکر استفاده از آن نه تنها به عنوان یک روش حفظ ارزش افتاده‌اند بلکه ارز‌هایی مانند اتریوم به عنوان یک واحد پولی در پلتفرم‌های غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طرف دیگر نقد کردن ارز دیجیتال به دلار نیز سود‌های حاصل از فعالیت در کریپتو را به زندگی واقعی افراد سرازیر کرد.

در ایران اما برای بهره برداری از سود‌های به دست آمده، تبدیل ارز دیجیتال به تومان و یا در قالب استیبل‌کوین دلاری به امری رایج بدل شده است. اکنون محبوبیت ارزهای دیجیتال و تبدیل بیت‌کوین به ریال رواج زیادی پیدا کرده است و از تریدر‌ها گرفته تا مردم عادی از روش‌های مختلفی برای تبدیل ارز دیجیتال به تومان استفاده می‌کنند.

با شکل‌گیری بیت‌کوین، یک راه فوق‌العاده عالی برای انتقال پول بدست آورده‌ایم که به صورت غیرمتمرکز اداره شده و یک سری قونین فوق‌العاده شفاف روی آن حاکم است.

عناوین مطلب:

در واقع بیت‌کوین یک جایگزین برای بانکداری متمرکز است که ارزهای فیات را کنترل می‌کند.

در مورد بیت‌ کوین می‌توان از جنبه‌های مختلف به آن نگاه کرد. اما چیزی که از آن مطمئن هستیم، تبدیل بیت‌کوین به ریال یک امر رایج در کسب سود از این ارز پرطرفدار در داخل ایران است.

در ادامه قصد داریم در مورد ارزش ارزها، ارزش بیت‌کوین و نحوه تبدیل کردن آن به پول صحبت کنیم.

در ابتدای امر بهتر است که کمی به عقب برگردیم. گفتیم که بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات شناخته شده‌اند؛ اما چه چیزی باعث می‌شود که یک ارز از هر نوعی، ارزش مالی خاصی پیدا کند؟ چرا نقد کردن ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد؟

چرا ارزها ارزش مالی دارند؟

ارزها وقتی قابل استفاده هستند که ارزش مشخصی داشته باشند. یا به معنای دیگر اگر یک ارز بتواند ارزش نسبی خود را در طول زمان حفظ کند آن وقت است که ارزش مالی پیدا می‌کند. به طور کلی یک ارز باید برای خرید کالا و یا سرویس‌های مختلف قابل استفاده باشد.

در طول تاریخ و در بین جوامع مختلف فلزات با ارزش به عنوان روش‌های پرداخت مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ زیرا ارزش‌ آن‌ها نسبتا ثابت می‌ماند.

در ادامه مردم تصمیم گرفتند به جای حمل دانه‌های کاکائو و تکه‌های طلا، ارز را به عنوان جایگزینی برای این روش تبادل پول اختراع کنند.

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که چرا ارزهای ضرب شده در آن زمان قابل استفاده بودند که مهم‌ترین آن‌ها این بود که از همان فلزات گرانبها ساخته می‌شدند و به همین دلیل ارزش آن‌ها دارای پشتوانه‌ای قوی بود. این ارزها که به شکل سکه بودند در طول زمان به سختی خراب می‌شدند و ارزش آن‌ها نیز سقوط نمی‌کرد.

در دوران مدرن، اسکناس‌ها جای خود را به سکه‌های ضرب شده دادند.

این نوع ارزها مانند سکه‌های ساخته شده از فلزات با ارزش، خود به خود ارزش ذاتی نداشتند. در ادامه نیز افراد پول الکترونیک و روش‌های متفاوت پرداخت را ساختند. ارزهای کاغذی نمایشگر مقدار ارزش مشخصی هستند که به ازای آن‌ها امکان دریافت کالا وجود دارد.

تاریخچه تکامل پول

بهرحال با توجه به اینکه دنیا استاندارد طلا و پشتیبانی آن از ارزها را کنار گذاشت، این روزها ارزهای فیات به وجود آمده‌اند. یک ارز فیات توسط هر کشور و دولت خاصی تولید می‌شود و ارزش آن به ذخایر طلا و یا دیگر کالاها وابسته نداشته (پشتوانه ندارد) و بیشتر با توجه به اعتماد و اعتباری که آن کشور و دولت در بین بقیه دارد تعیین ارزش می‌شود.

هم اکنون بیشتر ارزهای دنیا ارز فیات بوده و خیلی از دولت‌ها و مردم عادی جهان این موضوع را فهمیده‌اند که ارز فیات بهترین نوع بوده که ارزش آن در طول زمان ثابت مانده و به میزان کمتری مستعد زوال است.

کمیاب، تقسیم‌پذیر، کاربردی و قابل انتقال

علاوه بر مواردی که تاکنون در مورد یک ارز گفته شد، یک ارز موفق برای داشتن ارزش باید یک سری صلاحیت‌ها در زمینه‌های کمیابی، تقسیم‌پذیری، کاربردی و قابل انتقال بودن داشته باشد. با این که کریپتو این ویژگی‌ها را دارند اما نقد کردن ارز دیجیتال به ارز ملی کشورها برای ادامه زندگی امری ضروری است.

در ادامه تمام این عبارت‌ها را به طور مختصر تعریف خواهیم کرد:

کمیابی و نقدینگی

وقتی بیت‌کوین در سال 2009 ظهور کرد، توسعه‌دهنده و یا توسعه دهندگان آن پروتکلی را طراحی کردند که طبق این پروتکل میزان بیت‌کوین موجود در دنیا تنها 21 میلیون عدد است. در آن زمان، در ایران کسی به دنبال تبدیل بیت‌کوین به ریال نبود و تازه مفهوم بلاک‌چین و کریپتو در حال شکل گرفتن بودند.

در حال حاضر بیت‌کوین‌های استخراج شده و موجود در شبکه به بیش از 18 میلیون بیت‌کوین رسیده است. تعداد بیت‌کوین‌هایی که استخراج می‌شود و سرعت استخراج آن‌ها حدودا هر چهارسال یک بار نصف می‌شود.

پیش‌بینی شده است که تا سال 2022، تعداد 19 میلیون بیت‌کوین در دنیا وجود خواهد داشت. این حدس و گمان‌ها در صورتی است که پروتکل از پیش تعیین شده تغییری نکند که با توجه به سختی این کار و غیرمتمرکز بودن شبکه بیت‌کوین احتمال چنین اتفاقی بسیار پایین است.

روشی که بیت‌کوین برای کنترل نقدینگی در پیش گرفته است با بسیاری از ارزهای فیات متفاوت است. ارزهای فیات یا بدون پشتوانه، با توجه با تصمیم دولت‌ها و بانک‌های مرکزی می‌توانند به میزان فراوان چاپ شوند. برای مثال تبدیل ارز دیجیتال به تومان یکی از مثال‌های تبدیل کریپتو به فیات است که در ایران مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

چنین چیزی در مورد بیت‌کوین صادق نیست؛ زیرا غیرمتمرکز است و کسی نمی‌تواند در موردش تصمیم بگیرد. اکنون قابلیت استخراج بیت‌کوین باعث شده سرمایه‌گذاران در این زمینه فعال شوند؛ اما وقتی تعداد توکن‌های موجود در شبکه به 21 میلیون عدد برسد معلوم نیست چه اتفاقی افتاده و پیش‌بینی آن نیز سخت است.

برای روشن‌تر شدن موضوع و مقایسه نزدیک می‌توان تصور کرد که دولت آمریکا تصمیم بگیرد که دیگر دلاری را تولید نکند! خوشبختانه استخراج بیت‌کوین تا حدود سال 2140 پا برجا بوده و آخرین توکن این ارز دیجیتال در آن سال وارد شبکه خواهد شد!

تقسیم پذیری

21 میلیون بیت‌کوین در مقایسه با ارزهای فیات مطرح دنیا مقدار بسیار کمی است؛ اما خوشبختانه هر بیت‌کوین به واحدهای کوچکی تقسیم‌پذیر است که ساتوشی نام دارد. کوچک‌ترین مقدار بیت‌کوین برابر با 0.00000001 بیت‌کوین (1 ساتوشی) است.

کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین به افتخار بنیانگذار ناشناس بیت‌کوین “ساتوشی” نامیده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که چندین کوادریلیون ساتوشی وارد اقتصاد جهانی شود و مشکلی بابت تقسیم‌پذیری بیت‌کوین وجود نداشته باشد.

کاربردی بودن

یکی از بزرگترین دلایل موفقیت بیت‌کوین استفاده آن از تکنولوژی بلاک‌چین است. بلاک‌چین یک دفتر کل توزیع است که به صورت غیرمتمرکز مدیریت شده و این شبکه به شکلی امن و غیرقابل تغییر به شکلی تقریبا خودمختار اداره می‌شود!

این موضوع به این معنی است که افراد و کاربران نیاز به اعتماد به فرد دیگری برای اینکه سیستم به درستی کار کند ندارند. این موضوع به دلیل وجود سیستم و مکانیسم قدرتمند تایید و ثبت هر تراکنش است که استخراج بیت‌کوین نیز به همین معناست.

بهتر از همه این‌ها این است که بلاک‌چین انعطاف لازم را دارد که در خارج از فضای ارزهای دیجیتال نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

قابل انتقال

به لطف وجود صرافی‌های مختلف در سراسر دنیا، کیف پول‌های کارآمد و دیگر ابزارهای مرتبط، بیت‌کوین در سراسر دنیا بین افراد مختلف قابل انتقال است.

چالش‌های بیت‌کوین

به طور کلی بیت‌کوین با توجه به گفته‌های بخش‌های قبل در مقایسه با ارزهای فیات بسیار موفق بوده و می‌تواند به ما کمک کند؛ اما چالش‌های و مشکلاتی که بیت‌کوین باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کند چه چیزهایی هستند؟

یکی از بزرگترین مشکلات بیت‌کوین، در قبال شناسایی به عنوان ارزش است.

کاربردی بودن بیت‌کوین کاملا به قابل استفاده بودن آن برای خرج روزانه مرتبط است. اگر یک ارز بخواهد ارزش مالی داشته باشد، باید در بین مردم مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان یک راه برای خرج کردن شناخته شود.

به عنوان مثال شما باید بتوانید به سوپرمارکت رفته و پول بستنی خود را با کیف پول بیت‌کوین خود پرداخت کنید. اگر چنین اتفاقی برای یک ارز نیفتد ارزش خود را از دست داده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

بیشتر ارزش فعلی بیت‌کوین به دلیل علاقه و ایجاد هیجانی است که در بین مردم به وجود آمده است. به طور کلی ارزش آن از توجه فوق‌العاده زیاد رسانه‌ها ایجاد شده و در آینده ممکن است به دلیل وجود مشکل غیرقابل استفاده بودن برای خرید و فروش کالا ارزش آن سقوط کند؛ اما آینده به هیچ وجه معلوم نیست.

کاربردی و قابل انتقال بودن بیت‌کوین از مشکلاتی است که بیت‌کوین با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کند، شما نمی‌توانید به راحتی تمام کالاهای مورد نیاز خود را با بیت‌کوین خریداری کنید.

در سال‌های اخیر دنیای ارزهای دیجیتال دزدی‌ها، هک‌ها و کلاهبرداری‌های زیادی را به خود دیده است.

این موارد در فضای ارزهای فیات نیز وجود دارد؛ اما به دلیل وجود نظارت‌ و سازمان‌های مختلف پیگیری و به دام انداختن دزدها کاری بسیار آسان‌تر و ممکن‌تری است؛ اما به دلیل سیستم غیرمتمرکز بیت‌کوین، چنین امکانی در ارزهای مجازی وجود ندارد.

دولت‌های مختلف نگاه‌های متفاوتی به بیت‌کوین دارند و مشخص نیست که بیت‌کوین روزی در تمام دنیا مورد قبول واقع خواهد شد یا خیر که این موضوع برای ادامه حیات این ارز دیجیتال با ارزش بسیار مهم است.

چرا بیت‌کوین ارزش داشته و به پول تبدیل می‌شود؟

در یک جمله می‌توان پاسخ این سوال را داد: زیرا مردم حاضرند بابت آن پول بپردازند.

بیت‌کوین ویژگی‌هایی دارد که باعث می‌شود مردم آنرا کاربردی بدانند. برخی از افراد بیت‌کوین را به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن می‌دانند، آنرا می‌خرند و نگهداری می‌کنند. برخی دیگر برای نقل و انتقال پول بین مرزها از آن استفاده می‌کنند و برخی کاربردهای دیگر.

مطلب مرتبط: کاربردهای بیت‌کوین

وقتی چیزی کاربرد پیدا می‌کند و عده‌ای خواهان آن می‌شوند، تقاضا برای آن افزایش می‌یابد و می‌تواند ارزشمند شود.

یک شی قیمتی که از قرن‌ها پیش باقی‌مانده به دلیل اینکه کمیاب است ارزشمند است.

اسکناسی که در جیب شماست فقط به این خاطر ارزش دارد که دولت و جمعیت یک کشور آنرا دارای ارزشی مشخص می‌دانند. اگر خودتان یک تیکه کاغذ مشابه همین اسکناس را در منزل با پرینتر چاپ کنید، کاملا بی‌ارزش است، زیرا دولت و مردم برای آن ارزشی قائل نیستند.

بنابراین ارزش یک چیز نسبی است و هرچیزی می‌تواند ارزشمند شود یا ارزش خود را از دست بدهد.

چگونه بیت‌کوین را به پول نقد تبدیل کنیم؟ (نقد کردن ارز دیجیتال)

اگر بیت‌کوین را یک ارز یا یک کالا در نظر بگیریم، مثل هر چیز ارزشمند دیگری قابل تبدیل به ارزهای دیگر است.

وقتی این دیدگاه را داشته باشید، پس درک خواهید کرد که تبدیل بیت‌کوین به تومان یا ریال خودمان نیز امکان‌پذیر است.

افراد اصطلاحات مختلفی برای تبدیل بیت‌کوین به پول به کار می‌برند، از جمله:

  • فروش بیت‌کوین به تومان
  • تبدیل ارز دیجیتال به تومان
  • تبدیل بیت‌کوین به پول نقد
  • تبدیل بیت‌کوین به پول واقعی
  • تبدیل بیت‌کوین به پول ایران یا دلار
  • و…

منظور از کلیه این اصطلاحات این است که بیت‌کوین را بدهید و پول بگیرید، پولی که در حساب بانکی‌تان واریز شود و بتوانید آنرا خرج کنید.

تبدیل بیت‌کوین را باید از طریق صرافی‌های آنلاین انجام داد. صرافی‌هایی که در سطح شهر هستند هنوز مجوز لازم برای معاملات بیت‌کوین را ندارند.

بنابراین شما نمی‌توانید حتی در شهرهای بزرگی مانند تهران، شیراز، مشهد، تبریز یا اصفهان یک صرافی پیدا کنید که کارش خرید و فروش ارز باشد و همزمان بتواند بیت‌کوین نیز خرید و فروش کند.

ماهیت بلاک‌چین و کریپتو برپایه سرور‌های تحت اینترنت هستند از این رو نقد کردن ارز دیجیتال نیازمند صرافی‌های آنلاینی هستند که بتوانند با دریافت بیت‌ کوین‌های شما، پول رایج کشور را به حساب شما واریز کنند.

به دلیل آنلاین بودن خرید و فروش بیت‌کوین، باید مراقب باشید فقط با سایت‌ها و صرافی‌های معتبر کار کنید. در زمینه خرید و فروش بیت‌کوین برخی از ریسک‌ها به این ترتیب است:

  • شخص از شما بیت‌کوین دریافت کند ولی پولی بابت آن نپردازد
  • پرداخت کننده پول، وجه را از کارت بانکی سرقت شده به حساب شما واریز کند
  • خریدار بیت‌کوین ادعا کند بیت‌کوینی از شما دریافت نکرده یا اینکه مقدار کمتری از توافق واریز کند
  • در ارسال بیت‌کوین دچار اشتباه شوید و بیت‌کوین به آدرس اشتباه ارسال شود
  • تراکنش بیت‌کوین به دلیل شلوغی شبکه به مدت زیادی بلاتکلیف بماند (اگر کارمزد تراکنش مناسبی تعیین کنید این مشکل به ندرت رخ می‌دهد)

با در نظر گرفتن این ریسک‌ها، دقت بیشتری در تبدیل بیت‌کوین به ریال یا بالعکس خواهید داشت.

مراحل نقد کردن بیت‌کوین در همه این موارد هیچ تفاوتی ندارند:

  • فروش بیت‌کوین استخراج شده
  • فروش مقادیر کم یا زیاد بیت‌کوین که از سایت‌های کسب درآمد بدست آورده‌اید
  • فروش مقادیر مختلف بیت‌کوین که کسی به عنوان هدیه به شما ارسال کرده

فرقی ندارد بیت‌کوین در کدام کیف پول است، چه از کیف پول‌های آنلاین مانند سایت بلاک‌چین (blockchain.com) و چه از کیف پول‌های نرم‌افزاری مانند coinomi ،atomic wallet، کیف پول guarda.co استفاده کنید، نحوه نقد کردن بیت‌کوین به یک شکل است.

فرایند نقد کردن ارز دیجیتال بیت‌کوین و دریافت پول

برای تبدیل بیت‌کوین به ریال و بالعکس، در صرافی‌ها و سایت‌های خرید و فروش مراحل متفاوتی طی می‌شود. قبل از اینکه در مورد مراحل شرح دهیم، مطمئن شوید که مقدار بیت‌کوین شما قابل فروش است. 

مقادیر کمتر از 0.001 بیت‌کوین معمولا خریدار ندارد و باید بیت‌کوین شما بیشتر از این باشد. با این حال حداقل مبلغ خرید به طرف معامله شما بستگی دارد.

باید به شرایط و قیمت طرف معامله توجه کنید.

جستجوی خرید و فروش بیت‌کوین

به طور کلی برای نقد کردن ارز دیجیتال معمولا این مراحل را باید طی کنید:

1. یافتن صرافی یا سایت مناسب: با جستجو در گوگل یا بررسی سایت‌‌ها یا صرافی‌هایی که از قبل می‌شناسید، قیمت و شرایط معامله را ببینید و مورد مناسب را انتخاب کنید.

2. اطمینان از امکان معامله: به سایت یا صرافی موردنظر پیام دهید که آیا خریدار بیت‌کوین است یا نه. گاهی اوقات صرافی‌های آنلاین فقط فروشنده هستند و موقتا خرید انجام نمی‌دهند.

3. عضویت در سایت و احراز هویت: پس از اطمینان از امکان‌پذیر بودن معامله، در سایت موردنظر عضو شوید. تمام صرافی‌ها نیاز به احراز هویت دارند، با این حال برخی از آنها فقط زمانی که قصد خرید بیت‌کوین از آنها را دارید از شما می‌خواهند احراز هویت انجام دهید و در زمانی که بیت‌کوین می‌فروشید از شما احراز هویت نمی‌خواهند.

4. احراز هویت را تکمیل کنید: احراز هویت معمولا شامل عکس کارت ملی، کارت بانکی، تایید موبایل و ایمیل و گاهی سلفی با کارت‌های موردنظر است.

5. درخواست فروش را ارسال کنید: این درخواست به شکل متفاوتی ارسال می‌شود و بستگی به سایت موردنظر دارد.

6. بیت‌کوین را به آدرس خریدار بفرستید: در این مرحله آدرس بیت‌کوین از صرافی گرفته‌اید و به کیف پول‌تان وارد شوید و مقدار بیت‌کوینی که قصد فروش دارید را به آدرس خریدار بفرستید:

  • کارمزد تراکنش همیشه با ارسال کننده (در این مورد شما) است.
  • دقیقا باید مقداری که قصد فروش دارید و اعلام کردید را بفرستید، نه کمتر نه بیشتر. اگر متوجه شدید موجودی‌تان کم است باید درخواستی که به صرافی فرستادید را تغییر دهید یا اینکه به صرافی بگویید مبلغ ارسالی کمتر خواهد بود.

7. منتظر تایید تراکنش بمانید: معمولا تایید کامل تراکنش از 10 دقیقه تا 30 دقیقه متغیر است.

8. پول را در حساب بانکی دریافت کنید: پس از اینکه صرافی بیت‌کوین را دریافت کرد، مبلغ را به حساب شما واریز می‌کند. واریز مبلغ ممکن است طول بکشد و این موضوع بستگی به سیاست کاری صرافی دارد و قبل از معامله باید این مورد را نیز بررسی کرده باشید.

این مراحل قطعی یا ثابت نیست و ممکن است در شرایط مختلف و در معامله با اشخاص و صرافی‌های مختلف متفاوت باشد.

البته اکنون صرافی‌های آنلاین با مدل‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و شما برای تبدیل بیت‌کوین به ریال ممکن است گام‌های بیشتر یا کمتری را طی کنید که لزوما باید دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی صرافی کاملا مطالعه شوند.

بنابراین خودتان باید دقت به خرج دهید، شرایط معامله را بخوانید یا بپرسید و قبل از هماهنگی، بیت‌کوین را به آدرس کیف پول سایت یا صرافی خاصی ارسال نکنید.

تفاوت صرافی، پلتفرم واسط P2P و پلتفرم معاملاتی

در خرید و فروش ارزهای دیجیتال و نقد کردن ارز دیجیتال، مخصوصا بیت‌کوین، به طور کلی سایت‌هایی که در آنها خرید و فروش انجام می‌شود را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

1. صرافی‌های آنلاین مستقل

اینها سایت‌هایی هستند که خودشان از شما بیت‌کوین می‌خرند و خودشان فروشنده‌اند. گاهی برای تامین نقدینگی یا موجودی، از سایر صرافی‌ها نیز کمک می‌گیرند. خرید و فروش‌ها معمولا به کندی انجام می‌شود و اغلب با اشخاص عادی طرف هستید. سود این دسته از صرافی‌ها، اغلب از تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش است. با جستجوی کلمه “خرید و فروش بیت‌کوین” ده‌ها مورد را می‌توانید بیابید.

2. پلتفرم‌های واسط یا اصطلاحا P2P

این پلتفرم‌ها معاملات را تسهیل می‌کنند. به این معنی که با واسطه‌شدن بین خریدار و فروشنده، امنیت طرفین در معاملات را تامین می‌کنند و مقداری کارمزد از هر معامله برمی‌دارند. مشهورترین نمونه خارجی این پلتفرم‌ها سایت Localbitcoins است.

نمونه ایرانی: سایت بیدارز

این پلتفرم‌ها خودشان خریدار و فروشنده نیستند، بلکه کاربرانی در آنها ثبت نام کرده و به خرید و فروش می‌پردازند. بطور مثال سایت بیدارز، پول پرداخت شده توسط فروشنده را تا زمانی که فروشنده بیت‌کوین را به خریدار نفرستاده نزد خود نگه می‌دارد.

برای تبدیل بیت‌کوین به ریال، استفاده از این صرافی‌ها به نظر نیازمند صرف زمان زیادی است.

3. پلتفرم‌های معاملاتی یا تریدینگ

این پلتفرم‌ها مخصوص خرید و فروش سریع و فوری ارزها هستند. از این پلتفرم‌ها گاهی به عنوان اکسچنج یا صرافی نیز خوانده می‌شوند زیرا کارکردی مشابه با کارکرد صرافی‌های آنلاین دارند.

ولی بطور کلی مخصوص تریدرها و کسانی هستند مایلند از نوسانات قیمت ارزها سود بگیرند. از بزرگترین نمونه پلتفرم‌های معاملاتی خارجی می‌توان به سایت بایننس اشاره کرد.

نمونه ایرانی پلتفرم معاملاتی: نوبیتکس

حجم معاملات در 1 پلتفرم‌ معاملاتی خارجی گاهی روزانه صدها میلیون دلار است و نقدشوندگی بسیار بالاتری در آنها وجود دارد. اما مشکل اینجاست که در این پلتفرم‌ها امکان ورود و خروج پول ایران وجود ندارد.

حتی برخی از این پلتفرم‌ها امکان وارد و خارج کردن پول با کارت اعتباری بین‌المللی مستر و ویزاکارت را هم ندارند و صرفا واریز و برداشت با ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.

کاربرد این پلتفرم‌ها برای ایرانیان، صرفا ترید کردن و تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر است و برای نقد کردن بیت‌کوین نیست.

اما در نمونه‌های ایرانی آن مانند نوبیتکس، شما می‌توانید با تبدیل ارز دیجیتال به تومان، درآمد خود را به صورت ریال برداشت کنید. حتی امکان تبدیل بیت‌کوین به ریال نیز در نمونه‌های داخلی این صرافی‌ها میسر است.

کدام روش برای تبدیل بیت‌کوین به ریال و برداشت مناسب است؟

همان‌طور که گفته شد برای فروش بیت‌کوین و دریافت ریال، شما می‌توانید از سایت‌های ایرانی مانند نوبیتکس استفاده کنید.

مزایا:

  • از بابت تحریم نگرانی نخواهید داشت، زیرا سایت ایرانی است.
  • فقط یکبار در این سایت احراز هویت می‌کنید و بارها و بارها می‌توانید خرید و فروش ارزهای مختلف را انجام دهید
  • قیمت نسبت به سایر صرافی‌های آنلاین مناسب‌تر است زیرا کاربران با هم وارد معامله می‌شوند.
  • کارمزد نسبتا پایینی برای خرید و فروش وجود دارد.

در ادامه نحوه نقد کردن ارز دیجیتال در سایت نوبیتکس را شرح می‌دهیم.

پس از عضویت در سایت نوبیتکس و احراز هویت، حساب‌های بانکی‌تان را در بخش “افزودن کارت” ثبت کنید:

ثبت شماره کارت و حساب

شماره حساب و کارت ثبت شده باید به نام خودتان باشد.

در مرحله بعد باید وارد بخش کیف پول شوید و آدرس بیت‌کوین را بردارید:

واریز بیت‌کوین به نوبیتکس

با کلیک روی دکمه واریز، آدرس کیف پول به شما نمایش داده می‌شود:

آدرس بیت‌کوین

این آدرس برای دریافت بیت‌کوین در نوبیتکس است.

بنابراین اگر بیت‌کوین در کیف پول شخصی شماست باید بیت‌کوین را به این آدرس بفرستید تا در نوبیتکس اضافه شود و بتوانید آنرا بفروشید.

همچنین اگر قصد دریافت بیت‌کوین از شخصی دارید می‌توانید این آدرس را به او بفرستید تا بیت‌کوین را برایتان ارسال کند.

بعد از قرار گرفتن بیت‌کوین در کیف پول‌تان در نوبیتکس، در صفحه کیف پول می‌توانید موجودی را مشاهده کنید.

برای فروش موجودی و دریافت ریال (نقد کردن بیت‌کوین)، روی گزینه بازارهای اصلی > بیت‌کوین/ریال کلیک کنید:

بیت‌کوین ریال

با کلیک روی “بیت‌کوین/ریال” وارد صفحه‌ای می‌شوید که معاملات بیت‌کوین در آن انجام می‌گیرد:

معامله بیت‌کوین ریال

چه قصد خرید بیت‌کوین داشته باشید و چه قصد فروش، در همین صفحه می‌توانید سفارش مورد نظر را ارسال کنید.

برای فروش بیت‌کوین، با توجه به قیمت‌هایی که در لیست سفارشات خرید وجود دارد باید “قیمت واحد” را در فیلد مشخص شده بنویسید. سپس مقدار دلخواهی که قصد فروش آنرا دارید ثبت کرده و روی دکمه فروش بزنید.

با اینکار سفارش شما در لیست سفارشات ارسال می‌شود و اگر سفارشی توسط کاربر دیگر در سمت خرید با قیمت برابر یا بالاتر از قیمت وارد شده توسط شما درج شود، معامله صورت می‌گیرد.

بعد از تکمیل معامله، معادل ریالی مبلغ بیت‌کوین فروخته شده در کیف پول شما اضافه می‌شود و می‌توانید درخواست برداشت ثبت کنید تا به حساب بانکی‌تان واریز شود.

برای شروع نقد کردن بیت‌کوین در نوبیتکس اینجا کلیک کنید و عضو شوید.

نقد کردن ارز دیجیتال بیت‌کوین و دریافت دلار

اگر می‌خواهید بیت‌کوین را به دلار مجازی (استیبل‌کوین) تبدیل کنید، گزینه‌های خیلی بیشتری پیش‌روی شماست.

می‌توانید بیت‌کوین را از طریق اکسچنج Changelly به ارزهای دیجیتال USDT – TUSD – USDC یا DAI تبدیل کنید. این ارزها در واقع معادل دلار آمریکا ارزش دارند.

این ارزها مجازی هستند و فقط امکان نگهداری آنها در کیف پول‌های دیجیتال وجود دارد.

بسیاری از ایرانیان در بازار‌های کریپتو تبدیل ارز دیجیتال به تومان را ترجیح می‌دهند چرا که کار با واحد ریال آسان‌تر و درک قیمت‌های کوین‌های کریپتویی با توجه به واحد‌های قیمتی در ایران واقعی‌تر به نظر می‌رسد.

برای کار با این ارزها باید نحوه کارکرد ارزهای دیجیتال را بشناسید. در این صفحه می‌توانید با ارزهای دیجیتال آشنایی بیشتری پیدا کنید.

تبدیل بیت‌کوین به دلار کاغذی

 تبدیل بیت‌کوین به دلار کاغذی در ایران چندان ساده نیست. باید بتوانید شخصی را پیدا کنید که بیت‌کوین بگیرد و در ازای آن به شما اسکناس دلار بدهد.

هیچ صرافی در ایران مجوز تبدیل بیت‌کوین به دلار کاغذی را ندارد.

فقط می‌توانید با اشخاص عادی وارد معامله شوید.

اگر شما راهی برای تبدیل بیت‌کوین به دلار اسکناس پیدا کردید لطفا در بخش نظرات بنویسید تا سایرین استفاده کنند.

تبدیل بیت‌کوین به دلار مجازی

تبدیل بیت‌کوین به دلار مجازی، بستگی به این دارد که حساب دلاری شما چیست. اگر حساب‌هایی مانند وب‌مانی و پرفکت مانی در اختیار دارید یا مایلید بیت‌کوین را به دلار تتر تبدیل کنید، برخی از صرافی‌های آنلاین ایرانی این کار را انجام می‌دهند.

مطلب مرتبط: دلار تتر (Tether) چیست؟

پرس‌وجو کردن از صرافی‌های آنلاین یا با مشاهده اطلاعات در سایت‌ آنها می‌توانید ببینید که با چه نرخی بیت‌کوین را تبدیل به دلار می‌کنند و اینکه آیا اساسا اینکار را انجام می‌دهند یا خیر.

اگر قصد تبدیل بیت‌کوین به تتر را دارید پیشنهاد می‌کنیم از سایت نوبیتکس برای اینکار استفاده کنید.

با ارسال بیت‌کوین به این صرافی‌ها، آنها معادل دلاری آنرا به حساب وب‌مانی یا پرفکت مانی شما ارسال می‌کنند.

مطالب مرتبط: آموزش پرفکت‌مانی

اما اگر قصد دارید با فروش بیت‌کوین، معادل دلاری آنرا در ویزا یا مسترکارت دریافت کنید باید از سایت‌های خارجی مانند cex.io ، سایت coinbase یا سایت binance استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برای خرید و فروش بیت‌کوین با مستر و ویزاکارت، باید حساب‌تان را در سایت خارجی که قصد معامله با آن دارید وریفای کنید. بنابراین اگر ساکن ایران هستید اینکار برای شما مقدور نخواهد بود.

لازم به ذکر نیست که نقد کردن ارز دیجیتال در صرافی‌های خارجی مانند بایننس برای ایرانیان غیرممکن است.

سوالات متداول

نقاط مشترک پول و کریپتو در چیست؟

نقدینگی و کمیابی، تقسیم پذیری و کاربردی بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک بیت‌کوین و پول‌های فیات(مانند دلار و ریال) است.

چرا ارز‌ها ارزشمند هستند؟

ارزها وقتی قابل استفاده هستند که ارزش مشخصی داشته باشند. یا به معنای دیگر اگر یک ارز بتواند ارزش نسبی خود را در طول زمان حفظ کند آن وقت است که ارزش مالی پیدا می‌کند. به طور کلی یک ارز باید برای خرید کالا و یا سرویس‌های مختلف قابل استفاده باشد.

مهم‌ترین چالش‌های بیت‌کوین در حال حاضر چیست؟

کاربردی و قابل انتقال بودن بیت‌کوین از مشکلاتی است که بیت‌کوین با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کند، شما نمی‌توانید به راحتی تمام کالاهای مورد نیاز خود را با بیت‌کوین خریداری کنید.

چگونه بیت‌کوین به دست بیاوریم؟

استخراج توسط دستگاه‌های ماینر، استفاده از وبسایت‌های Faucet، دریافت هدیه و ترید از بهترین راه‌های به دست آوردن بیت‌کوین هستند.

بهترین روش نقد کردن ارز دیجیتال به ریال چیست؟

استفاده از صرافی‌های ایرانی مانند بیدارز و نوبیتکس از بهترین روش‌های تبدیل ارز دیجیتال به تومان هستند که کاربران ایرانی می‌توانند از آن استفاده کنند. 

بهترین روش نقد کردن ارز دیجیتال به دلار چیست؟

نقد کردن بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال به دلار کاغذی در داخل ایران غیر ممکن به نظر می‌رسد مگر این که شما شخصی معتمد را برای این کار پیدا کنید. با این حال امکان تبدیل ارز‌های دیجیتال به استیبل‌ کوین‌هایی مانند USDT و BUSD وجود دارد که ارزشی معادل 1 واحد دلار دارند.

سخن آخر

بیت‌کوین را اغلب مواقع می‌توان در زمانی معقول به پول نقد تبدیل کرد. اما اگر موجودی شما بسیار زیاد باشد شاید در تبدیل آن تاخیر بیفتد زیرا مجبور باشید آنرا به سایت‌ها و صرافی‌های مختلف بفروشید.

اگر قصد خرج کردن ریال را ندارید و می‌خواهید مجدد در آینده بیت‌کوین بخرید، بهتر است بیت‌کوین را به ارزهایی مانند دلار تتر (USDT) یا TUSD یا USDC تبدیل کنید.

اینها ارزهای دیجیتال با ارزش پایدار هستند که ارزشی معادل دلار آمریکا دارند. اما نقل و انتقال‌شان فقط بصورت مجازی انجام می‌شود. این ارزها را می‌توانید در کیف پول‌های ارزهای دیجیتال نگهداری کنید و نگهداری این ارزها حتی نیازی به احراز هویت نیز ندارند.

بطور مثال دلار تتر، یکی از توکن‌های شبکه اتریوم است. بنابراین دلار تتر (نسخه ERC20) آنرا روی هر کیف پولی که از اتریوم پشتیبانی کند می‌توانید نگهداری کنید.

اگر قصد نقد کردن ارز دیجیتال بیت‌کوین را دارید، باید آن در صرافی‌های آنلاین بفروشید و صرافی‌های سطح شهر نمی‌توانند به خرید و فروش بیت‌کوین بپردازند. توصیه می‌کنیم از طریق سایت‌هایی مانند بیدارز که واسطه بین خریداران و فروشندگان هستند، بیت‌کوین را در مقابل ریال بخرید یا فروشید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

84 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
همام

سلام چرا تو برنامه Btc برای انتقال ب کیف پول هر دفه نزدیک پونصد تومن بدیم لطف کنید ی راهنمایی کنید ک بتونیم با کارمزد خیلی کم انتقال بدیم

اهورا

سلام خسته نباشید صدهزار لیتوشی چقد میشه؟

Mahmood

سلام از ارزهای دیجیتال هیچی جز مختصری نمیدونم ولی در کیف پول atomic خودم 26000 دلار از ارز pro دارم توکن هست آیا میتونم بفروشمش لطفا کمک کنید ممنون

مهندس

سلام جناب جهاندیده

من مقداری بیت کوین در لجر خود دارم و می خواهم آن برای آدرس یک صرافی بفرستم.

ولی با توجه به تحریم ip و kyc دقیقا نمی دانم باید چه کار بکنم.

امکان دارد که یک مسیر و یا راه حلی برای برداشت بیت کوین از لجر به من پیشنهاد بدهید ؟

با تشکر فراوان

محمدرضا

سلام وقت بخیر
میخاستم بدونم در صورت بسته شدن صرافی های ایرانی چطور میتونیم ارزدیجیتال رو که در کیف پول داریم در صرافی های خارجی نقد کنیم

اامیر

سلام
سوالم اینه‌که‌اگرقیمت‌بیت‌کوین‌۸۰۰میلیون‌باشه
ومن‌۱۰۰میلیون از‌این‌ارز‌ را‌بخرم‌‌‌وقتی‌که قیمتش به یک‌میلیار‌د و سیصد‌برسه اون‌صد‌میلیون‌چقدر
رشد‌میکنه‌‌وتبدیل‌به‌چند‌تومن‌میشه
ممنون

حسین

یه نسبت ساده نمیتونی بگیری؟
یک میلیارد رو تقسیم بر هشتصد میلیون کن و ضرب در صد میلیون خودت کن.
میشه صدوبیست و پنج میلیون
البته بخوای نقدش کنی یک مقداری هم برای کارمزدها باید کم کنی

علی ماهر

سلام دوست عزیز من تو سایت btcsmash.io بیت کوین میگیرم رایگان چندماهی هست که دارم میگیرم میخواستم بدونم معتبره و اینکه الان به مبلغ برداشت برسم ادرس کیف پولمو باید تو نوبیتکس کجا بدم گه اون بیت کوینی که دارمو بیاد برداره و تبدیلش کنه برام به ریالو واریز کنه ؟

امیرحسین

سلام ممنون‌ازاینکه‌به‌سوالات‌پاسخ‌میدید
چندسوال‌دارم
1_درسطح‌تریدر‌ نوبیتکس‌میشه‌ارزدیجیتال‌
روفروخت‌وبه‌ریال‌تبدیل‌کرد.واینکه‌من‌اگردرهمین‌ساعت‌بخوام‌ارز‌ی‌ رو‌بفروشم امکان‌فروشش‌درهمون‌لحظه‌هست‌یا‌ممکنه‌چند‌روز‌طول‌بکشه‌مثلا‌ ۱ بیت‌کوین‌‌یا‌سایر‌ارز‌ها
2_و کارمزد‌برای‌فروش‌ مثلا نصف‌ ۱بیت‌کوین‌چقدر‌هستش.درنوبیتکس

سینا

سلام دم سایتتون گرم ❤👌

ببخشید این مقدار بیت کوین با دلار الان چقدر میشه
0.00001 چقدر میشه

محمد

امکان این که ادرس کیف پول کوینومی رو به نوبیتکس وارد کنیم و بیت کوین به کوینمی بدیم اینم شدنیه ؟

محمد

سلام اگر در کیف پول کوینومی بیت کوین داشته باشیم می تونیم ادرس کیف پول نوبیتکس رو در کیف پول کوینومی وارد کنیم تا بیت کوین به اونجا انتقال پیدا کرده و بعد به ریال تبدیل کرد

Mona

لطفا راهنماییم کنید، من یه مقدار یورو در حسابم در خارج از ایران(آلمان ) در بایننس بیت کوین و آلت کوین خریدم، اما طبق قوانین آلمان بعد دریافت سودم مبلغ زیادی مالیات بهش می خوره و حدودا پولم نصف میشه ، حالا چطوری میتونم این بیت ها رو به سایت ایرانی جهت چنج انتقال بدم؟
حالا یا یورو یا دلار ویا ریال دریافت کنم فرقی نداره .
میشه راهنماییم کنید که بهترین روش چی میتونه باشه

فرانک

سلام پسر من خارج از ایران مستر کارت داره چطوری میتونه بیت کوینش رو به یورو تبدیل کنه؟ میگه فقط با ویزا کارت میشه و چون دانشجو هست بهش ویزا کارت نمیدن آیا روشی هست که این کار رو با مستر کارت انجام بده؟
ممنون

feyzullah

سلام خسته نباشید من بیت دارم نمیتونم پول نقد کنم میشه لطفا کمک کنید

فریدون زیاری

با سلام واحترام
عضو نوبیتکس هستم ایا میتوانم دلار تتر بدون واریزی دریافتی داشته باشم. تشکر

علی

سلام چگونه میتونم با کپی کردن کد بیت هامو به حساب بانکی خودم انتقال بدم

علی

سلام عذر میخوام من با واسطه بیت هامو تبدیل به پول میکنم اما میخام بدون واسطه برام‌واریز بشه و با کپی کردن رمز پول واسه شماره شبا خودم‌واریز بشه لطفا کمکم کنید واقعا مشکل دارم

احسان

سلام خسته نباشد ایا کریپ تو تب معتبر است؟

شجاع

سلام من در بلاکچین مقداری بیت کویین داشتم مدتی کار نکردم ولی الان وقتی به سایت بلاکچین می روم کیف پولم هیچ موحودی ندارد و کیف پول اولیه ام خطا می دهد ولی در سایتهای دیگر مثل BTC.com lموجودی من را نشان می دهد و هیچ ارسالی را نشان نمی دهد بنظر شما راه بازیابی ان چیست در ضمن با حروف پشتیبان چند بار ریکاوری هم کردم ولی نتیجه نداشت .با تشکر

احسان

سلام خسته نباشد ایا کریپ تو تب معتبر است؟

کیوان

با سلام خدمت جناب جهاندیده
یک سوالی داشتم هرچقدر در مطالب شما و وبسایت خوب تان گشتم پاسخش را نیافتم.
می خواستم بدونم از سایت و کیف پول الکترونیکی نوبیتکس میشه به عنوان کیف پولی جهت واریز درصد ماینینگ استفاده کرد؟ یعنی من ادرس دریافت بیت کوینی که نوبیتکس بهم میده رو در قسمت واریز وجه استخر ماینینگ بزنم و بیت کوین یا هر رمزارز دیگه ای مستقیما اونجا واریز بشه که بتونم به ریال تبدیلش کنم؟ درواقع از کیف پول های رایج و خارجی که شما هم در سایت معرفی کردید دیگه استفاده نکنم و از نوبیتکس به عنوان کیف پول استفاده کنم؟
ممنون میشم پاسخ بدید.
و بسیار بسیار سپاسگزار از مطالب مفید و آموزشی سایت

سیروس

سلام من ادرس لایت کوین از نوبیتکس را به ماینینگ دادم مستقیم ارسال میکنه

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
84
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx