پیش بینی ماینرها در مورد افزایش قیمت بیت‌کوین بعد از هاوینگ

تحلیل ارز دیجیتال

قیمت بیت‌کوین طی چند هفته مانده به رویداد هاوینگ در حال افزایش است، اما آیا این افزایش قیمت طولانی‌مدت خواهد بود؟ در این مقاله سعی می‌کنیم با نگاهی به داده‌های درون‌زنجیره‌ای پاسخی برای این پرسش ارائه کنیم.

با ادامه شیوع ویروس کرونا و رفع تدریجی ممنوعیت‌های تردد در اروپا، تمام نگاه‌ها در جامعه ارزهای دیجیتال به هاوینگ بیت‌کوین دوخته شده است. این رویداد کمتر از 10 روز دیگر روی خواهد داد و به نظر می‌رسد قیمت بیت‌کوین مطابق با آن در حال تغییر است. طی هفته‌ای که گذشت قیمت این دارایی دیجیتال رشد خیره‌کننده 23 درصدی را تجربه کرد و به بیشتر از 9,400 دلار رسید.

هاوینگ رویداد مشهوری در صنعت ارزهای دیجیتال است که هر چهار سال یک بار در شبکه بیت‌کوین اتفاق می‌افتد و درواقع بخشی از سیاست مالی این رمزارز است. طی این رویداد پاداش ماینینگ بیت‌کوین به نصف کاهش خواهد یافت، به این معنا که بعد از 11 می، به جای 12.5 بیت‌کوین در هر 10 دقیقه، 6.25 بیت‌کوین عرضه خواهد شد.

عناوین مطلب:

هاوینگ پیش‌رو سومین رویداد هاوینگ در شبکه بیت‌کوین خواهد بود و این اتفاق می‌تواند باعث صعودی‌شدن روند ارزش‌گذاری این دارایی دیجیتال شود.

براساس اظهارات کاربر PlanB، که تحلیل‌گر ارزهای دیجیتال و خالق مدل «انباشت به عرضه» (stock-to-flow) است، کاهش نرخ عرضه بیت‌کوین به افزایش قیمت بیت‌کوین در طولانی‌مدت بستگی دارد. اخیرا، PlanB در توییتی نوشت:

به نظر من، هاوینگ 2020 بیت‌کوین مشابه با هاوینگ‌های 2012 و 2016 خواهد بود. من، براساس مدل انباشت به عرضه، انتظار دارم قیمت طی یک تا دو سال پس از هاوینگ حدودا 10 برابر شود. امیدوارم این هاوینگ در مورد تاثیرات شبکه و اصول فاندامنتال و زیربنایی بیت‌کوین درس‌هایی برای ما داشته باشد.

با این حال، وقتی نوبت به حرکات قیمت بعد از هاوینگ می‌رسد، نظرات متفاوت هستند. برخی معتقدند که این رویداد قیمت‌ها را بی‌شک افزایش می‌دهد و سایرین بر این باورند که این عامل تاکنون تاثیر خود را بر قیمت‌ فعلی گذاشته و بیش از این رشد نخواهد کرد. سرمایه‌گذاران دیگر اهمیت ماینرها و نصف‌شدن پاداش استخراج را در نظر نمی‌گیرند، زیرا به عقیده آن‌ها سفته‌بازی و نوسان‌گیری تنها عامل حرکات قیمت بیت‌کوین است.

با اینکه سفته‌بازی نیز نیرویی محرک و قوی در تعیین قیمت بیت‌کوین است، در خصوص برخی چرخه‌های نزولی و صعودی عامل عرضه و تقاضا حرف اول را می‌زند. در حرکات قیمت بیت‌کوین، ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان به‌شدت تعیین‌کننده هستند زیرا آن‌ها تنها تامین‌کننده‌ کوین‌های جدید در بازار بیت‌کوین هستند.

ماینرها برای پرداخت هزینه برق و همچنین هزینه هاستینگ، کوین‌های تازه تولیدشده خود را نقد می‌کنند و با این کار فشار فروش را افزایش می‌دهند. درحالیکه معامله‌گران از نوسانات کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند، ماینرها درواقع «دیکته‌کننده» قیمت بیت‌کوین از لحاظ عامل عرضه هستند.

البته، این مسئله به همین سادگی نیست. این نوسانات همچنین مشخص می‌کنند که کدام ماینرها می‌توانند در شبکه باقی بمانند. اگر قیمت بیش از حد کاهش یابد، برخی ماینرها مجبور به خاموش‌کردن دستگاه‌های خود خواهند شد، زیرا عملیات آن‌ها دیگر سودآور نخواهد بود. یک مثال خوب از این مورد در سقوط قیمت ماه مارس دیده می‌شود.

ماینرها تنها بازیکنان بازار نیستند که باعث افزایش فشار فروش می‌شوند. درواقع بخش زیادی از حجم معاملات در صرافی‌ها نشان‌دهنده فشار خرید یا فروش نیست، بلکه حرکات کوتاه‌مدت ناشی از خرید و فروش مکرر معامله‌گران است.

به این ترتیب، ماینرها تنها بازیگرانی هستند که برای کوین‌های تازه استخراج‌شده فشار فروش ایجاد می‌کنند. با توجه به این نکته، درک اینکه ماینرها طی چند هفته مانده به هاوینگ در حال انجام چه کاری هستند بسیار مهم است زیرا رفتار آن‌ها می‌تواند نکات بسیاری را در خصوص قیمت بیت‌کوین بعد از هاوینگ مشخص کند.

با حرکت ماینرها بازارها نیز حرکت می‌کنند

با تجزیه و تحلیل الگوهای تراکنش از طریق بلاک‌چین بیت‌کوین، می‌توان اطلاعاتی را استخراج کرد که استراتژی‌های معاملاتی را کامل می‌کنند. به عنوان مثال، جو نملکا (Joe Nemelka)، تحلیل‌گر داده در کریپتوکوآنت (CryptoQuant)، یک شرکت داده درون زنجیره‌ای، اخیرا اظهار داشت که افزایش جریان ورودی ماینرها به صرافی‌ها می‌تواند سیگنالی برای نوسانات پیش‌رو باشد.

به گفته نملکا، درصد ورود ماینرها به صرافی‌ها درمقایسه با سایر جریان‌های ورودی (سایر کیف‌ پول‌های صرافی‌ها، و غیره) قابل‌توجه است. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده، می‌توان در درصد جریان ورود ماینرها به صرافی‌ها جهش‌های قیمتی بیش از 6 درصد مشاهده کرد که باعث ایجاد تغییر در روندهای قیمت شده‌اند.

chart1 درصد جریان ورود ماینرها به صرافی‌ها. منبع: CryptoQuant

 

ماینرها به دلایل مختلف دارایی‌های بیت‌کوین خود را نقد می‌کنند. دنبال کردن روند فروش بیت‌کوین توسط ماینرها و همچنین احساسات سرمایه‌گذارها برای تشخیص تفاوت‌ها و تغییرات اندکی که در روند پدید می‌آیند ارزشمند است.

به عنوان مثال، هنگامی که جریان ورودی ماینرها به صرافی‌ها به طور غیرعادی در بازارهای صعودی زیاد باشد، ماینرها احتمالا در حال برداشت سود و ایجاد فشار فروش بیشتر در برخی سطوح خاص قیمت هستند که احساس می‌کنند فروش در این سطوح منطقی است.

برعکس، جریان ورودی زیاد در برخی مواقع که قیمت در حال کاهش است می‌تواند نشان‌دهنده خاموش‌شدن تعداد بسیاری از دستگاه‌های ماینینگ باشد، فرآیندی که می‌تواند باعث تغییر در بازار شود زیرا ماینرهای انعطاف‌پذیرتر بیت‌کوین‌های خود را نگه می‌دارند و این امر متعاقبا باعث کاهش در فشار فروش می‌شود.

ماینرها چه می‌کنند؟

درحالیکه می‌توان با استفاده از پایگاه داده‌ای که مختص درصد جریان ورود ماینرها به صرافی‌ها است جهش فشار فروش از سوی ماینرها را دنبال کرد، شاخص موقعیت ماینر (Miner Position Index) به ما این امکان را می‌دهد تا هنگامی که نوبت به نگهداری یا فروش بیت‌کوین توسط ماینرها می‌رسد، روندها را بهتر درک کنیم.

chart2 شاخص موقعیت ماینر. منبع: CryptoQuant

نمودار بالا نشان می‌دهد که از ژانویه تاکنون ماینرها بیت‌کوین نگه داشته‌اند، احتمالا به این امید که آن را با قیمت‌های بالاتر بعد از هاوینگ بفروشند. میسون جانگ (Mason Jang)، مدیر ارشد امنیت در کریپتوکوانت، در این خصوص اظهار داشت:

شاخص موقعیت ماینر (MPI) دوره هایی را نشان می‌دهد که ارزش جریان خروجی بیت‌کوین توسط ماینرها در مقیاسی یک‌روزه از لحاظ تاریخی بسیار بالا یا بسیار پایین بوده است. مقادیر بالاتر از 2 برای این شاخص نشان‌دهنده این است که اکثر ماینرها در حال فروش بیت‌کوین هستند. همچنین، اگر این شاخص کمتر از صفر باشد، می‌تواند فشار کمتر فروش توسط ماینرها را نشان دهد. بنابراین، این مسئله می‌تواند سیگنالی برای خرید بیت‌کوین باشد.

آیا تاریخ تکرار خواهد شد؟

از لحاظ تاریخی، هاوینگ بیت‌کوین همیشه با افزایش قابل‌توجهی در قیمت این رمزارز همراه بوده است. این مسئله می‌تواند قیمت را پس از فورک بعدی بیشتر افزایش دهد. با این حال، تاریخ همیشه تکرار نمی‌شود. گرچه داده‌های درون زنجیره‌ای ممکن است به شکل‌گیری رویداد پیش‌رو کمک کنند، باید در نظر داشت که بازار بیت‌کوین پس از آخرین هاوینگ این شبکه در سال 2016 با تغییراتی فوق‌العاده همراه بوده است.

همچنین، داده‌های پایانه کریپتوکامپر (CryptoCompare) نشان می‌دهند که 2020 شاهد تغییر روزانه حجم معاملات بوده است که نسبت به حجم معاملات سال 2016، ده برابر بیشتر است. با نگاهی به سال 2016 درمی‌یابیم که حجم کل روزانه بیت‌کوین در صرافی‌ها به‌ندرت از یک میلیارد دلار فراتر می‌رفت. اما اگر چند سال جلوتر برویم و 13 مارس 2020 را در نظر بگیریم، می‌بینیم که صرافی‌های برتر از رکورد 21.6 میلیارد دلار حجم معاملاتی روزانه فراتر رفته‌اند.

chart3 حجم روزانه کل در هر سال. منبع: CryptoCompare

نمودار بالا نشان می‌دهد که بازار نسبت به سال‌های گذشته تا چه اندازه تغییر کرده است. با توجه به حجم بسیار زیاد سال 2020، و این نکته که شرکت‌کنندگان بیشتری در بازارها سهیم شده‌اند، افت فشار فروش از سوی ماینرها احتمالا تاثیری چشمگیر بر فشار فروش بیت‌کوین خواهد داشت. این یعنی هاوینگ پیش‌رو ممکن است تبدیل به یک جهش چشمگیر در قیمت بیت‌کوین شود.

در این اوضاع، ما چه می‌توانیم انجام دهیم؟ با اینکه هر دو هاوینگ قبلی باعث افزایش قیمت این ارز دیجیتال شده‌اند، اما اینطور نیست که همیشه و در هر رویداد هاوینگی این اتفاق لزوما تکرار شود. با اینکه داده‌های درون زنجیره‌ای ابزاری عالی برای تکمیل استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و معاملاتی هستند، باید آن‌ها در متن و ابعاد گسترده‌تری مورد بررسی قرار داد.

از زمان آخرین هاوینگ، بازار به شکل گسترده‌ای رشد یافته و شرکت‌کنندگان جدید حجم معاملاتی بیشتری وارد بازار کرده‌اند. همچنین، شرایط معاملات شفاف‌تر، قابل‌اعتمادتر، و قانون‌مندتر شده. علاوه بر این، شیوع بیماری کرونا نشان داده است که انتظارات متعارف از رفتار بازار می‌تواند به سرعت تغییر کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx