سیگنال‌های بازار بیت‌کوین مشابه با سال ۲۰۱۷ است؛ اما ممکن است روند به همان شکل پیش نرود

blank

در سال 2017، قیمت بیت‌کوین به 20,000 دلار رسید و سپس حباب بیت‌کوین ترکید. طبق داده‌های گلس‌ نود (Glassnode)، سیگنال‌هایی مشابه با سیگنال‌های سال 2017 دوباره روی نمودارهای بیت‌کوین ظاهر شده‌اند؛ اما، بنا به برخی دلایل، این بار جریان اندکی متفاوت است.

در سال 2017، قیمت بیت‌کوین تا 20,000 دلار پیش رفت و سپس به‌سرعت سقوط کرد. با اینکه در حال حاضر، همین سیگنال درون‌زنجیره‌ای دیده می‌شود، عوامل فاندامنتال قدرتمندتری در کار هستند که می‌توانند مسیر جهش فعلی را به‌طور کامل تغییر دهند و آن را بسیار پایدارتر کنند.

بیت‌کوین اغلب به‌هنگام ذخیره سود نهنگ‌ها دچار افت می‌شود و اثری موج‌مانند را در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند که در پی آن، اکثر دارایی‌های دیجیتال بازار که سود در هستند، دچار اصلاح می‌شوند.

عناوین مطلب:

1 5
درصد خروجی های خرج نشده تراکنش (UTXO) بیت‌کوین در سود. منبع: گلس نود

۹۸ درصد از آدرس‌های بیت‌کوین در سود هستند

از سقوط مارس 2020، هنگامی‌که قیمت بیت‌کوین تا زیر 3,600 دلار کاهش یافت، تاکنون بیت‌کوین توانسته رشدی 260 درصدی داشته باشد. بعد از چنین جهش فوق‌العاده‌ای، یک مرحله تثبیت یا اصلاح می‌تواند این صعود را در میان‌مدت، سالم‌تر کند.

به گفته محققان گلس نود، دسامبر 2017، آخرین باری بود که 98 درصد از تمام خروجی‌های خرج نشده تراکنش‌های بیت‌کوین سودآور بودند. پس از رسیدن بیت‌کوین به اوج خود در 19,798 دلار در 16 دسامبر 2017 (25 آذر 96)، این ارز دیجیتال طی 6 ماه دچار سقوط شدیدی شد که آن را به 10,961 دلار رساند.

2 15
قیمت هفتگی بیت‌کوین از سال ۲۰۱۷. منبع: TradingView

در آن زمان، بسیاری از نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران خُرد اقدام به ذخیره سود کردند که نوسانات شدیدی در پی داشت. گلس نود اظهار داشت:

98 درصد از خروجی های خرج نشده تراکنش‌های بیت‌کوین در حال حاضر، در مرحله سوددهی قرار دارند، سطحی که از دسامبر 2017 دیده نشده بود.

با این حال، تفاوت‌های فاندامنتال و تکنیکال مختلفی بین جهش فعلی بیت‌کوین و صعود قیمت در سال 2017 دیده می‌شود.

اولین دلیل این است که روند فعلی بیت‌کوین بسیار پایدارتر از نمودار سهمی جهش سال 2017 است که بدون هیچ‌گونه تثبیت حمایت و همچنین بدون تبدیل سطوح حمایت به سطوح مقاومت طی شد.

این بار، بیت‌کوین به‌آهستگی در حال صعود است و سطوح 10,500، 11,300، 12,000 و 12,500 دلار را به‌عنوان سطوح کلیدی حمایت تأیید کرده است. 

به‌عنوان دومین دلیل می‌توان به افزایش تقاضا و حجم معاملات از سوی نهادها و سازمان‌ها اشاره کرد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری اسکوئر (Square)، میکرواستراتژی (MicroStrategy) و استون ریج (Stone Ridge)، بخش زیادی از سرمایه‌گذاری خود را به بیت‌کوین اختصاص داده‌اند. به‌طور ویژه، پلتفرم‌های معاملاتی همچون LMAX Digital، بورس کالای شیکاگو (CME) و باکت (Bakkt) شاهد افزایش فعالیت‌های معاملاتی از ماه اوت (اوایل شهریور) تاکنون بوده‌اند.

افزایش حجم معاملات خارج از بازار

هنگامی که ماینرها، نهنگ‌ها و افرادی که سرمایه زیادی دارند به خرید و فروش بیت‌کوین می‌پردازند، اغلب خارج از بازارهای رایج و به‌شکل فرابورسی (OTC) این کار را انجام می‌دهند. معاملاتی که خارج از بازارها انجام می‌شوند، حجم زیادی دارند و با کمترین اصطکاک مبادله می‌شوند. اگر این معاملات در صرافی‌ها انجام می‌شد، احتمال افزایش نوسانات شدید قیمت را بسیار بیشتر می‌کرد.

افزایش مداوم معاملات خارج از بازار نشان می‌دهد که تعداد سرمایه‌گذاران سازمانی و افرادی که در مقیاس بالا بیت‌کوین معامله می‌کنند، بیشتر شده است. تحلیل‌گران در شرکت تحلیل داده کریپتوکوانت (CryptoQuant) توضیح دادند:

برای اینکه ببینیم حجم معاملات خارج از بازار تا چه اندازه است، بهتر است نرخ جریان سرمایه را چک کنیم. میانگین متحرک 30 روزه آن به کمترین سطح 2 سال اخیر رسیده است. کیف پول‌هایی که حاوی مقادیر زیادی بیت‌کوین هستند از صرافی‌ها خارج می‌شوند. خبر پی‌پل احتمالاً فقط آغاز کار است.

افزایش حجم معاملات، روند صعودی باثبات و افزایش حجم معاملات خارج از بازار می‌تواند جریان ورودی به بازار بیت‌کوین را بیشتر کند. اگر روند فعلی پایدار باشد، می‌تواند اثر روندهای بازگشتی ناشی از ذخیره سود در بازار این ارز دیجیتال را خنثی کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx