خلاصه وایت پیپر بیت‌کوین، پادشاه ارزهای دیجیتال

وایت پیپر بیت کوین

بیت‌کوین به عنوان اولین کریپتو کارنسی و پیشگام ارزهای دیجیتال، دنیای جدیدی را خلق کرد.

این ارز دیجیتال برای معرفی خود سندی با نام وایت پیپر بیت‌کوین عرضه کرد که در آن خصوصیات، نحوه عملکرد و اکوسیستم شبکه غیرمتمرکز بیت‌کوین را توضیح داده است.

اگر به تازگی با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اید، مطالعه وایت پیپر بیت‌کوین فارسی نه تنها باعث آشنایی شما با بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال خواهد شد، بلکه با چارچوب یک وایت پیپر استاندارد و کارآمد نیز آشنا می‌شوید.

عناوین مطلب:

در این مقاله مهم‌ترین نکات کلیدی وایت پیپر بیت‌کوین و سیستم پولی آن را درک خواهید کرد و در پایان مقاله با دیدگاه بهتری به سراغ ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین خواهید رفت.

برای شروع در ارزهای دیجیتال کلیک کنید

وایت پیپر بیت‌کوین چیست؟

وایت پیپر بیت‌کوین شامل توضیحات کامل در مورد ارز و شبکه بلاک‌چین Bitcoin می‌شود.

این سند در قالب فایل PDF در 31 اکتبر سال 2008 منتشر شده است.

در این سند یک سیستم پرداخت همتا به همتا به شکل غیرمتمرکز به عنوان راه حلی برای بحران مالی جهانی معرفی شد که در آن عرضه پول کاملا محدود است و امکان فساد در جابه‌جایی یا تراکنش‌های آن وجود ندارد.

وایت پیپر بیت‌کوین از الگوریتم‌های ریاضی معرفی شده در سال 1957 برای ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز برپایه کریپتو گرافی غیرمتمرکز بهره می‌برد.

سازنده بیت‌کوین از نام مستعار ساتوشی ناکاماتو برای معرفی پروژه استفاده کرده است اما هویت واقعی او هنوز مشخص نیست.

برای دانلود وایت پیپر بیت‌کوین می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

با این حال، با مطالعه خلاصه وایت پیپر بیت‌کوین می‌توانید به ایده او برای یک سیستم پولی غیرمتمرکز پی ببرید که در ادامه مقاله به صورت کامل به آن پرداخته‌ایم.

وایت پیپر بیت‌کوین؛ هدف

در ترجمه وایت پیپر بیت‌کوین، هدف شبکه آن از بین بردن مدل متمرکز نیاز به اعتماد در تراکنش‌های دیجیتال از روش پول نقد سخت است.

تا قبل از بیت‌کوین، روش‌های پرداخت و انتقال پول یا به طور کلی پرداخت استاندارد از طریق سازمان‌های مالی که این تراکنش‌ها را تایید و اجرا می‌کنند انجام می‌شد.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین؛ پاسخی همه‌جانبه به فرسودگی مالی!

btc whitepaper 2

با خلق یک سیستم پول نقد الکترونیک، نیاز به اعتماد به عناصر واسط حذف خواهد شد.

برای رسیدن به این هدف، بیت‌کوین قابلیت تراکنش‌های همتا به همتا (P2P) را فراهم کرده است که در آن انتقال‌ها از یک روش غیرقابل تغییر و رمزنگاری شده انجام می‌شود. در بیت‌کوین کاربران از تقلب در امان هستند.

 بیت‌کوین را می‌توان چه به عنوان روش پرداخت بانکی و چه در فروشگاه‌های دیجیتال و فیزیکی برای خرید کالاهایی مانند لباس مورد استفاده قرار داد.

در کل، وایت پیپر ارز بیت‌کوین در تلاش است تا این شبکه را به عنوان یک واسط مالی برای تبادل، واحد شمارش و روشی برای حفظ ارزش معرفی کند.

با توجه به ترجمه وایت پیپر بیت‌کوین، این ارز در اهداف خود سعی می‌کند به عنوان جایگزینی برای سیستم پول دولت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

در اینجا ساتوشی ناکاماتو بیت‌کوین را با اصولی مانند پایداری، تقسیم پذیری، قابلیت جابه‌جایی، ارزش ذاتی و کمیابی آغشته کرده است که نشانه‌های آن را چه در شبکه بیت‌کوین و چه مدل اقتصادی آن مشاهده می‌کنیم.

تراکنش‌ها

برای این که به چنین سیستم غیرمتمرکز همتا به همتا دست پیدا کنیم، باید چیزی به نام بلاک‌چین خلق شود.

تراکنش‌های مالی بیت‌کوین در یک شبکه مشارکتی رخ می‌دهند که اعضای شبکه با اشتراک گذاشتن وظایف تراکنشی و سیستم‌های محاسباتی مورد نیاز فعال می‌مانند.

در این شبکه زمانی که یک شخص بخواهد بیت‌کوین را به کاربر دیگر بلاک‌چین ارسال کند، شبکه، ابتدا تایید می‌کند که فرستنده این مقدار موجودی را قبلا دریافت کرده و در حساب خود دارد و پس از آن تراکنش گیرنده برای دریافت وجه تایید می‌شود.

در این فرآیند، شبکه این اطمینان را به ما می‌دهد که وجه تراکنش، دیگر در حساب فرستنده نیست و گیرنده آن را دریافت کرده است.

از طرف دیگر تراکنش‌های شبکه بلاک‌چین قابل برگشت نیستند و هیچ راهی برای تغییر تراکنش به حالت اول وجود ندارد.

وایت پیپر بیت‌کوین به ما می‌گوید این بلاک‌چین برای این که از تایید شدن همه تراکنش‌ها اطمینان حاصل کند و این که هیچ تقلبی صورت نمی‌گیرد، همه چیز به صورت عمومی شفاف و قابل مشاهده است.

کاربران می‌توانند با استفاده از اکسپلورر‌های شبکه بیت‌کوین، به همه تراکنش‌های موجود دست پیدا کنند.

در شبکه بیت‌کوین هر تراکنش براساس TimeStamp ثبت شده است که اگر بخواهیم آن را در ترجمه وایت پیپر بیت‌کوین معنا کنیم، چیزی مانند برچسب زمانی خواهد بود که برحسب ثانیه تعیین شده است.

هر تراکنش شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین به ما می‌گوید وجه تراکنش در کجا قرار دارد و به کدام سمت حرکت می‌کند. علاوه‌بر آن، زنجیره بلاک‌های هر تراکنش نیز قابل مشاهده است.

حل مشکل دوبار خرج کردن

در خلاصه وایت پیپر بیت‌کوین به صورت کوتاه به رویکرد ساتوشی ناکاماتو برای حل مشکل دوبار خرج کردن (Double-Spending) می‌پردازیم.

این مشکل زمانی خود را نشان داد که برای اولین بار پول‌ها به شکل دیجیتال رواج یافتند.

در نمونه‌ای دیگر، سیستم‌های P2P‌ بیش از یک دهه قبل از ظهور بیت‌کوین حضور داشته‌اند و کاربر در آن‌ها می‌توانست فایل‌های خود را در یک شبکه جابه‌جا کند.

اما در جریان جابه‌جایی فایل‌ها، کاربر می‌تواند با یک فرایند ساده کپی و پیست، یک نسخه از فایل را برای خود حفظ کند.

بیت‌کوین چگونه این مشکل را حل می‌کند؟

با توجه به وایت پیپر بیت‌کوین، برای جلوگیری از دوبار خرج کردن، هر تراکنش موجود در شبکه توسط همه نود‌های فعال تایید می‌شود.

این نود‌ها در واقع برنامه‌های در حال اجرا در سرور‌های کامپیوتری هستند که کل نسخه بلاک‌چین را میزبانی و همگام سازی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: فول نود (Full Node) چیست و چه مزایایی دارد؟

btc whitepaper 3

اغلب کامپیوتر‌های امروزی توانایی اجرای یک برنامه نود بیت‌کوین را دارند و با دانلود شبکه بیت‌کوین می‌توانند تراکنش‌ و بلاک‌های بیت‌کوین را تایید کنند.

پس از تایید یک بلاک توسط نود‌های اعتبار سنج شبکه بیت‌کوین، آن‌ها به صورت عمومی اعلام می‌شوند.

هر چه تعداد نود‌های اعتبارسنج یک شبکه بلاک‌چینی افزایش پیدا کند، احتمال دوبار خرج کردن نیز در آن کاهش رو به کاهش می‌گذارد.

این موضوع در مورد همه شبکه‌های بلاک‌چینی رایج صدق می‌کند و با دریافت تاییدیه کافی از سوی نودهای فعال، می‌توان از سالم بودن تراکنش اطمینان حاصل کرد.

بیشتر بخوانید: سلامت شبکه بیت‌کوین چگونه اثبات می‌شود؟

اثبات کار (POW)

برای این که اثبات شود تراکنش‌ها به صورت صحیح کار می‌کنند، در بیت‌کوین از یک سیستم اثبات کار (POW) استفاده می‌شود.

در این سیستم، هر تراکنش با یک عدد تصادفی همراه است که برای یافتن آن باید یک پازل ریاضی کوچک حل شود.

برای تایید تراکنش، سیستم بیت‌کوین باید یک پازل ریاضی را حل کرده و آن را برای گیرنده تراکنش ارسال کند. همه فرایند توسط نود‌ها تحت نظر قرار دارد و در نهایت تراکنش تایید شده به زنجیره اضافه می‌شود.

فرایند حل پازل ریاضی به طوری است که پس از آن، هر تراکنش را در سوابق بلاک‌ها قفل می‌کند و دیگر قابل انتقال یا دستکاری نیست.

هر بلاک شبکه بیت‌کوین ظرفیت مشخصی دارد که با پر شدن آن‌ها، در یک زنجیره کنار هم جمع می‌شوند. مجموع بلاک‌های شبکه، حجم بلاک‌چین بیت‌کوین را تشکیل می‌شود.

معکوس کردن تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین نیازمند قدرت پردازش زیادی است که فقط با انجام حمله 51% امکان پذیر خواهد بود.

برای حفظ ایمنی شبکه و جلوگیری از دستکاری بلاک‌ها در این شبکه، از نود‌هایی با نام ماینر بیت‌کوین استفاده می‌شود.

استخراج بیت‌کوین به عنوان مشوق

با توجه به ترجمه وایت پیپر بیت‌کوین فارسی، استخراج بیت‌کوین به معنای استفاده از یک سیستم پردازشی برای ارزیابی و تایید تراکنش‌های بلاک‌چین است.

در ازای آن، ماینر‌ها با ساخت بلاک‌های جدید و اضافه شدن آن به شبکه، پاداش دریافت می‌کنند.

در بلاک‌چین بیت‌کوین، ماینر‌ها با توجه به قوانین شبکه نحوه اضافه شدن داده‌ها و تایید آن را دیکته می‌کنند.

در این مسیر یکی از مهم‌ترین دلایل حفظ ایمنی شبکه و ماهیت کاملا غیرمتمرکز آن، مشوق‌هایی است که برای ماینر‌ها در نظر گرفته می‌شود.

در وایت پیپر بیت‌کوین در مورد سقف تعداد بیت‌کوین‌های قابل استخراج عدد 21 میلیون واحد ذکر شده است که با تولید بلاک‌های جدید، به صورت پاداش به ماینر اهدا می‌شود.

بیشتر بخوانید: وقتی آخرین بیت‌کوین استخراج شد چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از استخراج همه کوین‌ها، مشوق‌های ماینر‌ها از محل کارمزد‌های شبکه تامین می‌شود. برآورد کارمزد تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین با تکیه‌بر هش ریت شبکه تعیین خواهد شد.

حریم خصوصی

در بخش دیگری از ترجمه وایت پیپر بیت‌کوین فارسی، حریم خصوصی به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف شبکه بیت‌کوین تلقی می‌شود.

در این شبکه غیرمتمرکز کاربران باید بتوانند بدون افشا شدن و ارائه اطلاعات هویتی به عوامل ثانویه (مانند موسسات، بانک‌ها، مدیران سرور و …)، در شبکه به فعالیت و تعامل بپردازند.

btc whitepaper 4

ایده اولیه تکنولوژی‌های حامی حریم خصوصی را باید در اوایل سال 1990 جستجو کرد.

در آن سال با ظهور Cypherpunk، متخصصان کریپتو گرافی در زمینه روش‌هایی برای خصوصی سازی و قرار دادن کنترل اطلاعات در اختیار کاربر در سیستم‌های دیجیتال تحقیقات زیادی را انجام دادند.

در سیستم بانکی سنتی، با این که اطلاعات کاربران در هر تراکنش محدود است اما همچنان همه چیز بر روی اطلاعات هویتی ارائه شده از سوی حساب کاربر مورد تایید سازمان انجام می‌شود.

در این سیستم‌ها همه اطلاعات هویتی شما در شبکه مالی قرار دارد و با هک شدن آن‌ها، همه چیز افشا خواهد شد.

اما در شبکه بیت‌کوین روش حساب کاربری متفاوت است. در اینجا هویت شما براساس آدرس کیف پول‌تان شناخته می‌شود. دیگر خبری از نام و اطلاعات خصوصی نیست.

آدرس بیت‌کوین شما شامل یک رشته متن با طول 26 تا 35 کاراکتر درهم ریخته است که با یک کلیک می‌توانید آن را ایجاد کنید.

برای ارسال و دریافت دارایی در شبکه بیت‌کوین، همه کاربران باید از آدرس‌های خود برای تعامل با شبکه بلاک‌چین استفاده کنند. البته آدرس‌ بیت‌کوین شما کاملا عمومی است و همه می‌توانند آن را ببینند.

مردم حتی می‌توانند مقدار موجودی و تراکنش‌های شما را در شبکه بیت‌کوین مشاهده کنند.

اما در این بلاک‌چین، هر حساب کاربری براساس آدرس کیف پول تفکیک می‌شود و اطلاعات دیگری مانند نام، کد ملی، تاریخ تولد یا سایر اطلاعات کلی‌تر در حساب کاربری‌تان منظور نخواهد شد.

به عبارت دیگر، کسی نمی‌داند کدام آدرس بیت‌کوین در اختیار شما قرار دارد.

نتیجه گیری وایت پیپر بیت‌کوین

در انتهای وایت پیپر بیت‌کوین، ساتوشی ناکاماتو بخشی را به عنوان نتیجه گیری قرار داده است که در آن خلاصه وایت پیپر بیت‌کوین شرح داده شده است.

این سند برای معرفی یک سیستم تراکنش بدون تکیه‌بر اجزای ثانویه منتشر شده است.

آقای ساتوشی به ما می‌گوید چالشی که ارزهای دیجیتال قبل از عرضه بیت‌کوین با آن دست به گریبان بوده‌اند را می‌توان با ثبت عمومی همه تراکنش‌ها و تکیه‌بر یک سیستم دریافت تاییدیه حل کرد.

شبکه بیت‌کوین غیرقابل دستکاری است و امکان خرابکاری یا تقلب در آن وجود ندارد.

در ادامه سند وایت پیپر بیت‌کوین، او می‌گوید کل شبکه را می‌توان از طریق یک سیستم رای گیری بین نود‌های فعال تغییر داد. هر نود با تکیه‌بر میزان قدرت پردازش خود رای می‌دهد.

در این شبکه تا زمانی که عمده اعضای آن رفتار سالم و صادقانه‌ای داشته باشند، سیستم به شکل فساد ناپذیر کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه یک وایت پیپر قوی برای پروژه ارز دیجیتال بنویسیم؟

سوالات متداول

وایت پیپر بیت‌کوین چیست؟

این سند شامل توضیحات کامل در مورد ارز و شبکه بلاک‌چین Bitcoin می‌شود. این سند در قالب فایل PDF در 31 اکتبر سال 2008 منتشر شده است.

وایت پیپر بیت‌کوین را چه کسی نوشته است؟

ساتوشی ناکامتو، خالق بیت‌کوین، وایت پیپر آن را نوشته و در اختیار عموم قرار داده است.

وایت پیپر بیت‌کوین چه اطلاعاتی را به ما می‌دهد؟

در این سند یک سیستم پرداخت همتا به همتا به شکل غیرمتمرکز به عنوان راه حلی برای بحران مالی جهانی معرفی شده که در آن عرضه پول کاملا محدود است و امکان فساد در جابه‌جایی یا تراکنش‌های آن وجود ندارد.
وایت پیپر بیت‌کوین از الگوریتم‌های ریاضی معرفی شده در سال 1957 برای ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز بر پایه کریپتو گرافی غیرمتمرکز بهره می‌برد.

جمع بندی

ساتوشی ناکاموتو، به خوبی توانست هدف شبکه Bitcoin را در وایت پیپر بیت‌کوین به تصویر بکشد و به همین دلیل این ارز به زودی توانست بین عموم جامعه محبوبیت پیدا کند.

جالب است بدانید وایت پیپر بیت‌کوین اولین و آخرین فایل منتشر شده از آن بود. اولین تراکنش بیت‌کوین در ژانویه سال 2009 انجام شد و برای اولین بار ارز بیت‌کوین در جولای سال 2010 قابل معامله بود.

از آن زمان تاکنون، دنیای بلاک‌چین سیر تکاملی شگفت انگیزی را طی کرده است که در هر نسل، شاهد گسترش امکانات آن‌ها هستیم.

وایت پیپر بیت‌کوین برای همیشه به عنوان نقطه عطفی در دنیای کریپتو و یک پروژه موفق شناخته می‌شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx