روش تشخیص معکوس شدن روند قیمت‌ (با الگوی کف دوقلو)

الگوی دو دره

بازار رمزارزها بازاری پرتلاطم و بی‌ثبات است و جهت روند قیمت ممکن است درست همان زمانی تغییر کند که اصلاً پیش‌بینی نمی‌کردید.

انجام معامله در جهت روند یکی از بهترین روش‌های کسب سود است. اگر معامله‌گرها بتوانند در تشخیص معکوس شدن روند موفق عمل کنند، به فرصت فوق‌العاده‌ای جهت سرمایه‌گذاری با نسبت سود به زیان مناسب دست یافته‌اند.

علاوه بر شناسایی روند، معامله‌گرها باید بتوانند زمان تغییر مسیر روند را نیز تشخیص دهند. به همین جهت، در این مطلب سعی می‌کنیم دو روش کارآمد برای شناسایی معکوس‌شدن روند بازار را با هم مرور کنیم تا از میزان احتمال غافلگیرشدن در میانه حرکت روند بکاهیم.

عناوین مطلب:

چندین الگوی مختلف می‌توانند در تشخیص معکوس شدن روند به معامله‌گرها کمک کنند که یکی از کارآمدترین و ساده‌ترین الگوها، الگوی دو دره (double bottom) است.

بیشتر بخوانید: برای شروع معامله سردرگم هستید؟ با این 3 گام فرایند ترید را ساده کنید

بسیاری از معامله‌گران موفق برای تشخیص معکوس شدن روند به‌دنبال الگوهای دو دره روی نمودارهای تحلیل تکنیکال هستند تا در صورت نیاز به‌هنگام تغییر مسیر روند از نزولی به صعودی، بتوانند استراتژی معاملاتی خود را تغییر دهند. اکنون نگاهی به این الگو خواهیم داشت تا برخی از بهترین روش‌های معامله طبق این الگو را مشخص کنیم.

الگوی دو دره (کف دوقلو) چیست؟

الگوی دو دره یا کف دوقلو پس از دوره‌ای از کاهش قیمت‌ها شکل می‌گیرد و از دو کف قیمت تشکیل شده است که تقریباً در یک سطح افقی هم‌ردیف هم ایجاد می‌شوند. بین این دو دره، یک قله کوتاه شکل می‌گیرد؛ هنگامی که قیمت از دره دوم بازگشت کرد و از سطح قله کوتاه عبور کرد، روند در آستانه معکوس‌شدن قرار دارد.

این الگو که شبیه به حرف W انگلیسی است و به همین جهت «الگوی کف W» نیز نامیده می‌شود، کمک بزرگی در تشخیص معکوس شدن روند می‌کند و می‌تواند تغییر مسیر میان‌مدت تا بلندمدت روند را پیش‌بینی کند.

کف دوقلوی تکنیکال ارز دیجیتال
الگوی دو دره (کف دوقلو). منبع: TradingView

 

تصویر بالا ساختار الگوی دو دره (کف دوقلو) را نشان می‌دهد. در این الگو، دارایی در مسیری نزولی قرار داشته است، اما در سطح قیمتی خاص خریداران بر این باور بوده‌اند که دارایی کم‌ارزش‌گذاری شده است و اقدام به خرید کرده‌اند. این امر به تشکیل اولین کف قیمت کمک می‌کند که در آن تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد و اولین تجمع خریداران برای کمک به صعود مجدد دارایی شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: قانون عرضه و تقاضا چیست؟

با این حال در این شرایط، بسیاری از فروشندگان هنوز متقاعد نشده‌اند که کف قیمت شکل گرفته است و روند در حال معکوس‌شدن است؛ بنابراین بعد از پول‌بک (بازگشت قیمت)، موقعیت‌های شورت (فروش) ایجاد می‌کنند. در نتیجه، بهای دارایی دوباره افت می‌کند و وقتی به سطح کف قبلی رسید، خریداران کم‌کم وارد موقعیت خرید می‌شوند، تا حدی ‌که روند نزولی متوقف و صعود دیگری آغاز می‌شود.

درصورتی که کف قیمت دوم فقط 3 درصد با سطح کف قبلی فاصله داشته باشد، الگو معتبر شناخته می‌شود. البته، همان‌طور که می‌دانید این اعداد قطعی نیستند و در عمل، معامله‌گرها خود می‌توانند بسته به شرایط بازار، در خصوص اعتبار الگو تصمیم‌گیری کنند.

پس از اینکه قیمت از سطح مقاومت بالاتر رفت، سیگنال تغییر روند نزولی به سمت روند صعودی تأیید می‌شود. در این حالت، اولین هدف قیمت با محاسبه فاصله بین سطح مقاومت تا کف و اضافه‌کردن آن به بالای سطح مقاومت به دست می‌آید.

در ادامه با چند مثال، این مفهوم را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

نمودار یک‌روزه تزوس-تتر. منبع: TradingView
نمودار یک‌روزه تزوس-تتر. منبع: TradingView

قیمت تزوس پیش از رسیدن به کف 1.78 دلاری در 4 نوامبر 2020 (14 آبان 99) در مسیری نزولی قرار داشت. از این نقطه به بعد، نمودار جفت‌ارز تزوس-تتر روندی صعودی آغاز کرد تا در 25 نوامبر (5 آذر) به 2.96 دلار برسد. در این سطح، فروشندگان دوباره به‌شکلی تهاجمی اقدام به فروش دارایی کردند. 

اگرچه روند این جفت‌ارز درنهایت از حمایت 1.78 دلار پایین‌تر رفت و در 23 دسامبر (3 دی) به 1.57 دلار رسید، فروشندگان نتوانستند قیمت را به سطوح پایین‌تر بکشانند و در نهایت، روند بهبود تزوس-تتر آغاز شد تا قیمت پس از ایجاد کف دوم، در مسیری صعودی به حرکت خود ادامه دهد.

در این بین، فروشندگان با تلاش برای حفظ سطح مقاومت، سعی کردند خریدارهای مشتاق به صعود قیمت را شکست بدهند. با این حال، خریدارها به‌هنگام نزول قیمت اقدام به خرید دارایی کردند تا نمودار جفت‌ارز تزوس-تتر در 5 فوریه (17 بهمن) از سطح مقاومت عبور و روند صعودی جدیدی را آغاز کند.

فاصله بین سطح مقاومت تا کف قیمت 1.18 دلار است. اگر این میزان را به سطح مقاومت در 2.96 دلار اضافه کنیم، اولین هدف قیمت در 4.14 دلار مشخص می‌شود. اما، این جفت‌ارز از اولین هدف مشخص‌شده فراتر رفت و در 14 فوریه (26 بهمن) به 5.64 دلار رسید.

الگوی دو دره در تایم‌فریم هفتگی

الگوی دو دره علاوه بر نمودار یک‌روزه، در نمودار یک‌هفته‌ای نیز قابل‌مشاهده است؛ زیرا در صورت معکوس شدن روند در نمودار یک‌هفته‌ای، روند طولانی‌مدت نیز تغییر می‌کند و حرکت جدید صعودی عموماً طولانی‌تر حفظ می‌شود.

نمودار یک‌روزه اتر-تتر. منبع: TradingView
نمودار یک‌روزه اتر-تتر. منبع: TradingView

 

اتر در ژانویه 2018 به اوج قیمت 1,440 دلار رسید و سپس، روندی نزولی در پیش گرفت. هنگامی‌که قیمت در دسامبر 2018 تا سطح 81.70 دلار کاهش یافت، با پیشی‌گرفتن تقاضا نسبت به عرضه اولین کف قیمت تشکیل شد. پس از آن، قیمت در ژوئن 2019 به 366.80 دلار رسید تا فروشندگان دوباره وارد صحنه شوند.

در نتیجه این اقدام، قیمت دچار افت شد و در مارس 2020 به 86 دلار رسید. مدت‌زمانی که بین این دو کف قیمت طول کشید، بسیار زیاد بود؛ اما در معامله‌گری هیچ عدد و رقمی قطعی نیست. از آنجا که هر دو سطح بسیار به هم نزدیک بودند و حرکت قیمت یک الگوی W واضح شکل داده بود، معامله‌گرها این الگو را دو دره در نظر گرفتند.

در ژوئیه 2020، خریداران قیمت را از خط گردن (neckline) بالاتر بردند اما روند صعودی آغاز نشد، زیرا فروشندگان دوباره تلاش کردند تا قیمت را کاهش دهند. قیمت اندکی افت کرد و از سطح حمایت پایین‌تر رفت، اما قدرت روند نزولی چندان زیاد نبود و احساسات بازار به‌تدریج از منفی به مثبت تغییر کرد تا روند دوباره در مسیری صعودی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: نقش حمایت و مقاومت در نمودار قیمت 

با تکمیل معکوس شدن روند، نمودار جفت‌ارز اتر-تتر روندی صعودی آغاز کرد و اگرچه هدف اولیه 651.90 دلار پیش‌بینی شده بود، این نمودار توانست به قیمت 4,300 دلار نیز دست یابد.

این امر نشان می‌دهد که الگوی دو دره الگوی معکوس مهمی است که گاهی اوقات می‌تواند نویدبخش جهشی قدرتمند باشد.

کف‌های گمراه‌کننده

برخی از کف‌های قیمت ممکن است معامله‌گران را گمراه کنند. در اغلب موارد، معامله‌گر تمایل دارد پیش از عبور قیمت از سطح مقاومت دارایی را خریداری کند. این امر گاهی منجر به ضرر معامله‌گران می‌شود، زیرا ممکن است الگو هرگز کامل نشود.

نمودار یک‌روزه اتر-تتر. منبع: TradingView
نمودار یک‌روزه اتر-تتر. منبع: TradingView

پس از دسامبر 2017 و دست‌یافتن به رکورد 19,798.68 دلار، بیت‌کوین در روندی نزولی قرار گرفت. خریداران در 6 فوریه 2018 (17 بهمن 96)، کاهش قیمت برترین ارز دیجیتال را در 6,000.01 دلار متوقف کردند. پس از آن، بیت‌کوین اندکی رشد یافت و تا 20 فوریه 2018 (17 بهمن 96) به 11,786.01 دلار رسید؛ این سطح تبدیل به مقاومت شد و با افزایش فشار فروش، قیمت دوباره تا 1 آوریل 2018 (12 فروردین 97) تا 6,430 دلار کاهش یافت.

این الگو شبیه به دو دره به نظر می‌رسید؛ با این حال خریداران نتوانستند بیت‌کوین را از سطح مقاومت 11,786.01 دلار عبور دهند. در واقع، الگوی دو دره در این منطقه کامل نشد.

اگرچه سطح 6,000 دلار برای مدتی طولانی حفظ شد، اما روند نزولی تبدیل به روند صعودی نشد. در نهایت، نمودار جفت‌ارز بیت‌کوین-تتر نتوانست سطح حمایت را حفظ کند و در 14 نوامبر 2018 (23 آبان 97)، بیت‌کوین دوباره شروع به افت کرد.

سخن پایانی

الگوی دو دره یا همان الگوی کف دوقلو الگویی کلیدی برای تشخیص معکوس شدن روند به شمار می‌رود که می‌تواند به‌خوبی تغییرات بلندمدت روند را نشان دهد؛ با این حال نکات مهمی نیز باید در خصوص استفاده از این الگو در ذهن داشته باشید.

پیش از شکل‌گیری اولین کف قیمت، روند باید نزولی باشد؛ زیرا اگر روند نزولی نباشد، تشخیص معکوس شدن و تغییر روند نیز معنایی نخواهد داشت.

همچنین، معامله‌گرها باید منتظر کامل ‌شدن الگو بمانند؛ در واقع پیش از اقدام به خرید، معامله‌گرها باید مطمئن شوند که روند سطح مقاومت را می‌شکند و از آن عبور می‌کند. در بسیاری از موارد، روند نزولی ادامه پیدا می‌کند و الگو شکل نمی‌گیرد.

روند پس از تغییر مسیر در بازه‌ای طولانی‌مدت، اغلب از هدف اولیه تعیین‌شده فراتر می‌رود. ازاین‌رو، معامله‌گران می‌توانند از هدف موردنظر پس از تشخیص معکوس شدن روند به‌عنوان یک راهنما استفاده کنند؛ با این حال نباید برای بستن موقعیت‌های لانگ (خرید) عجله داشته باشند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

الگوهای تحلیل تکنیکال (Technical Analysis Patterns)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
روشن

سلام ببخشيد اپليكيشني هست كه رفتي ارزي داره بالا ميره آلرت بِه ما بده؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر، یه اپلیکیشن توی این لینک هست، شاید کاربرد داشته باشه. تست نکردیم.

آریان

با سلام احترام و تشکر از زحماتتان

سپاسگزار میشوم در مقالاتی که لطف میکنید و ترجمه میفرمایید منابع مورد استفاده را اعلام بفرمایید .

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست گرامی
منبع مطلب بالا سایت cointelegraph.com هست

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
4
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx