تعامل‌پذیری بلاک‌چین و اهمیت آن برای توسعه Dappها

تعامل‌پذیری بلاکچین

قابلیت همکاری و تعامل‌پذیری، از جمله ویژگی‌های مهم برای فناوری بلاک‌چین است که باعث توسعه و پیشرفت بلاک‌چین‌های مختلف می‌شود.

تعامل‌پذیری موجب ارتباط بلاک‌چین‌های مختلف با یکدیگر شده و بستری را برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پیشرفته فراهم می‌کند.

از زمان پیدایش بیت‌کوین، اکثر بلاک‌چین‌ها از یکدیگر جدا بودند؛ یعنی کاربران برای انتقال دارایی‌های دیجیتال خود از یک شبکه به شبکه دیگر، محدودیت فراوانی داشته و نمی‌توانند از تمام ویژگی‌های موجود در DAppها استفاده کنند.

عناوین مطلب:

عدم وجود تعامل بین شبکه‌های بلاک‌چینی باعث می‌شود که هم کاربران محدود شوند و هم توسعه‌دهندگان DApp مجبور به ساخت یک زنجیره با پذیرش تمام مزایا و معایبش باشند.

به عنوان مثال، اتریوم یک محیط ماشین مجازی به نام EVM دارد. توسعه‌دهندگان برای استفاده از EVM، مجبور به ساخت برنامه‌ها روی پلتفرم اتریوم هستند؛ پلتفرمی که با وجود داشتن کاربران زیاد، بسیار کند و گران است.

EVM چیست؟

EVM، یک ماشین مجازی زمان اجراست که بستری را جهت ساخت و تست اپلیکیشن‌ها (قبل از انتشار در شبکه عمومی) در یک محیط کاملا امن، برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.

این ماشین مجازی، از تعدادی سیستم‌عامل تشکیل شده که به توسعه‌دهندگان امکان تست DAppها بدون داشتن سخت‌افزارهای پرقدرت را می‌دهد.

ماشین مجازی اتریوم
EVM، ماشین مجازی اتریوم است که امکان آزمایش برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز در محیطی ایمن را فراهم می‌کند.

با این حال، EVM یک محیط کاملا ایزوله و مستقل از شبکه اتریوم است که برای موفقیت DAppها حیاتی است؛ چراکه توسعه‌دهندگان قبل از قرار دادن برنامه‌های غیرمتمرکز خود روی شبکه اصلی، باگ‌ها و حفره‌های امنیتی آن را بدون هیچ محدودیتی برطرف می‌کنند و بعد با اطمینان کامل آن را در شبکه اصلی قرار می‌هند.

فعالیت EVM به کمک نودهایی است که به شبکه اتریوم متصل هستند؛ همچنین به دلیل غیرمتمرکز بودن شبکه اتریوم، هر کسی از هرکجای دنیا امکان دسترسی به EVM را دارد.

حال سوال اینجاست که اگر توسعه‌دهندگان بخواهند از امکانات EVM روی بلاک‌چین‌های دیگر استفاده کنند، باید چه کاری انجام دهند؟

چه بلاک‌چین‌هایی برای توسعه DAppها مناسب است؟

 در این بخش، به مثالی از شبکه پولکادات توجه کنید:

پولکادات (با توکن بومی DOT) یک بلاک‌چین نسل جدید است که هدف آن تعامل با دیگر بلاک‌چین‌ها و ساخت DApp با استفاده از مفاهیم اتریوم است. این بلاک‌چین قصد دارد تا با ایجاد ارتباط بین بلاک‌چین‌های مختلف، محیطی سازگار برای توسعه DAppها فراهم کند.

زنجیره اصلی پولکادات شبیه به بلاک‌چین‌های دیگر است و وظیفه اصلی انجام تراکنش‌ها و ایجاد امنیت را برعهده دارد. پاراچین زنجیره‌هایی است که توسط کاربر ساخته می‌شود؛ اما از قدرت و اطلاعات زنجیره اصلی پولکادات بهره می‌برد.

شبکه پولکادات
پولکادات یک شبکه چند زنجیره‌ای است که تعامل بین بلاک‌چین‌ها و توسعه DAppها را فراهم می‌کند.

با تامین امنیت از طریق زنجیره اصلی و امکان توسعه توسط پاراچین‌ها، پولکادات بستری را برای استفاده از تمام قابلیت‌های موجود در جهت توسعه DAppها، فراهم می‌کند.

این تمام ماجرا نیست؛ پولکادات از پل‌های (Bridge) میان زنجیره‌ای برای تعامل با بلاک‌چین‌های مختلف و توسعه DAppها نیز استفاده می‌کند.

در همین راستا، پولکادات نیز محیط مجازی خود را با عنوان Substrate در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

Substrate چیست؟

پولکادات در واقع یک پروتکل لایه 0 و شبکه چند زنجیره‌ای بوده و Substrate نیز پلتفرمی است که توسط توسعه‌دهندگان برای ایجاد پاراچین‌های مورد نیاز در پولکادات ایجاد شده است.

بنابراین، Substrate یک پلتفرم توسعه منبع باز است که به توسعه‌هندگان امکان ساخت پاراچین‌ها را می‌دهد.

کدام پلتفرم‌ها از Substrate برای توسعه DAppها استفاده می‌کنند؟

برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز، پروژه‌های بسیاری در محیط Substrate ساخته شده‌اند.

یک از معروفترین آن‌ها، CVL Chain است؛ زنجیره‌ای که تعامل بین بلاک‌چین‌های مختلف را براساس ماشین مجازی اتریوم ایجاد می‌کند.

CVL Chain براساس Substrate ساخته شده و با EVM سازگاری دارد؛ به این معنا که توسعه‌دهندگان می‌توانند پروژه‌ها و قراردادهای هوشمندی که با زبان سالیدیتی روی EVM نوشته‌اند، به راحتی به شبکه CLV Chain انتقال دهند.

سازگاری CLV Chain با EVM در کنار قابلیت تعامل‌پذیری پولکادات، به توسعه‌دهندگان این اطمینان را می‌دهد که DApp های خود را در کنار سایر پاراچین‌‌ها در اتریوم مستقر کنند.

قطعا توسعه‌دهندگان DApp از امکان ادغام مستقیم با اپلیکیشن‌های مشهوری همچون متامسک و رمیکس (Remix)، احساس رضایت می‌کنند؛ ادغامی که منجر به ساده‌سازی فرآیند توسعه و اطمینان از ارائه DAppهای مفید برای کاربران CLV می‌شود.

با تمام این اوصاف، DAppهای بسیاری از قابلیت‌ تعامل‌پذیری شبکه پولکادات استفاده می‌کنند که این امر آینده‌ای روشن برای توسعه DAppها به ارمغان می‌آورد. 

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید، مهم‌ترین ویژگی بلاک‌چین‌ها غیرمتمرکز بودن آن‌هاست. روزانه کاربران بسیاری با کمک برنامه‌های کاربردی مختلف (DApp) بر روی بلاک‌چین‌ها نیازهای خود را ‌برطرف می‌سازند.

اگر بین بلاک‌چین‌های مختلف قابلیت همکاری و تعامل وجود نداشته باشد، کاربران و توسعه‌دهندگان DApp با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو هستند که ممکن است به اجبار معایب بسیاری بر آن‌ها تحمیل شود.

اما در این میان، بلاک‌چین‌هایی مانند پولکادات راه‌حل‌هایی برای تعامل بین بلاک‌چین‌ها و توسعه Dappها ارائه می‌دهد که در این مقاله از مجله بورسینس، به توضیح آن پرداختیم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx