راهنمای خرید NFT (در پلتفرم Opensea)

خرید NFT

اخیرا بازار توکن‌های غیر مثلی (NFT) بسیار داغ شده است به طوری که برخی از آن‌ها با قیمت‌های چند ده میلیون دلاری معامله و خرید و فروش می‌شوند.

ارزش یک توکن NFT به غیر قابل معاوضه و منحصربه‌فرد بودن آن در مقایسه با توکن‌های مثلی است. مسلما هر توکن غیر مثلی منحصربه‌فرد قیمت و شرایط خاص خود را برای معامله دارد.

در این مقاله قصد داریم نحوه خرید و فروش nft و چگونگی خرید nft از opensea را مورد بررسی قرار دهیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • توکن‌های nft توکن‌های منحصربه‌فردی هستند که هریک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که می‌توان هرکدام را یک اثر هنری با ویژگی‌های متمایز در نظر گرفت.
  • NFT ها در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: ایجاد هویت دیجیتال، ایجاد مالکیت دیجیتال برای آثار هنری، استفاده از nftها در بازی‌های بلاک‌چینی و ساخت زمین‌های متاورسی.
  • برای خرید nft ابتدا باید یک کیف پول ارز دیجیتال مانند متامسک را نصب کنید و سپس مقداری ارز مورد نیاز (اغلب اتریوم) جهت پرداخت کارمزد و شروع خرید nft از پلتفرم‌های مختلف، به ولت خود واریز کنید.

NFT چیست؟

واژه NFT مخفف عبارت “Non-Fungible Token” و به معنی توکن غیرمثلی، غیرقابل معاوضه یا بی‌همتا است.

به عبارت دیگر؛ توکن‌های ارز دیجیتال معمولی که به آن‌ها توکن‌های مثلی می‌گویند، فرقی با یکدیگر ندارند و ارزش هر واحد از آن‌ها با هر واحد دیگر برابر است.

اما در مقابل،‌ توکن‌های غیرمثلی توکن‌‌های منحصر‌به‌فردی هستند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و همین مساله باعث ارزش متفاوت آن‌ها شده است.

به این ترتیب؛ حتی اگر تمامی توکن‌های NFT اثر یک هنرمند باشند، می‌توان هر توکن را یک اثر هنری در نظر گرفت که ویژگی‌های متفاوتی با دیگر آثار دارد.

امروزه انواع NFT کاربردهای مختلفی دارند؛ تعریف هویت دیجیتال، ایجاد مالکیت برای آثار هنری و کلکسیون‌ها به صورت دیجیتال، ایجاد شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر NFT، تعریف دامنه‌های اینترنتی غیرمتمرکز، بازی‌های بلاک‌چینی و ایجاد زمین‌های مجازی در متاورس از جمله معروف‌ترین این کاربردها است.

art
ثبت حقوق مالکیت آثار هنری یکی از مهم‌ترین کاربردهای توکن‌های NFT است.

مشابه توکن‌های تعویض‌پذیری همچون توکن‌های یونی سواپ یا آوی، قیمت یک توکن غیرقابل‌تعویض نیز نمایان‌گر میزان تقاضا برای آن توکن است.

اگرچه NFT‌ها گاهی بسیار گران هستند، اما شما در واقع برای دارایی‌ای بیش از یک فایل JPEG هزینه پرداخت می‌کنید.

این توکن به شما حق مالکیت قطعه داده‌ای که دریافت کرده‌اید، می‌دهد و شما نیز می‌توانید NFTهای خود را در بازارهایی مانند اپن سی (OpenSea) و نیفتی گیتوی (Nifty Gateway) بفروشید.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی که قبل از خرید NFT ها (توکن تعویض ناپذیر) باید بدانید

چرا خرید و فروش  nft در بازار باارزش است؟

توکن‌های nft به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد خود و ارزش مالکیتی که به آثار دیجیتال مربوطه می‌دهند، هم میان هنرمندان سازنده آن آثار هنری و هم برای خریداران و کلکسیون‌دارها محبوب هستند و نقش یک سند معتبر را ایفا می‌کنند.

به عبارت دیگر، هر فروشنده با ارائه هش مرتبط با NFT خریداری شده یا فروش رفته، می‌تواند اصالت آن را در کلکسیون خود ثابت کند.

به همین شکل، خریداران نیز به لطف وجود توکن استاندارد NFT خریداری شده در والت خود، می‌توانند در جامعه کاربری آنلاین وب 3 به راحتی ثابت کنند که آن اثر را خریده‌اند.

به همین دلیل ارزش هر NFT بر اساس ارزش اثر هنری مرتبط با آن و همچنین اصالت و مهارت هنرمند سازنده متفاوت و مشخص است.

بیشتر بخوانید: مالکیت معنوی NFT چیست؟ درباره حق مالکیت nftها بدانید!

پیش‌نیازهای خرید nft

در ادامه، با چند روش‌ خرید nft بیشتر آشنا می‌‌شویم.

پیش از آن، باید به دو مورد از پیش‌نیازهای انتخاب روش‌ خرید nft اشاره کنیم: خرید اتریوم و نصب کیف پول متامسک.

از آنجا که اکثر NFTها توکن‌های مبتنی بر اتریوم هستند، اکثر بازارهای این مجموعه‌ها فقط توکن‌های اتر را به‌عنوان واسطه پرداخت می‌پذیرند.

پس از خرید اتر، باید دارایی‌تان را به کیف پول متامسک‌ (MetaMask) خود بفرستید و کیف پول متامسک خود را به اپن سی یا هر بازار NFT دیگری متصل کنید.

متامسک کیف پول ویژه شبکه اتریوم است که از طریق افزونه کروم و اپلیکیشن موبایل در دسترس است. برای ورود به سیستم اپن سی و سایر پلتفرم‌های NFT، به یک کیف پول اتریوم احتیاج دارید.

فقط کافی است متامسک را دانلود کنید، کیف پول را نصب کنید و اترهایی را که خریداری کرده‌اید وارد کیف پول کنید.

برای خرید و فروش nft، بازارهای زیادی وجود دارند. بسته به بازاری که انتخاب می‌کنید، می‌توانید انواع مختلفی از آثار هنری یا کلکسیونی را خریداری کنید.

بسیاری از این وب سایت‌ها بازارهای ثانویه با انواع NFT دارند، اما هر پلتفرم اندکی متفاوت عمل می‌کند.

آشنایی با پلتفرم‌های خرید nft

برای خرید nft پلتفرم‌های متعددی وجود دارد که در ادامه، به برخی از مشهورترین پلتفرم‌های خرید nft اشاره می‌کنیم و سپس، یک نمونه خرید nft را با هم مرور خواهیم کرد.

اپن سی (Opensea)

اپن سی بازاری برای توکن‌های NFT است که روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کند.

در این بازار، کاربران می‌توانند با شبکه اتریوم تعامل داشته باشند و توکن‌های غیرمثلی با ارزهای دیجیتال مبادله کنند.

اپن سی میزبان دارایی‌های کلکسیونی دیجیتالی بسیاری است، از اقلام مختلف بازی‌های ویدئویی تا آثار هنری دیجیتال.

برای خرید nft از opensea ، شما به یک کیف پول وب 3 ارز دیجیتال مانند متامسک احتیاج دارید.

سی

آدرس کیف پول اتریوم شما به عنوان نام کاربری و رمزعبورتان عمل می‌کند و به شما اجازه می‌دهد با پلتفرم‌های خاصی مانند اپن سی تعامل داشته باشید.

هنگامی که کیف پول خود را وصل کردید، می‌توانید بازار را بررسی کنید و پیشنهاد خرید بگذارید.

سوپررِر (SuperRare)

سوپررِر یک شبکه اجتماعی برای NFTهاست.

هر قطعه روی این پلتفرم منحصربه‌فرد است و کاربران می‌توانند آثار اصل و اورجینال از این وب‌سایت خریداری کنند.

این پلتفرم روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کند؛ بنابراین، باید با توکن‌های اتر حساب خود را شارژ کنید تا بتوانید خرید انجام دهید.

نیفتی گیتوی (Nifty Gateway)

پلتفرم نیفتی گیتوی یک بازار NFT و متعلق به صرافی محبوب ارز دیجیتال جمینی (Gemini) است.

این پلتفرم با هنرمندان مشهوری همچون استیو آئوکی (Steve Aoki)، گرایمز (Grimes)، 3LAU  و بسیاری دیگر در زمینه عرضه آثار هنری همکاری می‌کند.

این شرکت همچنین دارای بازار ثانویه‌ای است که به مجموعه‌داران اجازه می‌دهد آثار هنری خود را بفروشند. علاوه بر امکان اتصال مستقیم کارت اعتباری به وب‌سایت، می‌توانید حساب نیفتی گیتوی خود را با اتریوم نیز شارژ کنید.

ان‌بی‌اِی تاپ شات (NBA Top Shot)

بازار NBA Top Shot مجموعه‌ کارت‌های مجوزدار لیگ بسکتبال ان‌بی‌اِی را برای فروش عرضه می‌کند. این کارت‌های دیجیتالی بسیار تعاملی‌تر از کارت‌های سنتی هستند.

به عنوان مثال، ویژگی‌های حرکت‌های برجسته بازیکنان معروف را در جریان بازی نشان می‌دهند.

بی ای
گران ‌قیمت‌ترین کارت در این پلتفرم به‌نام لبرون جیمز دانک (Lebron James Dunk) کلیپی از گل‌های لبرون جیمز بود که بیش از 200,000 دلار قیمت‌گذاری شد.

سورر (Sorare)

Sorare پلتفرمی برای جمع‌آوری و معامله کارت‌های NFT فوتبال با تعداد محدود است. بیش از 125 باشگاه فوتبال در این کارت‌ها حضور دارند و هر هفته نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

از طریق بازار آزاد سورر می‌توانید با طرف‌داران دیگر این کارت‌ها ارتباط بگیرید و تجارت کنید.

همچنین، می‌توانید در بازی فوتبال Global Fantasy این پلتفرم شرکت کنید و طبق عملکرد واقعی بازیکنان، آن را به‌دلخواه بچینید و امتیاز کسب کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش Sorare؛ بازی فوتبالی مبتنی بر بلاک‌چین!

blank

آموزش خرید nft

پس از اینکه حساب خود را شارژ کردید، خرید nft فرآیند آسانی است. اکثر بازارها در قالب حراج فعالیت می‌کنند، بنابراین باید پیشنهاد (Offer) خود را برای NFT موردنظر ارائه دهید.

برخی از بازارها بیشتر شبیه به یک صرافی عمل می‌کنند و با استفاده از بیشترین پیشنهاد خرید و کمترین پیشنهاد فروش، مشتریان بیشتری جذب می‌کنند.

یکی از مزیت‌های خرید nft از بازارهای اولیه، احتمال افزایش بهای توکن و فروش مجدد آن با قیمتی بالاتر است.

برخی از توکن‌های NFT که متقاضی بیشتری دارند، بلافاصله پس از عرضه، با 5 تا 10 برابر قیمت اولیه به فروش می‌رسند.

با این حال، نکته منفی خرید nft در بازار اولیه، دشوار بودن تخمین تقاضا برای اثر هنری است. تنها در بازارهای ثانویه می‌توانید خرید خود را با فروش قبلی مقایسه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی خرید NFT چیست؟

آموزش خرید nft در opensea

در این بخش، راهنمایی عملی برای خرید nft را خواهیم داشت. همانطور که گفتیم؛ اولین گام ایجاد کیف پول متامسک است.

برای این کار:

1. در گوگل کروم، وارد Chrome Web Store شوید و افزونه متامسک کروم را دانلود کنید.

2. پس از نصب افزونه متامسک، باید مقداری اتر (ETH) به آن واریز کنید. مطمئن شوید که به‌اندازه کافی اتر واریز کرده‌اید تا هزینه توکن NFT دلخواه شما و کارمزد گس اتریوم (کارمزدی که باید برای انجام تراکنش خود در شبکه بپردازید) را تأمین کند.

اکنون که کیف پول اتریوم خود را تهیه کرده‌اید ، باید انتخاب کنید که از کدام بازار NFT قصد خرید دارید. برای مثال، ما از پلتفرم اپن سی استفاده می‌کنیم.

3. به پلتفرم opensea.io بروید و روی Marketplace کلیک کنید. در این بخش، با میلیون‌ها NFT مختلف روبه‌‌رو خواهید شد.

4. در پنل سمت چپ می‌توانید NFTها را بر اساس دسته‌هایی همچون هنر، موسیقی، کارت‌های تجاری و سایر موارد طبقه‌بندی کنید.

1

5. هنگامی‌که NFT دلخواه خود را پیدا کردید، روی آن کلیک کنید.

6. به رقم قیمت‌ها توجه داشته باشید. قیمت‌ها به اتر هستند، اما می‌توانید مبلغ آن‌ها به دلار را نیز مشاهده کنید. اگر از قیمت راضی هستید، روی عبارت Buy Now کلیک کنید.

7. اکنون، از شما خواسته می‌شود که وارد کیف پول متامسک خود شوید. روی Sign in کلیک کنید و اطلاعات کاربری خود را وارد نمایید.

2

پنجره‌ای ظاهر می‌شود که قیمت کل NFT را به شما نشان می‌دهد. مربع Terms of Service را تیک بزنید.

روی گزینه Checkout کلیک کنید تا پنجره متامسک ظاهر شود؛ این پنجره با اطلاعاتی در خصوص کارمزد گس اتریومی که باید علاوه بر توکن NFT پرداخت کنید، همراه است

3

اگر با هزینه گسی که باید پرداخت کنید، مشکلی ندارید، روی گزینه Confirm کلیک کنید.

 اکنون، به صفحه‌ای با عنوان Your transaction has started راهنمایی می‌شوید. در آنجا لینکی با عنوان View on Etherscan  وجود دارد که می‌تواند اطلاعات مربوط به پیشرفت تراکنش NFTتان را به شما ارائه دهد.

در صورتی که تراکنش مدتی طول کشید، نگران نشوید.

اگر شبکه اتریوم شلوغ باشد، ممکن است ساعت‌ها و گاهی روزها طول بکشد تا تراکنش شما در بلاک‌چین پذیرفته شود.

پس از تأیید خرید nft ، می‌توانید با کلیک روی نماد پروفایل خود در پلتفرم اپن سی، آن را در بخش My collections مشاهده کنید.

سوالات متداول

NFT چیست؟

واژه NFT مخفف عبارت “Non-Fungible Token” و به معنی توکن غیرمثلی، غیرقابل معاوضه یا بی‌همتا است. nftها توکن‌‌های منحصر‌به‌فردی هستند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و همین مساله باعث ارزش متفاوت آن‌ها شده است.

برای خرید NFT چه پیش نیازهایی را باید رعایت کنیم؟

قبل از خرید nft باید دو مورد از پیش‌نیازهای روش‌ خرید nft را رعایت کنیم: خرید اتریوم و نصب کیف پول متامسک.

چرا خرید NFT و فروش آن در بازار ارزشمند است؟

توکن‌های غیرمثلی یا nft نقش یک سند مالکیت دیجیتال را برای آثار هنری ایفا می‌کنند؛ به همین دلیل خرید و فروش nft از ارزش زیادی برخوردار است.

سخن پایانی

شاید در ابتدا فکر کنید که خرید nft بسیار دشوار است؛ اما چنین نیست. شما می‌توانید تنها با خرید مقداری اتریوم و نصب کیف پول متامسک، به راحتی خرید nft را از پلتفرم‌های مورد علاقه خود انجام دهید.

اما در این میان نکته‌ای که مهم است، مراقبت از اسکمرها و کلاهبردارانی است که قصد دارند به وسیله nftهای فیک از شما سواستفاده کنند.

همچنین شما باید در نظر بگیرید که بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان است و هر لحظه ممکن است قیمت یک nft بالا یا پایین برود.

علاوه بر این؛ بسیاری از کلکسیونرها با ایجاد آمار حجم خرید و فروش فیک، سعی می‌کنند مجموعه nft خود را در نظر خریداران جذاب‌تر جلوه دهند.

به طور کلی شما می‌توانید با مطالعه این مقاله، چگونگی خرید nft از بازار opensea را به صورت مرحله به مرحله پیش ببرید و از خرید و فروش nft درآمد کسب کنید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش خرید و فروش ان‌اف‌تی (NFT)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

15 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مجتبی

سلام وقتتون بخیر ممنونم از راهنمایی خوبتون
من تازه وارد هستم و دنبال یه منبع خوب انگلیسی زبان توی زمینه ان اف دی موسیقی می گردم ایا شما اطلاعاتی در این مورد دارید و به نظر شما سایت های خارجی مثل zcoino یا obeato یا coinmarketcap یا شبکه های اجتماعی مثل تویتتر قابل استناد هستند شما منبع معتبری می شناسید که بشه بهش استناد کرد.

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت شما بخیر، منبع برای خرید؟ یا منبع برای توصیه؟
به نظرم اگه دنبال برای کسب اطلاعات برای nft ها هستید باید از توئیتر شروع کنید. اکانت های مشهوری که توی زمینه nft فعالیت میکنن رو دنبال کنید
همینطور یه سری سرور discord هست که درباره nft ها داخلش گفتگو و تبادل نظر میکنن و میشه از توئیتر پیدا کرد
بطور کلی توی توئیتر بیشتر از همه جا این چیزا بحث میشه.
اگه دنبال پلتفرم هستید اینجاها nft موسیقی معامله میشه:
OpenSea
SuperRare
Nifty Gateway
Mintable
Async Music
Enjin Marketplace
Rarible
Blockparty

ندا جلالی

وقت بخیر،
با توجه به محدودیت های بوجود آمده در opensea جایگزینی مدنظرتون هست؟
چطور این محدودیت ها مسدود شدن هارو دوربزنیم؟
انفتینو اوکیه برای استفاده؟
با سپاس از شما🙏🏼

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر
سایت looksrare گزینه بدی نیست
پلتفرم های دیگه هم هست مثلا rarible.com
از انفتینو اطلاعی ندارم

اجسان

سلام متاماسک هم ایران رو تحریم کرده ، میشه کیف پول و بازار خریدی که ایران رو تحریم نکرده بفرمایید که از اونجا خرید کنیم ؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست گرامی
کیف پول XDEFI که در این مطلب معرفی کردیم رو بررسی کنید:
https://www.bourseiness.com/50747/xdefi

جواد

سلام ببخشید من از کجا می‌تونم نوع nft رو ببینم؟ مثلا gif , mp3
فرق nft روی بلاکچین اتر با پالیگان چیه؟
ممنون

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر، توی بازاری که nft موردنظر شما لیست شده، مشخصات و نوعش رو میتونید ببینید. قبل از خرید، توضیحات و ویژگی های nft رو بخونید و در مورد پروژه موردنظر تحقیق کنید

سیامک

دوستان در سایت اوپن سی خیلی مراقب باشید ایران رو شدیدا تحریم کرده بنده با ای پی کشور دیگه ای اکانت ساختم و کاکلشن هم ساختم و حدود ۱۰۰ ایتم که ۶ ماه زمان برده بودساختنش رو بارگذاری کردم و با وجود پرداخت هزینه ۱۵۰ دلاری گس فی بعد از ۲۴ ساعت بدون اطلاع قبلی کلا اکانت و حتی کالکشن من حذف شد و نتونستم بازیابی کنم و کلا از پلتفرم اون سی پاک شد پشتیبانی اوپن سی هم اصلا پاسخی نداد…. این چه جور شبکه غیر متمرکزی هست که س ی ا س ت اون رو کنترل و تحریم میکنه

شجاع‌الدین جهاندیده

متاسفانه opensea کشورهایی رو تحریم کرده و بهتره از سایر پلتفرم های NFT استفاده کنید

ناشناس

سلام من میخوام از صفر شروع کنم به درامد برسم نمیدونم چطچر ارز دیجیتال بیت کوین یا nftبکیرم چیکار کنم و میگن ی بازی هست که میشه ازش ماهی ده تومن درامورد فقط من کار باهاش بلد نیستم میشه راهنماییم کنید چون میخوام تا قبل هجده سالگیم به درامد مورد دلخواهم برسم فقط نمیدونم چطور بازیو یا ارز بگیرم نصب کنم پولو نقد کنم و… ۱۵سالمه میخوام تا هجده سالگی درامد مورد علاقم رو داشته باشم

ELAHE

کلا هزینه خرید یه پلتفرم توو اوپن‌سی چن میشه؟و چن تا توکن خالی داره؟

شجاع‌الدین جهاندیده

بستگی به کارمزد شبکه اتریوم در اون زمان داره.
قبل از نهایی کردن تراکنش میتونید کارمزد و هزینه کل رو ببینید

سمیه

سلام وقت بخیر
معمولا چند روز زمان میبره تا بتونیم nft های خریداری شده رو مشاهده کرد؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر. بعد از خرید و تایید شدن تراکنش روی بلاکچین، فورا باید بتونید در کیف پول یا همین سایت opensea ببینیدشون.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
15
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx