معرفی ارز دیجیتال سلر (Celer Network)

ارز دیجیتال سلر نتورک

ارز دیجیتال سلر توکن بومی شبکه سلر نتورک (Celer Network) است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد نرم افزار‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین‌های مختلف بسازند.

در واقع سلر نتورک به عنوان یک قرارداد هوشمند روی بلاک‌چین‌های مختلف مانند اتریوم و پولکادات کار می‌کند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بدانیم ارز دیجیتال سلر چیست و به تحلیل سلر نتورک بپردازیم.

برای شروع سریع در ارزهای دیجیتال این مطلب را از دست ندهید!

عناوین مطلب:

ارز دیجیتال سلر چیست؟

سلر نتورک یک پروتکل لایه 2 (Layer 2) است که از طریق تراکنش‌های خارج زنجیره‌ای (Off chain) به بلاک‌چین‌های مختلف اجازه می‌دهد قابلیت‌های امنیتی و توانایی مقیاس پذیری خود را افزایش دهند.

پروتکل‌های لایه 2 توانسته‌اند با مهندسی هوشمندانه و رفع مشکلاتی مانند مقیاس پذیری و قابلیت همکاری میان بلاک‌چین‌های مختلف یا حتی هماهنگی قسمت‌های مختلف یک بلاک‌چین، جان تازه‌ای به بلاک‌چین‌ها ببخشند.

پروتکل‌های لایه 2 بدون نیاز به تغییر زیرساخت‌های یک بلاک‌چین و بدون نصب هیچ‌ گونه آپدیتی، می‌توانند مشکلات مقیاس پذیری آن را برطرف کند. در این حالت پروتکل لایه 2 همانند یک قرارداد هوشمند بر روی یک بلاک‌چین دیگر مانند اتریوم کار می‌کند و به صورت خارج زنجیره‌ای با نرم افزارهای غیرمتمرکز متصل می‌شود.

بیشتر بخوانید: تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر با پل زدن از اتریوم به لایه 2! (راهنمای کامل)

ارز دیجیتال سلر
پروتکل لایه 2 نیازی به تغییر زیرساخت یا نصب آپدیت ندارد.

آن چه که به شبکه سلر چنین امکانی می‌دهد، تکنولوژی ساید چین (Side Chain) و GSCN است. با استفاده از تکنولوژی ساید چین، سلر نتورک می‌تواند با سوار شدن بر روی یک بلاک‌چین جانبی، مقیاس پذیری و سرعت یک بلاک‌چین دیگر را افزایش دهد.

توضیح تکنولوژی GSCN از حوصله این مقاله خارج است اما می‌توان گفت به لطف این تکنولوژی، عملیات Off-Chain سریع‌تر انجام شده و علاوه بر افزایش سرعت تراکنش‌ها، هزینه کمتری از کاربران گرفته می‌شود؛ چیزی مشابه شبکه لایتنینگ در بیت‌کوین.

سازندگان ارز سلر چه کسانی هستند؟

ارز دیجیتال سلر برای اولین بار در سال 2018 توسط Mo Dong، Junda Liu، Xiaozhou Li و Gingkai Liang معرفی گردید و یک نسخه آلفا از مین نت آن در جولای سال 2019 با نام Cygnus شروع به کار کرد.

تیم سازنده ارز دیجیتال سلر افرادی کار آزموده هستند که مدارک PhD خود را از دانشگاه‌هایی مانند پرینستون، MIT، UC Berkeley و UIUC گرفته‌اند و ساخت نرم افزارهایی ماند Google Fi، Veriflow، Intel DPDL و B4 را در کارنامه خود دارند. همان طور که مشخص است، این افراد جزو کارکشته‌های دنیای فناوری هستند.

آشنایی با CelerX

CelerX نام نرم افزاری است که توسط تیم سازنده سلر نتورک بر روی پلتفرم‌های اندروید و IOS عرضه شده است. کاربران با استفاده از این نرم افزار می‌توانند علاوه بر دسترسی به سیستم‌های پرداخت و تراکنش شبکه سلر، با اجرای بازی‌های سرگرم کننده ارز دیجیتال سلر جایزه بگیرند.

ارز دیجیتال سلر
CelerX، نرم افزار شبکه سلر است که برای پلتفرم‌های اندروید و IOS عرضه شده است.

مطابق آماری که توسط سلر نتورک منتشر شده است، تا به امروز بالغ بر 1.4 میلیون دلار جایزه میان 11 هزار کاربر در CelerX تقسیم شده است.

چرا ارز سلر منحصر به فرد است؟

از آن جایی که نرم افزار‌های مقیاس پذیری لایه 2 بسیاری در بازار فعالیت می‌کنند، در زمان تحلیل ارز سلر به این سؤال می‌رسیم که چه چیزی سلر را منحصر به فرد می‌کند؟

سلر نتورک توانایی پشتیبانی از چندین پلتفرم بلاک‌چین و محیط‌های مختلف نرم افزاری را دارد. مثلاً پلتفرم DFINITY که مربوط به شبکه Internet Computer است با شبکه اتریوم تفاوت‌های بنیادی بسیاری دارند اما سلر نتورک بر روی هردو این پلتفرم‌ها کار می‌کند.

علاوه بر این، سلر با پشتیبانی از قراردادهای هوشمند خارج زنجیره‌ای و قابلیت تراکنش و عملیات مبتنی بر این نوع قراردادها، توان عملیاتی 15 برابر بیشتر از رقبای خود دارد.

تحلیل ارز دیجیتال سلر نتورک

برای تحلیل ارز دیجیتال سلر نتورک باید این نکته را در نظر داشت که ممکن است ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال با قیمت بازار آن متفاوت باشد. در مواردی نیز ممکن است بازتاب عملکرد یک ارز دیجیتال بر روی قیمت آن قابل مشاهده نباشد.

اگرچه قیمت ارز دیجیتال سلر و به صورت کلی قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال دچار افت شده‌اند اما اگر قابلیت‌های نرم افزاری، تکنولوژی موارد استفاده و میزان توکن‌های سلر معامله شده را در نظر بگیریم به ارزش ذاتی آن پی می‌بریم.

سلر نتورک بدون دخل و تصرف در پروتکل‌های پایه بلاک‌چین‌های مختلف و بدون نیاز به اعمال تغییرات بنیادی می‌تواند با استفاده از قابلیت‌های خود مشکلات مرتبط با مقیاس پذیری بلاک‌چین‌های مختلف را برطرف کند. این قابلیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است خصوصاً که بیشتر بلاک‌چین‌های امروزی با محدودیت مقیاس پذیری مواجه هستند و برای حل این مشکل باید با شبکه سلر همکاری داشته باشند.

نقش ارز دیجیتال سلر در شبکه

توکن سلر یک توکن مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم با استاندارد ERC20 است که به عنوان توکن بومی شبکه سلر برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و سایر پرداخت‌های مرتبط با شبکه استفاده می‌شود.

از طرفی نیز ارز دیجیتال سلر یک نوع نقش طبقه بندی کاربران فعال در شبکه را ایفا می‌کند و کاربران با فعالیت بیشتر می‌توانند با داشتن مقادیر زیاد توکن سلر مسئولیت‌های بیشتری برای حفظ امنیت شبکه و کمک به عملکرد بهتر آن داشته باشند.

سلر نتورک
ارز دیجیتال سلر، مبتنی بر ERC20 بوده و توکن بومی سلر نتورک محسوب می شود.

برای تأمین نقدینگی مورد نیاز شبکه، کاربران تشویق می‌شوند تا توکن‌های خود را وارد استخر‌های نقدینگی کنند و با این کار به صورت دوره‌ای مقداری توکن CELR به عنوان جایزه به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

تعداد توکن‌های سلر

CELR توکن بومی سلر نتورک است که حداکثر میزان عرضه آن 10 میلیارد توکن تعیین شده است. امروزه تقریباً 7.1 میلیارد توکن سلر در گردش است که برای انجام تراکنش‌های داخل شبکه و پرداخت هزینه تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پس از عرضه 10 میلیارد توکن، تولید توکن سلر متوقف شده و به عنوان یک سیستم ضد تورم، ارزش توکن‌های عرضه شده به مرور افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

نمودار قیمتی ارز دیجیتال سلر

ارز دیجیتال سلر برای اولین بار در 26 مارس 2019 با قیمت 0.018 دلار عرضه شد و پس از آن وارد یک فاز سکون نسبی گردید.

همراه با رشد چشم گیر ارزهای دیجیتال در سال 2021، سلر وارد یک فاز مثبت بی سابقه گردید و توانست در 24 سپتامبر سال 2021 به قیمت 0.178 دلار برسد که بیشترین قیمت ارز دیجیتال سلر از زمان عرضه محسوب می‌شد.

همکاری‌های سلر نتورک

شبکه سلر نتورک با بیش از 20 شرکت مطرح دنیای دیفای همکاری داشته است که نام بردن از تمامی آن‌ها امکان پذیر نیست اما از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به MakerDAO ،Trust Wallet ،DFINITY ،Nervos Network Matic ،NEO و Mixmarvel اشاره کرد.

خرید ارز سلر

برای خرید ارز دیجیتال سلر می‌توانید از طریق صرافی‌های ایرانی و خارجی اقدام کنید. از آن جایی که صرافی‌های خارجی روند خرید و فروش پیچیده‌تری دارند برای کاربران تازه کار پیشنهاد نمی‌شوند. از طرفی نیز احتمال بلوکه شدن دارایی‌های کاربران به دلیل قوانین مرتبط با تحریم‌های خارجی وجود دارد.

از جمله صرافی‌های خارجی که برای خرید ارز سلر می‌توانید از طریق آن‌ها اقدام کنید می‌توانیم به Coinex اشاره کنیم. چنان چه قصد دارید با ریال از صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال سلر خرید کنید، می‌توانید به صرافی بیت‌پین یا والکس مراجعه کنید.

سوالات متداول

ارز دیجیتال سلر چیست؟

ارز دیجیتال سلر، توکن بومی شبکه Celer Network است که با استفاده از قابلیت‌های خارج زنجیره‌ای و با استفاده از پلتفرم‌های لایه 2، مشکلات مرتبط به مقیاس پذیری بلاک‌چین‌های مختلف را برطرف می‌کند.

ماهیت سلر نتورک چیست؟

سلر نتورک در واقع مانند یک نوع قرارداد هوشمند بر روی یک بلاک‌چین خاص قرار گرفته و برای افزودن قابلیت‌های جدید اعم از رفع مشکلات مرتبط با سرعت پایین و مقیاس پذیری استفاده می‌شود.

از کجا ارز دیجیتال سلر بخریم؟

بسیاری از صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال سلر را در پلتفرم‌های خود لیست کرده‌اند. چنان چه قصد خرید از صرافی‌های ایرانی را دارید می‌توانید به والکس یا بیت‌پین مراجعه کنید.

جمع بندی

سلر نتورک یک پروتکل لایه 2 است که مشکلات مربوط به مقیاس پذیری ارزهای دیجیتال مختلف را برطرف می‌کند. از آن جایی که علاوه بر انجام تراکنش‌های معمولی، سلر نتورک می‌تواند قراردادهای هوشمند را نیز به صورت خارج زنجیره‌ای انجام دهد به یکی از موفق‌ترین نمونه‌های این دسته از پروتکل‌ها تبدیل شده است.

از آن جایی که حل مشکل مقیاس پذیری نیازی به تغییرات عمده و تغییر زیرساخت‌های بلاک‌چین ندارد، بسیاری از شبکه‌ها با سلر نتورک برای رفع مشکلات خود همکاری می‌کنند. توکن بومی این شبکه که ارز دیجیتال سلر (CELR) نامیده می‌شود برای پرداخت‌های درون شبکه‌ای و هزینه تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx