فراکاب چیست؟

فراکاب

در بازار سرمایه اصطلاحات فراوانی وجود دارد که هر تریدر و سرمایه‌گذاری باید به آنها اشراف کامل داشته باشد تا بتواند با دیدی باز و آگاهی کامل به دنیای گسترده سرمایه‌گذاری قدم بگذارد. یکی از اصطلاحات، فراکاب است.

اغلب سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با فراکاب و سهم‌های فراکاب آشنا هستند؛ اما اگر شما به‌تازگی به این مسیر وارد شده‌اید در ادامه این مقاله به طور کامل با فراکاب آشنا می‌شوید.

برای شروع سرمایه گذاری در بورس کلیک کنید

عناوین مطلب:

فراکاب چیست؟

در بازار سرمایه فراکاب شامل سهام شرکت‌های بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی است. نام فراکاب هم ترکیبی از حروف این 4 سهم است.

نمادهای فراکاب کدام‌اند؟

فراکاب شامل چهار نماد بورس‌، فرابورس، کالا و انرژی 3  است که تمام سرمایه‌گذاران در ایران می‌توانند این نمادها را برای سرمایه‌گذاری و خریدوفروش انتخاب کنند.

جالب است بدانید که ماهیت هر یک از این نمادها یکتاست و نمونهٔ مشابهی برای آنها وجود ندارد.

نمادهای فراکاب
سهام فراکاب

نکته حائز اهمیت این است که این نمادها را نباید با بازارهایی با همین نام اشتباه گرفت؛ زیرا خود این سهم‌ها مانند سهام دیگر قابل معامله و خریدوفروش هستند؛ درحالی‌که بازارها تنها بسترهایی برای خریدوفروش سهام هستند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این شرکت‌ها این است که برای افزایش فروش و به طبع کسب سود بیشتر نیازی به خرید مواد اولیه، تجهیزات یا سرمایه اولیه ندارند و به‌عبارت‌دیگر تولیدکننده محصول نیستند.

اگر شما هم نگران این هستید که مبادا شرکتی که سهام آن را خریداری کرده‌اید به فعالیت خود پایان دهد و بسته شود باید بگوییم با انتخاب این 4 نماد طلایی برای سرمایه‌گذاری این معضل فکری بزرگ حل خواهد شد؛ زیرا این شرکت‌ها تا زمانی که بازارهای سرمایه فعال هستند پابرجا خواهند بود.

نماد بورس

شرکت بورس اوراق بهادار تهران سهام خود را با نماد «بورس» در بازار اول بورس عرضه کرده است.

در حال حاضر شرکت‌ پتروشیمی شازند (سهامی عام) با 455 میلیون سهم، شرکت مدیریت منابع پیمان فرداکیش (سهامی خاص) با 182 میلیون سهم و شرکت بانک آینده (سهامی عام) با 100 میلیون سهم بیشترین تعداد سهام بورس را دارا هستند.

برای مشاهده اطلاعات مربوط به نماد بورس در سایت بورس تهران به این لینک مراجعه کنید.

نماد فرابورس

نماد فرابورس نیز به شرکت فرابورس ایران تعلق دارد و در بازار اول فرابورس معامله می‌شود.

بیشتر بخوانید: بازار اول (تابلوی اصلی و فرعی بورس) و بازار دوم چیست؟

در حال حاضر سه شرکت که دارنده بیشترین سهام فرابورس هستند عبارت‌اند از: شرکت بورس اوراق بهادار تهران (سهامی عام) با 2 میلیارد سهم، شرکت گروه مالی ملت (سهام عام) با 530 میلیون سهم و شرکت گروه مالی سرمایه‌گذاری امید با 378 میلیون سهم.

برای مشاهده اطلاعات مربوط به نماد فرابورس در سایت بورس تهران به این لینک مراجعه کنید.

نماد انرژی 3

شرکت بورس انرژی اقدام به عرضه سهام خود با نماد انرژی3 در بازار دوم بورس کرده است.

اگر می‌خواهید به‌طور غیر مستقیم در حوزه انرژی و شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند سرمایه گذاری کنید، خرید نماد انرژی3 می‌تواند فکر خوبی باشد.

برای مشاهده اطلاعات مربوط به نماد انرژی3 در سایت بورس تهران به این لینک مراجعه کنید.

نماد کالا

نماد کالا متعلق به شرکت بورس کالای ایران است که در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس خریدوفروش می‌شود.

بیشتر بخوانید: بورس کالا چیست؟ نحوه خرید و فروش در بورس کالا

در حال حاضر سهام‌داران و دارندگان  166 میلیون سهم از نماد کالا اشخاص حقیقی هستند، شرکت سهامی بیمه ایران (سهامی خاص) و شرکت گروه مالی ملت (سهام عام) هرکدام 41 میلیون سهم از این نماد را در اختیار دارند.

برای مشاهده اطلاعات مربوط به نماد کالا در سایت بورس تهران به این لینک مراجعه کنید.

بازدهی سهام فراکاب چگونه است؟

ازآنجایی‌که ارزش شرکت‌های فراکاب بیشتر از دیگر شرکت‌ها است و در شاخص کل بورس مجموع ارزش شرکت‌ها محاسبه می‌شود می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که بازدهی سهام فراکاب از دیگر شرکت‌ها بیشتر است.

همچنین فراکابی‌ها علاوه بر کسب درآمد از طریق ارائه خدمات و کالاها، از معامله‌ها نیز کارمزد دریافت می‌کنند. در یک معامله هم خریدار و هم فروشنده باید کارمزد آن خریدوفروش را بپردازند.

کارمزدها طبق درصدهای مشخصی بین کارگزاری، شرکت بورس، سازمان بورس و مالیات دولتی تقسیم می‌شود. به‌این‌ترتیب با انجام هر معامله، کارمزدی به شرکت‌های فراکابی تعلق خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: کارمزد خرید و فروش سهام در بورس چقدر است؟

بنابراین، هرچقدر بازار معاملات گرم‌تر و پررونق‌تر باشد، کارمزد بیشتری دریافت می‌شود و سرمایه‌گذاران فراکابی هم از سهام خود سود بیشتری می‌برند.

سهام فراکاب یعنی چه؟

آینده سهام فراکاب چگونه خواهد بود؟

اگرچه سهام فراکاب بورس یا نمادهای دیگر آن نیز مانند هر نماد دیگری دچار تلاطم می‌شوند؛ اما درآمدزایی این شرکت‌ها همواره پابرجا خواهد بود.

اگر قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارید، خرید سهام فراکاب می‌تواند انتخاب مناسبی باشد؛ زیرا در نهایت آینده روشنی برای سهام فراکاب پیش‌بینی می‌شود و در درازمدت سود خوبی برای شما به ارمغان می‌آورد.

لازم است بدانید گردش مالی شرکت‌های فراکاب بر پایه دریافت کارمزد است و تنها چیزی که می‌تواند باعث کاهش یا افزایش ارزش سهام آن شود حجم معاملات بازار و تغییر قوانین مربوط به دریافت کارمزدها است.

در نتیجه تحریم‌ها یا نوسانات دلار و طلا تأثیر مستقیم بر آن ندارد و همین امر باعث می‌شود نگرانی شما برای کاهش ارزش سهامتان باتوجه‌به افزایش صعودی دلار کمتر شود.

سؤالات متداول

نمادهای فراکاب کدام‌اند؟

بورس، فرابورس، کالا و انرژی 3 نمادهای سهام فراکاب محسوب می‌شوند.

آیا با بالارفتن دلار، ارزش سهام فراکاب نیز تغییر می‌کند؟

خیر سود و ارزش فراکاب تنها به حجم معاملات بستگی دارد، به‌این‌ترتیب تنها افزایش تعداد معاملات می‌تواند باعث افزایش درآمد فراکابی‌ها شود.

آیا باید در تمامی نمادهای فراکاب سهام بخریم؟

سرمایه‌گذاران می‌توانند باتوجه‌به مبلغ سرمایه‌گذاری خود، اهداف سرمایه‌گذاری و میزان ریسک‌پذیری سهام فراکاب موردنظر خود را انتخاب کنند و الزامی در خرید سهام خاص یا همه آن‌ها وجود ندارد.

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری می‌تواند سود خوبی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورد؛ اما فقط درصورتی‌که سرمایه‌گذاران آگاهی کافی را داشته باشند و سرمایه خود را برای خرید نماد روبه‌رشدی صرف کنند.

ورود به حوزه سرمایه‌گذاری ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، ما در این مقاله با پاسخ‌دادن به سؤال “فراکاب یعنی چه؟” تلاش کردیم مسیر سرمایه‌گذاری را کمی برای شما هموارتر کنیم تا با اضطراب کمتر و دانش بیشتر به معامله بپردازید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx