کارمزد خرید و فروش سهام در بورس چقدر است؟

کارمزد خرید و فروش سهام

کارمزد خرید و فروش سهام از نکات مهمی است که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باید توجه زیادی به آن کنند.

چرا که اگر هزینه‌های معاملات را در تصمیمات مختلف مالی خود اثر ندهند، نتیجه دلخواه را نخواهند گرفت.

مالیات و کارمزد خرید و فروش سهام، هزینه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار بورس ملزم به پرداخت‌شان هستند.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری در بورس

کارمزد معاملات بورس به طور مستقیم توسط کارگزار دریافت می‌شود. در سامانه معاملات آنلاین همه کارگزاری‌ها، با انجام معاملات، به صورت خودکار کارمزد و مالیات آن هم از حساب شما کسر خواهد شد. 

پرداخت مالیات یا کارمزد خرید و فروش سهام به سود یا ضرر شما ارتباطی ندارد و در هر صورت باید پرداخت شود. در مقابل، سودی که با سرمایه‌گذاری و معامله‌گری در بازار بورس توسط افراد کسب می‌شود، معاف از مالیات است و به طور کامل قابل برداشت است.

تنها خود معاملات هستند که فارغ از نتیجه‌شان، مشمول پرداخت مالیات و کارمزد معاملات بورس می‌شوند.

برای محاسبه دقیق سود و زیان و گرفتن تصمیمات مربوط به سرمایه‌گذاری و معامله‌گری، نیاز است که بدانید کارمزد خرید و فروش سهام چند درصد است.

به خصوص اگر معامله‌گر روزانه باشید و تعداد معاملات‌تان زیاد باشد، این هزینه به دفعات بیشتری به شما تحمیل می‌شود و اثر بسیار چشمگیری روی نتیجه کارتان می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: روش محاسبه سود و زیان سرمایه‌گذاری (مخصوصا سهام)

در ادامه به طور دقیق از میزان کارمزد معاملات بورس آگاه خواهید شد.

میزان کارمزد خرید و فروش سهام

کارمزد معاملات بورس در مرور زمان دست‌خوش تغییر می‌شود و تغییرات ایجادشده در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار با نشانی www.seo.ir اعلام می‌شود و قابل بررسی است.

وقتی وارد این سایت می‌شوید، بخش «اطلاعات و آمار» را بررسی کنید. در این قسمت، روی عنوان «نرخ کارمزدها و خدمات» کلیک کنید.

همان‌طور که در این فایل سازمان بورس قابل مشاهده است، آخرین تغییر روی نرخ کارمزد معاملات در تاریخ 9 دی سال 1399 انجام گرفته است.

در تصویر زیر، کارمزد خرید و فروش سهام را می‌بینید.

کارمزد بورس

در این جدول، کارمزد معاملات بورس به صورت تفکیک‌شده قابل مشاهده است و در آخر، جمع کل این هزینه‌ها را هم می‌بینید. اعداد داده‌شده به صورت کسری از ارزش معامله هستند و باید در ارزش کل معامله ضرب شوند تا کارمزد آن معامله بدست آید.

یعنی کارمزد معاملاتی که ارزش متفاوتی دارند، عدد یکسانی نیست. نکته قابل توجه دیگر در این جدول این است که مبلغ مالیات تنها در زمان انجام معامله فروش از شما کسر می‌شود و اگر سهامی را بخرید، تا زمانی که تصمیم به فروش آن نگرفته باشید مشمول مالیات نخواهید شد.

طبق این جدول، کارمزد و هزینه‌های خرید سهام برابر با 0.003712 و فروش آن برابر با 0.0088 است. جمع کارمزد و مالیات خرید و فروش سهام برابر با 0.012512 است. این میزان به صورت درصدی برابر با 1.25 درصد مبلغ معامله است.

این رقم نشان می‌دهد که اگر سهامی بخرید و مثلاً پس از یک درصد افزایش قیمت اقدام به فروش آن کنید، با احتساب هزینه کارمزد و مالیات نه تنها سودی کسب نکرده‌اید، بلکه از این معامله دچار زیان شده‌اید.

نقطه سربه‌سر معاملات که در سامانه‌های آنلاین معاملات کارگزاری‌ها نمایش داده می‌شود مربوط به همین مسئله است. نقطه سربه‌سر مبلغی بالاتر از مبلغ خرید شماست که اگر سهام مورد نظر را در آن قیمت بفروشید، با در نظر گرفتن مبلغ کارمزد و مالیات پرداختی، در آن معامله نه سودی کسب می‌کنید و نه متحمل زیانی می‌شوید. 

نکته دیگری که باید مورد توجه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار گیرد این است که همه معاملات بازار سرمایه مشمول مالیات نیستند. به عنوان نمونه، واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری معاف از پرداخت مالیات هستند.

در این تصویر کارمزد معاملات سهام موجود در فرابورس را می‌بینید.

کارمزد فرابورس

همان‌طور که در تصویر مشخص است، کارمزد معاملات فرابورس، کمی از کارمزد معاملات بورس کمتر است. در فرابورس، جمع کارمزد خرید برابر با 0.003632 مبلغ معامله، کارمزد و مالیات فروش برابر با 0.0088 مبلغ و جمع کارمزد و مالیات خرید و فروش برابر با 0.012432 کل مبلغ معامله است.

مثالی از محاسبه کارمزد معامله

فرض کنید که قرار است که 1000 عدد از یک سهم بورسی با قیمت 1000 تومان خریداری کنید. در این صورت، مبلغ پرداختی شما برابر با یک میلیون تومان خواهد شد. کارمزد این معامله خرید به این صورت محاسبه می‌شود:

0.003712 × 1,000,000 = 3,712

یعنی برای انجام این معامله خرید، به مبلغ 3,712 تومان کارمزد از حساب شما کسر می‌شود. بعدتر در هر زمانی در آینده که بخواهید این سهم را دوباره بفروشید، به همین شکل کارمزد و مالیات فروش در مبلغ فروش آن ضرب شده و هزینه کارمزد محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید: قبل از خرید یا فروش سهام این 8 توصیه را بخوانید

جمع‌بندی

برای این که برآورد درستی از سرمایه‌گذاری‌ها و معاملات خود داشته باشید و تصمیمات دقیق‌تری بگیرید، هزینه‌های معامله یعنی کارمزد و مالیات را باید مورد توجه قرار دهید.

برای افرادی که نوسان‌گیری می‌کنند یا به هر دلیل دیگری تعداد معاملات آن‌ها زیاد است، این هزینه‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و تاثیر چشمگیری می‌گذارند.

بنابراین پیش از انجام معاملات خرید و فروش سهام، کارمزد و مالیات آن را با توجه به ارقام اعلام‌شده برای بورس و فرابورس در نظر بگیرید و در محاسبات خود تاثیر دهید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات سرمایه گذاری در بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx