رشد بورس چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

رشد بورس در یک کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما کارشناسان معتقدند وجود تورم در کشور پس از یک دوره کوتاه باعث رشد بازار سرمایه می‌شود.

هرکس با این هدف به بورس وارد می‌شود که سرمایه خود را بیشتر کند. اما برای دست یابی به سود بیشتر در بازار سرمایه می‌بایست بدانیم در چه زمانی و چه سهامی را خرید و فروش کنیم و در واقع با چشم انداز بازار سرمایه در کشور و سهام‌های مستعد رشد آشنا باشیم. در این مقاله قصد داریم شما را با نشانه‌های مثبت بازار بورس و نکاتی که نشان دهنده مثبت بودن یک سهم است؛ آشنا کنیم.

نشانه‌های مثبت بازار بورس

تورم یکی از عوامل تاثیرگذار بر رشد بازار بورس است. در کشور ما نیز که در چند ماه گذشته با نرخ تورم بالایی روبرو بوده است باید منتظر تاثیر آن بر مثبت شدن بازار سرمایه باشیم. اما کارشناسان معتقدند این تورم با یک وقفه زمانی تاثیر خود را بر بورس نشان خواهد داد. از طرفی افزایش نرخ ارز نیز پس از یک دوره زمانی کوتاه بر بازار سرمایه اثر مثبت می‌گذارد. در واقع بازار سرمایه نیز به موازات سایر بازارها در کشور رشد خود را آغاز خواهد کرد اما این رشد با اندکی تاخیر شروع می‌شود.

عناوین مطلب:

سهام‌های مستعد رشد در بازار بورس

سهام مستعد رشد به سهامی می‌گویند که احتمال سوددهی در آن وجود داشته باشد. برای اینکه بدانیم در بین سهام‌های موجود در بازار بورس کدام یک سودده و مستعد رشد است باید به چند نکته توجه کنیم:

بورس 1

EPS

منظور از EPS سود خالص هر سهم است. با استفاده از این شاخص هم می‌توان بر عملکرد فعلی شرکت هم عملکرد گذشته آن را بررسی کرد. در واقع EPS بالای یک شرکت نشان دهنده‌ سودآوری آن شرکت و رشد سهام بورسی آن است. اما شرکت‌هایی مثل استارتاپ‌ها وجود دارند که ممکن است مدتی شاخص EPS برای آن‌ها پایین یا حتی منفی باشد اما پس از مدتی به سمت مثبت حرکت کنند. بنابراین EPS پایین همیشه نشانه منفی برای یک شرکت محسوب نمی‌شود.

PGE

به نسبت قیمت به درآمد، اصطلاحا PE گفته می‌شود. این شاخص انتظار سرمایه‌گذار از بازدهی آینده سهام را بیان می‌کند. با اینکه PE بالا نشان‌دهنده این است که قیمت یک سهم بالاتر از ارزش ذاتی آن معامله می‌شود اما زمانی که این شاخص پایین باشد، بهترین زمان برای خرید سهام است و انتظار رشد و پیشرفت در آینده برای آن وجود دارد. حتی زمانی که کل بازار منفی و ریزشی باشد، سهام خریداری شده با این ویژگی ریزش کمتری خواهد داشت.

DPS

سود نقدی سهام را DPS می‌گویند. وقتی یک شرکت در وضعیت مالی مناسبی قرار داشته باشد بعد از یک دوره کوتاه مدت یا میان مدت، مثلا پایان هر سال مالی به سرمایه‌گذاران خود سود محقق شده را پرداخت می‌کند. پرداخت این مبلغ نشان دهنده سودده بودن و رشد سهام آن شرکت است اما پرداخت نکردن آن به معنی زیان‌ده بودن شرکت نیست. ممکن است یک شرکت در مجمع عمومی سالانه تصمیم بگیرد در پایان سال سودی به سهامداران پرداخت نکند زیرا به ازای سودی که به سهامداران پرداخت می‌کند قیمت هر سهم را به همان اندازه کاهش می‌دهد.

FCF

جریان آزاد نقدی سهم که به اختصار به آن FCF می‌گویند؛ بعد از محاسبه‌ی تمام مخارج و هزینه‌های شرکت و کسر آن بدست می‌آید. گاهی اوقات ممکن است سهام یک شرکت به دلیل پایین بودن درآمد، با قیمت کم عرضه شود؛ در این شرایط توجه به این شاخص می‌تواند نشانه‌ای در جهت مستعد بودن سهام برای رشد باشد و باید به آن توجه کرد. در زمان رشد بورس هم شاخص کمک‌کننده‌ای برای انتخاب سهام است.

P/B

نسبت P/B نشان دهنده نسبت ارزش بازاری به ارزش دفتری است. ارزش دفتری از منظر حسابداری و توسط حسابداران محاسبه می‌شود. هر چه نسبت P/B یک سهام بالاتر باشد، نشان دهنده این است که آن شرکت در وضعیت بهتری قرار دارد. اگر شرکتی ارزش آن در بازار به گونه‌ای باشد که کمتر از ارزش دفتری آن بدست آید، یعنی زمان مناسبی است برای سرمایه‌گذاری روی این شرکت. و نشان دهنده این است که سهام این شرکت در بازار بورس مستعد رشد است.

میزان نقد شوندگی

برای اینکه در بازار بورس درگیر صف خرید یا فروش نشوید، بهترین گزینه این است که هنگام خرید، سهامی را انتخاب کنید که قدرت نقد شوندگی بالایی داشته باشد. نقد شوندگی این فرصت را برای سهامدار بوجود می‌آورد که در شرایطی که بازار با ریزش شدید مواجه شد، به راحتی دارایی خود را بفروشد. با انتخاب سهامی که قدرت نقدشوندگی بالایی دارد، به راحتی می‌توان در بازار بورس سرمایه گذاری کرد و در سریعترین زمان ممکن نیز سهام را فروخت.

آیا ابزاری برای پیدا کردن سهام مستعد رشد وجود دارد؟

امروزه ابزار‌های آنلاین زیادی وجود دارد که سهامداران می‌توانند با استفاده از آنها به ایده‌های مناسبی در مورد سرمایه‌گذاری دست یابند. ابزارهایی مانند غربالگر گوگل یا یاهو به طور رایگان در چند ثانیه می‌توانند نتایج ارزشمندی در اختیار شما قرار دهند. کارگزاری‌ها هم می‌توانند این غربالگری‌ها را انجام دهند. درصورتی که در یک شرکت کارگزاری حساب داشته باشید، می‌توانید از این امکان استفاده کنید.

مستعدترین سهام‌ها برای خرید کدامند؟

معمولا توصیه می‌شود برای افزایش سوددهی در بورس و رشد دارایی، سهام شرکت‌های بزرگی که با ریسک کمتری مواجه‌اند بخرید. همچنین سهام‌هایی که درصد شناور آزاد زیادی دارند، گزینه‌ی خوبی برای سرمایه‌گذاری‌اند.

چگونه یک سهام مستعد رشد پیدا کنیم؟

با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال که برخی شاخص‌های آن در این مقاله ذکر شد، می‌توان به یک دیدگاه صحیح و مناسب از بازار سرمایه دست یافت و به وسیله آن از بازار بورس سود گرفت.

کلام پایانی

سرمایه‌گذاری در بورس همواره با ریسک همراه است اما آنچه که باعث افزایش سوددهی در این بازار می‌شود بررسی و تحلیل درست شاخص‌ها و خرید و فروش در زمان مناسب است. علاوه بر این، صبر منطقی و سرمایه‌گذاری بلندمدت عواملی هستند که به افزایش سود در این بازار منجر می‌شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx