چگونه از هک شدن کیف پول خود جلوگیری کنیم؟ 10 راهکار حیاتی

هک کیف پول

در سال‌های اخیر، ارزهای دیجیتال بسیار محبوب شده‌اند و افراد زیادی تمایل دارند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. در این بین ترس از هک کیف پول و خطرات امنیتی باعث شده برخی افراد مردد و نگران شوند.

تمام دارایی‌ها می‌توانند در معرض خطر سرقت قرار بگیرند، اما ازآنجایی‌که مسئولیت محافظت از ارزهای دیجیتال تنها به عهده سرمایه‌گذار است، نگرانی ازدست‌دادن دارایی‌های دیجیتال دوچندان می‌شود.

اگر ارز دیجیتال شما گم شود یا مورد سرقت قرار بگیرد، بازگرداندن آن بسیار دشوار خواهد بود به همین دلیل در ادامه اقداماتی را مطرح می‌کنیم که می‌تواند خطر هک کیف پول ارز دیجیتال شما را کاهش دهد.

عناوین مطلب:

ضمن ارائه راهکار برای جلوگیری از هک‌شدن کیف پول ارز دیجیتال، خطراتی را معرفی می‌کنیم که امنیت کیف پول شما را به خطر می‌اندازند.

نکات کلیدی

  • کیف پول‌ها در معرض خطر هک‌شدن قرار دارند و اگر هک شوند شما قادر نخواهید بود دارایی‌هایتان را بازیابی کنید.
  • به‌منظور جلوگیری از هک‌شدن کیف پول باید اقداماتی مانند: استفاده از کیف پول سرد و صرافی مطمئن، تغییر مداوم رمز عبور، استفاده از وای‌فای امن و … انجام داد.
  • فیشینگ، بدافزارها، کلاهبرداری و پلتفرم‌های جعلی از عوامل به‌خطرافتادن امنیت کیف پول ارز دیجیتال هستند.

احتمال هک شدن کیف پول‌های ارز دیجیتال چقدر است؟

همان‌طور که هر روز بر محبوبیت ارزهای دیجیتال افزوده می‌شود، تهدیدها و خطراتی که امنیت را به خطر می‌اندازند نیز بیشتر می‌شوند.

هر چه تعداد سرمایه‌گذاران بیشتر شود، هکرهای بیشتری نیز تمایل پیدا می‌کنند به دارایی‌های دیجیتال حمله کنند.

از سال 2012 تا سال 2022 نزدیک به 3 میلیارد دلار از مبادلات ارزهای دیجیتال به سرقت رفته که مبلغ قابل‌توجهی است!

هک کیف پول

با اینکه نمی‌توان به طور صددرصدی از هک کیف پول ارزهای دیجیتال جلوگیری کرد، اما با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه می‌توان خطر هک شدن را کاهش داد.

راهکارهای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال

اقدامات درست می‌تواند به شما کمک کند با خیال آسوده‌تری به سرمایه‌گذاری و خریدوفروش کریپتو بپردازید.

باتوجه‌به ریسک‌پذیری‌تان ممکن است لازم‌ نباشد تمام راهکارهای زیر را اعمال کنید و تنها چند مورد از آنها برای حفاظت از دارایی‌های شما کافی باشد.

در ادامه 10 مورد از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه و ضروری را شرح می‌دهیم:

1. ارز دیجیتال خود را در کیف پول سرد ذخیره کنید

اولین گام برای ایمن‌سازی کیف پول ارز دیجیتال، ذخیره‌کردن دارایی‌ها در یک کیف پول سرد یا سخت‌افزاری است.

کیف پول سرد از نظر اندازه به USB تشابه دارد و دارای یک کلید خصوصی است که برای دسترسی به دارایی‌تان می‌توانید از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت کیف پول سرد و گرم در ارزهای دیجیتال چیست؟

قطعاً مقداری از دارایی‌هایتان را به‌منظور انجام تراکنش‌ها نیاز خواهید داشت، بنابراین همان مقدار موردنیاز را به‌صورت آنلاین نگهداری کنید و مابقی را به‌صورت آفلاین ذخیره کنید که امنیت بیشتری داشته باشد.

نکته حائز اهمیت این است که اگر کلید خصوصی خود را از دست بدهید، دسترسی‌تان به دارایی‌ها نیز از دست خواهد رفت.

بنابراین به‌خوبی از کلید خصوصی خود محافظت کنید، هرگز آن را در اختیار دیگران نگذارید و در صورت امکان آن را در گاوصندوق نسوز یا صندوق امانات نگهداری نمایید.

2. از چند کیف پول استفاده کنید

سعی کنید تمام ارزهای دیجیتال خود را در یک کیف پول قرار ندهید.

با ذخیره دارایی‌های خود در چند کیف پول خطر ازدست‌دادن تمام ارزهای دیجیتال کاهش می‌یابد، زیرا اگر یک کلید خصوصی به سرقت رفت، بقیه کیف پول‌هایتان در امان خواهند بود.

برای مثال بهتر است از یک کیف پول برای تراکنش‌ها و از کیف پول دیگری به‌منظور ذخیره ارز دیجیتال استفاده نمایید. البته این کار مستلزم حفاظت از چند کلید خصوصی است که چالش‌های مخصوص به خود را دارد.

3. برای خریدوفروش از یک صرافی معتبر استفاده کنید

برخی صرافی‌ها از برخی دیگر امن‌تر هستند، بنابراین پیش از شروع سرمایه‌گذاری یا انجام معامله، صرافی قابل‌اطمینانی را پیدا کنید.

بررسی سابقه عملکرد صرافی می‌تواند با شما در سنجش میزان قابل‌اعتماد بودن آن کمک کند.

اگر صرافی در گذشته هک شده باشد، به این معناست که عملکردهای امنیتی ضعیفی داشته است و ممکن است سرمایه‌گذاری در آن خطرناک باشد.

علاوه بر این اکثر صرافی‌ها هیچ تضمین قانونی برای حفاظت از دارایی‌های شما در مقابل حمله سایبری ارائه نمی‌دهند و اگر دارایی‌تان دزدیده شود به‌سختی قابل بازیابی است.

بنابراین مطمئن شوید که صرافی مورد نظرتان از بهترین شیوه‌های امنیتی مانند احراز هویت چندعاملی استفاده می‌‌‌کند.

بیشتر بخوانید: بازیابی ارز دیجیتال در صورت هک شدن یک صرافی شدنی است؟

راه های جلوگیری از هک شدن کیف پول

4. رمز عبور خود را به طور منظم تغییر دهید

برای محافظت از رمز عبورتان سعی کنید یک رمز عبور پیچیده انتخاب کنید، آن را در جای امنی ذخیره کنید و به طور مرتب آن را تغییر دهید.

باید توجه داشته باشید که ذخیره رمز در مرورگر خود، امنیت رمز شما را به خطر می‌اندازد. هنگام انتخاب رمز عبور برای کیف پول ارز دیجیتال، رمزهایی را که پیش‌تر استفاده کرده بودید را به کار نبرید.

علاوه بر این رمز عبور شما نباید حاوی اطلاعات شخصی نظیر تاریخ تولد باشد؛ زیرا حدس‌زدن آن‌ها آسان‌تر است.

5. مراقب فیشینگ باشید

فیشینگ حمله‌ای است که هکرها به‌عنوان یک موجودیت قانونی برای به‌دست‌آوردن اطلاعات مهم و حساس شما انجام می‌دهند.

برای جلوگیری از فیشینگ پیش از ورود به صرافی ارز دیجیتال موردنظر، آدرس سایت را دقیق بررسی کنید. پیوندها ذخیره کنید یا دستی وارد نمایید تا در دام فیشینگ نیفتید و از هک کیف پول خود جلوگیری کنید.

علاوه‌برآن وارد آدرس‌هایی که دیگران برای شما ارسال می‌کنند، نشوید و به ایمیل‌ها و پیام‌هایی که اطلاعات شخصی شما را درخواست می‌کنند، اعتماد نکنید.

6. ایمیل اختصاصی برای ارز دیجیتال در نظر بگیرید

به‌جای استفاده از ایمیل‌های کاری یا شخصی، یک ایمیل اختصاصی برای کیف‌ پول ارز دیجیتال خود ایجاد کنید.

همچنین از رایانه یا تلفن همراه جداگانه برای انجام معاملات خود استفاده کنید؛ زیرا استفاده از یک رایانه در محل کار یا دستگاهی که دیگران نیز به آن دسترسی دارند، قطعاً می‌تواند موجب هک کیف پول شما شود.

7. هرگز از وای‌فای عمومی استفاده نکنید

برای حفظ‌کردن کیف پول خود از خطر هک‌شدن بهتر است از وای‌فای عمومی برای دسترسی به صرافی یا حساب‌های ارز دیجیتال استفاده نکنید.

علاوه بر این می‌توانید از ابزارهای تغییر IP برای مخفی‌کردن آدرس آی پی و مکان خود استفاده کنید.

این ابزارها از حریم خصوصی شما محافظت می‌کنند. در واقع آنها با ایجاد یک تونل رمزگذاری شده فعالیت آنلاین شما را خصوصی و ایمن نگه می‌دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب ابزار تغییر IP برای ترید

8. دستگاه خود را به‌روز نگه دارید

فرقی نمی‌کند از رایانه استفاده می‌کنید یا تلفن همراه، مهم این است که آن را به‌روز نگه دارید و جدیدترین نسخه‌ها را نصب کنید.

همچنین باید از برنامه‌های آنتی‌ویروس و ضد بدافزار استفاده نمایید که جلوی حملات سایبری برای هک کیف پول گرفته شود.

9. اطلاعات سرمایه‌گذاری یا کیف پول خود را فاش نکنید

ممکن است بعد از موفقیت‌های بزرگ در سرمایه‌گذاری‌هایتان وسوسه شوید که این موفقیت را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

اما به‌خاطر داشته باشید که این کار ممکن است هکرها را برای هک کیف پول شما ترغیب کند.

بنابراین تحت هیچ شرایطی اطلاعات مربوط به فعالیت تجاری، نام صرافی که استفاده می‌کنید یا سود و زیان خود را به اشتراک نگذارید.

بیشتر بخوانید: با 5 کلاهبرداری مهم کریپتویی در شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید!

10. اطلاعات خود را راجع به تهدیدات و خطرات به‌روز نگه دارید

حملات سایبری برای هک کیف پول دائماً در حال تغییر هستند و برای اینکه بتوانید در مقابل آنها از دارایی‌هایتان حفاظت کنید ابتدا باید این خطرات را بشناسید. سعی کنید به طور مداوم اخبار را دنبال ‌کنید.

ممکن است هک کیف‌ پول بیت‌کوین با هک کیف پول اتریوم متفاوت باشد؛ بنابراین باید راجع به هرکدام اطلاعات خوب و به روزی داشته باشید.

چه عواملی احتمال هک کیف پول ارز دیجیتال را افزایش می‌دهد؟

یادگیری چگونگی هک کیف پول به شما کمک می‌کند تا برخی از بهترین شیوه‌های امنیت را برای جلوگیری از حمله هکرها به کار بگیرید.

در ادامه به عواملی که می‌توانند امنیت کیف پول شما را به خطر بیندازند، اشاره می‌کنیم:

فیشینگ

یکی از راه‌های محبوب هکرها برای هک کیف پول کریپتو، فیشینگ است.

در این روش هکرها سایت‌ها و ایمیل‌هایی ایجاد می‌کنند که تفاوت بسیار جزئی با آدرس اصلی دارند، به‌این‌ترتیب افراد ناآگاه بدون اینکه متوجه شوند، اطلاعات مهم خود را وارد می‌نمایند و هکرها به آن اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند.

بنابراین پیش از واردکردن اطلاعات خود، آدرس سایت را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که سایت دارای گواهینامه SSL است. اگر سایت این گواهینامه را داشته باشد در نوار بالایی مرورگر شما علامت قفل ظاهر می‌شود.

بیشتر بخوانید: 3 توصیه مهم برای امنیت ارزهای دیجیتال

فیشینگ و هک کیف پول ارز دیجیتال

بدافزارها

استفاده از بدافزارها برای هک‌کردن کیف پول یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها است.

در این روش هکرها، دستگاه فرد را با یک بدافزار آلوده می‌کنند تا رمزهای عبور و پین‌هایی را که فرد در دستگاه خود وارد می‌کند را ذخیره کند.

سرقت کلیدهای مخفی

هنگامی که شخص کلیدهای مخفی کیف پول ارز دیجیتال شما را داشته باشد، دسترسی به دارایی‌هایتان برای او بسیار آسان خواهد بود.

هر دو کلید خصوصی و عمومی شما باید کاملاً ایمن نگهداری شوند و هرگز در اختیار افراد دیگر قرار نگیرند.

کلاهبرداری

برخی افراد سعی می‌کنند با دادن وعده‌های غیرواقعی از شما کلاهبرداری کنند. برای مثال آنها ادعا می‌کنند بدون اینکه مجبور باشید ریسک کنید، می‌توانید از سرمایه‌گذاری خود سود ببرید.

دنیای ارزهای دیجیتال بی‌ثبات است و هرگز نمی‌توان ادعا کرد یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک و خطر خواهد بود. هر وعدهٔ این‌چنینی می‌تواند نشانه‌ای از کلاهبرداری باشد.

هر پروژه ارز دیجیتال باید دارای وایت پیپر باشد که موفقیت یا عدم موفقیت آن پروژه را تعیین می‌کند. اگر وایت پیپر پروژه ضعیف و گیج‌کننده باشد، احتمال دارد دارایی شما در معرض خطر جدی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: 14 کلاهبرداری متداول در ارزهای دیجیتال

ایجاد پلتفرم معاملاتی جعلی

برخی هکرها ممکن است پا را فراتر بگذارند و یک پلتفرم معاملاتی جعلی بسازند.

اغلب برای اینکه اعتماد افراد را جلب کنند شروع به تبلیغ‌کردن پلتفرم خود می‌کنند. پس از اینکه شما در این پلتفرم سرمایه‌گذاری کردید، هک‌کردن کیف پول شما برای آن‌ها به‌آسانی نوشیدن یک لیوان آب خواهد بود.

در صورت به هک شدن کیف پول، آیا می‌توان آن‌ها را بازیابی کرد؟

برخلاف سپرده‌های بانکی، سپرده‌های کریپتو اغلب بدون بیمه هستند، ازاین‌رو در صورت هک‌شدن کیف پول و به سرقت رفتن ارزهای دیجیتال، بازگرداندن آن‌ها بسیار چالش‌برانگیز و اغلب غیرممکن خواهد بود.

هک کیف پول کریپتو

اگرچه برخی پلتفرم‌ها زیرساخت لازم برای گزارش و بررسی موارد هک کیف پول را دارند؛ اما بااین‌وجود باز هم بازیابی دارایی ازدست‌رفته بسیار بعید است.

البته هک‌کردن کیف‌ پول‌های غیرحضانتی سخت‌تر است برای مثال هک کیف پول تراست ولت کار دشواری است؛ زیرا کلیدهای خصوصی فقط در اختیار کاربر قرار دارد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، سرمایه‌گذاران مسئولیت حفظ دارایی‌های خود را برعهده دارند و باید با انجام‌دادن اقدامات ذکر شده، خطر هک کیف پول ارز دیجیتال را کاهش دهند.

سؤالات متداول

آیا بعد از هک‌شدن کیف پول ارز دیجیتال می‌توان دارایی‌ها را بازگرداند؟

خیر، به‌طور کلی ازآنجایی‌که دارایی‌های دیجیتال بیمه نیستند نمی‌توانیم پس از هک‌شدن، ارزهای دیجیتال را بازگردانیم.

برای کاهش خطر هک کیف پول بهتر است از چه نوع ولتی استفاده کنیم؟

کیف پول سرد بهترین گزینه برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال شماست و تا حد زیادی می‌تواند ارزهای دیجیتال را از هک‌شدن محافظت کند.

فیشینگ چگونه می‌تواند منجر به هک‌شدن کیف پول شود؟

در روش فیشینگ، هکر سایتی را مشابه با سایت اصلی طراحی می‌کند، سپس هنگامی که اطلاعات مهم خود را در سایت وارد می‌کنید آن‌ها را به سرقت می‌برد.

سخن پایانی

این روزها سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال پررونق است، اما خطر هک کیف پول همواره سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کند.

با برخی اقدامات می‌توانیم از هک‌شدن کیف پول خود جلوگیری کنیم و با خاطری آسوده از کسب سود در این بازار لذت ببریم.

در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع تهدیدها آشنا کنیم و راهکارهایی را برای حفظ امنیت دارایی‌هایتان ارائه دهیم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
RAD

بازار نوپای رمز ارز در ایران مدیون امثال شماست ،،،،،موفق باشید ،

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx