عرضه خودرو در بورس کالا چه نتایجی داشت؟

عرضه خودرو در بورس کالا

عوامل متعددی از جمله وجود تحریم‌ها، اختلاف چشمگیر بین قیمت کارخانه و قیمت بازاری خودرو و همچنین وجود دلالان در این حوزه باعث شد تا طرح عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شود.

اما سوال مهمی که برای خیلی از مردم پیش می‌آید این است که عرضه خودرو در بورس کالا چه تاثیری بر بازار خودرو داشته و به طور کلی چه مزایا و معایبی را به همراه دارد؟

در این مقاله قصد داریم پاسخ این سوال را مورد بررسی قرار دهیم.

عناوین مطلب:

هدف از عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

با بازگشت تحریم‌ها، صنایع بسیاری از جمله صنعت خودروسازی در ایران، با کمبودهای شدیدی مواجه شدند که در نتیجه آن، تولید و عرضه خودرو به شدت کاهش یافت.

در این میان؛ ممنوعیت واردات خودرو نیز به عنوان یکی از عوامل تقویت‌کننده منجر شد تا خودرو نه تنها به عنوان یک کالای مصرفی، بلکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مورد توجه خریداران قرار گیرد.

تیراژ پایین خودروسازان و افزایش مشتریان خودرو، تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو را برهم زد و بستری برای فعالیت واسطه‌گران فرصت طلب به وجود آورد که این امر، قیمت خودروها را به شکل نجومی افزایش داد.

از جمله راه‌حل‌های بالقوه جهت جلوگیری از فعالیت دلالان و تعیین قیمت خودرو در بستری شفاف و متناسب با عرضه و تقاضا، عرضه خودرو در بورس کالا بود که از اردیبهشت سال 1401 آغاز شد.

بیشتر بخوانید: خرید خودرو در بورس کالا [راهنمای تصویری + جدیدترین جزئیات]

عرضه خودرو در بورس کالا، چه تاثیری بر بازار داشته است؟

با عرضه خودرو در بورس؛ تعداد زیادی از مردم معتقدند که این کار منجر به افزایش قیمت خودروها شده و چنانچه این روند ادامه یابد، تعداد اندکی از مردم قادر به خرید خودرو خواهند بود.

اما در مقابل؛ تعدادی از کارشناسان سرمایه با تاکید بر اینکه دلیل افزایش قیمت خودرو عرضه در بورس کالا نیست، معتقدند که علت افزایش قیمت خودرو، شرایط ارزی کشور و ماهیت سرمایه‌ای شدن خودرو است.

از طرفی؛ عده‌ای که شفافیت در معاملات به سودشان نیست، در شرایطی که خریداران خودرو از بورس موفق به خرید ارزان‌تر شده‌اند، ورود خودروسازان به بازار بورس را عامل رشد قیمت مطرح می‌کنند.

واقعیت این است که امروزه در کشور ما، خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و زمانی که ماهیت یک کالا سرمایه‌ای ‌شود، قیمت آن مطابق با شرایط روز اقتصادی تغییر می‌یابد.

به این ترتیب؛ بدیهی است که شرایط بازار ارز اثر مستقیمی در بازار خودرو داشته باشد.

یکی از راه‌حل‌های مناسب برای مقابله با این مشکل این است که خودروسازان تمام تولیدات خود را به بازار بورس عرضه کنند.

این کار باعث می‌شود که همزمان با رشد عرضه‌ها، به دلیل رقابتی بودن معاملات و نبود رانت در قیمت‌ها، بازار به تعادل برسد.

خودرو در بازار بورس

تاثیر این اتفاق در بلندمدت، به بهتر شدن کیفیت و رشد صنعت خودروسازی منجر خواهد شد؛ چراکه اگر صنایع خودروسازی ضعیف باشد، شرایط نامساعد گذشته ادامه پیدا می‌کند.

در حالی که اگر اجازه رقابت به آن‌ها داده شود و واردات خودرو نیز صورت بگیرد، می‌توانیم شاهد رقابت در این صنعت باشیم.

بیشتر بخوانید: بررسی صنعت خودروسازی ایران و گروه خودرو در بازار بورس

مزایای عرضه خودرو در بورس کالا

در بورس کالا، خودروها بدون نیاز به قرعه‌کشی، در دسترس خریداران قرار می‌گیرند. با عرضه خودرو در بورس کالا، مشتریان در یک حراج عادلانه شرکت کرده و محصول مورد نظر را با یک قیمت نهایی خریداری می‌کنند.

به عبارت دیگر؛ بورس کالا بستری را برای تعیین شفاف و منصفانه قیمت خودرو فراهم کرده است، به طوری که هم خودروساز و هم مصرف‌کننده از معامله خود سود می‌برند و قیمت‌های نجومی بازار تا حد زیادی کنترل می‌شوند.

بدون شک عرضه خودرو در بورس کالا مزایای متعددی به همراه دارد؛ اما مهم‌ترین آن‌ها، خروج خودروی پذیرفته‌شده در بورس، از نظام قیمت‌گذاری است.

به عبارت دیگر؛ شورای رقابت و تنظیم بازار، نقشی در تعیین نهایی قیمت خودرو نخواهند داشت، در عوض مشتریان بر سر قیمت با یکدیگر رقابت می‌کنند.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که قیمت کارخانه به‌مراتب از بازار آزاد کمتر است.

در صورت تداوم عرضه‌ خودرو‌ها در بورس کالا، قیمت نهایی با سازوکار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و نتیجه این کار، ایجاد تعادل در بازار خودرو است.

چنانچه خریداری که در بازار آزاد قصد خرید خودرویی را داشته باشد و با اختلاف قیمت بالایی مواجه شود، قطعا به بورس کالا به‌عنوان یک جایگزین نگاه خواهد کرد.

از طرف دیگر؛ ضمانت اجرایی که بورس کالا به هر دو طرف معامله متعهد می‌شود، آن را به بستری مناسب برای عرضه خودرو تبدیل می‌کند.

این عامل باعث شده است تا تولیدکنندگان خودرو، به بورس کالا به‌عنوان یک فرصت طلایی بنگرند؛ زیرا فروش تولیدکننده، با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت خودرو در بازار آزاد صورت می‌گیرد.

در این بین سود حاصل از این اختلاف قیمت به جای اینکه به دست خودروساز برسد، به جیب دلالان بازار خودرو می‌رود.

به همین دلیل است که تولیدکنندگان خودرو عمدتا با زیان انباشته نجومی مواجه هستند.

زیان انباشته‌ای که حتی عرضه خودرو در بورس نیز درمان کاملی برای آن نخواهد بود؛ چراکه شرکت‌های تولیدکننده جهت کاهش یافتن زیان انباشته، نیاز به انتشار اوراق سلف موازی خودرو نیز دارند.

به طور کلی؛ در ادامه مزایای عرضه خودرو در بورس کالا را بیان می‌کنیم:

  • توزیع مناسب خودروها
  • حذف دلالان و واسطه‌گران
  • قانونمند بودن
  • کشف قیمت واقعی در حین انجام معاملات
  • تنظیم قیمت در بازار آزاد
  • تضمین ابعاد مختلف معامله در چارچوب بورس کالا

بیشتر بخوانید: نحوه دریافت کالا از بورس کالا چگونه است؟

معایب عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها با مشکل خاصی مواجه نیست، بلکه منجر به سودسازی کارخانه‌ها و کاهش هزینه‌های مردم نیز می‌شود.

اما در اینجا یک مشکل قابل توجه وجود دارد و آن هم تعداد خودروهای عرضه شده است.

در حال حاضر تعداد محدودی از خودروها در بورس کالا عرضه شده‌اند و هنوز سیستم قرعه‌کشی در طرح‌های مختلف وجود دارد که این موضوع باعث بر هم خوردن تعادل می‌شود.

علاوه بر این؛ در بورس کالا شاهد تقاضای بسیار بالایی برای تمامی عرضه‌های خودرو هستیم و دلیل آن هم تفاوت قیمت 200 تا 300 میلیون میلیونی قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت خودرو در بورس کالا است.

بنابراین؛ خریدار خودرو ترجیح می‌دهد که محصول مورد نظر خود را با قیمتی واقعی و ارزان‌تر از بازار آزاد معامله کند که در نتیجه، به سراغ بورس کالا می‌آید.

سوالات متداول

هدف از عرضه خودرو در بورس کالا چه بود؟

وجود تحریم‌ها، وجود کمبودها در صنعت خودروسازی، تیراژ پایین خودروسازان و افزایش مشتریان خودرو، تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو را برهم زده و بستری برای فعالیت واسطه‌گران فرصت طلب به وجود آورده است. از جمله راهکارهای کاربردی برای رفع این مشکل و تعیین قیمت خودرو در بستری شفاف و متناسب با عرضه و تقاضا، عرضه خودرو در بورس کالا بود از اردیبهشت سال 1401 آغاز شد.

آیا عرضه خودرو در بورس منجر به افزایش قیمت خودروها شده است؟

برخی از مردم معتقدند که عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت آن را با افزایش چشمگیری مواجه کرده است. اما واقعیت این است که امروزه در کشور ما، خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و زمانی که ماهیت یک کالا سرمایه‌ای ‌شود، قیمت آن مطابق با شرایط روز اقتصادی و نرخ ارز در کشور تغییر می‌یابد.

راه‌حل مناسب برای جلوگیری از افزایش قیمت خودروها چیست؟

یکی از راه‌حل‌های مناسب برای مقابله با این مشکل این است که خودروسازان تمام تولیدات خود را به بازار بورس عرضه کنند. این کار باعث می‌شود که همزمان با رشد عرضه‌ها، به دلیل رقابتی بودن معاملات و نبود رانت در قیمت‌ها، بازار به تعادل برسد.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم؛ از دلایل ایجاد طرح عرضه خودرو در بورس کالا، شفاف‌سازی معاملات و از بین بردن واسطه‌گران این حوزه است.

امروزه خودروهای بسیاری از شرکت‌های مختلف در بورس کالا عرضه می‌شوند که مشتریان می‌توانند با مراجعه به بورس کالا و بدون نیاز به انجام قرعه‌کشی، خودروها را با قیمت کمتری خریداری نمایند.

در این مقاله درباره تاثیرات عرضه خودرو در بورس کالا صحبت کردیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مردم بینوا

با سلام، عرضه خودرو در بورس مشکل مصرف کننده را حل نمی‌کند بلکه گران فروشی رو در این عرضه که خودرو سازان فقط با کمک دولت انحصار طلب هستند فراهم می‌کند، شما لطفا قیمت خودرو در بازار را قبل از عرضه در بورس با حال را مقایسه کنید و بعد مزایای عرضه خودرو در بورس را بفرمایید، متاسفانه هیچ نظارتی بر عرضه خودرو نیست فقط و فقط انحصار و رانت پشت آن برای دوستان ذی نفع هست و مردم چه اهمیتی دارند مثلأ قرار شد خودرو برای تعادل بازار وارد شود حالا قرار است در بورس با قیمت نجومی عرضه بشه، فقط دولت دنبال سهم خودش از واردات و گران فروشی هست که بورس عاملش شده برای مثال خودرو 207 دنده معمولی قبل از بورس، قیمت کارخانه 210 تومن و بازار 400 تومن بود بعد از عرضه در بورس قیمت شد 650 تومن حالا خودرو سازاها برای رفاه مردم خودرو را 420 در بورس می فروشندکردند بابا مردم می‌فهمند فقط حرفشان به گوشه مسولین که پنبه در گوش کردند نمی رسه، ماشاالله نماینده های مردم که متاسفانه مادرشان تخم کبوتر بهشان نداد و نمی‌توانند حرف بزنند، پس از مزایایی بورس نفرمایید که ما بخدا می‌فهمیم چه خبره

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx