خرید خودرو در بورس کالا [راهنمای تصویری + جدیدترین جزئیات]

خرید ماشین بورس کالا

از مردادماه سال 1401، شرایط خرید خودرو در بورس کالا ایجاد شد تا متقاضیان بتوانند بدون مراجعه حضوری و به صورت کاملا آنلاین، خودروی مورد نظر خود را از بورس کالا خریداری نمایند.

در واقع در بورس کالا، کارگزاری‌ها به جای مشتریان واقعی نسبت به خرید خودرو اقدام می‌کنند که این روش نسبت به مراجعه حضوری مشتریان بهتر و راحت‌تر خواهد بود.

لینک خرید خودرو در بورس کالا: برای شروع خرید خودرو از بورس کالا اینجا کلیک کنید.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم تا خودروهای عرضه شده در بورس کالا و روش خرید خودرو در بورس را به طور کامل برای شما شرح دهیم.

شرایط مورد نیاز جهت خرید خودرو از بورس کالا

قبل از هر چیز باید بدانید که خرید خودرو از بورس کالا، با هدف ایجاد یک بازار رقابتی و شفاف جهت فروش خودرو به قیمت منصفانه ایجاد شده است.

به عبارت دیگر، ثبت سفارش در بورس کالا جهت خرید خودروهای موجود، به شکل رقابتی انجام می‌شود؛ به این صورت که مشتریان با در نظر گرفتن قیمت پایه‌ای که برای هر خودرو اعلام شده، یک روز قبل از عرضه، مبلغ مورد نظر را برای شرکت در این رقابت از طریق سامانه آنلاین کارگزاری منتخب خود ارسال می‌کنند.

سازوکار فروش خودرو در بورس کالا بر اساس حراج باز و با توجه به میزان عرضه و تقاضا است که این امر، هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده منفعت دارد.

در بازار بورس کالا، خودروهای مختلف با شرایط متفاوتی عرضه شده‌اند؛ اما در ادامه شرایط کلی موجود جهت عرضه خودرو در بورس کالا را بیان می‌کنیم:

  • متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا، لازم است با توجه به قیمت پایه اعلام شده از سوی شرکت خودروسازی و هزینه‌های جانبی هر خودرو مانند: مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هوشمندسازی کارت خودرو، مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو، بیمه شخص ثالث، هزینه‌های مربوط به تولید پلاک، خدمات حمل و نقل پستی و شماره‌گذاری، قیمت پیشنهادی خود را اعلام نمایند.
  • متقاضیان خرید خودرو بایستی مبلغ پایه و درصد وجه قیمت پایه اعلام شده برای هر خودرو را در حساب وکالتی نزد بورس کالا واریز نمایند که این مبلغ، از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج، در حساب وکالتی مسدود خواهد شد.
  • توجه به این نکته مهم است که ثبت و ارسال سفارش توسط متقاضی، به منزله برنده شدن در این رقابت نیست و متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانند.
  • متقاضیان منتخب، تنها 3 روز کاری فرصت دارند تا مابقی مبلغ را به حساب وکالتی خود واریز نمایند. در صورت عدم تکمیل وجه بعد از این مدت، از روز چهارم و به ازای هر روز تاخیر، بایستی 0.25 درصد ارزش کل معامله را به عنوان جریمه پرداخت کنند.
  • اگر متقاضی منتخب پس از پایان روز ششم نسبت به تکمیل وجه خود اقدام نکند، معامله او فسخ خواهد شد. علاوه بر این؛ موظف است که 5.5 درصد ارزش کل معامله را به ‌عنوان هزینه انفساخ معامله نیز پرداخت نماید.
  • افرادی که در رقابت خرید خودرو انتخاب می‌شوند، چنانچه بنا به هر دلیلی قصد انصراف از خرید و تکمیل وجه را داشته باشند، موظفند 5 درصد ارزش کل معامله را به عنوان هزینه انفساخ به همراه 0.5 درصد هزینه کارمزد دو طرف معامله (در مجموع 5.5 درصد ارزش کل معامله) را پرداخت نمایند.

خودروهای عرضه شده در بورس کالا

تا کنون در بازار بورس کالا خودروهای متنوعی عرضه شده‌اند که نسبت به اولین روز این رویداد، تعداد خودروهای قابل عرضه افزایش یافته است.

تا به امروز و در زمان نگارش این مقاله، لیست خودروهای عرضه شده در بورس کالا به شرح زیر است:

  • 207 اتوماتیک
  • کارا
  • دیگنیتی
  • لاماری ایما
  • تارا اتوماتیک
  • تارا دنده‌ای
  • دیگنیتی پرستیژ
  • فیدلیتی
  • 207 دنده‌ای
  • هایما S5
  • هایما S7
  • شاهین

همچنین طبق گفته وزیر صنعت به مرور خودروهای دیگر نیز در بورس کالا عرضه می‌شوند که احتمالا خودروهای وارداتی یا مونتاژی جدید را نیز در آینده باید در لیست عرضه ببینیم.

نحوه اطلاع از عرضه خودرو در بورس

برای اطلاع از تاریخ، زمان و قیمت عرضه خودرو، ابتدا به سایت بورس کالا به نشانی ime.co.ir مراجعه کرده و از بالای صفحه در قسمت بازارها، “بازار فیزیکی” و سپس “اطلاعیه عرضه” را انتخاب نمایید.

در صفحه‌ جدیدی که باز می‌شود، گروه اصلی “صنعتی” و سپس زیر گروه “خودرو” را انتخاب کنید. سپس بازه تاریخی مورد نظر خود را (به عنوان مثال از هفته گذشته تا هفته آینده) مشخص کرده و بر روی دکمه “نمایش” کلیک کنید.

خودروها در بورس کالا
نمونه‌ای از لیست خودروهای عرضه شده در بازار بورس کالا

با این کار می‌توانید تمامی اطلاعات مربوط به عرضه خودرو از قبیل تاریخ عرضه، نام کالا، مشخصات خودروی قابل عرضه، تولیدکننده و عرضه‌کننده، حجم اتومبیل قابل عرضه، قیمت پایه، مکان و تاریخ تحویل و دیگر موارد مهم را مشاهده کنید.

مراحل خرید خودرو در بورس کالا

برای شرکت در حراج و خرید خودرو، مشتریان باید در بورس کالا ثبت‌نام کنند و کد بورس کالا دریافت نمایند.

این کار به هر دو روش مراجعه حضوری و الکترونیکی برای مشتریان فراهم شده است. در روش حضوری، مشتری به یکی از کارگزاری‌های دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کرده و مدارک و فرم‌های مورد نیاز را تکمیل می‌کند. پس از بررسی مدارک توسط بورس کالا، صدور کد مشتری انجام می‌شود.

در روش الکترونیکی، مشتری دارای کد سجام با مراجعه به سامانه آنلاین شرکت‌های کارگزاری، کدملی خود را وارد می‌کند و پیامکی از سامانه سجام که حاوی رمز است دریافت می‌نماید.

با وارد کردن رمز دریافت شده اطلاعات مشتری از سامانه سجام فراخوانی شده و در اختیار بورس کالا قرار می‌گیرد و با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبت‌نام سجام، کد مشتری توسط بورس کالا صادر می‌شود.

لازم به ذکر است که برای انجام معامله در بورس کالا، مشتریان باید حساب وکالتی متعلق به خود را داشته باشند که افتتاح حساب وکالتی از طریق اکثر بانک‌ها برای مشتریان فراهم شده است.

در این زمینه، بایستی تمام وجه معامله در حساب وکالتی واریز شود تا در زمان انجام معامله بلوکه شده و پس از انجام معامله به حساب بورس کالا انتقال یابد.

شرکت در جلسه معاملاتی، صرفا از طریق کارگزاران انجام می‌شود. آدرس و شماره تماس تمام شرکت‌های کارگزاری معتبر نیز در سایت بورس کالا درج شده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای ثبت نام و ورود به معاملات فیزیکی بورس کالا

در ادامه، باهم مراحل ثبت‌نام جهت خرید خودرو در بورس کالا را طی می‌کنیم:

قدم اول: افتتاح حساب وکالتی

در گام اول خرید خودرو در بورس کالا، شما باید یک حساب وکالتی داشته باشید.

حساب وکالتی، در واقع یک نوع حساب بانکی است که جهت واریز وجوه پیش‌پرداخت مشتری نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح می‌شود.

برای افتتاح حساب وکالتی، با دریافت معرفی‌نامه بانک مورد نظر خود و پر کردن آن، به یکی از شعب بانک مراجعه کنید و حساب وکالتی خود را باز کنید.

توجه داشته باشید، هر فردی که بخواهد خودرو یا هر محصول فیزیکی دیگری از بورس کالا خریداری کند، باید یک حساب وکالتی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: حساب وکالتی بورس کالا چیست؟

نکته مهم این است که این حساب وکالتی کاملا با حساب در اختیار بورس متفاوت است و افرادی که در بازار آتی بورس کالا معامله می‌کنند نیز باید فرآیند افتتاح حساب وکالتی را انجام دهند.

قدم دوم : ثبت نام در سامانه سجام

بعد از باز کردن حساب، شما باید در سامانه سجام به نشانی profilesejam.csdiran.ir ثبت‌نام کنید.

سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سجام نامیده می‌شود، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، برای ارائه خدمات یکپارچه به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: آموزش گام‌به‌گام احراز هویت غیرحضوری در سامانه سجام

این سامانه برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شده و سهامداران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهده و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنند.

لینک خرید خودرو در بورس کالا: برای دریافت کد و شروع خرید خودرو از بورس کالا اینجا کلیک کنید.

جزییات دریافت کد و خرید از بورس کالا  

وارد سامانه خرید بورس کالای مخصوص به کارگزاری مورد نظر خود شوید و  بر روی دکمه “اخذ کد آنلاین در بورس کالا” کلیک کنید.

دریافت کد بورس کالا

در این مرحله، صفحه‌ جدیدی برای شما باز می‌شود که باید در آن، کد ملی و شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود به سامانه کاگزاری

بعد از وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خود، با انتخاب دکمه “ادامه”، یک کد 5 رقمی به شماره موبایل وارد شده در مرحله قبل، از سامانه سجام ارسال خواهد شد. این کد ارسالی را در جای خالی وارد کنید و روی دکمه “ادامه” کلیک کنید.

ورود کد سجام

بعد از وارد کردن کد ارسالی، تمام اطلاعات شما از سامانه سجام خوانده و برای شما نمایش داده خواهد شد. در این مرحله، اطلاعات فردی شما نمایش داده می‌شود. در صورت صحیح بودن، گزینه ادامه را بزنید.

اطلاعات فردی

بعد از مرحله اطلاعات کاربر، به مرحله نشانی شخص حقیقی می‌رسیم. در این مرحله هم در صورت صحیح بودن اطلاعات و تکمیل باقی فیلدهای ضروری، گزینه ادامه را بزنید.

اطلاعات آدرس

بعد از وارد کردن اطلاعات کاربر، در این مرحله باید اطلاعات شغلی خود را وارد کنید. با تکمیل این مرحله، گزینه ادامه را بزنید. نکته مهم در این مرحله گزینه نوع فعالیت است که شما باید “خرید خودرو” را انتخاب کنید.

اطلاعات شغلی

بعد از وارد کردن اطلاعات شغلی، به مرحله اطلاعات مالی می‌رسیم. در این مرحله باید به صورت دقیق اطلاعات خود را وارد کرده و گزینه ادامه را بزنید.

اطلاعات مالی

بعد از مرحله اطلاعات مالی، اطلاعات حساب بانکی شما که از سامانه سجام گرفته شده، نمایش داده می‌شود. در این مرحله اگر شما از قبل حساب وکالتی خود را باز کرده‌اید، دیگر نیازی به دانلود معرفی‌نامه ندارید.

اطلاعات بانکی

بعد از تکمیل اطلاعات حساب بانکی، وارد مرحله آپلود مدارک مورد نیاز می‌شوید. در این مرحله صرفا نیاز است عکس نمونه امضا خود را آپلود کنید.

نکته مهم در این مرحله این است که فقط عکس نمونه امضا الزامی می‌باشد، ولی برای اطمینان بیشتر، عکس کارت ملی و شناسنامه خود را هم در قسمت‌های مربوطه آپلود کنید.

بعد از سپری کردن مرحله قبل، وارد مرحله تعهدات مشتری می‌شوید.

در این مرحله با تیک زدن دو گزینه و قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی، یک پیام حاوی تایید ثبت کد بورسی بازارهای فیزیکی و مالی در کارگزاری مورد نظرتان، به موبایل شما ارسال می‌شود.

بعد از حدود 2 روز کاری نیز، نام کاربری و رمز عبور برای شما پیامک خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آموزش خرید سیمان از بورس کالا + مدارک لازم

تعهدات مشتری

قدم چهارم: وارد کردن حساب وکالتی

در این مرحله، شما باید حساب وکالتی که در بانک مورد نظر خود باز کرده‌اید را در پروفایل کاربری در کارگزاری مورد نظرتان وارد کنید.

با وارد شدن به سایت کارگزاری، گزینه “اعلام شماره حساب وکالتی” را کلیک کنید و مشخصات حساب وکالتی خود را وارد نمایید.

اعلام شماره حساب وکالتی
اعلام شماره حساب وکالتی متقاضی به کارگزاری مورد نظر

قدم پنجم: واریز قیمت پایه

بعد از دو روز کاری که نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کردید، خرید خودرو از بورس کالا برای شما امکان‌پذیر خواهد بود و باید منتظر اطلاعیه عرضه خودرو در بورس کالا باشید.

با توجه به صحبت‌های انجام شده، اطلاعیه هر عرضه از چند روز قبل در سایت بورس کالا اعلام می‌شود و فرد خریدار، باید تا روز قبل از عرضه خودرو در بورس کالا، حساب وکالتی خود را به اندازه قیمت پایه خودروی مورد نظر شارژ کند.

قدم ششم: ثبت سفارش خرید خودرو

بعد از اینکه شما مبلغ پایه خودروی مورد نظر را در حساب وکالتی خود شارژ کردید، باید در روز عرضه، با وارد شدن به سامانه آنلاین بورس کالا درخواست خود را ثبت کنید.

این ثبت درخواست سریعا به بخش معاملات کالای کارگزاری ارسال شده و خودروی مورد نظر در صورت عرضه کافی، برای شما خریداری می‌شود.

قدم هفتم: تعیین نمایندگی

بعد از تایید خرید خودرو توسط کارگزاری، شما باید نمایندگی مورد نظرتان را جهت دریافت خودرو در همان سامانه آنلاین بورس کالا تعیین کنید تا در موعد مقرر، خودروی خود را از نمایندگی تعیین شده دریافت نمایید.

با انجام دادن مراحل بالا، شما می‌توانید به راحتی از بورس کالا، خودروی مورد نظر خود را خریداری کنید. توجه داشته باشید که در صورت برنده شدن، باید هزینه‌های دیگری را نیز بپردازید؛ این موارد شامل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره‌گذاری و هزینه بیمه شخص ثالث است. 

بیشتر بخوانید: نحوه دریافت کالا از بورس کالا چگونه است؟

مزایای خرید خودرو از بورس کالا 

همانطور که می‌دانید، بورس بستری قانونمند و شفاف است که می‌تواند باعث بهبود فرآیند قیمت‌گذاری و توزیع خودرو شود و نسبت به سیستم قرعه‌کشی، مزایای بسیاری دارد.

در ادامه به مزایای طرح عرضه خودرو در بورس کالا اشاره می‌کنیم:

  • قانونمند بودن
  • مرجع قیمت‌گذاری برای بازار کشور
  • تضمین ابعاد مختلف معامله
  • کشف قیمت در حین معاملات به صورت شفاف
  • پوشش ریسک مناسب
  • توزیع درست محصولات
  • کمک به تولید ملی
  • حذف دلالان خودرو

سوالات متداول

آیا امکان خرید خودرو تنها با داشتن کد بورسی خرید سهام یا کد بورسی آتی وجود دارد؟ 

خیر. برای خرید خودرو از بورس کالا بایستی علاوه بر احراز هویت در سامانه سجام، کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا را نیز دریافت نمایید.

مبلغ پیش پرداخت برای خرید خودرو چگونه واریز می‌شود؟

مبلغ پیش پرداخت جهت خرید خودرو از بورس کالا را باید به حساب وکالتی که به کارگزاری مورد نظر خود معرفی کرده‌اید، واریز نمایید.

حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی حسابی است که متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا باید پیش پرداخت خرید را به آن حساب واریز کنند. توجه داشته باشید که کارگزاری منتخب شما نیز جهت برداشت وجه، به این حساب دسترسی دارد.

چه زمانی باید مبلغ پیش پرداخت را به حساب وکالتی واریز کنیم؟

مبلغ پیش پرداخت جهت واریز به حساب وکالتی در اطلاعیه عرضه خودرو ذکر می‌شود که لازم است این مبلغ یک روز قبل از عرضه، به حساب وکالتی واریز شود.

سخن پایانی

بخش بزرگی از مشکلات فعلی صنعت خودرو، مربوط به وجود اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار است.

یکی از راه‌حل‌هایی که اخیرا ارائه شده، عرضه خودرو در بازار بورس کالا است؛ به این ترتیب فروش خودرو از مبدا تولیدکننده به روش حراج انجام خواهد شد.

این رویداد می‌تواند اختلاف قیمت کارخانه و قیمت بازار خودرو را به حداقل برساند؛ به عبارتی انتظار می‌رود در شرایط فعلی، قیمت کشف‌شده در این سامانه چیزی مابین قیمت فروش کارخانه و قیمت خودرو در بازار آزاد باشد.

علاوه بر این؛ با بازگشت پول حاصل از این تفاوت قیمتی به حساب تولیدکننده کالا، قاعدتا بایستی منتظر افزایش کیفیت و کمیت تولید نیز باشیم.

به علاوه آن که عرضه‌کننده کالا برای تمامی فروش خود از طریق بورس کالا مشمول 10 درصد معافیت مالیاتی خواهد شد.

در این مقاله از مجله بورسینس، درباره چگونگی خرید خودرو در بورس کالا و مراحل ثبت‌نام جهت خرید، پرداختیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Hamed

سلام. گفتید اگر از قبل حساب وکالتی دارید ان حساب در لیست حسابها نشان داده میشود. یعنی قبل از مراجعه به سایت ثبتنام کد کالا هم میتوان بدون معرفی نامه حساب وکالتی باز کرد؟ ممنونم

امیر

شما ها کاری نمی کنید که بنفع مردم باشه.
با این کار درب بهتری برای دزدی خودتان باز می کنید.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx