نحوه دریافت کالا از بورس کالا چگونه است؟

دریافت کالا از بورس کالا

این روزها بورس کالا فقط محلی برای سرمایه‌گذاری نیست، بلکه به‌راحتی می‌توان به روش‌هایی برای دریافت کالا از بورس کالا هم دست‌یافت.

از روش‌های دریافت کالا از انبارهای بورس کالا اطلاع دارید؟ برای این کار نیاز به ارائه گواهی سپرده کالایی است. اگر از جزئیات خرید کالا از بورس خبر ندارید، تا پایان این مطلب از بورسینس، همراه ما باشید.

گواهی سپرده کالایی چیست؟

اولین چیزی که برای خرید و دریافت محصولات مختلف از بازار بورس کالا باید بدانید، گواهی سپرده کالایی است. همان‌طور که در توضیحی گذرا اشاره کردیم، انبارهای بورس کالا نیاز به ارائه گواهی سپرده کالایی دارند.

عناوین مطلب:

این گواهی نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن است و بر مقدار معنی کالا دلالت دارد. قبضی که توسط انبارهای مورد تأیید بورس کالا صادر می‌شود، پشتوانه کالا است. با دردست‌داشتن اوراق، می‌توان با ورود به بورس کالا، گواهی سپرده کالایی را در بازار بورس اوراق بهادار معامله کرد.

بیشتر بخوانید: صندوق مبتنی بر سپرده کالایی چیست؟

عرضه محصول در بورس کالا

زمانی امکان تحویل یا معامله کالا در بورس وجود دارد که فرد مالک کالای خود را به انبارهایی تحویل دهد که مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار است. مالک بعدازاین که محصول خود را به انبار‌های مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار تحویل داد، می‌تواند برای صدور گواهی سپرده کالایی محصول خود درخواست دهد.

بعد از صدور گواهی سپرده کالایی و ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر، نماد گواهی سپرده کالایی در سبد صاحب کالا نمایش داده خواهد شد. بعدازاین مرحله، امکان فروش گواهی سپرده کالایی برای صاحب کالا در بورس اوراق بهادار وجود دارد.

درواقع، بعدازاین که کشاورز یا مالک، محصول خود را در اختیار انبارهای پذیرفته شده از طرف سازمان بورس، وارد کرد و با صدور گواهی سپرده کالایی، درخواست تغییر کارگزار ناظر نماد گواهی سپرده کالایی، در سبدتان نمایش داده می‌شود و امکان فروش گواهی سپرده کالایی در بورس اوراق بهادار فراهم خواهد شد.

گواهی سپرده کالا یک ویژگی مهم دارد و آن ویژگی هم این است که می‌تواند بارها توسط افراد مختلف در بازار بورس اوراق بهادار، مورد معاملات خرید و فروش قرار بگیرد.

این امکان برای صاحب گواهی سپرده هم فراهم خواهد بود. به‌این‌ترتیب خریداران یا فروشندگان می‌توانند با دردست‌داشتن گواهی سپرده کالایی خود برای دریافت کالا اقدام کنند.

در ادامه، روند گواهی سپرده کالا و دریافت کالا از انبار توسط خریدار را بررسی خواهیم کرد.

در بورس کالا سپرده‌هایی کالایی متفاوتی عرضه می‌شوند. از جمله پرتقاضا‌ترین سپرده‌هایی که در این بازار بورس می‌توان پیدا کرد، کالاهایی چون سپرده کالایی زعفران، سپرده کالایی زیره، سپرده کالایی سکه و سپرده‌ کالایی پسته است. علاوه بر این موارد، سپرده‌های کالایی مختلفی چون خودرو هم می‌توان در این بازار پیدا کرد و برای دریافت کالا از بورس کالا این محصولات اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای نحوه خرید لاستیک از بورس کالا

در اکثر موارد، مراحلی که برای خرید کالا از بورس کالا باید انجام شود، شامل موارد زیر است:

سپرده کالایی و سررسید آنها

سپرده‌های کالایی در بازار بورس کالا دارای یک تاریخ سررسید معین هستند. تاریخ سررسید هر یک از این سپرده‌های کالایی در نماد‌های آنها مشخص شده است. برای مثال، نماد زعف 0408پ06 به معنای سپرده کالایی زعفران با سررسید آبان‌ماه 1404 است.

بعد از فرارسیدن زمان سررسید این کالا در بازار بورس، امکان معامله سپرده کالایی در بورس وجود ندارد. درنتیجه فردی که قصد خرید سپرده کالایی را دارد یا آن را پیش از زمان سررسید خریداری کرده است، باید با کارگزاری موردنظر خود مکاتبه کرده و برای دریافت کالای خود به انبارهای مورد تأیید بورس کالا، مراجعه کند.

تقریبا تمام کارگزاری‌های فعالی که در بازار بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کنند، در بازار بورس کالا هم فعال هستند. در نتیجه اگر در یک کارگزاری بورس اوراق بهادار ثبت‌نام کنید، می‌توانید از همان کارگزاری برای فعالیت در بورس کالا هم استفاده کنید.

فرآیند مکاتبه با کارگزاری

همان‌طور که در مرحله قبلی اشاره شد، اقدام بعدی پس از رسیدن زمان سپرده کالایی و سررسید آن، مکاتبه با کارگزاری است. مکاتبه با کارگزاری و دریافت کالا مراحل مختلف اما بسیار آسانی دارد.

در وهله اول، باید یک ایمیل حاوی نام و نام خانوادگی، کد ملی، کد بورسی، حجم سپرده کالایی و درخواست رسمی بابت تحویل را به آدرس ایمیل رسمی کارگزاری خود ارسال کنید. در نظر داشته باشید که ایمیلی که از آن برای ارسال پیام استفاده می‌کنید، باید همان آدرس الکترونیکی باشد که در زمان ثبت‌نام در کارگزاری، ثبت کرده‌اید.

تنها این آدرس است که نزد کارگزاری شما ثبت شده و برای آنها قابل استناد و اعتبار است. بعد از بررسی و انطباق درخواست خریداری با سپرده کالایی اعلام شده، کارگزاری نامه خروج کالا از انبار را برای متقاضی صادر کرده و از طریق تماس یا پیامک این موضوع را به اطلاع خریدار می‌رساند. به‌این‌ترتیب و پس از دریافت تماس از کارگزاری، خریدار می‌تواند با مراجعه به یکی از انبار‌های مورد تأیید بورس کالا، کالای خود را تحویل بگیرد.

آدرس انبارهای بورس کالا

بورس کالای ایران انبار‌های مختلفی برای نگه‌داری کالاها دارد. برخی از این انبارها در استان‌های مختلفی چون خراسان رضوی، کرمان، گلستان و همچنین استان تهران هستند. برای مراجعه به این انبارها و پیداکردن آدرس آنها، بهترین و سریع‌ترین راهی که شما را به جواب می‌رساند، مراجعه به وب‌سایت بورس کالای ایران است.

با مراجعه به این آدرس، در صفحه اصلی سایت و نوار بالایی صفحه، می‌توانید گزینه مربوط به انبار‌ها را ببینید. در این قسمت آدرس تمام انبارهایی که از طریق آنها می‌توانید دریافت کالا از بورس کالا را انجام دهید به تفکیک محصولات موجود در انبار‌ها ثبت شده است.

همچنین اطلاعات مربوط به پذیرش انبارها و مقررات مربوط به آنها هم در دسترس است. با ورود به سربرگ انبار‌ها و انتخاب کالای موردنظر خود، اطلاعات انبار مربوطه را مشاهده کنید.

خرید خودرو از بورس کالا

زیرساخت‌های خرید خودرو از بورس کالا در مرداد ماه 1401 فراهم شد. از این تاریخ به بعد، بازاری با هدف ایجاد محیط رقابتی و شفاف برای خرید و فروش خودرو به وجود آمد. علاوه بر این، قیمت منصفانه خودروهایی که در این بازار عرضه می‌شوند، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

ثبت سفارش برای خودروها در بورس کالا به صورت رقابتی است و مشتریان با درنظرگرفتن قیمت پایه اعلام شده در خودرو، باید یک روز قبل از عرضه، مبلغ موردنظر خود را جهت شرکت در رقابت خرید، از طریق سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری موردنظر، به بازار بورس کالا ارسال کند.

نکته مهمی که درباره خرید خودرو از بورس کالا وجود دارد، این است که داشتن کد بورسی کافی نیست و باید کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا دریافت شود.

علاوه بر این موضوع، این نکته را هم در نظر داشته باشید که متقاضیان خرید خودرو و دریافت کالا از بورس کالا باید 30 درصد وجه قیمت پایه اعلام شده برای هر خودرو را در حساب وکالتی نزد بورس واریز کنند. این مبلغ از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمانی که نتایج نهایی به متقاضیان خرید اعلام می‌شود، در حساب بورس مسدود می‌شود و قابل‌دسترسی نیست.

همچنین هر کد ملی که در عرضه‌های قبل موفق به خرید و دریافت کالا از بورس کالا شده است، نمی‌تواند برای بار دوم اقدام به خرید و ثبت سفارش کند. ثبت و ارسال سفارش از سوی متقاضی به معنی برنده‌شدن در رقابت و خرید نهایی خودرو نیست، بلکه متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج نهایی، منتظر بمانند.

دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا

دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا روشی مشابه با دریافت کد بورسی اوراق بهادار دارد. برای دریافت این کد، باید ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجاد را نهایی کنید.

برای این کار، ابتدا به این لینک مراجعه کرده و گزینه «اخذ کد آنلاین در بورس کالا» را انتخاب کنید. به یا داشته باشید که مراحل ثبت‌نام و دریافت این کد نیاز به امضای الکترونیکی شما دارد، در نتیجه، تصویری از امضای خود را با فرمت PNG یا JPEG با حداکثر 1024 کیلوبایت آماده کنید. این امضای الکترونیکی باید با خودکار مشکی یا آبی در زمینه کاملا سفید ثبت شده باشد.

در ادامه مراحل دریافت کد فیزیکی از بازار بورس کالا را با راهنمای تصویری به شما نشان خواهیم داد:

دریافت کد بورس کالا

در این مرحله، صفحه‌ جدیدی برای شما باز می‌شود که باید در آن، کد ملی و شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود به سامانه کاگزاری

بعد از وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خود، با انتخاب دکمه “ادامه”، یک کد 5 رقمی به شماره موبایل وارد شده در مرحله قبل، از سامانه سجام ارسال خواهد شد. این کد ارسالی را در جای خالی وارد کنید و روی دکمه “ادامه” کلیک کنید.

ورود کد سجام

بعد از وارد کردن کد ارسالی، تمام اطلاعات شما از سامانه سجام خوانده و برای شما نمایش داده خواهد شد. در این مرحله، اطلاعات فردی شما نمایش داده می‌شود. در صورت صحیح بودن، گزینه ادامه را بزنید.

اطلاعات فردی

بعد از مرحله اطلاعات کاربر، به مرحله نشانی شخص حقیقی می‌رسیم. در این مرحله هم در صورت صحیح بودن اطلاعات و تکمیل باقی فیلدهای ضروری، گزینه ادامه را بزنید.

اطلاعات آدرس

بعد از وارد کردن اطلاعات کاربر، در این مرحله باید اطلاعات شغلی خود را وارد کنید. با تکمیل این مرحله، گزینه ادامه را بزنید. نکته مهم در این مرحله گزینه نوع فعالیت است که شما باید “خرید خودرو” را انتخاب کنید.

اطلاعات شغلی

بعد از وارد کردن اطلاعات شغلی، به مرحله اطلاعات مالی می‌رسیم. در این مرحله باید به صورت دقیق اطلاعات خود را وارد کرده و گزینه ادامه را بزنید.

اطلاعات مالی

بعد از مرحله اطلاعات مالی، اطلاعات حساب بانکی شما که از سامانه سجام گرفته شده، نمایش داده می‌شود. در این مرحله اگر شما از قبل حساب وکالتی خود را باز کرده‌اید، دیگر نیازی به دانلود معرفی‌نامه ندارید.

اطلاعات بانکی

بعد از تکمیل اطلاعات حساب بانکی، وارد مرحله آپلود مدارک مورد نیاز می‌شوید. در این مرحله صرفا نیاز است عکس نمونه امضا خود را آپلود کنید. نکته مهم در این مرحله این است که فقط عکس نمونه امضا الزامی می‌باشد، ولی برای اطمینان بیشتر، عکس کارت ملی و شناسنامه خود را هم در قسمت‌های مربوطه آپلود کنید.

بعد از سپری کردن مرحله قبل، وارد مرحله تعهدات مشتری می‌شوید. در این مرحله با تیک زدن دو گزینه و قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی، یک پیام حاوی تایید ثبت کد بورسی بازارهای فیزیکی و مالی در کارگزاری مورد نظرتان، به موبایل شما ارسال می‌شود. بعد از حدود 2 روز کاری نیز، نام کاربری و رمز عبور برای شما پیامک خواهد شد.

تعهدات مشتری

بعد از صدور کد بورس، نام کاربری و رمز عبوری برای شما در سامانه بورس کالای ایران در نظر گرفته می‌شود که این رمز به طور خودکار انتخاب شده است. برای امنیت بیشتر بعد از اولین ورود خود به این سامانه، رمز عبور را تغییر دهید.

حساب وکالتی چیست؟

یکی از ملزومات دیگری که برای فعالیت در بازار فیزیکی بورس کالا و دریافت کالا از بورس کالا به آن نیاز دارید، حساب وکالتی است. این حساب وکالتی در اکثر موارد برای خرید محصولاتی چون خودرو و … استفاده می‌شود و مربوط به یکی از بانک‌های تجارت، سپه، ملت، ملی، کشاورزی و صادرات است.

حساب وکالتی، حسابی است که مشتری باید پیش‌پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز کند و به کارگزاری هم اجازه و حق برداشت از حساب را بدهد.

برای افتتاح حساب وکالتی هم باید فرم معرفی‌نامه را دانلود و چاپ کنید. سپس با سایر مدارک موردنیاز برای افتتاح حساب و فرم معرفی‌نامه را به یکی از شعب بانک‌های ذکر شده، مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا خرید و دریافت کالا از بورس کالا نیاز به کد بورسی جدید دارد؟

اگر از قبل برای دریافت کد بورسی اقدام کرده‌اید، برای فعالیت در بورس کالا به جز بازار مشتقه، نیاز به دریافت کد بورسی جدید نیست، تنها کدی که برای دریافت آن باید اقدام کنید، هنگام خرید خودرو و دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا است.

نحوه قیمت‌گذاری محصولات ارائه شده در انبارهای بورس کالا به چه صورت است؟

تمامی کالاهای ثبت شده در انبارهای بورس کالای ایران توسط کارشناس بررسی شده و با تعیین کیفیت یا استاندارد‌های لازم آن، قیمت‌گذاری می‌شود.

شرایط معامله یا فروش گواهی سپرده کالایی چیست؟

قبل از تاریخ سررسید گواهی سپرده کالایی امکان فروش آن به غیر وجود دارد، اما با رسیدن زمان سررسید، نمی‌توان آن را فروش یا معاوضه کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب از بورسینس درباره دریافت کالا از بورس کالا، روش انجام این کار و خرید از انبارهای محصولات بورس کالا صحبت کردیم. امکان خرید خودرو یا خرید کالا صرفا با داشتن کد بورسی خرید سهام امکان‌پذیر نیست و برای این کار باید کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا را هم دریافت کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی بورس کالا

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx