4 راهکار کاربردی برای حفظ ذهنیت مثبت در زندگی

چگونه ذهنیت مثبت داشته باشیم؟

گاهی اوقات ذهنیتی منفی پیدا کرده‌ و تصور می‌کنیم کنترلی روی زندگی خود نداریم. این اتفاق در وضعیت کنونی چندان تعجب‌آور نیست.

فقط کافیست صفحه اول یک سایت خبری را ببینید، حتی اگر آرام‌ترین شخص نیز باشید افسرده خواهید شد. این اتفاق برای همه می‌افتد ولی منفی دانستن کل دنیا یک قضاوت نادرست است.

برچسب منفی زدن به همه‌چیز فقط باعث ناامیدی می‌شود.

عناوین مطلب:

مطلب مرتبط: این 3 چیز را هر روز به خودتان بگویید

اپیکتتوس، فیلسوف یونانی حدود 2000 سال قبل چنین گفته است:

” وقتی شما ناامید، عصبانی و ناشاد هستید، باید خودتان را مسئول این احساسات بدانید زیرا آنها نتیجه قضاوت ناصحیح ما هستند.”

منظور اپیکتتوس، هدفمند بودن در ادراکات و تفسیرهایتان است. به عبارتی وقتی افکار شما به خاطر “چیزی” منفی می‌شود، شما در حال قضاوت صحیح نیستند.

اپیکتتوس در ادامه می‌گوید:

“هیچ‌کس مسئول احساسات شما نیست. نادان هستید اگر دیگران را بابت احساسات منفی خودتان مقصر بدانید. وقتی خودتان را بابت احساسات منفی‌تان مقصر بدانید، در حال پیشرفت هستید. زمانی خردمند می‌شوید که مقصردانستن خودتان یا دیگران را متوقف کنید.”

مقصر ندانستن دیگران یا خودتان یکی از مهمترین قدم‌ها برای حفظ ذهنیت مثبت است. اما در ادامه 4 راهکار کاربردی دیگر برای حفظ ذهنیت مثبت را نیز می‌خوانید.

1 – شکرگذاری را تمرین کنید

هر روز بنشینید و چیزهایی که برای داشتن‌شان شکرگذار هستید را بنویسید. همه، صرف‌نظر از شرایط زندگی‌شان چیزی برای شکرگذاری دارند. شکرگذاری، چشم‌انداز شما را تغییر می‌دهد.

چیز جالب در مورد شکرگذاری این است که فکر می‌کنید آنقدرها هم موثر نیست، ولی اشتباه می‌کنید.

مطلب مرتبط: 10 اصل برای افزایش ثروت و فراوانی در زندگی

وقتی شروع به شکرگذاری کنید، احساس می‌کنید کنترل بیشتری روی زندگی خود دارید. وقتی شکرگذاری را متوقف کنید شاید تغییرات هفته‌ها و یک ماه بعد چندان چشم‌گیر نباشد ولی بعد از چندماه به احتمال قوی ذهنیت منفی و شاکی‌بودن باز خواهد گشت.

به یاد بسپارید که می‌توانید حتی برای چیزهای بدی که برایتان رخ داده نیز شکرگذار باشید، می‌دانم کار سختی است ولی همین اتفاقات بد بوده که اشخاص را می‌سازند.

2 – به خودتان نگیرید

بسیاری از ناامیدی‌ها از جایی ناشی می‌شود که گفته‌ها و رفتار سایر افراد را شخصی قلمداد می‌کنیم و به اصطلاح به خودمان می‌گیریم.

زمان آن رسید که راحت باشیم و بیش از حد فکر نکنیم. اغلب اوقات ما کوچکترین چیزی که سایرین می‌گویند یا انجام می‌دهند را تجزیه و تحلیل می‌کنیم. درست است که گاهی اوقات دیگران رفتارهای ناخوشایندی دارند ولی نباید هرکاری که دیگران می‌کنند را حمله به خود تلقی کنیم.

اگر می‌خواهید یک زندگی خوب داشته باشید، اتفاقات را به خود نگیرید و بدانید چیزهای مهم‌تری در زندگی وجود دارند مانند سلامتی، خانواده‌تان و چیزهایی که در زندگی بدست آورده‌اید.

3 – رها کنید

پردازش افکار، تجربیات و احساسات گاهی بسیار مفید است.

شریک زندگی که به شما گوش نمی‌دهد، همکاری که شما را عصبانی می‌کند، صاحبخانه‌ای که منزل را تعمیر نمی‌کند، همسایگان پرسروصدا و… چیزهایی هستند که در زندگی بسیاری از افراد وجود دارند. زندگی هیچ‌کس بی‌نقص و کامل نیست.

این چیزی که دانستن آن اهمیت دارد.

تصور نکنید که می‌توانید به نقطه‌ای جادویی در زندگی‌تان برسید که هیچ استرس، آزار و اذیت و اتفاقات ناخوشایندی و همچنین مسئولیت‌های آزاردهنده وجود نداشته باشد.

باید رشد کنید و بپذیرید که در زندگی، چالش‌ها پس از دیگر پدیدار می‌شود و نمی‌توان فقط اتفاقات خوب زندگی را انتخاب کرد. بنابراین باید خیلی از چیزها را رها کنید.

عصبانیت، ناامیدی، استرس و نگرانی و احساس عدم امنیت باید از زندگی شما خارج شود. چه اینکار را با پیاده‌روی، بیرون رفتن با دوستان یا با ملاقات روانشناس انجام دهید، مهم این است که این چیزها را درون خود نگه ندارید.

4 – روی بهبود تمرکز کنید

گاهی اوقات شرایط بدی را در زندگی تجربه می‌کنیم. اغلب تمایل داریم روی چیزهای بد، بیش از حد تاکید کنیم.

وقتی رویدادهای منفی را تجربه می‌کنیم، در ذهن‌مان وضعیت را بدتر جلوه می‌دهیم و با خود می‌گوییم “این بدترین زمان ممکن در زندگی من است”.

فکر کنید که آیا این طرز فکر متناسب با واقعیت است؟ یا اینکه می‌توانید اقدامی کنید که شرایط زندگی‌تان بهبود پیدا کند؟

هرجایی که هستید، شرایط زندگی شما موقتی است. زندگی‌تان چه خوب باشد و چه بد، شرایط تغییر می‌کند. اگر این نکته را بپذیرید، شروع به بهبود زندگی خود می‌کنید و اینکار بهترین استفاده از زمان و انرژی کنونی خواهد بود.

حتی یک لحظه نیز صرف تاسف خوردن به حال خود نکنید و روی چیزی تمرکز کنید که همین الان می‌توانید برای بهبود زندگی خودتان انجام دهید، هرچقدر هم که آن کار کوچک باشد.

می‌توانید کاری ساده مانند رفتن به پیاده‌روی، دوش گرفتن، نوشتن، تعمیر کردن چیزی در منزل، نوشتن ایده‌ها، هدف‌گذاری و… را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: چرا باید در کار و زندگی هدف داشته باشیم؟

می‌توانید حتی زمانیکه احساس بدی دارید دست به کار بزنید.

آخرین بار در زندگی‌تان که حس بدی داشتید ولی شرایط تغییر کرد را به خاطر آورید، به این ترتیب حس نخواهید کرد که دنیا به آخر رسیده و پی خواهید برد شرایط همواره در حال تغییر است.

وقتی طرز برخورد و نگرش مثبت را نسبت به چیزهای کوچک تمرین کنید، در مواجه با اتفاقات ناگوار بزرگ بهتر عمل خواهید کرد.

ناپلئون هیل، نویسنده کتاب «بیندیشید و ثروتمند شوید» جمله‌ی زیبایی دارد:

اگر نمی‌توانید کارهای بزرگی بکنید، کارهای کوچک را به شیوه‌ای بزرگ انجام دهید

این را همه می‌دانند که انجام کارهای کوچک می‌تواند باعث تغییر احساسات شما شود. لازم نیست این توصیه‌ها را باور کنید، می‌توانید همین الان بروید و یک کار کوچک برای بهبود زندگی‌تان انجام دهید، خودتان خواهید دید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محلاتي

با سلام و خسته نباشيد ازمقاله بسيار خوبتون ،
من و همسرم چندين سال است كه در المان رندگي مي كنيم از لحاظ زندگي راحت هستيم ولي پيشرفت چنداني براي چشم انداز اينده زندگي خودمان نداشته ايم خيلي علاقمند هستم كه بتوانم كار مهمي والشروع كنم ولي نمي دانم از كجا و چطور !
خواهشمندم در صورت امكان راهنمايي كنيد

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx