آشنایی با کاربردهای مختلف ChatGPT

کاربرد chatgpt

احتمالا این روزها نام ChatGPT را بسیار شنیده‌اید. ChatGPT یک ربات چت رایگان و ابزاری قدرتمند و همه‌کاره است که در نوامبر 2022 توسط شرکت فناوری هوش مصنوعی OpenAI راه‌اندازی شد.

تقریباً بلافاصله بعد از معرفی چت چی پی تی، این ابزار شهرت بسیار زیادی پیدا کرد و تاکنون کاربران در حوزه‌های مختلفی از این ربات استفاده می‌کنند.

در واقع؛ چه کاربر مبتدی باشید یا حرفه‌ای؛ بدون شک شما نیز تحت تاثیر قابلیت‌های این ربات هوش مصنوعی قرار خواهید گرفت. در ادامه نگاهی دقیق‎‌تر به کاربرد chatgpt خواهیم داشت.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • ChatGPT یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که قادر به درک و ایجاد گفتگوی مکالمه محور با کاربران است. این ابزار در نوامبر 2022 توسط OpenAI راه‌اندازی شد.
  • ChatGPT با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری شرکت مایکروسافت در OpenAI و ادغام ربات چت در موتور جستجوی Bing، به سرعت شهرت یافت.
  • از جمله کاربرد Chatgpt در عرصه‌های مختلف می‌توان به قابلیت جستجو، استفاده از ChatGPT به عنوان ترمینال لینوکس، برنامه‌نویسی، اشکال زدایی کدها، توضیح مسائل پیچیده به صورت ساده و قابل فهم، نمره دادن به مقالات، حل سوالات ریاضی و خلاصه کردن کتاب‌های مورد علاقه‌تان اشاره کرد.

ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که قادر به درک و ایجاد گفتگوی مکالمه محور با کاربران است.

می‌توان گفت چت جی پی تی یکی از آخرین نسخه‌های چت بات است. چت بات نوعی چت خودکار را برای کاربران فراهم کرده و اغلب در بخش‌های خدمات مشتری وب‌سایت‌های شرکت‌های مختلف یافت می‌شود.

نام ChatGPT از عبارت Generative Pre-training Transformer گرفته شده که به معنای مولد از پیش آموخته است. در واقع وجه تمایز کلیدی بین ChatGPT و مدل‌های chatbot قبلی دقیقا همین عبارت است.

به عبارت دیگر؛ ChatGPT با استفاده از فرآیندی به نام توسعه یادگیری از بازخورد انسانی (RLHF) طراحی شده و برای پاسخ به سوالات آموزش دیده است.

عملکرد فناوری RLHF به گونه‌ای است که هوش مصنوعی و یادگیری زبان ماشین را با سیستم پاداش‌دهی ترکیب می‌کند تا به ChatGPT در راستای پاسخگویی به سوالات کاربران، پذیرش اشتباهات و حتی عقب‌نشینی از مفروضات نادرست کمک کند.

اگر به موضوعات مربوط به AI علاقه دارید، این مطلب را از دست ندهید: تاریخچه هوش مصنوعی؛ از آلن تورینگ تا ChatGPT

بررسی کاربرد Chatgpt در حوزه‌های مختلف

برخی از کاربردهای chatgpt، مانند همان ویژگی‌هایی است که در ربات‌های چت قدیمی‌تر به کار رفته است. البته باید بگوییم که این نسخه به صورت کارآمدتر و پیشرفته‌تر عمل می‌کند.

به عنوان مثال، چت جی پی تی می‌تواند ابزار مفیدی برای مشتریان یک شرکت باشد؛ به گونه‌ای که این ربات در مسائل مربوط به ارائه خدمات به مشتری، تعامل بسیاری را ایجاد کرده و این موضوع برای مشتریان حائز اهمیت است.

علاوه بر این؛ ChatGPT می‌تواند پیشنهادات دستیارهای مجازی مانند سیری یا الکسا را که هر دو از ابزارهای مشابهی استفاده می‌‌کنند نیز افزایش دهد.

بنابراین؛ در حالت کلی می‌توان کاربرد chatgpt را مواردی مانند توصیه یک رستوران در نزدیکی محل کار یا زندگی، گرفتن وقت از پزشک مورد نظرتان، تنظیم یادآوری برای یک کار در آینده، کنترل دستگاه‌های اطراف خانه و کارهای مشابه دیگری دانست.

اما در ادامه قصد داریم که کاربرد چت جی پی تی را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم:

9 کاربرد چت‌ جی‌پی‌تی

1. قابلیت جستجو با استفاده از ChatGPT

یکی از کاربردهای بالقوه ChatGPT، به عنوان ابزاری کمکی در موتورهای جستجو است.

در حال حاضر شرکت مایکروسافت، پس از سرمایه‌گذاری گسترده در OpenAI، خدمات ChatGPT را در موتور جستجوی Bing خود ادغام کرده است.

طرفداران خدمات هوش مصنوعی بر این باورند که این ابزارها می‌توانند روشی که در آن کاربران به دنبال اطلاعات آنلاین هستند را تغییر دهند.

ChatGPT می‌تواند رویکرد شهودی‌تر و متمرکز بر زبان طبیعی را برای کاربرانی که به دنبال اطلاعات در زمینه‌های مختلف هستند نیز فراهم آورد.

در واقع چت جی پی تی این امکان را می‌دهد که به جای تایپ یک پرسش در نوار جستجو، رویکرد مکالمه‌ای بیشتری در اختیار داشته باشید.

2. کاربرد Chatgpt در ترجمه

از دیگر کاربردهای chatgpt می‌توان به ترجمه متون از یک زبان به زبان دیگر اشاره کرد.

این ربات با بسیاری از زبان‌ها به راحتی کار می‌کند و شما می‌توانید معنا و مفهوم عبارات و جملات مورد نظر خود از chatgpt بپرسید و از این طریق در ترجمه متون، عملکرد بهتری داشته باشید.

به عنوان مثال؛ در شکل زیر از chatgpt خواسته شده که ترجمه یک عبارت را به زبان اسپانیایی بیان کند.

blank
ترجمه متون با کمک chatgpt 

3. استفاده از ChatGPT به عنوان ترمینال لینوکس

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید یکی از کارهایی که می‌توانید با ChatGPT انجام دهید، این است که به عنوان یک ترمینال لینوکس از آن استفاده کنید.

می‌توانید از دستورات لینوکس در جت چی پی تی استفاده کرده و فایل‌ها و دایرکتوری‌های مورد نظر خود را بسازید. حتی این امکان وجود دارد که کد را در ترمینال بنویسید، کامپایل کنید و در صورت تمایل آن را اجرا نمایید.

4. کد نویسی با ChatGPT

اگر برنامه‌نویس هستید یا در حال یادگیری یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی هستید، می‌توانید در صورت بروز مشکل در هر نقطه‌ای از برنامه یا حتی در شروع برنامه‌نویسی، از ChatGPT استفاده کنید.

این امکان برای شما فراهم است که به ChatGPT بگویید با چه زبانی و برای چه کاری قصد نوشتن برنامه‌ای را دارید تا ChatGPT به شما در نوشتن کدهای برنامه‌نویسی کمک کند.

بعد از دریافت کد مورد نظرتان، می‌توانید به راحتی از آن در برنامه‌های خود استفاده کنید!

5. کاربرد chatgpt در اشکال زدایی کدها

شما می‌توانید با استفاده از ChatGPT در زمان خود برای نوشتن و ویرایش کدهای برنامه‌تان صرفه‌جویی کنید.

به عنوان مثال؛ اگر شما کدی را به هر زبان برنامه‌نویسی نوشته‌اید و اکنون کد شما دچار مشکل شده و به درستی کار نمی‌کند، می‌توانید باگ‌های آن را با کمک ChatGPT پیدا کنید.

به طور کلی؛ اگر از ChatGPT بخواهید که کدی را برای شما دیباگ کند، نه تنها این کار را انجام می‌دهد؛ بلکه باگی که در کدتان وجود داشته را نیز برایتان توضیح می‌دهد.

زدایی کد
رفع اشکال کدهای برنامه‌نویسی با کمک chatgpt

6. توضیح مسائل پیچیده به صورت ساده و قابل فهم

از دیگر کاربرد chatgpt می‌توان به توضیح مسائل پیچیده اشاره کرد. چنانچه قصد دارید که در مورد موضوعات پیچیده‌ چیزهایی بیاموزید، می‌توانید از ChatGPT بخواهید که مفاهیم را به زبان ساده برای شما توضیح دهد.

فقط کافی است عبارت “explain like I’m 5” را به درخواست خود اضافه کنید تا چت جی پی تی آن موضوع را به نحوی برای شما توضیح دهد که انگار فقط 5 سال سن دارید!

7. نمره دادن به مقالات

از دیگر موارد استفاده  Chatgpt، در مورد نمره دادن به مقالات است که می‌تواند برای دانش‌آموزان، معلمان و دانشجویان بسیار مفید باشد.

ChatGPT این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی به مقالات نمره دهید یا مقاله خود را ارزیابی کنید و حتی درباره نمره و سطح مقالات خود بازخورد دریافت نمایید.

به عنوان مثال؛ در تصویر زیر از ChatGPT خواسته شده تا به مقاله‌ای نمره بدهد. این ربات علاوه بر نمره‌ای که برای این مقاله در نظر گرفته، پیشنهاداتی برای بهبود این مقاله نیز ارائه داده است.

دادن مقالات
نمره‌دهی به مقالات با استفاده از chatgpt

8. حل سوالات ریاضی با کمک ChatGPT

در ابتدای کار؛ ChatGPT در زمینه حل مسائل ریاضی به خوبی عمل نمی‌کرد؛ اما اخیرا OpenAI با به‌روزرسانی‌هایی که انجام داده توانسته این ربات را در پاسخ به سوالات ریاضی نیز قوی‌تر کند.

به این ترتیب؛ اگر در یک مسئله ریاضی به مشکل خورده‌اید و به دنبال پاسخ آن هستید، می‌توانید از این کاربرد chatgpt استفاده کنید و علاوه بر حل سوال ریاضی، با نحوه حل آن سوال نیز آشنا شوید.

9. خلاصه کردن کتاب‌ها

یک کاربرد chatgpt که بسیار جالب به نظر می‌رسد؛ خلاصه کردن کتاب‌هایی است که ممکن است وقت کافی برای خواندن آن‌ها نداشته باشید.

فقط کافیست عبارت Generate summary را برای کتاب مورد نظرتان تایپ کنید و خلاصه‌ای از آن را دریافت نمایید.

سوالات متداول

ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که قادر به درک و ایجاد گفتگوی مکالمه محور با کاربران است. می‌توان گفت چت جی پی تی یکی از آخرین نسخه‌های چت بات است که به شکل پیشرفته‌تر در دسترس کاربران قرار گرفته است.

نام ChatGPT بر چه اساسی انتخاب شده است؟

نام ChatGPT از عبارت Generative Pre-training Transformer گرفته شده که به معنای مولد از پیش آموخته است. به عبارت دیگر؛ ChatGPT با استفاده از فرآیندی به نام توسعه یادگیری از بازخورد انسانی (RLHF) طراحی شده و برای پاسخ به سوالات آموزش دیده است.

کاربرد chatgpt در برنامه‌نویسی چگونه است؟

شما می‌توانید به ChatGPT بگویید با چه زبانی و برای چه کاری قصد نوشتن برنامه‌ای را دارید تا ChatGPT به شما در نوشتن کدهای برنامه‌نویسی کمک کند. بعد از دریافت کد مورد نظرتان، می‌توانید به راحتی از آن در برنامه‌های خود استفاده کنید.

آیا می‌توان از ChatGPT برای توضیخ مسائل پیچیده نیز استفاده کرد؟

بله؛ از دیگر کاربرد chatgpt می‌توان به توضیح مسائل پیچیده اشاره کرد. چنانچه قصد دارید که در مورد موضوعات پیچیده‌ چیزهایی بیاموزید، می‌توانید از ChatGPT بخواهید که مفاهیم را به زبان ساده برای شما توضیح دهد. فقط کافی است عبارت “explain like I’m 5 ” را به درخواست خود اضافه کنید تا چت جی پی تی آن موضوع را به نحوی برای شما توضیح دهد که انگار 5 سال سن دارید.

چگونه می‌توان با استفاده ChatGPT خلاصه‌ یک کتاب را بخوانیم؟

یک کاربرد chatgpt که بسیار جالب به نظر می‌رسد؛ خلاصه کردن کتاب‌هایی است که ممکن است وقت کافی برای خواندن آن‌ها نداشته باشید. فقط کافیست عبارت Generate summary را برای کتاب مورد نظرتان تایپ کنید و خلاصه‌ای از آن را دریافت نمایید.

 سخن پایانی

با وجود اینکه ChatGPT رباتی بسیار دقیق است، اما امکان بروز اشتباه در این ربات نیز وجود دارد.

البته با سرعتی که این ربات اطلاعات را آماده می‌کند و در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بروز مشکل طبیعی است اما به هر حال باید قبل از استفاده از هر مطلب تولید شده، آن را به دقت بررسی نمایید.

ChatGPT یک ابزار هوش مصنوعی بسیار شگفت‌انگیز و آینده‌ساز است که هنوز جای پیشرفت دارد.

در این مقاله از مجله بورسینس؛ کاربرد chatgpt و موارد استفاده از آن را در حوزه‌های مختلف بررسی کردیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx