7 تفاوت کلیدی بین ذهن فقیر با ذهن ثروتمند

فرق ذهن ثروتمند با فقیر

برخلاف اکثر مردم، ثروتمند بودن معنایی فراتر از پولدار بودن دارد.

معنای ثروت در این است که چگونه تصمیم بگیرید، زمان خود را چگونه سپری کنید و این که وقتی بعد از گذراندن یک روز پرمشغله خواستید به خواب بروید، چه احساسی داشته باشید.

ممکن است شما دارایی‌هایی با ارزش چندمیلیون‌دلار داشته باشید اما باز هم در زندگی خود فقیر باشید؛ چرا که اهداف و فعالیت‌هایی را در اولویت خود قرار داده‌اید که به‌جای خوب‌کردن حالتان، روح شما را خسته و فرسوده می‌کنند.

عناوین مطلب:

اگرچه اغلب مردم معتقدند که «پول خوشبختی نمی‌آورد»، تحقیقات اخیر نشان داده است که پول، بیش از چیزی که تحقیقات قبلی خیال می‌کردند، باعث افزایش حس خوشبختی و خوشحالی ما می‌شود.
اما این به‌خاطر چیزهای مادی که پولدارها می‌توانند بخرند نیست.

بیشتر این ماجرا به این دلیل است که پول، فرصت‌هایی را در اختیار ما می‌گذارد و این استقلال را به ما می‌دهد که انتخاب کنیم چگونه می‌خواهیم زندگی کنیم.

1. باید برای پیروزی تلاش کنید

اگر آن‌هایی را که از اول در خانواده‌های ثروتمند به‌دنیا آمده‌اند فاکتور بگیریم، زندگی ثروتمندانه همیشه بر پایه جاه‌طلبی و نظم و ترتیب است.

اگر در اوقات فراغت‌تان روی کاناپه لم بدهید و هیچ کاری نکنید، فرصت‌هایی که شما را به موفقیت می‌رسانند، گیرتان نخواهند آمد.

اگر موفقیت مالی را حتی به‌عنوان هدف خود هم تعیین نکرده‌اید، پس قرار نیست به آن برسید. اما از آن مهم‌تر، باید شور و اشتیاق ادامه‌دادن مسیر را داشته باشید؛ حتی اگر مطمئن نیستید که ارزشش را دارد یا نه.

اگر شوق پیروزی و موفقیت را نداشته باشید، خسته می‌شوید و انرژی‌تان تَه می‌کشد. بنابراین اصلاً هیچ‌کدام از کارهایی را که برای رسیدن به زندگی ثروتمندانه‌تر کمکتان می‌کنند، انجام نخواهید داد.

شاید این حرف خیلی کلیشه‌ای به‌نظر برسد، اما شما باید نهایت تلاشتان را برای رسیدن به هدف‌های بزرگ بکنید؛ حتی اگر به هدفی که تعیین کردید نرسید، چند پله پایین‌ترش که نصیبتان می‌شود!

آن‌هایی که طرز فکر فقیرانه‌ای دارند، حتی برای هدف‌های کوچک هم تلاش نمی‌کنند؛ چرا که به‌جای برنده‌شدن، درگیر تلاش برای نباختن هستند.

برای برنده‌شدن باید دست از تلاش برندارید تا به اهدافتان برسید و روتین روزانه‌تان را تغییر دهید. این‌گونه، حتماً ساختن واقعیتی که به‌دنبالش هستید ممکن می‌شود.

اگر می‌خواهید آن کسب‌وکاری که مدت‌ها آرزویش را داشتید، راه بیندازید، تلویزیون‌تان را بفروشید، وقتتان را بیشتر از این تلف نکنید و با همه وجود به درون رویایتان شیرجه بزنید.

وقتی به اهدافتان برسید، زمان کافی برای تماشای تلویزیون خواهید داشت اما اگر وقتتان را برای فعالیت‌هایی صرف کنید که زمان و انرژی شما را تلف می‌کنند، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید آن زندگی را برای خودتان دست‌وپا کنید که عاشقش هستید.

در جاه‌طلبی و اهدافتان، غنی باشید. در این صورت، هرگز آن اشتیاق سوزان را که برای خلق چیزهای ارزشمند نیاز است، از دست نمی‌دهید؛ خواه برای خودتان و خواه برای خانواده یا دیگران باشد.
فقط یک بار فرصت دارید تا به بهترین شیوه‌ای که می‌توانید، زندگی کنید. می‌توانید محتاطانه و با دست‌وپای لرزان زندگی کنید یا نهایت تلاشتان را بکنید تا زندگی‌تان را تا جایی که می‌شود، از نظر تجربیات، درس‌ها و عشق، غنی کنید.

2. آن‌قدر غنی باشید که بتوانید چیزی را بدون انتظار داشتن ببخشید

یک ذهن فقیر باور دارد که همه‌چیز محدود و کمیاب است. در مقابل، ذهن ثروتمند به فراوانی معتقد است.

زیباترین شکل ثروتمندبودن آن‌جاست که به‌قدری غنی شده باشید که بتوانید چیزی ببخشید و در ازایش انتظار پس‌گرفتن هیچ چیز دیگری را نداشته باشید.

قانون کارما می‌گوید که ما همیشه آن چیزی را که کاشته‌ایم، درو می‌کنیم.

همان چیزی را برداشت خواهید کرد که کاشته‌اید و هر روز دارید انتخاب می‌کنید که چه چیزی بکارید. اگر از عکس‌العمل‌هایی که می‌بینید و آنچه گیرتان می‌آید ناراضی هستید، شاید وقتش باشد که عمل خود را دگرگون کنید و آن چیزی را که می‌دهید تغییر دهید.

اگر به ثروت بقیه حسودی می‌کنید، تنها چیزی که گیرتان می‌آید این است که در این احساس منفی حسادت بیشتر غرق شوید.

به‌جای نگاه منفی و تحقیرآمیز به کسانی که از آن چیزی که شما می‌خواهید برخوردار هستند، آن‌ها را با تحسین و احترام ببینید. برای کسانی که در جایگاهی قرار دارند که شما می‌خواهید باشید، دعای خیر و برکت بیشتر کنید.

همچنین کسانی را که شما را الگوی خود قرار داده‌اند و می‌خواهند به‌جایتان باشند، به بهترین شکلی که می‌توانید حمایت کنید. بدون توقع بدهید و ببخشید و بعد ببینید که کائنات چگونه همان را به شما برمی‌گرداند.

3. آدم‌های فقیر قصد و نیت خود را با نتایج دیگران مقایسه می‌کنند

آدم‌های فقیر می‌گویند:«اگر من جای تو بودم کار دیگری می‌کردم.»

در حالی که آدم‌های ثروتمند کمتر حرف می‌زنند و آن «کار دیگر» را در واقع انجام می‌دهند.

اشخاص فقیر تصمیم و هدفی دارند اما نمی‌توانند ثابت‌قدم باشند؛ چرا که همیشه درگیر فکر و خیال‌هایی‌اند که شبیه ایده‌های میلیون‌دلاری به‌نظر می‌رسند.

در مقابل، آدم‌های ثروتمند می‌توانند خودشان را به انجام منظم کاری متعهد کنند؛ چون از شکست‌خوردن کمتر می‌ترسند.

طرز فکر فقیرانه، مانع رسیدن شما به اهدافتان می‌شود؛ چون همه تمرکزتان را صرف قضاوت پیروزی‌ها و شکست‌های دیگران می‌کنید.

اما یک طرز فکر غنی این امکان را فراهم می‌کند که وقتتان را برای موشکافی کارهای بقیه تلف نکنید و به‌جایش روی خودتان تمرکز داشته باشید.

4. آدم‌های ثروتمند به نظر شما نیازی ندارند

کسانی که غنی زندگی می‌کنند، به‌دنبال تایید و رضایت دیگران نیستند. این اشخاص می‌دانند که چه می‌خواهند و همه تلاششان را می‌کنند تا به آن برسند.

مشکل کار این‌جاست که بیشتر مردم اصلاً خودشان وارد میدان نمی‌شوند. در عوض، کار راحت را انتخاب می‌کنند؛ بیرون گود می‌نشینند و کسانی که داخل گود هستند را قضاوت می‌کنند.

اگر شما وارد میدان شده‌اید و در حال جنگیدن برای رویاهایتان هستید، همین حالا هم جلوتر از کسانی هستید که فقط نظر می‌دهند و خودشان قدم از قدم برنمی‌دارند.

به محض این که بخواهید تغییری در زندگی‌تان ایجاد کنید، با خشم و نارضایتی دیگران مواجه خواهید شد.

اگر به دوستان و خانواده‌تان بگویید که بیشتر می‌خواهید، مطمئناً با نظرهای منفی روبه‌رو خواهید شد که سعی در تحقیر و کوچک‌کردن شما دارند.

خبر خوب این است که لازم نیست به نظر یا بازخورد آن‌ها اهمیتی بدهید. می‌توانید به عقیده آن‌ها احترام بگذارید و به‌هرحال در نهایت همان کاری را بکنید که می‌خواهید.

نهایتاً این که شما تنها در صورتی ثروتمند خواهید بود که بتوانید همان‌طور که می‌خواهید، زندگی کنید و ثانیه‌ای از وقت‌تان را هم برای در نظر گرفتن عقاید و نظرهای دیگران تلف نکنید.

5. اگر می‌توانید صبح بیدار شوید همین حالا هم ثروتمند هستید

ثروتمندانه زندگی‌کردن با آگاهی از نعمت‌ها آغاز می‌شود.

بله، قطعاً می‌خواهید از نعمات بیشتری بهره‌مند باشید اما اگر نتوانید با داشته‌های کم احساس خوشحالی کنید، با بیشتر از آن هم نخواهید کرد.

هر روز همین که چشمانتان را باز می‌کنید و روز دیگری از زندگی‌تان را آغاز می‌کنید، در حال تجربه یک معجزه هستید. این به اختیار خودتان است که بابت چیزهای کوچکی که معمولاً آن‌ها را در طول روز، بدیهی و بی‌اهمیت می‌شمارید، خوشحال و شکرگزار باشید یا نه.

اهمیتی ندارد که زندگی چقدر سخت است؛ به‌هرحال، شما از موهبتی برخوردار هستید و آن بدن شماست. شما می‌توانید نفس بکشید، فکر کنید و تصمیمات جدید بگیرید.

تا وقتی که می‌توانید این کار را انجام دهید، این فرصت را دارید که تغییری ایجاد کنید و این بزرگ‌ترین ثروت زندگی است.

وقتی برای آخرین بار افرادی را می‌بینید که در حال دست و پنجه کردن با مرگ هستند و دیگر نمی‌توانند تکان بخورند یا صحبت کنند؛ دیدن آنها در آن وضعیت ناامیدانه در ساعات آخر زندگی‌، درس مهمی به ما می‌دهد: هرگز سلامتی‌ات را دست کم نگیر.

احتمالاً در آخرین لحظات زندگی، برایتان اهمیتی نخواهد داشت که چقدر پول درآورده بودید یا چقدر ثروت داشتید.

همکاران اعصاب‌خردکنی که داشتید یا این که فلان مدرک را نگرفتید هم برایتان مهم نخواهد بود.

در آن زمان به گذشته زندگی‌تان نگاه خواهید کرد و به این فکر می‌کنید که چطور می‌توانستید کمی خوشحال‌تر باشید. به این فکر خواهید کرد که چگونه می‌توانستید کنار کسانی که به آن‌ها عشق می‌ورزید، حضور بیشتری داشته باشید.

6. انسان‌های ثروتمند به‌دنبال جلب توجه نیستند

انسان‌هایی که به رضایت عمیقی دست‌یافته‌اند، نیازی به تایید و توجه دیگران ندارند. بیشتر، اشخاصِ ناراضی هستند که می‌خواهند در مرکز توجه دیگران باشند.

حقیقت این است که تنها در صورتی می‌توانید غنی زندگی کنید که خودپسندی و خودخواهی را کنار بگذارید و به همان اندازه که روی خودتان تمرکز دارید، روی بقیه هم تمرکز کنید.

این مسئله شامل این نکته هم می‌شود که وقتی در حال گفتگو با کسی هستید، سوال‌های فکرشده‌ای بپرسید و به‌دقت به او گوش کنید.

چه فایده‌ای دارد اگر پول کسی از پارو بالا برود ولی نتواند لحظه‌ای بنشیند و به قصه‌های دیگران گوش کند؟

7. تنها یک دسته از افراد عاشق پول هستند

آدم‌ها دو دسته هستند: یکی آن‌هایی که می‌گویند پول مهم نیست و دیگری آن‌ها که اعتراف می‌کنند که پول برایشان اهمیت دارد.

بیشتر مردم از دسته اول هستند؛ این اشخاص اعتقاد دارند پول یک چیز شیطانی است و همه آدم‌های پولدار، بد و فاسدند.

اما با این حال، این افراد فارغ از عقایدشان، بیشتر زندگی خود را صرف کارکردن برای پول می‌کنند و دائماً از کسانی که بیشتر از خودشان درآمد دارند متنفرند.

فرق این دو گروه در این است که هرگز چیزی را که از آن متنفرید، به‌دست نخواهید آورد.

اگر باور داشته باشید که پول بد است، به‌طور ناخودآگاه سعی می‌کنید پول کمتری داشته باشید؛ چرا که این چیزی است که می‌خواهید.

افراد ثروتمند، قدرت و اهمیت پول را نادیده نمی‌گیرند. مدت‌ها قبل این که این اشخاص پولدار شوند، شروع به پذیرفتن این می‌کنند که به پول نیاز دارند و آن را می‌خواهند.

این اشخاص، به‌جای این که از آدم‌های پولدار بد بگویند، آن‌ها را تحسین می‌کنند و بابت موفقیت‌هایشان خوشحال می‌شوند.

این افراد، حتی اگر هنوز پول زیادی نداشته باشند، زمان و انرژی خود را صرف مدیریت پولشان می‌کنند.

خلاصه حرف این است که پول نه خوب است و نه بد است. پول، صرفاً یک نوع انرژی خنثی‌ست که انتخاب‌هایی به شما می‌دهد.

می‌توانید از پول برای کارهای خوب استفاده کنید یا با آن به دیگران آسیب برسانید. چه از پول برای کشتن مردم استفاده کنید چه نجات‌دادنشان، همیشه این شمایید که مسئول نتیجه کارتان هستید؛ نه پول.

بهتر است به‌جای این که ثروت و فقر را با مقدار عددی پول و ثروت ببینیم، آن را به‌شکل غنای زندگی در نظر بگیریم.

به نظر من، کسی که ثروت میلیاردی دارد اما هر روز بیش از 10 ساعت کار می‌کند، آدم ثروتمندی نیست.

شاید این شخص پول زیادی داشته باشد، اما نمی‌تواند یک زندگی غنی و ثروتمندانه داشته باشد؛ چرا که زمان کافی ندارد. اما اگر این همان‌جور زندگی است که این شخص می‌خواهد داشته باشد، هیچ اشکالی ندارد.

مسئله مهم این است که به‌طور مرتب از خودتان بپرسید که زندگی ثروتمندانه برای شما چه معنایی دارد تا بتوانید تصمیمات خود را بر اساس آینده ایده‌آلی بگیرید که قصد ساختنش را دارید.

برای مطالعه مقالات دیگری در حوزه توسعه فردی، بازارهای مالی و مسائل اقتصادی، با بورسینس همراه باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

چگونه پولدار شویم؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx