قوانین بازار پایه فرابورس (زرد، نارنجی و قرمز) چیست؟

بازار پایه فرابورس

شرکت‌های مختلفی که داخل کشور فعالیت دارند، برای ورود به بازار بورس یا فرابورس بایستی معیارهای لازم جهت ثبت شدن در این بازارها را داشته باشند.

بازار بورس و فرابورس قسمت‌های مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن، بازار پایه است. در این مقاله قصد داریم تا درباره بازار پایه فرابورس، انواع آن و شرایط پذیرش در این بازار صحبت کنیم.

نکات کلیدی

  • شرایط پذیرش شرکت‌ها در بورس با فرابورس ایران متفاوت است. شرکت‌هایی که توانایی‌های لازم برای حضور در بورس را نداشته باشند، به صورت مستقیم به بازار فرابورس فرستاده می‌شوند.
  • یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرابورس ایران، بازار پایه است. در بازار‌ پایه، بیشتر معاملات مربوط به اوراق بهادار است و سهام شرکت‌ها در آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • از شهریور ماه سال 1398، بازار پایه فرابورس به سه تابلو زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شد که طبقه‌بندی شرکت‌ها در آن متفاوت است.

بازار سرمایه ایران

در حال حاضر؛ 4 نوع بورس مختلف در بازار سرمایه ایران وجود دارد که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت دارند؛ این 4 بورس عبارتند از:

عناوین مطلب:

در این میان، شرایط پذیرش شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران با فرابورس ایران متفاوت است که در ادامه به بررسی این شرایط می‌پردازیم.

شرایط پذیرش شرکت در بازارهای فرابورس

  • حداقل سرمایه ثبت شده شرکت
  • حداقل تعداد سهامداران
  • حداقل سهام شناور
  • زیان انباشته
  • نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها و سودآوری
  • حداقل سابقه فعالیت شرکت در صنعت مربوطه

به طور کلی؛ شرکت‌هایی که توانایی‌های لازم برای حضور در بورس ایران را نداشته باشند، به صورت مستقیم به بازار فرابورس فرستاده می‌شوند.

بازار بورس و فرابورس دارای بخش‌های مختلفی هستند که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن‌ها بازار پایه است.

شرکت‌هایی که شرایط لازم برای ثبت در بورس را ندارند، یا خود آن‌ها به ارائه سهام‌شان در بازار بورس تمایلی نشان نمی‌دهند، در بازار پایه بورس و فرابورس ثبت می‌شوند.

توجه داشته باشید که در بازار‌ پایه، بیشتر معاملات مربوط به اوراق بهادار است و سهام شرکت‌ها در آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

بازار پایه فرابورس
بازار فرابورس ایران

بازار فرابورس و ساختار آن

بازارهای مختلفی در فرابورس ایران وجود دارد که شرایط پذیرش شرکت‌ها در این بازارها با یکدیگر متفاوت است. بازارهای فرابورس ایران عبارتند از:

  • بازار اول
  • بازار دوم
  • بازار پایه
  • بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME)
  • بازار ابزارهای نوین مالی

براساس دستورالعمل پذیرش در بازار بورس، پذيرش سهام شركت‌های سهامی عام،عرضه و نقل انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، صرفاً در بازارهای اول و دوم و بازار شركت‌های كوچک و متوسط صورت می‌گیرد و پذيرش ساير اوراق بهادار در بازار ابزارهای نوين مالی صورت می‌پذيرد.

بیشتر بخوانید: بازار اول (تابلوی اصلی و فرعی بورس) و بازار دوم چیست؟

پس از اتمام فرآیند ثبت شرکت‌ها نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، مدارک شرکت‌ها در کمیته عرضه فرابورس مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس در فهرست بازار پایه فرابورس درج می‌شوند.

عموما شرکت‌های درج شده در بازار پایه، در سه دسته زیر قرار می‌گیرند:

  1. شرکت‌هایی که نزد سازمان بورس ثبت شده‌اند، اما شرایط پذیرش را ندارند.
  2. شرکت‌هایی که به دلیل از دست دادن شرایط بازارهای بورس یا فرابورس از بازار مربوطه لغو پذیرش می‌شوند، در بازار پایه درج خواهند شد. مقررات ارائه اطلاعات در این بازار، نسبت به بازار اول و دوم ساده‌تر است.
  3. شرکت‌هایی که درخواستی مبنی بر پذیرش ندارند و به دلیل الزام قانونی طبق ماده 99 برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، بایستی در بازار پایه درج گردند.

مطابق با این قانون، به منظور ارتقاء جايگاه بازار سرمايه در اقتصاد كشور و ساماندهی بازار متشكل اوراق بهادار، كليه اشخاصی كه تاكنون نسبت به انتشار اوراق بهادار اقدام كرده‌اند، موظفند نسبت به ثبت آن نزد سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام نمايند و عدم ثبت، تخلف محسوب می‌شود.

ناشران اوراق بهادار ثبت‌ شده نزد سازمان مذكور لازم است اطلاعات مالی خود را بر اساس ترتیبات مقرر در ماده 45 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ايران منتشر نمايند.

لازم به ذکر است که معاملات اوراق بهادار ثبت‌ شده در سازمان فقط در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس دارای مجوز و با رعايت مقررات معاملاتی هر يک از آن‌ها امكان‌پذير بوده و معاملات اوراق بهادار مذكور بدون رعايت ترتيبات فوق فاقد اعتبار است.

چه شرکت‌هایی می‌توانند درخواست درج در بازار پایه فرابورس را ارائه کنند؟

شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار باید درخواست درج در بازار پایه را به فرابورس ایران ارائه دهند.

شرکت‌های مشمول ثبت نزد سازمان شامل دو گروه ذیل هستند:

  • شرکت‌های سهامی عامی که تعداد سهامداران آن‌ها مساوی یا کمتر از 100 سهامدار و بیش از 35 سهامدار باشد و حقوق صاحبان سهام آنها بیش از 100 میلیارد ریال باشد.
  • شرکت‌های سهامی عامی که تعداد سهامداران آن‌ها بیش از 100 سهامدار و حقوق صاحبان سهام آن‌ها بیش از 50 میلیارد ریال باشد.

آیا شرکتی که دارای سهام بی‌نام است، امکان درج در بازار پایه فرابورس را دارد؟

در صورتی که سهام شرکت بی‌نام باشد باید پیش از آغاز معاملات، سهام به بانام تبدیل شده و در سامانه معاملات ثبت شود.

انواع تابلوها در بازار پایه فرابورس ایران

از شهریور ماه سال 1398، بازار پایه فرابورس به سه تابلو زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شده است.

بازار پایه
بازار پایه فرابورس شامل سه تابلو زرد، نارنجی و قرمز است.

در ادامه به نحوه طبقه‌بندی شرکت‌ها در هر تابلو می‌پردازیم:

شرایط سهام برای ورود به تابلوی “پایه زرد”

  • مجموع روزهای تأخیر در ارائه اطلاعات مطابق با “دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان” بیش از 2 مرتبه نباشد.
  • دفعات عدم ارائه صورت‌های مالی مطابق با “دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان” بیش از 2 مرتبه نباشد.
  • حداقل 1 صورت مالی حسابرسی شده ارائه کرده باشد.

شرایط سهام برای ورود به تابلوی “پایه نارنجی”

  • ناشرانی که در دوره مورد رسیدگی، حائز شرایط تابلوی “پایه زرد” یا تابلوی “پایه قرمز” نباشند.
  • اظهارنظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی نسبت به هریک از صورت‌های مالی شرکت اصلی یا تلفیقی گروه از نوع عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود باشد.

شرایط سهام برای ورود به تابلوی “پایه قرمز”

  • رای بدوی یا قطعی مراجع قضایی مبنی بر ورشکستگی ناشر صادر شده باشد.
  • مجمع عمومی فوق‌العاده یا مراجع قضایی رای به انحلال ناشر داده باشند.
  • ناظر در سررسید دوره‌های رسیدگی حداقل 3 سال مالی متوالی صورت‎های مالی حسابرسی شده ارائه نکرده باشد.

در فایل منتشر شده توسط سازمان فرابورس، جزییات بیشتری از بازار پایه و همچنین لیست تمامی سهام بازار پایه زرد، نارنجی و قرمز را مشاهده نمایید.

دانلود فایل اطلاعیه طبقه‌بندی شرکت‌های درج‌شده در بازار پایه فرابورس (PDF با حجم 160 کیلوبایت)

قبل از معامله در بازار پایه فرابورس بدانید

در ادامه به مهمترین سوالات کاربرانی که قصد معامله در بازار فرابورس دارند می‌پردازیم:

ساعت معاملات فرابورس

بر اساس دستورالعمل اجرایی نحوه معاملات اوراق بهادار، ساعت معاملات در بازار فرابورس بدین صورت است؛ در بازارهای اول، دوم و پایه، پیش‌گشایش از ساعت 8:45 تا 9، مرحله گشایش رأس 9 و مرحله حراج پیوسته نیز از 9 تا 13 خواهد بود.

همچنین در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، پیش‌گشایش از 8:45 تا 9 و مرحله گشایش اول، 9 در نظر گرفته شده است.

در این بازار، مرحله حراج پیوسته از 9 الی 12:30 و پیش‌گشایش مرحله دوم نیز 12:30 الی 13 تعیین شده است. در بازار SME همچنین مرحله گشایش دوم ساعت 13 خواهد بود.

حداقل خرید در بازار پایه فرابورس

بر اساس مصوبه هیات مدیره شرکت فرابورس که از دی ماه سال 1400 اجرایی شد، حداقل ارزش هر سفارش خرید معادل 5 میلیون تومان تعیین شد.

نحوه خرید سهام در بازار پایه فرابورس

در نمادهای معاملاتی دسته سهامداری “سایر اشخاص” شرکت‌های بورس کالای ایران در نماد «کالا41»، بورس انرژی با نماد «انرژی31» و معاملات اوراق بهادار فرابورس ایران در نماد «فرابورس1» انجام می‌شود.

دادوستد سهام و حق تقدم خرید سهام پس از پذیرش به صورت عادی و با انجام حراج پیوسته با دامنه نوسان قیمت تا حداکثر 5 درصد مطابق با بازارهای اول، دوم فرابورس صورت می‌گیرد.

معاملات سایر نمادهای بورس کالا، بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز مانند «کالا11»، «کالا21»، «کالا31»، «انرژی11»، «انرژی21» و «سپرده1» به‌ صورت توافقی بدون محدودیت دامنه نوسان روزانه قیمت و بدون محدودیت حجمی مانند سازوکار فعلی بازار پایه توافقی صورت می‌گیرد.

این حق تقدم‌ها در تابلوی پایه الف که مختص پذیرش تشکل‌های خودانتظام و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس مانند بورس‌ها و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است انجام می‌شود.

دادوستد سهام و حق تقدم خرید سهام در تابلو ب مشابه با سازوکار معاملات در بازار پایه عادی فعلی بوده و با انجام دو مرحله حراج ناپیوسته با دامنه نوسان روزانه قیمت به میزان 10 درصد انجام می‌شود.

به این ترتیب از زمانی که معاملات در تابلوی پایه ب آغاز می‌شود روند معاملات به این صورت خواهد بود که از ساعت 8:30 تا 9:00 صبح مرحله پیش‌گشایش با دامنه نوسان قیمتی حداکثر 10 درصدی بوده، راس ساعت 9:00 مرحله گشایش به روش حراج ناپیوسته صورت می‌گیرد.

مرحله حراج پیوسته از ساعت 9:00 تا 12:00 و مرحله پیش‌گشایش نیز از ساعت 12:00 تا 12:30 خواهد بود و در نهایت مرحله گشایش به روش حراج ناپیوسته راس ساعت 12:30 انجام می‌شود.

معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در تابلو ج به صورت عادی و با انجام دو مرحله حراج ناپیوسته صورت می‌گیرد با این تفاوت که نوسان روزانه قیمت سهام دامنه و محدودیتی ندارد.

ضمن آنکه معاملات بین دو حراج نیز با قیمت ثابت کشف شده در آخرین حراج ناپیوسته خواهد بود. انجام معاملات بلوک و عمده در تمامی نمادهای بازار پایه طبق مقررات نحوه انجام معاملات در بازارهای اول و دوم فرابورس قابل انجام است.

دادوستد سهام و حق تقدم خرید سهام در تابلو ج را تنها در سه روز معاملاتی هفته شامل روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه انجام می‌شود.

در نهایت لیست سهام بازار پایه فرابورس را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

سوالات متداول

دلایل پذیرش شرکت‌ها در بازار پایه فرابورس چیست؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرابورس ایران، بازار پایه است. شرکت‌هایی که شرایط و معیارهای لازم برای ثبت در بورس را ندارند، یا خود آن‌ها به ارائه سهام‌شان در بازار بورس تمایلی نشان نمی‌دهند، در بازار پایه فرابورس ثبت می‌شوند. در بازار‌ پایه، بیشتر معاملات مربوط به اوراق بهادار است و سهام شرکت‌ها در آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

بازار پایه فرابورس از چند بخش تشکیل شده است؟

بازار پایه فرابورس به سه تابلو زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شده که طبقه‌بندی شرکت‌ها در آن متفاوت است. 

آیا شرکتی که دارای سهام بی‌نام است، امکان درج در بازار پایه فرابورس را دارد؟

در صورتی که سهام شرکت بی‌نام باشد باید پیش از آغاز معاملات، سهام به بانام تبدیل شده و در سامانه معاملات ثبت شود.

سخن پایانی

بازار پایه فرابورس از جمله بازارهایی است که مطابق با ماده 4 “دستورالعمل پذیرش، به منظور عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران” راه‌اندازی شده است.

پس از ثبت شرکت‌ها نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، مدارک ارائه شده از جانب شرکت‌ها در کمیته عرضه فرابورس مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس در فهرست نرخ‌های با‌زار پایه فرابورس درج می‌شوند.

لازم به ذکر است که این شرکت‌ها فرآیند پذیرش را طی نمی‌کنند.

در این مقاله درباره بازار پایه فرابورس و معیارهای لازم برای پذیرش شرکت‌ها در این بازار صحبت کردیم که امیدواریم برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

فرابورس چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

58 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
علیرضا

سلام وقت خوش
یه سوال دارم
شرکتی دارم
با سرمایه مناسب و حداقل 200 هکتار زمین
4 سوله
و یک مرغداری آماده جوجه ریزی
و استخر و…….
همراه با بیش از 3000 هزار درخت زیتون پسته و انار
و امکانات توسعه ای کامل

میخوام شرکت رو وارد بورس کنم

نظر خودم
خريد یک شرکت بورسیه
و…..

نظرتون رو میخوام

مهران

سلام من قاروم رو خریدم که پانزده ملیون درصد ماه سوم و سال اخر سود میده نحوه سودهی چه جوری حساب میشه
صفر نهصدونوزده سیصدونودوشش چهل و نه بیست و پنج
قاروم از دسته فرابورس و زرد پایه هستش فقط میخواستم بدونم بعد از سه ماه این پانزده ملیون درصد چه جوری بهم سودهی میکنه

سیاوش

زمان خرید و فروش در بازر پایه چگونه است

علی

سلام از کجا باید بفهیم یک شرکت درج شده در بازار پایه شروع معاملاتشش از کی خواهد بود

زادحسن

چرا کسی بفکر رفع تعلیق سهم آینده نیست. شش ماه آواره شدیم از دست این سهم. هیچ کس هم  در شرکت پاسخگو نیست. هر دو هفته هم تعلیق میشود. حداقل بفرستن پایه نارنجی

نبی اله رشیدی

سلام منظور از لغو پذیرش شده در سهم تشتاد چیست مشکلی داره درج شد در بازار پایه زرد

اکبر میثاقیان

گشان از بازار نارنجی به بازار زردِ فرابورس منتقل میشه ، پیش گشایشش با چه دامنه ای خواهد بود؟

علی مظفری

سلام و خسته نباشید
کاش راجع به ساعات معامله در این نمادها نیز اطلاعات میدادین

اسماعیل

بله رشد فاهواز آغاز میشه نگران نباش باز شدن با سازمان فرابورس ولی زمان باز شدنش مشخص نیس

بهروز

باز شد ۲۱ بهمن ۹۹

اسرین

سلام من فاهواز دارم از پایه زرد به قرمز انتقال داده شده چند روز متوقف میشه؟باز بشه خریدار داره؟

اسماعیل

بله رشد فاهواز آغاز میشه نگران نباش باز شدن با سازمان فرابورس

هادی

من سهم های تپکو ولازما رو دارم بعد چه مدت بازگشایی میشند؟

مهدی

تشکررر

مهرآسا

با سلام
عملیات فنی انتقال نمادها به تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس ایران چقدر زمان می برد و نماد بسته شده بعد از چند روز بازگشایی می شود

نرگس

سلام مدت زمان توقف نماد برای انتقال از تابلوی زرد به نارنجی چه مدت زمان طول می کشد؟

محمود رنجاب

سلام کارخانجات آزمایش در اثر بی مهری و عدم توجه ، از خط تولید خارج شد . این کارخانه سوله ها و انبارها و زمین های بسیار زیادی دارد که به اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و سایر اشخاص کرایه داده شد، سود حاصل از کرایه ها که بدون مخارج مواد اولیه و هزینه ها از جمله دستمزد بود ، بیشتر از زمانی بود که کارخانه مشغول تولید بود ، این عمل هر چند ناپسند بود ولی نهایتا بسود سهامداران آزمایش شد و در نهایت فرابورس نارنجی دسته بندی شد . سود دهی بالا موجب شده که به رنگ زرد و دامنه نوسان ۳ برسد ، قبلا نوسان ۲ درصدی بعلاوه یک ۴ درصدی در هفته داشت ،

مهشید

سلام من مقداری سهام تپکو رو تابستان خریدم که متاسفانه تعلیق شد تا الان که در بازار پایه نارنجی قرار گرفته. میخوام بفروشمش لطفا منو راهنمایی کنید. باید جایی رو تو توافقنامه ها تیک یزنم یا منتظر پیام باز شدنش باشم فقط

احمد

وای خدای من واقعا باورم نمیشه درواقع باورش یخته ولی حقیقت داره
اینکه افراد زیادی مثل شما هستن که بدون آموزش و یادگیری و بدون کوچکترین شناختی از بازار سرمایه به این شکل مستقیمأ وارد بازار سرمایه میشن
وقتی که دریافت کدبورسی حتی برای یه بچه ی خردسال بدون کوچکترین منعی راحت انجام میشه نتیجه ش میشه همین !

ایران

کاش به جای این حرفا یه کم ادب به خرج بدی و درست پیام بنویسی
به شما چه ربطی داره بدون اطلاع اومده ، اگه نمیتونی راهنماییش کنی پس لطفا خفه شو و کسی رو خرد نکن

رامین

سلام وقتی سهمی از فرابورس میخواد بیاد بازار پایه چند روز متوقف میشود؟؟

مهدی قادری

سلام
لطفا این موارد رو اصلاح بفرمایید:
1. بند 2 از عنوان “سه دسته شرکت در بازارهای پایه فرابورس حاضر هستند”:
شرکت هایی که نزد سازمان بورس ثبت شده‌اند، اما شرایط پذیرش را ندارند ( اشتباها به جای سازمان بورس، بازار بورس بیان شده)

2.بند یک از شرایط تابلو زرد:
مجموع روزهاي تاخير در ارائه اطلاعات مطابق با «دستورالعمل اجرائي افشاي اطلاعات شركت هاي ثبت شده نزد سازمان» بيش از 100 روز نباشد.(اشتباها ذکر شده 2 دوره)

3.بند سه از شرایط تابلو قرمز:
ناشر در سررسيد دوره هاي رسيدگي حداقل سه سال مالي متوالي صورت هاي مالي حسابرسي شده ارايه نكرده باشد.( اشتباها به جای کلمه ناشر ، ناظر بیان شده)

من تا اینجا مقاله رو خواندم و از آنجا که بشر همواره در معرض اشتباه قرار دارد ، پیشنهاد میدم لینک منبع رو در پایان قرار دهید .https://ifb.ir/GetFiles/GetProvisionFile.aspx?id=70&EnData=false&type=PDF

King haamiid

سلام من سهام جوین سبزوار دارم 10000 سهم چطوری میتونم بفروشمش باید اول توافق نامه رو تیک بزنم بعدش بفروشم.
چه روزهایی باز هست که بفروشم

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
58
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx