درس سوم ثروتمند شدن: سبد تخم‌مرغ‌ داشته باشید

ثروتمند شدن با درآمد کم

این سومین مطلب از سری درس‌های ثروتمندشدن است. در دومین درس ثروتمندشدن، گفتیم که باید مسئولیت پول‌تان را برعهده بگیرید و بتوانید سرمایه‌تان را به خوبی مدیریت کنید. کنترل پول با پذیرش مسئولیت آن آغاز می‌شود. یعنی اینکه بدانید چقدر پول و سرمایه دارید، از کجا بدست آورده‌اید و کجا باید برود.

ثروتمند شدن یک تجربه فیزیکی نیست، بلکه پدیده‌ای روانی و احساسی است. افرادی که قبلا رژیم غذایی را مراعات می‌کردند خوب می‌دانند که در صورت مشاهده‌ی پیشرفت آنی راحت‌تر می‌توانند به رعایت رژیم غذایی ادامه دهند.

به همین صورت، نیرومندترین شیوه برای تشویق رفتار ثروت‌اندوزی این است که نتیجه‌ی ملموس و قابل رویت را مشاهده کنید و ببینید که ثروت شما در حال افزایش است. به تجربه دیده‌ام که بهترین راه دیدن یک نتیجه‌ی قابل لمس، ایجاد ثروتی قابل لمس است: داشتن چیزی که بتوانید رشد آنرا ببینید. اگر به زبان مالی سخن بگوییم، باید سبد تخم‌مرغ داشته باشید.

عناوین مطلب:

تعریف قدیمی سبد تخم‌مرغ

تخم‌مرغ حقیقی یا مصنوعی که در لانه‌ی مرغ قرار داده می‌شود تا مرغ را تشویق به نشستن بر روی مرغ‌ها کند؛ این تعریف بیانگر نیاز روانی هرکسی است که به جمع آوری ثروت می‌پردازد: از پیش دیدن جوجه‌هایی که در آینده سر از تخم بیرون می‌آورند. نمی‌توانم در مورد اهمیت ایجاد سبد تخم‌مرغ، گزافه‌گویی کنم.

شاید داستان‌های جدید موفقیت که به ورشکستگی انجامیده‌اند و در رسانه‌ها از فلاکت مالی نالیده‌اند را شنیده باشید. این داستان غم‌انگیز یک فرد در امریکا است که در جریان کار به شدت آسیب دیده و یک عضوش را در حال انجام وظیفه از دست داده است:

فرد آسیب دیده چندمیلیون از بیمه دریافت می‌کند، پولی که اگر به درستی آنرا مورد استفاده قرار می‌دادند، برای تامین خانواده در سطحی بالاتر از چیزی که به آن عادت کرده بودند، کافی بود. البته مشاور مالی‌شان برنامه‌ی مالی خوبی برای این زوج ایجاد می‌کند و از آنها می‌خواهد در پایان هر هفته به صورتی مسئولانه به امور مالی‌شان رسیدگی کنند. ولی آنها که از بدست آوردن این ثروت ناگهانی سرمست شده بودند، شروع به ولخرجی و ریخت و پاش کردند، چیزهایی خریدند، به صورتی بی‌حساب به فامیل و دوستان‌شان پول قرض دادند و کسب‌وکار غیرعاقلانه‌ای برپا کردند. به این صورت رقم هزینه‌هایشان بالا می‌رفت و موجودی حساب کاهش می‌یافت.

همسر این مرد گرانبهاترین النگوی الماسی را می‌خرد و شوهرش نیز مخالفتی با اینکار ندارد، بلکه می‌گوید: «او لیاقتش را دارد، حادثه‌ای که برایم اتفاق افتاد به همسرم نیز آسیب رسانده است.»

علیرغم نظارت مشورتی و تشویق‌های مشاور مالی، دارای این زوج هفته به هفته کاهش می‌یابد تا اینکه کمتر از سه سال بعد، چیزی برایشان باقی نمی‌ماند و هر دو در جست‌وجوی کار برمی‌آیند!

علت شکست این زوج و افرادی که در چنین شرایطی قرار می‌گیرند، سه عامل است:

عامل اول، با توجه به وضعیت فکری خطرناکی که دارند، فکر می‌کنند که همیشه می‌توانند پول بیشتری بدست بیاورند. سپس تا به خود بیایند، ورق برگشته و قصر شنی که در ذهن خود ساخته‌اند، ویران می‌شود.

عامل دوم این است که از اصول حفظ ثروت و اصول کار کردن با پول اطلاعی ندارند. طبق آمارها حدود 80 درصد از افرادی که پول بزرگی از طریق برنده شدن در قرعه‌کشی، ارث و … بدست می‌اورند معمولا پول‌شان را پس از مدتی از دست می‌دهند.

عامل سوم ورشکستگی این افراد شاید این باشد که ذهن آنها برای نگه‌داشتن و مدیریت پول‌های کم ساخته شده و نمی‌توانند سرمایه‌های زیاد و کلان را مدیریت کنند. به ویژه بی‌اطلاعی از این درس که «بخشی از آنچه به دست می‌اورید برای خودتان نگهدارید»

ممکن است در جواب بگویند «اما هرچه کسب کرده‌ام مال من است، و من نگه می‌دارم» اگر این گفته حقیقت داشته باشد، پس چرا از آن همه ثروت، انقدر کم باقی می‌ماند؟ واقعیت این است که پول‌تان را به همه کس می‌دهید، جز خودتان.

شاید این حقیقت را شنیده باشید: «مهم نیست چه چیزی به دست می‌آورید، آنچه که بتوانید حفظ کنید شما را ثروتمند می‌کند» افراد ثروتمند اول به خودشان پول می‌دهند. شعار نوین مالی این است: «اول به خودتان پول بدهید»

در دهه‌ی 1920 میلادی، جورج. اس. کلاسون نوشت: «من راه ثروتمند شدن را یافته‌ام و آن زمانی بود که تصمیم گرفتم بخشی از آنچه را که به دست می‌آورم مال خودم باشد و برای خودم نگه دارم»

چه مقداری برای خودتان نگه‌می‌دارید ؟ کاملا واضح است که هرچه پول بیشتری کنار بگذارید، سریع‌تر به هدف‌تان می‌رسید. توصیه می‌کنم در این مورد شدیدا سخت‌گیر باشید و مقدار هرچه بیشتری را نگه‌دارید؛ تنها به این خاطر که محدوده‌ی خود را بیازمایید. سپس به تدریج کار را راحت‌تر کنید تا به منطقه‌ی امن، یعنی مقداری که در آن احساس راحتی بکنید، برسید.

در هر صورت، مقداری که پس انداز می‌کنید باید حداقل 10 درصد کل حقوق جاری و 90تا 100 درصد درآمدهای جانبی‌تان باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از میلیونرهای آمریکا، 15 تا 20 درصد درآمدهای خود را پس‌انداز می‌کنند.

در ابتدای امر، گذاشتن 10 درصد درآمد در سبد، نیازمند قدری تحمل سختی است، اما ارزشش را دارد. آن را به خودتان ثابت کنید. بارها و بارها از افرادی که اینکار را آزموده‌اند شنیده‌ام که «هرگز پولی را که کنار گذاشته‌ بودیم از دست ندادیم.»

این برنامه پس‌انداز، محدودیتی در برندارد. متوجه شده‌ام که افراد مورد مصاحبه 10 تا 20 درصد از درآمدشان را از دست می‌دهند. یعنی، این مقدار از درآمد بدون هیچ ردپایی ناپدید می‌شود. آنها می‌توانند به آسانی این مقدار از درآمدشان را ذخیره و سرمایه‌گذاری کنند، بدون اینکه در زندگی جاری آنها خللی ایجاد شود.

وقتی هرهفته و هرماه پولی که درمی‌آورید را روی سرمایه‌ی قبلی‌تان قرار دهید، از لحاظ ذهنی همواره شاهد پیشرفت خودتان خواهید بود و برای سنگین‌تر شدن سبد دارایی‌هایتان انگیزه بیشتری پیدا می‌کنید.

در حال حاضر که در کشورمان ایران تورم بالایی وجود دارد و ارزش پول رفته رفته کم می‌شود، به نظر نمی‌رسد پس‌انداز پول در بانک یا نگهداری آن در گاوصندوق کار عاقلانه‌ای باشد. پول‌های پس‌انداز شده را باید در جایی مطمئن که در مورد آن تخصص و مهارت لازم را دارید سرمایه‌گذاری کنید تا از این طریق هم از ارزش سرمایه شما کاسته نشود و هم اینکه شاهد رشد سرمایه‌تان باشید.

پس خلاصه درس سوم برای ثروتمندن شدن این است: درآمد شما به هرمقداری که هست هرماه یا هرهفته مقداری از درآمدتان را بردارید و در جایی مطمئن پس‌انداز کنید. خیلی مهم است که این پول را اول از همه و قبل از اینکه مخارج‌تان را جدا کنید از کل پول بردارید. به محض اینکه پس‌اندازتان به اندازه‌ کافی رسید با آن در جایی مطمئن سرمایه‌گذاری کنید. فراموش نکنید که همیشه در جاهایی که از آن شناخت و اطلاعات کافی دارید سرمایه خود را وارد کنید. اگر مهارتی در سرمایه‌گذاری ندارید، پس بهتر است به فکر یادگیری بیشتر باشید!

 

اگر راهی برای سنگین‌تر کردن سبد تخم‌مرغ‌ها می‌شناسید لطفا آنرا در بخش دیدگاه مطرح کنید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx