بورس کار کنیم یا فارکس؟ 5 نکته حیاتی که قبل از معامله در فارکس یا بورس تهران باید بخوانید

مقایسه بورس و فارکس

در ادامه قصد داریم بورس تهران و فارکس را با هم مقایسه کنیم.

امروزه معامله‌گران (تریدرها) به بازارهای مالی بیشتری دسترسی دارند، از جمله بازار سهام (که از آن به اسم بورس در این مطلب یاد می‌کنیم)، ETF ها و بازارهای پرنوسان‌تری مانند بازار آتی سکه و فارکس!

تصمیم‌گیری برای معامله در یکی از این بازارها (بورس جهانی یا بین‌المللی یا  بازارهای داخلی)، می‌تواند برای شما پیچیده باشد زیرا باید فاکتورهایی را در نظر بگیرید تا بتوانید تصمیم عاقلانه را اتخاذ کنید.

عناوین مطلب:

مهمترین عامل تصمیم‌گیری بین انتخاب بورس و فارکس، میزان ریسکی است که می‌توانید متحمل شوید و سبک معاملات شماست.

برای مثال، سرمایه‌گذاران بلندمدت به احتمال قوی بورس را گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری بیابند، در حالیکه معامله‌گران کوتاه‌مدت و نوسان‌گیران به بازاری علاقه‌مندند که نوسانات قیمت در آن بیشتر باشد.

دوستان زیادی از ما سوال می‌پرسند که بورس تهران را برای معاملات انتخاب کنند یا فارکس، در این مطلب از سایت بورسینس، ما سرمایه‌گذاری در بازار سهام و معاملات در فارکس را با هم مقایسه می‌کنم و امیدوارم در انتخاب فارکس یا بورس تهران به شما کمک کند.

بورس تهران یا فارکس؟

بازار فارکس ( foreign exchange market ) بزرگترین بازار مالی دنیاست.

در حال حاضر، حجم معاملات روزانه فارکس بیش از 6.6 تریلیون دلار است.

بسیاری از معامله‌گران به دلیل این حجم بالای پول در گردش و قدرت نقدشوندگی بسیار بالای فارکس، ساعات معاملاتی طولانی و امکان استفاده از اهرم معاملاتی بالا (high leverage ) جذب آن می‌شوند.

مطلب مرتبط را بخوانید: فارکس چیست؟

در سمت دیگر، در بازار سهام شرکت‌هایی با پایداری بالا وجود دارند که می‌توانند در شرایطی که اقتصاد چالش‌برانگیز می‌شود به فعالیت خود ادامه دهند و بسیاری از آنها به سهامداران‌شان سود نقدی پرداخت کرده‌اند.

بورس در مقایسه با فارکس و حتی بازار آتی، معمولا نوسانات کمتری دارد و اغلب از آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری باپتانسیل رشد مداوم، جهت افزایش ارزش پرتفوی سرمایه‌گذاران استفاده می‌شود.

نوسانات (Volatility)

منظور از نوسانات قیمتی، بالا و پایین شدن قیمت‌ها در کوتاه مدت است.

در حالیکه برخی معامله‌گران مخصوصا نوسان‌گیران از بالا و پایین شدن قیمت‌ها در زمان‌های کوتاه برای کسب سود استفاده می‌کنند، سرمایه‌گذاران با موقعیتی که نوسانات و ریسک کمتری داشته باشد راحت‌تر هستند.

به همین دلیل نوسان‌گیران و افرادی که به بازارهای با سرعت و ریسک بالا علاقه مند هستند بیشتر به سمت فارکس جذب می‌شوند، اما سرمایه‌گذارانی که به استراتژی “خرید و نگهداری” اعتقاد دارند، پایداری بیشتر و بورس را انتخاب می‌کنند.

البته ریسک ناشی از نوسانات در فارکس می‌تواند با استفاده از استراتژی‌های خاص مدیریت سرمایه، کمتر شود.

اهرم (leverage)

در هنگام انتخاب بین فارکس و بورس تهران، اهرم معاملاتی یکی دیگر از ملاحظات است.

در بورس تهران هیچ اهرمی برای معاملات سهام در نظر گرفته نمی‌شود و شما به همان میزانی که سرمایه‌ دارید می‌توانید سهام بخرید (البته موضوع اعتبار معاملاتی با اهرم تفاوت دارد. در بورس تهران می‌توانید از کارگزاری‌ها اعتبار بگیرید).

در معاملات فارکس اما اهرم معاملاتی قابل ملاحظه‌ای (گاهی حتی بالاتر از 100:1) قابل استفاده است.

مثلا فرض کنید سرمایه اولیه شما 1000$ باشد. کارگزاران فارکس معمولا ضرایب اهرمی 1:100 یا 1:200 ارائه می‌کنند.

پس با فرض اینکه بروکر شما ضریب اهرمی 1:100 به حساب شما اختصاص دهد، شما قادر خواهید بود تا سقف 100,000$ (سرمایه اولیه × ضریب اهرمی) به خرید و فروش زوج ارزهای قابل معامله بپردازید. البته شما مجبور نیستید از کل این سرمایه مجازی (چون سرمایه واقعی شما 1000$ است) استفاده کنید و هر مقداری که علاقمند باشید در معاملات خود بکار می‌گیرید.

 اما این اهرم معاملاتی الزاما چیز خوبی در فارکس نیست.

چون درست است که می‌توان با استفاده از اهرم، با مقدار کمی سرمایه، معاملات بزرگتری انجام داد (حساب‌های معاملاتی فارکس حتی با مقادیری مانند 100 دلار و پایین‌تر هم قابل بازگشایی است) اما این اهرم می‌تواند به راحتی کلیه موجودی حساب شما را نابود کند.

بروکرهای فارکس، امکان استفاده از اهرم را به راحتی برای معامله‌گران فراهم کرده‌اند اما برای دریافت اعتبار معاملاتی از کارگزاری‌های بورس تهران، گاهی چالش‌هایی وجود دارد.

ساعات معاملات

تفاوت عمده دیگر بورس با فارکس در ساعات معاملاتی آن است.

ساعات باز بودن بورس سهام محدود است (در بورس تهران از ساعت 9 صبح تا 12:30 روزهای شنبه تا چهارشنبه معامله صورت می‌گیرد) اما فارکس در دنیا منحصر به فرد است زیرا که ساعات معاملاتی بسیار طولانی‌تری دارد و در هر لحظه از 24 ساعت شبانه‌روز، حداقل یک بازار باز وجود دارد.

بنابراین نسبت به بورس تهران، برای ترید در فارکس ساعات طولانی‌تری در دسترس تریدرهاست.

ساختار غیرمتمرکز بازار فارکس پویایی خاصی به این بازار داده و باعث شده است که از روز دوشنبه تا جمعه امکان تبادلات ارز وجود داشته باشد. حجم تبادلات در زمان‌های مختلف بستگی به ساعت کاری کشورهای مشارکت‌کننده در فارکس دارد.

پس از اینکه استراتژی مورد نظر و مطابق با اخلاقیات خود را یافتید می‌بایست ساعات کاری مناسب برای ترید در فارکس را پیدا کنید.

اولین نکته اینکه باید بدانیم قرار نیست شما از نوسان قیمت‌ها در تمام بازارها استفاده کنید. در هر بازار شاید قیمت‌ها صدها پیپ بالا و پایین بروند و هیچ وقت نمی‌توان از تمام این نوسانات استفاده کرد.

بازار دوجهته

فارکس برخلاف بورس تهران یک بازار دو جهته است.

یعنی هر جفت ارزی (یا هر ابزار مالی قابل معامله دیگر مثلا طلا یا نقره) بغیر از قابلیت خرید (Buy) قابلیت فروش (Sell) نیز دارد. به عبارت دیگر، در فارکس می‌توانید برای کسب سود، ابتدا وارد یک موقعیت فروش شوید سپس معامله را با انجام خرید، ببندید.

در واقع در بازارهای اسپات (بازار معمول سهام در ایران) یا بازار اسپات ارز دیجیتال، اول باید خرید اوراق بهادار یا آن دارایی خاص را انجام دهید و سپس دارایی موردنظر را بفروشید ولی در فارکس می‌توانید برای کسب سود، ابتدا بفروشید و بعد در قیمت پایین‌تر بخرید.

بعنوان مثال فرض کنید شما به عنوان تریدر فارکس، پیش‌بینی کرده‌اید که خرید جفت ارز USDCAD برای شما سوددهی خواهد داشت. پس به خرید آن اقدام می‌کنید. اگر پس از ورود شما به بازار، نرخ جفت ارز USDCAD ترقی کرده و به بالاتر از نقطه ورود شما برسد شما به همان مقدار سود می‌کنید.

همچنین اگر نرخ به پایین‌تر از نقطه ورود سقوط کند، به معنی ضرر است. اگر شما قبل از ورود به معامله، تحلیلی مبنی بر نزول قیمت این جفت ارز طی ساعات آتی می‌داشتید و در زمان ورود به جای خرید (Buy) آن زوج ارز، اقدام به فروش (Sell) آن می‌کردید، با نزول قیمت جفت ارز سود نصیب شما می‌شد.

در بورس تهران که یک بازار یک‌جهته است فقط می‌توانید سهام را بخرید و سپس آنرا بفروشید.

مالکیت

در فارکس خرید یا فروش هر جفت ارز به معنی تصاحب مجازی آن در زمان مورد نظر است و دارایی واقعی جابجا نمی‌شود. یعنی موقع خرید یا فروش هر ابزار مالی (برخلاف بورس که تصاحب سهام خریداری شده واقعی است) شما فقط با شرط بستن معامله (پوزیشن) صاحب مجازی آن ابزار مالی هستید.

در بورس شما با خرید سهام یک شرکت، بخشی از مالکیت و سودآوری آن شرکت را بصورتی قانونی از آن خود می‌کنید و حتی اگر میزان سهام به حدی باشد که جز سهامداران عمده شرکت باشید می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های اساسی شرکت کنید.

ریسک‌های فارکس

برخی از ریسک‌های موجود برای معامله گران در بازار فارکس را در زیر برای شما شرح می‌دهیم.

به طور کلی در هر نوعی از تجارت میزان مشخصی از ریسک‌های منتظره و غیر منتظره وجود دارد، اما بطور کلی ریسک معاملات ارز در بازار فارکس بالاتر از بورس تهران است.

چه بازار مدنظر شما فارکس باشد، چه ارز دیجیتال و چه بورس، لازم است تا قبل از هر سرمایه‌گذاری ابتدا از خطرات و نوع آنها مطلع گردید:

1- جهت نوسانات بازار می‌تواند دقیقا بر خلاف آنچه شما پیش‌بینی نموده اید پیش رود، علاوه بر اینکه بازار فارکس یک بازار با نوسانات شدید و سریع می‌باشد ، تا حدی که اگر شما هم اکنون معامله‌ایی را باز کرده و فقط چند دقیقه بعد پی به اشتباه بودن آن ببرید و تصمیم به بستن آن بگیرید، ممکن است با یک ضرر هنگفت و یا سود هنگفت مواجه شوید .

2- چنانچه سرمایه اولیه شما در این بازار پایین باشد و از ریسک بالائی در معاملات خود استفاده کنید، امکان دارد ظرف چند روز سرمایه خود را از دست بدهید و یا بعد چند روز به سرمایه هنگفتی برسید.

3- این احتمال نیز وجود دارد که کارگزار فارکس طرف قرارداد شما دچار مشکل شده و یا ورشکست شود، بنابراین بایستی در انتخاب کارگزار دقت فراوانی را بخرج دهید. برای حصول به این اطمینان می‌توان از اشخاص مطلع و فعال در این بخش تحقیق نموده و یا اینکه حداقل از وجود بیمه اصل سرمایه خود توسط کارگزار فارکس اطلاع حاصل کنید.

4- سیستم‌های سخت افزاری یا نرم‌افزاری شما یا همان رایانه شخصی ممکن است مختل گردد، بنابراین در چنین شرایطی ضرر شما، البته در صورتیکه از حد ضرر استفاده نکرده باشید می‌تواند بالا باشد.

5- یک مثل قدیمی انگلیسی می‌گوید (هیچگاه بر روی مزرعه خود شرط نبندید). این بدین معناست که شما فقط جایز هستید از سود ناشی از فعالیت‌های اقتصادی دیگر خود یا نهایتا از پولی که به صورت غیرفعال رها شده، برای معاملات در بازار فارکس استفاده کنید که در صورت از بین رفتن آن سرمایه، زندگی عادی شما دچار مشکل نشود.

مطلب مرتبط: فارکس در کجا قانونی است؟

نتیجه‌گیری

فعالیت در فارکس نیاز به مهارت و اطلاعات بسیار بالایی دارد و با توجه به ریسک و نوسانات بالا، فقط مناسب افرادی است که آموزش‌های حرفه‌ای را دیده باشند و به منابع خوبی دسترسی داشته باشند.

فعالیت در بازار جهانی ارز بین‌المللی یا فارکس به خودی خود بد نیست، بلکه نحوه رفتار و عمل بسیاری از معامله‌گران ایرانی باعث شده تا افراد زیادی در این بازار زیان‌های هنگفت کنند.

به همین خاطر برای فعالیت در فارکس مجازات در نظر گرفته شده و غیرقانونی اعلام شده است.

امیدوارم با بررسی و تحقیق، روش درست را انتخاب کنید و همیشه در نظر داشته باشید که نگهداری اصل سرمایه، از همه چیز مهمتر است و نباید صرفا به دلیل اینکه خودتان را شخصی ریسک‌پذیر می‌بینید، با انجام رفتار غیرعقلانی در بازارهای مالی سرمایه‌تان را به خطر بیندازید.

به نظر شما فارکس برای معامله گری بهتر است یا بورس تهران؟ در بخش دیدگاه بنویسید

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

مقایسه بازارهای مالی (بهترین سرمایه گذاری)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

501 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمد علی

سلام
لطفا کسانیکه هی دائما حرف *** خودشون را تکرار میکنن و میگن از دیدگاه مراجع عظام فارکس مشکل داره بدونن که تمام مراجع بزرگوار بدون هیچ استثنایی بهره بانک های کشور خودمون را هم حرام میدونن ، اما در عین حال نظام و حکومت اسلامی به همه ما اختیار داده تا هرکس هر طور صلاح دونست در این باره تصمیم بگیره ، برای مثال همکار من تمام حسابهای بانکیش را از نوع جاری و قرض الحسنه کرده تا دچار این شبه نشه ، پس هی نگین فارکس مشکل داره چون اساس بانکها و مسائل مالی کشور خودمون شبه و مشکلش بیشتره.

شهرام

سلام وخسته نباشد خدمت جناب آقای جهاندیده من دو تا سوال داشتم لطفا جوابمو بدید
۱.من در بروکر آلپاری و لایت فارکس حساب دارم می خواستم بدونم اگر روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنم بیشتر سود می کنم یا بر روی جفت ارز کدام یک بیشتر سود ده هستند
۲.من در حال حاضر در ایران زندگی نمی کنم و در کشوری زندگی می کنم که مورد تحریم های آمریکا نیست می خواستم بدونم چطور می تونم سهم های شرکت های بزرگی مثل گوگل و اپل را بخرم در چند مقاله خوندم که به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران شخص فقط قادر است که ارزش سهم را بخرد نه خود سهم می خواستم بدونم من که در کشوری که مورد تحریم آمریکا نیست زندگی میکنم چگونه میتوانم مالک خود سهم شوم از نظر مالی هم مشکلی ندارم و میتوانم سهم شرکتی مثل گوگل را بخرم لطفا منو راهنمایی کنید ممنون میشوم جواب سوالم را بدهید

میلاد

سلام و عرض وقت بخیر،یک سوال خدمتتون داشتم آیا در فارکس میشود بدون اهرم معامله کرد و دید بلند مدت داشت؟(من به طور کلی چیزی در مورد بروکر ها میزان کارمزد و نحوه معامله در فارکس نمیدونم،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید)

شهرام

سلام وخسته نباشید آقای جهاندیده من در افغانستان زندگی می کنم می خواستم بدونم می تونم در فارکس فعالیت کنم

کریم

سلام فارکس را اگر خوب بلد باشید و دوره دیده باشید و صبر و حوصله ی کافی داشته باشید بهترین جا برای سرمایه گذاری است مثل بورس ایران دستوری نیست البته اینتر بانکهای دنیا دخالت میکنند ولی به مدت کوتاه ولی همیشه کی نیست

Dhین

سلام..دو ساله چارت میخونم و تجربم رو در اختیار عزیزان قرار میدم… موفقیت شما در فارکس برحسب درصد بیان نمیشه…اینکه ۱۰درصد احتمال موفقیت شماست غلطه… حقیقت این است که ۲۵درصد حدوداً در این بازار سود میبرن و ۷۵درصد مابقی تامین کننده سود این ۲۵درصد هستن …یه قماره بعبارتی…هر کسی استراتژی و قدرت تحلیل بالاتر داشته باشه قطعاً جز اون ۲۵درصده…برای اینکه جز اون ۲۵تا باشید بهتر از بقیه عمل کنید و نیاز به سیستمی فراتر از پرایس اکشن و پترن ها و الیوت ها و کندل شناسی و اخبار شناسی دارید و حتی اندیکاتور های پیش فرض متاتریدر… راهنمایی من بشما…اگر از ترکیب اندیکاتور های نان ریپینت استفاده کنید با تمرین زیاد شاید بتونید سیستمی درخور بسازید…از سایت هایی مثل best metatrader indicators and 4xone استفاده کنید و رایگان اندیکاتور ها رو دان کنید…نکته بعد انتخاب بروکره که باید دقت کنید..لوریج اثر مستقیم در معامله نداره.حجم معامله ملاکه …کسانی که سیستمی لانگ ترم دارن موفق ترند…سیستم صبر هم مهمه…صبر خودش یه سیستمه .!!مثل استراتژی شما…فارکس غیر قانونی هست اما دلیل نمیشه فیک باشه…علت خلاف بودنش دانش بسیار پایین تحلیل در ایرانه … تحلیل ضعیفی که سرمایه افراد رو نابود می‌کنه…قدیما میگفتن هر که بامش بیش برفش بیشتر…الان باید گفت هرکه علمش بیش برفش بیشتر.. فارکس شغل اول و آخره…یه تحلیگر سراغ شغل دیگری نمیره…هیچ پکیجی نخرید و در هیچ کلاسی شرکت نکنید و هیچ اندیکاتور و رباتی نخرید…همه چیز رایگان در اینترنت هست.. کسانی که کلاس میذارن و پکیج می‌فروشن فقط و فقط فکر پول گرفتن از شما هستند و بس.وگرنه در ترید ریل کاری نمیتونن کنن…یه تریدر واقعی نیازی به پول گرفتن از کسی نداره ..و نیازی به فروش چیزی نداره …موفق باشید

آرزو

سلام.. میشه زاهنمایی کنید؟من بین ارز دیجیتا، فارکس و بورس تهران کدوم رو بایدانتخاب کنم؟

Dn

سلام گمونم نمودار ارز دیجیتال و فارکس به یک اندازه سخت هستن فرقی ندارن …یا فارکس یا ارز دیجیتال انتخاب با شماست…جفتشون حجم بالایی از معاملات رو دارن روزانه…اما بورس تهران انتخاب با خودتونه…این وضعیت اقتصادی و سرمایه هایی که در بورس تلف شد انتخاب با شماست… آقا مجید شما هم از سایتهای داخلی مطلب بگیرید توضیحات مارجین اسپرد و کال و غیره همگی در سایت های ایرانی موجودند…

مجید FT

سلام. ممنون از اینکه تقریباٌ همه چیز را گفتی. درسته همه چیز در اینترنت هست، ولی اولویت و اینکه چه زمانی آماده هستی هم خیلی مهمه. من مدتیه که بورس کار میکنم و علاقه شدیدی دارم به فعالیت روی فارکس. مخصوصا بخاطر اینکه راحت شغلت را با خودت جابجا میکنی. راهنمایی کنید که از کجا شروع کنم و کدوم سایت مطلب بگیرم. میخوام از صفر تا صد و مطمئن کار کنم. کمکم کنید. سپاس

امین

شرطبندی😂😂
توی بازار معاملات داره روی روند قیمت تاثیر میزاره
کسی هم به نظر شما اهمیت نمیده خودتو خسته نکن

رصا

تمام مراجع میگن حرام شرعی چون شرط بندی علمی وهیچی معامله نمیشه

رضا

بورس حقیر ایران با فارکس قابل مقایسه نیست
حجم یک روز فارکس= کل تاریخ بورس ایران

رضا

فعالیت فارکس درایران غیر قانونی وجرم میباشد وحرام شرعی چون یه جور شرط بندی علمی وهیچی خرید وفروش نمیسه

حنیف

صددرصد فارکس

حامد

سلام کارمندی با فارکس جور در میاد؟یا اینکه هر لحظه خبری منتشر شد باید معامله انجام بشه، تایم اداری نمیتونم وقت بذارم،ممنون

قاسم

بورس بین الملل 24 ساعته هست

حامد

سلام سوالی داشتم،من کارمندم،میتونم بعدازتایم اداری تو فارکس فعالیت کنم و نتیجه مطلوب بگیرم؟یا اینکه هر لحظه خبری منتشر شد باید معامله انجام بشه

حسین

با عرض سلام و ادب
سوالی داشتم لطفا اساتید ی که تو این حوزه فعالیت دارن جواب بدن.
من تقریبا نمودار ۱۰/۱۵ ساله قیمت سهام تسلا و اپل و بررسی کردم و تو این تایم تقریبا ۱۲۰برابر شده(ارزش دلاری) و به علاوه ۲۵برابر شدن ارزش دلار(در ایران)
این ینی بدون ترید و فقط با سرمایه گذاری سود بسیار زیادی نصیب سرمایه گذار میشه ، حتی اگر ترید بلد نباشه و در بازار خطرناکی مثل فارکس
لطفا نظراتتونو بدین
ممنونم از سایت خوب بورسینس

حامد

سلام سوالی داشتم،من کارمندم،میتونم بعدازتایم اداری تو فارکس فعالیت کنم و نتیجه مطلوب بگیرم؟ممنون

کیوان

آموزش فارکس رفتم اما متاسفانه به طور کامل انجام نمیدن و میگن دوره های بعدی باید ثبت نام کنید و به نظر من کلاهبرداری بیش نیست . ایا شما دوره ای سراغ دارید آموزش صفر تا صد انجام بدن و بهانه ای برای دوره ای دیگه نداشته باشند؟ممنون میشم پاسخگو باشید

محجد حبیب زاده

دوره استاد کالجی

کیوان

سلام به نظر آلپاری چطور هست؟ و بهتر از آلپاری چه گذینه های وجود دارد

یوسف عباسپور

فارکس

Belfort

جناب ی سوال داشتم خدمتتون
من تو سایت آلپاری فارکس ترید میزنم ولی میخام بگم که آلپاری همون فارکسه یا این ی نوع دیگه ای از بازار جفت ارزه
چون توش شاخص و نفت و اپل و مایکروسافت هست
مثلا ۱ دلار میبندی اگه ترید درست بزنی ۷۵ سنت بهت میده اگه هم نه ک اون ی دلار هم میره
خب این خود شرط بندیه
وارد جای اشتباهی ک نشدم؟
راهنمایی کنید لطفا

کامبیز

با سلام .شما احتمالا از لوریج بسیار بالایی مثل ۱به ۱۰۰۰یا ۱ به ۳۰۰۰ استفاده کردید که یک دلار میبندین با یه تغییر ۷۵ سنت ضرر میکنید …باید از لوریج مثلا ۱به ۱۰۰یا لوریج ۱به ۵۰ و حتی ۱به ۱۰ استفاده کنید …تو لوریج های بالا سرمایه های کم خیلی سریع کال مارجین میشن …این قمار نیست شما لوریج خودتون رو خیلی بالا انتخاب کردین . البته اگه تو هر بازاری مدیریت ریسک سرمایه و حد ضرر رو رعایت نکنید میتونید ضررهای سنگین بکنید حتی تو بورس ایران

حسین

فارکس متاتریدری یعنی شرط بندی رو اختلاف قیمت.

CFD به چه معناست ؟

CFD مخفف Contract for Differences
میباشد ، به عبارتی قرار دادی صرفا بر اختلاف قیمت ، یعنی در CFD هیچ گونه ارزی مبادله نمیگردد و شما با توجه به اعتبار و مارجین موجود در حساب خود مبلغی را بر سر بالا یا پایین رفتن قیمت به شرط میگذارید

مرتضی

سلام ربات هایی که کارهای فارکس رو انجام میده درسته؟
میشه بهش اعتماد کرد؟

فرهاد

درود….چقدری سرمایه لازم است و تضمینش چیه و سوداوری این کار چند درصده؟

محمد

سرمایه زیادی لازم نداره برخی از بروکرها حتی با 50 دلار هم اجازه افتتاح حساب میدن. تنها جایی که توش تضمین وجود داره سود بانکیه اینجا هیچ تضمینی وجود نداره! آماری وجود نداره اما خیلی ها میگن تنها 10 درصد افراد تو این بازار موفق میشن با توجه به تجربه شخصی خودم حرف درستیه. سودآوریش هم متغیره دانش، تجربه، میزان ریسک و صد البته شخصیت شما همه اینا موثره. فارکس یه بازار حرفه ای، اما سخت و بیرحمه. اگر بخوام با یه مثال روشن کنم نظر شخصی بنده اینه برای موفقیت توی بورس خودمون نیاز به دیپلم داریم اما برای موفیقت تو بازاری مثل فارکس باید دکترا داشته باشم.

Mohammadzadeb

دوست عزیز، من تو کار تولید، توزیع درب و پنجره دوجداره ام
اگر سرمایه داری در اختیار من بزار کار از من سرمایه گزاری از شما، شراکتی کار کنیم.

فرهاد

درود….چقدری سرمایه تازم است و تضمینش چیه و سوداوری این کار چند درصده؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
501
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx