بررسی تأثیر مذاکرات لوزان و توافقات هسته ای بر بورس کالا

اخبار بورس کالا

در راستای اجرایی شدن خرید و فروش های بین المللی بورس کالا با اعضای اتحادیه الکترونیکی بین بورسی ، یکی از مشکلات انتقال وجوه است که با بر قراری مجدد سوئیفت و ارتباطات ارزی بیشتر ، مسلما فضای لازم برای گام های عملی بیشتر ایجاد خواهد شد .

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی به درستی و با درایت در چند سال گذشته که کشورمان در شرایط تحریم قرار داشت ، اقتصاد مقاومتی را به عنوان یکی از الگوهای اقتصادی کشور مطرح کردند، یعنی اقتصادی که در شرایط فشار و تحریم باعث رشد و شکوفایی کشور باشد .

در حقیقت با تحقق اقتصاد مقاومتی، کشور به درخت تنومندی تبدیل می شود که تحریم ها مانند بادی بی اثر از کنار آن عبور می کنند و هر چه به جلو می رویم این درخت تنومند با قدرت به حیات خود ادامه می دهد. همچنین در شرایط فعلی که با همت تمام مسئولان، زمینه های توافقات نهایی هسته ای در کشور فراهم شده است، این درخت نیاز به رشد مجدد و حرکت به سمت توسعه اقتصادی دارد، یعنی در آینده کلیه متغیرهای کلان اقتصادی باید با استفاده از همکاری های مناسب تر میان دولت و ملت، بهبود یابند.

عناوین مطلب:

بورس نیز به عنوان دماسنج اقتصادی کشور، زودتر از سایر بازار ها به این همکاری ها و بهبود متغیر های اقتصادی واکنش نشان خواهد داد. در ادامه به بررسی تأثیر توافقات هسته ای بر یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه یعنی بورس کالای ایران از جنبه های مختلف می پردازم؛

1- ارتباط بورس کالا با سایر بورس های کالایی دنیا

عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه IEU در سال گذشته خبر بسیار خوبی در راستای بین المللی شدن بورس کالای ایران بود . در راستای اجرایی شدن خرید و فروش های بین المللی در میان اعضای این اتحادیه ، یکی از مشکلات انتقال وجوه است که با بر قراری مجدد سوئیفت و ارتباطات ارزی بیشتر ، مسلما فضای لازم برای گام های عملی بیشتر ایجاد خواهد شد . گفتنی است بورس های کالای اوکراین، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان به همراه ایران از اعضای IEU هستند که براساس گزارش ها، بورس کالای روسیه نیز به زودی به عضویت این اتحادیه در می آید.

2- وضعیت قیمت های پایه کلیه محصولات در بازار داخلی

در فرمول تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی و فلزی ، قیمت دلار در بازار آزاد تأثیر مستقیم دارد و افزایش یا کاهش آن می تواند به همان اندازه قیمت های پایه را افزایش یا کاهش دهد . با برداشته شدن کلیه تحریم های مالی ، قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یافته و به احتمال فراوان به تدریج تک نرخی خواهد گردید و ضمن کاهش قیمت های پایه ( با فرض ثابت بودن قیمت های جهانی ) یکی از ریسک هایی که در بازار محصولات پتروشیمی و فلزی وجود دارد ( ریسک نوسانات ارزی ) از میان خواهد رفت.

3- صادرات به سایر کشور ها

با برداشته شدن تحریم ها و تسهیل انتقالات ارزی، صادرات محصولات از طریق تالار صادراتی بورس کالای ایران با ریسک کمتر و هزینه های انتقال کمتری صورت خواهد گرفت و در فضایی که هزینه های حمل و نقل در سطح جهانی کاهش یافته است ، می توان با کشور های غیر همسایه نیز مبادلات تجاری بیشتری انجام داد.

4- کشف قیمت محصولات و تعرفه ها

با توجه به اینکه روند واردات کالا ها سریعتر و بهتر خواهد بود ، کشف قیمت محصولات پتروشیمی و فلزی و تعرفه های واردات بسیار مهم خواهد بود و بازار نیز با سرعت بیشتری به تعادل خواهد رسید ، زیرا با فرض عدم تعادل میان عرضه و تقاضا و تغییر قیمت در مورد هر کالایی ، با واردات و یا صادرات می توان به سرعت بازار را به تعادل رسانید .

5- بهره وری

با توجه به کاهش قیمت دلار و تسهیل مبادلات مالی ، واردات کالا ها به سرعت انجام خواهد شد و در صورتیکه تولید کنندگان داخلی نتوانند با قیمت های وارداتی ، رقابت نمایند ، دچار ضرر و زیان خواهند شد . لذا باید با انتقال تکنولوژی های برتر در سطح جهانی ، ضمن استفاده از این فرصت طلایی ، با افزایش بهره وری  توان رقابتی خود را افزایش دهند .

*میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx