چگونه با ایده‌های کوچک کسب درآمد کنیم؟

ایده های کوچک و کارآفرینی

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که به راه انداختن یک کسب و کار کوچک در کنار کار اصلی خود فکر کرده باشید.

گاهی ایده‌های کوچکی به ذهن‌تان رسیده ولی به آنها اهمیتی نداده‌اید. شاید فکر می‌کنید که ایده‌های کوچک، نمی‌توانند کسب‌وکارهای بزرگی باشند. حتی ممکن است فکر ‌کنید برای کسب‌وکارهای بزرگ و موفق، به سرمایه‌ اولیه‌ بسیاری زیادی نیاز است.

بیشتر بخوانید: در انتخاب ایده برای کسب و کار این 10 اشتباه را مرتکب نشوید!

عناوین مطلب:

در حالی که این طور نیست. این افکار منفی باعث می‌شوند که یک ایده‌ ناب را به راحتی فراموش کنید.

هر ایده‌ای، هر چند کوچک، می‌تواند یک کسب‌وکار پولساز باشد؛ البته به شرطی که آن را امتحان کنید و البته آن را پر و بال بدهید. بسیاری از پیشرفت ایده‌ها در جریان کار شکل می‌گیرند.

کسب و کار خود را راه بیاندازید

برای اینکه یک کسب‌وکار جانبی یا حتی یک کسب‌وکار اصلی و پولساز برای خودتان ایجاد کنید، منتظر کسی نباشید تا شما به کار بگیرد. برای شروع کسب‌وکار خودتان، این مراحل را طی کنید.

مهارت‌های خود را در نظر بگیرید

اولین و مهم‌ترین قدم، این است که مهارت‌های خود را فهرست کنید.

همه‌ ما توانایی‌هایی داریم که در نوع خود می‌تواند منحصربه‌فرد باشد. گاهی کارهایی از دست ما بر می‌آید که دیگران نمی‌توانند انجام دهند و به کسی احتیاج دارند که برایشان آن کار را به انجام برساند.

در مورد مهارت‌ها و توانایی‌های خود فکر کنید. هر کاری که از دست‌تان برمی‌آید بنویسید. خودتان را در نوشتن مهارت‌ها محدود نکنید.

این مهارت‌ها ممکن است شامل این موارد یا چیزهایی شبیه به آن باشد:

  • نویسندگی
  • داستان‌نویسی
  • طراحی و نقاشی
  • تعمیرات جزیی منزل
  • سفره‌آرایی
  • هنرهای دستی
  • آشپزی
  • گرافیک
  • آشنایی با نرم‌افزارهای خاص
  • آشنایی با زبان‌های مختلف
  • و…

حتی کاری را که به نظرتان ساده و پیش‌پاافتاده است دست کم نگیرید.

ایده‌های خود را یادداشت کنید

حال با توجه به مهارت‌هایی که دارید، هر ایده‌ای که برای راه‌اندازی یک کار جدید به نظرتان می‌رسد، یادداشت کنید. لازم نیست ایده‌ جامعی باشد بلکه فقط به عنوان آن اشاره کنید.

این سوالات را از خود بپرسید:

  • با مهارت‌های خود چه کاری می‌توانید انجام دهید که فرد دیگری به آن نیازمند باشد؟
  • آیا کسی در نزدیکان‌تان هست که بخواهد با شما همکاری کند و بتوانید روی مهارت‌های او هم حساب کنید؟
  • آیا مهارت‌هایی دارید که بتوانید آنها را تلفیق کنید؟

این ایده‌های خام را دست کم نگیرید. هر آنچه که به ذهن‌تان رسید، حتی اگر ناقص بود، بنویسید.

از تکنیک طوفان فکری استفاده کنید

طوفان فکری یک تکنیک خلاقیت فردی یا گروهی است. در این تکنیک با جمع‌بندی ایده‌های مختلف، به یک نتیجه کلی می‌رسید.

در جریان طوفان فکری، حتی ایده‌های جدید هم مطرح می‌شوند و اگر این کار، گروهی انجام شود، نتایج بسیار بهتری دارد. به این علت که افراد، موضوعات را از زوایای مختلفی می‌بینند و هر کدام می‌توانند ایده‌های جدید و نابی داشته باشند.

منابع مالی کار را تامین کنید

در این مطلب در مورد ایده‌های کوچکی صحبت می‌کنیم که می‌توانند به کسب‌وکارهای بزرگی تبدیل شوند. بنابراین ایده‌ها، هزینه‌های اولیه‌ زیادی ندارند.

اگر برای شروع کار هیچ پولی ندارید، می‌توانید ایده‌ کارهای خدماتی را مورد توجه قرار دهید مثلا تدریس کردن که هیچ هزینه‌ اولیه‌ای ندارد.

اگر کاری که انتخاب کرده‌اید، به سرمایه اندک اولیه نیاز دارد، با صرفه‌جویی و کمی پس‌انداز به راحتی می‌توانید منابع مالی آن را تامین کنید.

هر چیزی که از آن صرف‌نظر کنید تا پولی برای کسب‌وکارتان کنار بگذارید، قطعا ارزشش را دارد و زمانی که کارتان به نتیجه‌ دلخواه رسید، نتیجه آن را خواهید دید.

تحقیق و مشورت کنید

برای اینکه کسب‌وکاری راه بیندازید، بی‌گدار به آب نزنید. همه شرایط و جوانب کار را در نظر بگیرید. بازار کار آن را بررسی کنید. هر کاری محیط و بازار خاص خود را دارد.

مثلا اگر در شهر کوچکی زندگی می‌کنید که صدها فروشگاه لباس‌فروشی باسابقه دارد، شاید تاسیس یک بوتیک جدید، کار عاقلانه‌ای نباشد. مگر آنکه کسب‌وکار شما با سایر آنها تفاوت عمده‌ای داشته باشد که توجه مشتریان را جلب کند. به این تفاوت مزیت رقابتی گفته می شود.

صبر و تحمل داشته باشید

راه انداختن یک کسب‌وکار، کاری پرهیجان و جذاب است. افراد معمولا در ابتدای کار خود، شور و شوق زیادی دارند ولی بعد از مدتی، به خصوص اگر سود مورد نظرشان را از آن کار به دست نیاورند، ناامید می‌شوند و دست از تلاش می‌کشند.

بهتر است صبر و تحمل داشته باشید.

هیچ کاری یک شبه به موفقیت بزرگ نمی‌رسد. در ابتدای کار نباید انتظار سودهای آنچنانی داشته باشید. مدتی را باید با شرایط سخت کنار بیایید به خصوص اگر این کار، شغل اول شما است.

گاهی اوقات مجبور می‌شوید از پس‌انداز خود برای کار و برای خرج روزمره هزینه کنید ولی صبر، لازمه‌ موفقیت است.

ایده‌هایی برای را اندازی کسب‌وکارهای کوچک

همه مراحل بالا، به شما کمک می‌کنند که یک کار جانبی یا کسب‌وکار پول‌ساز برای خودتان دست و پا کنید. اگر ایده‌ای به ذهن‌تان نمی‌رسد، ادامه‌ مطلب را بخوانید.

بسیاری از ایده‌هایی که در ادامه عنوان می‌کنیم، به شغل‌های پردرآمد و طولانی‌مدتی تبدیل شده‌اند. شاید برایتان خنده دار باشد اما این ایده‌های کوچک می تواند برای شما پول بیشتری نسبت به حقوقی که ماهانه دریافت می کنید، خلق کند.

نگهداری از کودکان

این کار جانبی می‌تواند یک منبع درآمد برای دانشجویان باشد یا کسانی که چند ساعت از روز، وقت آزاد دارند. این روزها بسیاری از والدین، هر دو سرکار می‌روند و بچه‌ها در خانه نیاز به کسی دارند که مراقب‌شان باشد.

اجاره‌ دادن یک اتاق در منزل

اگر خانه‌ بزرگی دارید که اتاق مجهز و کاملی دارد که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، می‌توانید آن را به مسافران کرایه دهید.

این روزها کوله‌گردی به یکی از روش‌های رایج برای سفر تبدیل شده است. کوله‌گردان معمولا دنبال اقامتگاه‌های کوچک و ارزان هستند و معمولا خانه‌های شخصی را به هتل و هاستل ترجیح می‌دهند.

در سایت‌هایی مثل Airbnb می‌توانید اتاق خود را برای کرایه ارائه کنید. در ایام نوروز در ایران، حتی خانواده ها نیز به دنبال اتاق های مبله می‌گردند که می تواند منبع درآمد زیادی برای شما فراهم کند.

وبلاگ‌نویسی

وبلاگ‌نویسی یکی از کسب‌وکارهایی است که این روزها زیاد مورد توجه قرار می‌گیرد. می‌توانید وبلاگ یا وب سایتی تهیه کنید و در آن در مورد موضوعات مورد علاقه‌ خود بنویسید یا کاری که بلدید به دیگران یاد بدهید.

البته این کار فقط به وبلاگ محدود نمی‌شود. این روزها با گسترش شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌های زیادی برای چنین کسب‌وکارهایی فراهم شده است.

مثلا می‌توانید از یوتیوب برای انتشار ویدیوهای آموزشی استفاده کنید یا در اینستاگرام پست‌های مفید و آموزشی بگذارید. این کارها بیشتر از اینکه هزینه داشته باشد، به علاقه و اشتیاق و کمی زمان نیاز دارد.

درآمد کجاست؟ به سادگی در نهایت از طریق تبلیغات می‌توانید درآمدی داشته باشید. اگر یک بلاگر حرفه ای یا یک اینفلوئنسر عادی باشید، درآمد فوق العاده‌ای به سمت شما می آید.

نویسندگی و ترجمه

نویسندگی و ترجمه کار راحتی نیست. کاری نیست که همه از پس آن بربیایند و البته این نکته را هرگز فراموش نکنید که هیچکس با یک عدد دیکشنری مترجم نمی‌شود.

ترجمه و نویسندگی به مهارت‌های خاصی نیاز دارد. فقط در صورتی که مهارت‌های لازم را دارید می‌توانید به این کار به عنوان یک منبع درآمد خوب نگاه کنید.

نویسندگی و ترجمه برای سایت‌ها، یکی از کارهایی است که می‌توانید در اوقات فراغت خود انجام دهید و درآمدی جانبی داشته باشید.

تهیه‌ کیک و شیرینی خانگی

این روزها کسب‌وکارهای خانگی حسابی رونق گرفته‌اند و امکاناتی مثل شبکه‌های اجتماعی، به کمک این کسب‌وکارها می‌آید.

افراد زیادی این روزها در منزل خود کیک و شیرینی تهیه می‌کنند. از آنجایی که محصولات آنها کیفیتی به مراتب بهتر از نمونه‌های بازاری دارد، مشتریان پروپاقرصی دارند. حتی برخی از آن ها دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند.

هیچ‌کس قناد به دنیا نمی‌آید. بنابراین توجه داشته باشید که با صرف هزینه، اگر استعداد و علاقه دارید، می‌توانید دوره‌های مخصوص را بگذرانید، وسایل لازم را تهیه کنید و کسب‌وکار خانگی خود را راه بیاندازید.

آزادکاری یا فریلنسینگ

فریلنسینگ یا انجام کارها به شکل پروژه‌ای و دورکاری این روزها بسیار محبوب شده است.

سایت‌های مختلفی چه ایرانی و چه خارجی برای متصل کردن کارفرمایان و افراد جویای کار، وجود دارد. در این سایت‌ها می‌توانید مهارت‌های خود را ارائه کنید و پروژه بگیرید.

مثلا از جمله کارهایی که می‌توانید از این طریق انجام دهید، نویسندگی، کارهای گرافیکی، ترجمه، برنامه نویسی و… است.

اگر هنوز مهارت‌های لازم را ندارید ولی استعداد و علاقه‌ برای انجام چنین کارهایی در خود سراغ دارید، می‌توانید برای گذراندن دوره‌های آموزشی، هزینه کنید و اصول کار را یاد بگیرید.

خیاطی سفارشی

اگر در دوختن لباس‌های سفارشی و خاص مهارت دارید، این کار را به عنوان یک مهارت پول‌ساز در نظر بگیرید. همه‌ هزینه اولیه‌ای که باید بپردازید تهیه‌ ابزار کار و یکی دو نمونه کار است.

آشپزی

اگر در آشپزی مهارت دارید، دسرهای خاص بلدید و می‌توانید غذا به مقدار زیاد تهیه کنید، در خانه سفارش پخت غذا بگیرید. همچنین اگر برایتان موقعیت مناسبی فراهم باشد می‌توانید غذای خانگی خود را در محیط‌های مختلف مثلا یک اداره، به فروش برسانید.

بازاریابی دسرها و غذاها نیز با وجود دنیای دیجیتال ساده‌تر از گذشته شده است. هم می‌توانید در سایت‌های آگهی برای کار خود رایگان تبلیغ کنید و هم می توانید به سراغ سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تخصصی فروش غذا بروید.

تهیه سبزیجات آماده

این کار، این روزها مشتریان زیادی دارد چون اکثر افراد، زمان کافی برای انجام این کار را ندارند و ترجیح می‌دهند که سبزی، پیاز و سایر مواد اولیه مورد نیاز برای آشپزی را آماده بخرند. اگر توانایی دارید، می‌توانید محصولات دیگری مثل رب و ترشی و مربای خانگی را نیز به محصولات خود اضافه کنید.

نگهداری از حیوانات خانگی

بسیاری از مردم برای اینکه با خیال راحت به سفر بروند، دنبال کسی می‌گردند که حیوان خانگی آنها را چند روزی نگه دارد. اگر رابطه‌ خوبی با حیوانات دارید و قبلا تجربه‌ این کار را داشته‌اید، می‌توانید به عنوان یک درآمد اندک جانبی به آن فکر کنید.

متخصص سوشال مدیا

اگر در پست گذاشتن و هشتگ زدن و دسته‌بندی مطالب در شبکه‌های اجتماعی تخصص دارید، ابزارهای ارزیابی آنها را می‌شناسید و سلیقه‌ مردم را می‌دانید، می‌توانید مدیریت شبکه‌های اجتماعی سایت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف را بر عهده بگیرید.

مربی ورزش

اگر دوره‌های ورزشی مختلف را گذرانده‌اید و ورزشکار هستید، می‌توانید با گذراندن دوره‌های مربی‌گری، به عنوان مربی ورزشی، جایی مشغول به کار شوید. حتی اگر تخصص و مهارت کافی دارید، می‌توانید به عنوان مربی خصوصی کار کنید.

آموزش

یکی از کارهای جالبی که می توانید انجام دهید این است که مهارت‌های خود را به دیگران آموزش دهید.

این مهارت ممکن است نقاشی و طراحی کردن، زبان خاص یا نواختن یکی از آلات موسیقی باشد. اگر دوره‌ تخصصی خاصی لازم است، آن را طی کنید.

البته در نظر داشته باشید که مربی شدن، اخلاق و ویژگی‌های خاصی نیاز دارد مثلا صبر و تحمل. اگر در خودتان توانایی این کار را می‌بینید، با پخش آگهی، به دنبال جذب کارآموز باشید.

باغبانی

اگر در کارهای مربوط به باغبانی و نگهداری و مراقبت از گل و گیاه توانایی دارید، می‌توانید بخشی از زمان خود را به رسیدگی باغ‌ها و باغچه‌های مردم بگذرانید. بسیاری از افراد در این کارها توانایی ندارند و در عین حال دوست دارند باغچه‌ای زیبا داشته باشند و از دیگران برای این کار کمک می‌گیرند.

تعمیرات جزیی منزل

اگر در کارهای فنی مهارت دارید مثلا برقکاری ساختمان، تعمیرات شیرآلات، درزگیری کاشی‌ها و کارهایی از این دست، می‌توانید به این کار به عنوان شغل دوم و حتی اول نگاه کنید.

دوره‌های آموزشی مختلفی هم وجود دارد که اگر بخواهید مهارت خود را افزایش دهید می‌توانید از این دوره‌ها بهره‌مند شوید. همچنین اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارد که می توانید در آن ها ثبت نام کرده و برای نیازهای کاربران آن ها خدمات فنی ارائه دهید.

دکوراسیون داخلی

به دکوراسیون داخلی علاقه دارید؟ سال‌ها مجلات طراحی دکوراسیون را مطالعه کرده‌اید؟ سلیقه خوبی در چیدمان منزل دارید؟ با این مهارت‌ها می‌توانید درآمد خوبی داشته باشید.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که دکوراسیون منزل و محل کار خود را به فردی آگاه و خوش‌سلیقه بسپارند.

بافتنی، قلاب‌بافی، صنایع دستی

آیا به صنایع دستی خاصی علاقه دارید و سال‌ها دنبال یادگیری و کسب تجربه در آن بوده‌اید؟ آیا کارهای دستی شما همیشه مورد توجه دوستان و فامیل قرار می‌گیرد؟ چرا از این فرصت برای کسب درآمد استفاده نمی‌کنید؟ با کمک شبکه‌های اجتماعی، یک ویترین عالی برای نمایش آثار خود دارید.

تولید سبزیجات و محصولات محلی

اگر باغ یا باغچه‌ای کوچک در اختیار دارید می‌توانید محصولات خانگی مثل انواع صیفی و سبزی بکارید و آنها را بفروشید. این روزها همه دنبال محصولات ارگانیک هستند.

ویراستاری

ویراستاری یکی از کارهایی است که با گذراندن دوره‌های آموزشی می‌توانید یاد بگیرید و به عنوان یک منبع درآمد جانبی روی آن حساب کنید.

ویراستاری ممکن است برای انتشارات یا سایت‌ها باشد. این کار را می‌توانید به شکل دورکاری انجام دهید و نیازی به حضور در محل نیست.

سخن پایانی

همه‌ این ایده‌ها و صدها ایده شبیه به این‌ها، ایده‌های خام هستند. می‌توانید آنها را با خلاقیت خود بسط دهید یا حتی تلفیق کنید. می‌توانید آنها را از یک کسب‌وکار کوچک خانگی یا درآمد جانبی، به یک کسب‌وکار موفق و بزرگ تبدیل کنید که باعث ایجاد شغل برای چند نفر دیگر هم می‌شود.

تنها چیزی که نیاز دارید، باور به مهارت‌ها و صبر و تحمل است. هیچ کسی یک شبه موفق نمی‌شود. شما هم از این قاعده مستثنی نیستید. با صبر و تلاش می‌توانید هر کدام از این ایده‌های کوچک را به یک کسب‌وکار بزرگ تبدیل کنید و حتی به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
شجاعي

با سلام خدمت جناب اقاي جهانديده وقت بخير
من دوست دارم تو بورس كار كنم البته به صورت غير حضوري
به نظرتون الان به صرفه هست كه وارد اين شغل شم ؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، وقت شما هم بخیر
همیشه به صرفه است و همیشه فرصت کسب سود توی بورس وجود داره.
اگه الان یاد بگیرید حتی اگه بازار منفی بشه میتونید معامله نکنید و بذارید بازار صعودی دوباره شروع بشه.

مریم

سلام راجب کارنویسندگی برای سایت و‌محتوا بیشترتوضیح‌میدیدبرای کسب درامدش؟من میتونم مطلب اماده کنم مستندسازی و تحقیقم خوبه

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، توضیح دادن اینکار در یک کامنت شدنی نیست
سایتهایی هستند که نیازمند مترجم، نویسنده مطلب و تولیدکننده انواع مختلف محتوا هستن
مهارت هایی که باید داشته باشید معمولا تسلط به زبان انگلیسی، آشنایی با شکل صحیح نگارش و توان نویسندگی مناسب و شناخت محتواست
تجربه نقش زیادی داره
در این مورد بهتره چند دوره ببینید، یه سایت برای خودتون داشته باشید، کتاب بخونید و تمرین کنید
افرادی هستند که درآمد خوبی از این راه کسب میکنن. جزییات بیشتر رو سرچ کنید

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
4
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx