10 راه برای کسب درآمد منفعل (Passive) از ارز دیجیتال!

درآمدزایی از ارزهای دیجیتال

اخبار داغ بازار ارز دیجیتال و همه چیزهایی که باعث شده مورد توجه قرار بگیرد، علاقه‌مندان زیادی را به آن جذب کرده است.

علاقه‌مندان ارز دیجیتال اغلب مایل‌اند به هر طریقی از بازار کسب درآمد داشته باشند و این فرصت استثنایی را از دست ندهند.

به نظر شما تنها راه درآمد از ارز دیجیتال فقط ترید کردن یا استخراج آن است؟ خب، قطعاً پاسخ این سؤال منفی است، زیرا ظرفیت و موقعیت‌های ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: 9 روش متداول کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

برای آشنایی با 7 راهی که شما را به کسب درآمد از ارز دیجیتال می‌رسانند، همراه ما باشید.

روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال

اگر سابقه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید، احتمالاً متوجهید که معامله و سرمایه‌گذاری در کریپتو می‌تواند بسیار سودآور باشد.

البته این بازار به‌ خاطر نیاز مداوم به پیگیری سبد ارزها، رصد فرصت‌ها و مدیریت موقعیت‌ها، بسیار وقت‌گیر و حتی استرس‌زاست.

اگر بخواهید بدون تحمل تمام دردسرهای معمول بازار، به کسب درآمد از کریپتو برسید، خوشبختانه ده‌ها راه برای انجام این کار وجود دارد. در ادامه 7 مورد از مرسوم‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

1. دارایی‌های خود را به‌ صورت خودکار سیو کنید (Automate Your Savings)

درست مثل یک حساب سپرده ارز فیات معمولی که هم پس‌انداز است و هم سود می‌دهد می‌توانید از ارز دیجیتال هم سود کسب کنید!

برای این کار باید ارزهای دیجیتال را به پلتفرم‌های مختلف بسپارید. برخی از پلتفرم‌هایی که از این نوع حساب‌ها پشتیبانی می‌کنند، جزء حساب‌های پس‌انداز ارزهای دیجیتال هستند؛ مثل حساب‌هایی که توسط Nexo، BlockFi و Crypto.com ارائه شده‌اند.

روش کار این پلتفرم‌‌ها به صورتی است که معمولاً از دارایی‌ها و وجوه شما برای ارائه وام‌ به دیگر متقاضیان استفاده می‌کنند و در ازای آن، به شما سود یا پاداش می‌دهند. بسیاری از صرافی‌ها، از جمله Binance و Huobi به کاربران اجازه می‌دهند بازدهی از سپرده‌های ارزهای دیجیتال خود کسب کنند.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

بقیه پلتفرم‌های پس‌انداز غیرمتمرکز مثل Orion Money و Anchor هم هستند که به سرمایه‌گذار امکان دریافت سود سپرده‌های استیبل کوین‌هایش را می‌دهد.

بیشتر بخوانید: درباره استیبل کوین‌ها (Stable Coins) و انواع‌ آن‌ها بیشتر بدانید

همچنین Yearn Finance و Autofarm از جمله بسترهایی هستند که به طور خودکار وجوه سرمایه‌گذاران را بین طیف وسیعی از پروژه‌های DeFi تقسیم می‌کند تا بتوانند منابع مالی لازم برای این پروژه‌ها را تأمین کنند. سود حاصل از سرمایه‌گذاری در این پلتفرم‌ها بیشترین بازده را دارد.

مسلماً اینها ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌ها برای به‌دست‌آوردن بازدهی غیرفعال در سپرده‌های ارزهای دیجیتال هستند، زیرا برای شروع فقط به دانش و اطلاعات کمی نیاز دارید و زمان زیادی هم از شما نمی‌گیرد.

نکات مهم این روش

  • چقدر می‌توانید درآمد داشته باشید؟ بسته به دارایی و پلتفرمی که انتخاب می‌کنید، معمولاً می‌توانید 5-20% APY (نرخ سود سالیانه) کسب کنید.
  • مراقب چه چیزی باشیم؟ مراقب پلتفرم‌هایی باشید که وعده بازدهی بسیار بالایی دارند، این طرح‌ها می‌توانند یک طرح پانزی باشند که نه‌ تنها سودی به شما نمی‌دهند، بلکه دارایی‌تان را هم سرقت می‌کنند.

2. تامین کننده نقدینگی باشید (Become a Liquidity Provider)

صرافی‌های غیرمتمرکز، تلاش کردند تا راه دسترسی معامله‌گران و بهره‌برداری از فرصت‌های موجود در بازار را با استفاده از روش ارائه منبع نقدینگی بدون مجوز برای طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال تغییر دهند.

اما بعضی از صرافی‌های متمرکز خلاف این جریان حرکت کردند و اولویت خود را روی ایجاد راه کاملا جدیدی برای سرمایه‌گذاران گذاشتند. آن‌ها تلاش کردند تا بستری آماده کنند و سرمایه‌گذاران با تامین نقدیندگی در آن بستر، به سود برسند.  

در اصل این پلتفرم‌ها استخرهای نقدینگی غیرمتمرکز ایجاد می‌کنند. استخرهایی که به کاربران امکان دادوستد و کشف قیمت اصلی ارز را با استفاده از وزن‌دهی دو یا چند دارایی موجود در استخر برای تعیین ارزش هر یک از ارزها می‌دهد.

نقدینگی عموماً توسط جامعه اصلی یک پلتفرم تأمین می‌شود. جامعه‌ای که بدون توجه به نقدینگی ارائه شده خود از استخر، سود ثابت دریافت می‌کنند.

سپس این نقدینگی برای خدمت به معامله‌گرانی که با استفاده از این استخر سوآپ‌ها را انجام می‌دهند، خرج خواهد شد. جالب اینجاست وقتی که یک معامله‌گر نقدینگی را از استخر دریافت می‌کند، باید کارمزد معاملات را پرداخت کند.

این کارمزد دریافت شده معمولا حدود 0.2 0.3% از اندازه معامله است. مبلغی که بابت کارمزد دریافت خواهد شده بین همه ارائه‌دهندگان نقدینگی تقسیم می‌شود و از این طریق هم می‌توان کسب درآمد داشت.

اکنون تعداد زیادی AMM وجود دارد و اکثر پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند از این شرایط پشتیبانی می‌کنند. برخی از محبوب‌ترین‌ صرافی‌ها در حال حاضر عبارت‌اند از:

  • Uniswap (برای اتریوم)
  • PancakeSwap (برای زنجیره هوشمند بایننس)
  • Pangolin (برای Avalanche)
  • WagyuSwap (برای Velas)
  • SushiSwap (چند زنجیره‌ای)

بیشتر بخوانید: منظور از AMM در کوینکس چیست؟

نکات مهم این روش

  • چقدر می‌توانید درآمد داشته باشید؟ مبلغی که از این روش به دست می‌آورید ثابت نیست و ممکن است در هر کدام از استخر‌ها و پلتفرم‌ها متفاوت باشد. به‌طورکلی، هرچه کسر نقدینگی کلی و حجم معاملات شما بیشتر باشد، درآمد بیشتری خواهید داشت. بازده می‌تواند از تقریباً 0 تا بیش از 100% APY باشد.
  • مراقب چه چیزی باشیم؟ اگر نقدینگی برای دارایی‌های بی‌ثبات ارائه می‌دهید، باید توقع ضررهای محتمل در این روش را هم داشته باشید.

3. از ییلد فارمینگ استفاده کنید (Participate in a Yield Farm)

این مزارع راهی برای کسب بازدهی بیشتر از دارایی‌هایتان برای شما فراهم می‌کنند.

همانطور که از نام آن‌ها پیداست، مزارع بازدهی (ییلد فارم)، پلتفرم‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند به یک یا چند روش، ییلد فارمینگ کنید. برای این کار معمولا باید توکن‌های ارائه‌دهنده نقدینگی (LP) را از قبل وارد مزرعه کنید تا بتوانید از این طریق بازده کسب کنید.  

با گذاشتن توکن‌های خود در استخر بازدهی، از پاداش‌هایی که به‌صورت دوره‌ای (ماهانه، روزانه یا سالانه) داده می‌شود، سهمی دریافت خواهید کرد، به‌طوری‌که اگر 1٪ سهم مشارکت در استخری داشته باشید، 1% از پاداش را نیز دریافت خواهید کرد.

برخی از پلتفرم‌هایی که پاداش می‌دهند مثل PancakeSwap ، TraderJoe، و SushiSwap، دارای مزارع بازده داخلی هستند، اما برخی دیگر مثل Venus به‌صورت مستقل، سود ارائه می‌دهند.

این مزارع بازدهی عموماً به شما این امکان را می‌دهند که بازدهی خود را از یک ارز دیجیتال تازه منتشر شده یا توکن بومی بگیرید. برای مثال می‌توانید CAKE را در PancakeSwap یا WAG در WagyuSwap ییلد فارمینگ کنید.

بیشتر بخوانید: نکات مهمی که درباره استیکینگ ارز کیک باید بدانید!

اکثر این پلتفرم‌ها یک APY مورد انتظار را بر اساس ارزش فعلی توکن، پاداش می‌دهند، اما این مقدار هم می‌تواند در طول زمان تغییر کند.

نکات مهم این روش

  • چقدر می‌توانید درآمد داشته باشید؟ این مزارع عموما پاداش‌ها را با در نظر گرفتن نوسان رمزارزها (volatile cryptocurrencies) انجام می‌دهند. اگر ارزش این ارز دیجیتال سقوط کند، میانگین APY می‌تواند نسبتاً پایین باشد، در حالی‌ که اگر ارزش آن افزایش یابد، متناسب با این رشد، ارزش آن هم بالاتر می‌رود. به‌ طور کلی، اگر به طور مکرر بازدهی خود را نقد کنید، می‌توانید حدود 5-20% APY را انتظار داشته باشید.
  • مراقب چه چیزی باشیم؟ بسیاری از مزارع بازدهی، در ابتدا بازدهی فوق‌العاده بالایی ارائه می‌کنند، اما زمانی که ارزش کل ارزهای قرار داده شده (TVL) افزایش افته یا ارزش توکن کاهش می‌یابد، میزان پاداش نیز به‌ سرعت کاهش می‌یابد. مطمئن شوید که بازده تخمینی خود را به طور منظم بررسی کنید تا در دام این موارد نیفتید.

4. استیکینگ کنید (Stake Your Cryptocurrencies)

روش Proof-of-Stake) POS) نه‌ تنها راه کارآمدتری را برای حفظ اجماع در یک سیستم غیرمتمرکز معرفی کرده است، بلکه روش جدیدی را برای دارندگان کوین به ارمغان می‌آورد تا از طریق آن بازدهی کسب کنند.

بسته به ارز مورد نظر و اینکه آیا از POS ساده، اثبات سهام نامزد شده (NPoS)، اثبات سهام واگذار شده (DPoS) یا هر نوع الگوریتم دیگری استفاده می‌کند، استیکینگ یا سهام‌گذاری می‌تواند شما را به کسب سود برساند.

تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال در حال حاضر پاداش‌های قابل قبولی را ارائه می‌دهند، از جمله اتریوم (از طریق زنجیره بیکن)، سولانا، کاردانو، آوالانچ، ترا و پولکادات.

البته در برخی از این پلتفرم‌ها، مقدار حداقل استیکینگ و یک دوره زمانی برای قفل کردن (قرار دادن در استیک) ارز دیجیتال وجود دارد که می‌تواند مانعی برای کسب سود سریع باشد.  

نکات مهم این روش

  • چقدر می‌توانید درآمد داشته باشید؟ بازدهی که به دست می‌آورید معمولاً به چند چیز بستگی دارد، از جمله میزان عرضه‌ای که در ارز مورد نظر وجود دارد. به‌ طور کلی، از طریق این روش می‌توانید حدود 5-15٪ APY را انتظار داشته باشید.
  • مراقب چه چیزی باشیم؟ سود سهام، به همان کوینی که شما در آن استیک می‌کنید پرداخت می‌شود. برای مثال استکینگ DOT، ارز DOT ​​بیشتری را نصیب شما می‌کند. اگر ارزش کوینی که سرمایه‌گذاری می‌کنید افت کند، احتمال دارد سود استیکینگ آن نتواند این ضرر را پوشش دهد. در چنین شرایطی توصیه می‌شود به فکر یک نقطه خروج باشید.  

5. به جمع بازیکنان بلاک‌چینی بپیوندید (Join a Guild)

اگر هیاهوی اخیر درباره بازار ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرمثلی (NFT) را شنیده‌اید، ممکن است متوجه زمان بر بودن انجام این بازی‌ها و استفاده از دارایی‌های درون بازی و NFT های خود شده باشید.

برخی از این پلتفرم‌ها به دارندگان NFT اجازه می‌دهند تا دارایی‌های خود را در آن‌جا نگهداری کنند. این در حالی‌ است که برخی دیگر به دارندگان NFT و وام‌گیرندگان در ازای کارمزد توافق شده، امکان دریافت وام مستقیم NFT همتا به همتا را فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

نکات مهم این روش

  • چقدر می‌توانید درآمد داشته باشید؟ مبلغی که می‌توانید به دست آورید بر اساس تیم شما، بازی‌های مخصوصی که می‌توان از آن‌ها درآمد داشت و مهارت‌های بازیکنان متفاوت است. با این‌ حال، می‌توانید انتظار داشته باشید که حدود 20 تا 40 درصد از درآمدی که در بازی وجود دارد را کسب کنید
  • مراقب چه چیزی باشیم؟ همه بازی‌های بلاک‌چینی بطور یکسان ایجاد نمی‌شوند. قبل از اینکه وجوه یا دارایی خود را وارد هر بازی کنید، حتماً بررسی لازم را انجام دهید تا از درستی پلتفرم، بازی و بلاک‌چینی که انتخاب کرده‌اید مطمئن شوید.

6. به یک صندوق ارز دیجیتال بپیوندید (Join a Crypto Fund)

همانطور که تا به حال متوجه شده‌اید، در هر سرمایه‌گذاری نیاز است که مدتی دارایی شما در آن قفل شود. خواه این کار سپرده‌گذاری دارایی‌های شما در یک استخر نقدینگی، فعالیت به عنوان اعتبارسنجی یا شرکت در یک انجمن ارز دیجیتال باشد.

با این وجود، صندوق‌های ارز دیجیتال یک استثنا هستند، زیرا سپردن دارایی‌هایتان به این صندوق‌ها به این معنی است که تماما منفعل خواهند شد. درست مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تأمینی سنتی که می‌توانند برای سرمایه فیات شما استفاده شوند، صندوق‌های ارز دیجیتال به شما این امکان را می‌دهند که با استفاده از دارایی‌های دیجیتال خود و حتی دیگر ارزهای فیات درآمد ایجاد کنید.

با این‌ حال، این صندوق‌ها معمولاً موانعی برای ورود دارند که می‌تواند شامل حداقل مقدار سرمایه‌گذاری (به‌عنوان‌مثال 100000 دلار تا بیشتر از 1 میلیون دلار) است. همچنین حتی ممکن است هزینه‌هایی که دریافت می‌کنند از ارقام و اعدادی معقول تا اعداد غیرمنطقی متفاوت باشد.

نکات مهم این روش

  • چقدر می‌توانید درآمد داشته باشید؟ هر صندوق کریپتو عموماً یک نمای کلی از عملکرد گذشته خود ارائه می‌دهد و معیارهای خاصی مانند نرخ بازده داخلی (IRR) دارد که می‌تواند برای تخمین بازده شما استفاده شود.
  • مراقب چه چیزی باشیم؟ همه صندوق‌ها عملکرد خوبی ندارند و ممکن است شرایط و ضوابط غیرعادی داشته باشند. توصیه می‌کنیم قبل از تحویل هرگونه پول، اسناد را به‌ دقت بررسی کنید و به زمان اعلان بازخریدها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

7. روی توکن‌های پربازده سرمایه‌گذاری کنید (Yield-bearing)

آخرین روشی که می‌تواند شما را به کسب درآمد از ارز دیجیتال برساند سرمایه‌گذاری و هولد کردن توکن‌های پربازده است.

این‌ها توکن‌هایی هستند که ناشر از سود تولید شده توکن سهمی به دارندگان پرداخت می‌کند. مشابه روشی که در بازارهای سرمایه‌گذاری سهام، سهام‌دار می‌تواند سود دریافت کند.

توکن‌های که برای هولدر‌های خود در قالب سهام درآمدزایی می‌کنند در این حوزه کم نیستند. شاید شنیدن نام توکن‌های Dividend earning برای شما تازه باشد اما این مکانیزم سال‌ها در حوزه کریپتو استفاده می‌شود. در این روش، هولدر‌های توکن در ازای فعالیت توکن بخشی از کارمزد‌های آن را دریافت می‌کنند.

مثلا کوین VeChain با نماد VET یکی از نمونه‌های موفق آن است که با هولد آن، کاربران توکن‌های دیگری با نام VTHO دریافت خواهند کرد. در این مکانیزم هر چه توکن‌های VET بیشتری هولد کنید، پاداش‌های VTHO شما بیشتر خواهند بود.

توکن‌های پربازده زیادی در حال حاضر وجود دارد که با هولد کردن آن‌ها می‌توانید سود کسب کنید. برخی از محبوب‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از Kucoin Shares (KCS) و AscendEx (BTMX) که هر دو بخشی از درآمد کارمزد معاملات را به دارندگان توکن پرداخت می‌کنند. Nexo (NEXO) هم به دارندگان توکن‌ها حق سود پرداخت می‌کند.

نکات مهم این روش

  • چقدر می‌توانید درآمد داشته باشید؟ بازدهی می‌تواند به طور قابل‌ توجهی بین توکن‌های مختلف متفاوت باشد، اما به‌ طور کلی، شما می‌توانید حدود 5-10٪ APY را از برخی از گزینه‌های محبوب‌تر انتظار داشته باشید.
  • مراقب چه چیزی باشیم؟ مبلغی که به دست می‌آورید می‌تواند بر اساس سود ناشر توکن افزایش یا کاهش یابد. به همین ترتیب، توکن‌های سود سهام اغلب بی‌ثبات هستند. توصیه می‌کنیم قیمت ورودی و پرداخت سود سهام خود را پیگیری کنید تا از APY کلی خود مطلع شوید.

8. استخراج ابری

شاید جالب باشد بدانید که شما نیز می‌توانید به استخراج بیت‌کوین بپردازید. پلتفرم‌هایی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به خرید هیچ نوع سخت افزار گران قیمتی عملیات استخراج انجام دهید. 

استخراج ابری امکان مشارکت دسته جمعی در عملیات ماینینگ را بدون نیاز به خرید سخت افزار فراهم می‌کند. در این حالت شما باید یک کارمزد ماهانه یا سالانه به پلتفرم مورد نظر در قبال اجاره تجهیزات Mining پرداخت کنید. در عوض، پلتفرم مورد نظر نیز بخشی از پاداش استخراج را در اختیار شما قرار می‌دهد. 

البته باید مراقب وبسایت‌های کلاهبرداری با عنوان استخراج ابری باشید. 

بیشتر بخوانید: کلود ماینینگ یا استخراج ابری ارز دیجیتال چیست؟

9. برنامه‌های دعوت از دیگران

استراتژی‌های رفرال یا دعوت از دیگران به بخش جدایی ناپذیر بازاریابی شرکت‌ها بدل شده است. با ظهور اینترنت و فراگیر شدن آن ما شاهد سرعت بالای رواج آن در فروشگاه‌های اینترنتی و تبلیغات هستیم. با ظهور کریپتو و پلتفرم‌های مرتبط با آن، شرکت‌های فعال در این زمینه نیز مدل‌های بازاریابی خود را برپایه دعوت از دیگران بنا گذاشته‌اند. 

در این پلتفرم‌ها، شما با دعوت از دوستان‌تان به ثبت نام، درآمد کریپتویی خواهید داشت.

صرافی‌های متمرکز و سایر وبسایت‌های معتبر فعال در این زمینه یکی از نمونه‌های روش کسب درآمد منفعل از بازاریابی و دعوت از دیگران هستند. 

10. درآمد از صرافی‌های متمرکز

صرافی‌های متمرکز (CEX) منبع درآمد منفعل دیگری است که بسیاری از سرمایه گذاران علیرغم ریسک‌های آن، از آن استفاده می‌کنند. در این پلتفرم‌ها سیستم‌های یکپارچه مدیریت دارایی ارز دیجیتال وجود دارد که کاربران این پلتفرم‌ها به فرصت‌های درآمدی متنوعی دسترسی دارند. 

البته در این صرافی‌ها شما به اغلب روش‌های کسب درآمدی گفته شده در این مقاله دسترسی دارید. مثلا در صرافی بایننس شما نه تنها می‌توانید بر روی کوین‌های مورد استیک انجام دهید بلکه به پلتفرم‌های Lending، استخر‌های نقدینگی و رفرال نیز دسترسی دارید. 

شاید مهم‌ترین ریسکی که در واریز و سرمایه گذاری دارایی‌ها در صرافی‌های متمرکز با آن مواجه هستیم، مشکلات امنیتی صرافی‌ها باشد. با هک شدن صرافی‌ها، دارایی‌های شما به صورت جدی با خطر سرقت مواجه خواهند شد.

مزایای داشتن درآمد منفعل (Passive) از کریپتو

در اغلب روش‌های بالا، ما به مزایا و معایب آن‌ها پرداخته‌ایم. اما لازم است تا مزایای کلی کسب درآمد منفعل از ارز دیجیتال را بررسی کنیم:

تولید خودکار ثروت 

زمانی که از این فرصت‌ها به خوبی استفاده شود، شما می‌توانید به کمک آن ثروت کریپتو خود را به صورت خودکار و با کمترین دردسر افزایش دهید. در روش‌های مذکور شما حداقل زمان ممکن را برای کسب درآمد و حفظ آن صرف خواهید کرد.

مدیریت ریسک در بازار‌های نزولی

بازار‌های ارز دیجیتال و سایر بازار‌های مالی همیشه صعودی نیستند. اما داشتن یک روش درآمد دائم که نیازی به انجام کار خاصی نداشته باشد می‌تواند ضرر‌های بسیاری از سرمایه‌گذاران را در روند‌های نزولی پوشش دهد. 

علاوه‌بر آن، تریدر‌هایی که در بازار‌های نزولی یا بدون جهت دست از معامله می‌کشند نیز با تکیه بر درآمدهای منفعل امکان گذران زندگی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: 9 تکنیک کاربردی برای سرمایه گذاری در بازار نزولی

فرصتی برای سرمایه گذاری در پروژه‌های فوق العاده

با کسب سرمایه بیشتر از روش‌های کسب درامد مذکور، شما می‌توانید جریان‌های مختلف درآمدی ایجاد کنید که شانس یافتن و سرمایه گذاری بر روی پروژه‌های مفید را برای شما فراهم می‌کند.

تنوع جریان درآمدی

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، با استفاده از فرصت‌های متنوع کسب درآمد منفعل ارز دیجیتال شما می‌توانید از داشتن حداقل درآمد در شرایط سخت مطمئن شود.

بسیاری از سرمایه گذاران سرمایه خود را در بین فرصت‌های متنوع برای ایجاد جریان‌های درآمدی متفاوت تقسیم می‌کنند. این موضوع به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باعث تنوع سبد دارایی آن‌ها خواهد شد که به عنوان یک استراتژی مناسب توصیه می‌شود.

معایب سرمایه گذاری منفعل در ارز دیجیتال

تا اینجای مقاله از مزایای استفاده از فرصت‌های ایجاد جریان درآمدی منفعل آگاه شده‌اید. اما این همه ماجرا نیست و هر نوع سرمایه‌گذاری با ریسک‌هایی همراه است.

در ادامه مهم‌ترین خطراتی که در روش‌های مذکور ممکن است شما را گرفتار کند را معرفی می‌کنیم:

کلاهبرداری‌ها و Rug pull

اگر قبلا در مقالات بورسینس نگاهی داشته‌اید، حتما می‌دانید ما در مورد سرمایه گذاری بر روی پروژه‌های جدید اکیدا تحقیق و بررسی آن‌ها را توصیه کرده‌ایم. با این حال در دنیای کریپتو سرمایه‌ گذارانی که به دنبال درآمد منفعل هستند بهتر است به پروژه‌های Rug pull و کلاهبرداری دقت کنند.

بیشتر بخوانید: راگ پول (Rug pull) چیست؟ چگونه این ترفند کلاهبرداری را بشناسیم؟

ریسک شکست پروژه و لیکویید شدن

در زمان نوشتن این مقاله بازار نزولی قدرتمندی در فضای کریپتو حاکم است. اگر اخبار بازار کریپتو را دنبال می‌کنید، حتما می‌دانید بسیاری از پروژه‌های فعال در این زمینه در مرز ورشکستگی هستند و توانایی بازپرداخت سرمایه‌های کاربران خود را ندارد. 

برای مثال پلتفرم قرض دهی Celsius و 3AC را در نظر بگیرید. با نوسانات شدید بازار کریپتو و سقوط قیمت‌ها، بسیاری از دارایی‌های کاربران توسط این پلتفرم‌ها لیکویید شد. حتی در صرافی‌های متمرکز نیز در اغلب اوقات برداشت دارایی‌ها به حالت تعلیق در آمده است. 

تغییرات سریع در این صنعت

فضای کریپتو و سرمایه گذاری در این صنعت دائما در حال تغییر است. هر روز کوین‌های جدید ظهور می‌کنند و نرخ‌های سود دائما دچار نوسان می‌شوند. عملکرد کوین‌های فعلی نیز مسئله دیگری است که ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران به آن مشغول است. دنبال کردن همه تغییرات در حال رویداد در این فضا برای بسیاری از سرمایه‌گذاران چالش برانگیز است. 

با توجه به گزارش‌های موجود، حتی در دنیای کریپتو عملکرد فرصت‌های درآمد منفعل به اندازه فضای مالی سنتی در دنیای واقعی قدرتمند و به صرفه نیستند.

سوالات متداول

درآمد منفعل چیست؟

به جریان درآمدی که در آن کاربر نیازی به انجام فعالیت دائم برای کسب درآمد ندارد، درآمد منفعل گفته می‌شود. در دنیای واقعی سود بانکی بهترین مثال درآمد منفعل است اما در دنیای کریپتو روش‌های بسیاری برای ایجاد یک جریان درآمد منفعل با انجام حداقل فعالیت وجود دارد.

بهترین روش‌های درآمد منفعل در ارز دیجیتال کدام است؟

تامین نقدینگی استخر صرافی‌ها، Yield Farming یا کشت سود، استیک در کوین‌های پربازده و سرمایه گذاری در صندوق‌های ارز دیجیتال از مهم‌ترین روش‌های ایجاد درآمد منفعل در فضای کریپتو است.

مزایای داشتن درآمد منفعل از کریپتو چیست؟

کسب درآمد حتی در خواب، مدیریت ریسک در بازار‌های نزولی و پر نوسان و امکان سرمایه گذاری بر روی پروژه‌های جدید از مهم‌ترین مزایای ایجاد درآمد منفعل در ارز دیجیتال هستند.

معایب داشتن درآمد منفعل از کریپتو چیست؟

کلاهبرداری‌ها، ضعف‌های بازاریابی پروژه‌ها، شکست پروژه‌ها و لیکویید شدن دارایی‌ها، نوسانات بالا و تغییرات سریع دنیای ارز دیجیتال از مهم‌ترین خطرات و معایب این حوزه به شمار می‌روند.

جمع‌بندی

کسب درآمد منفعل از کریپتو یکی مسائلی است که کاربران عادی و سرمایه گذاران بلند مدت دائما در جستجوی آن هستند. در کسب درآمد منفعل، کاربر نیازی به دانستن تحلیل تکنیکال یا جزییات فنی ندارد و با صرف کمترین زمان ممکن امکان ایجاد یک جریان درآمدی مناسب را از دنیای کریپتو خواهد داشت.

بازدهی روش‌های کسب درآمد منفعل از کریپتو بسته به پلتفرم، استخر نقدینگی و توکن‌هایی که انتخاب می‌کند متفاوت خواهد بود. شما چه روشی را انتخاب می‌کنید یا در کدام یک از این روش‌ها تجربه دارید؟

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

کسب درآمد از ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
افشین پاشاپور

درودها نثارتان،
از ارائه ی مطالب مفید و سازنده که بصورت شفاف و جامع در اختیار کاربران و
مخاطبان این سایت محبوب قرار میدهید
صمیمانه سپاسگزارم.

سلام و درود، ممنون از همراهی شما

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx