اکسون موبیل؛ غول نفتی دنیا

اکسون موبیل

اکسون موبیل (ExxonMobil) به عنوان یک شرکت بزرگ و مهم در عرصه نفت و گاز توانسته نقش بسیار مهم و غیرقابل انکاری در توسعه صنایع انرژی در جهان بردارد.

آشنایی با این شرکت بزرگ جهانی که از رقبای شرکت‌های بزرگی مثل توتال و شل است، دید مناسب تری نسبت به صنایع نفت و گاز در اختیار ما قرار خواهد داد.

شرکت اکسون‌ موبیل یک تشکیلات چندملیتی و آمریکایی در زمینه نفت و گاز است که دفتر مرکزی آن در شهر ایروینگ ایالت تگزاس قرار دارد.

عناوین مطلب:

اکسون موبیل در تاریخ 30 نوامبر سال 1999 و با ادغام دو شرکت اکسون (شرکت نفت استاندارد نیوجرسی) و موبیل (شرکت نفت استاندارد نیویورک) به وجود آمد. نشان‌های تجاری اصلی شرکت عبارت از اکسون، موبیل، اسو و مواد شیمیایی اکسون موبیل هستند.

هرچند قدمت دو شرکت اصلی بسیار زیاد است؛ اما تشکیلات اکسون موبیل در وضعیت جدید خود، تشکیلاتی نوپا و جوان است و تلاش شده تجارب جدیدی به این تشکیلات افزوده شود. هرچند این شرکت امروز به عنوان بزرگترین شرکت نفتی جهان و یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا شناخته می‌شود که سرانه درآمدی آن بسیار زیاد و غیرقابل بحث است.

اکسون موبیل از نظر درآمد نهمین شرکت بزرگ دنیا محسوب می‌شود. شرکت اکسون موبیل بین سال‌های 1996 تا 2017، در میان شرکت‌های بزرگ معامله شده در بازار سرمایه در رتبه‌های اول تا ششم جای داشته است.

همچنین در سال 2016 و در لیست فورچن‌500 بعنوان دومین شرکت پرسود دنیا انتخاب شده است. در سال 2018 و در همین رده‌‌بندی شرکت اکسون موبیل جایگاه دوم را تصاحب کرد و به بزرگترین شرکت ایالات متحده از نظر مجموع درآمد تبدیل گردید.

وضعیت شرکت اکسون موبیل

اکسون موبیل یکی از بزرگترین شرکت های جهان در زمینه نفت ‌و گاز دنیا به حساب می‌آید.

در سال 2007 میزان تولید روزانه این شرکت 3.921 میلیون بشکه نفت خام بود. در سال 2008 نیز این میزان تقریبا 3 درصد تولید جهانی را تشکیل می‌داد که با این وجود از میزان تولید چندین شرکت نفتی بزرگ ایالات متحده کمتر بوده است.

از نظر میزان مخازن نفت ‌و گاز نیز اکسون موبیل در رتبه جهانی جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص داده و کمتر از 1 درصد میعانات گازی در اختیارش است.

شرکت اکسون موبیل تا اواخر سال 2016 بیست میلیارد بشکه نفت خام در ذخایر خود داشته که اگر میانگین تولید را در نظر بگیریم، به اندازه 14 سال دیگر نیز نفت در اختیار خواهد داشت.

اکسون موبیل با داشتن 37 پالایشگاه در 21 کشور دنیا، که مجموعا ظرفیت روزانه پالایش 6.3 میلیون بشکه نفت خام را دارند، بزرگترین شرکت پالایش نفت در جهان به حساب می‌آید.

این مجموعه بزرگترین شرکت غیردولتی دنیا در حوزه انرژی محسوب می‌شود که حدود 3 درصد نفت و 2 درصد انرژی دنیا را تولید می‌کند. نکته غیردولتی بودن این شرکت یکی از مهمترین نکاتی است که باید در مورد اکسون موبیل اشاره شود.

حوزه‌های فعالیت اکسون موبیل

شرکت بزرگی چون اکسون موبیل نمی‌تواند به عنوان یک شرکت ساده تک وجهی عمل کند. بازار گسترده‌ای که از اکتشاف و استخراج تا فراوری و عرضه محصولات نفت و گاز در آن وجود دارد، نیاز به فعالیت‌های گسترده در همه این زمینه‌ها خواهد داشت.

حوزه‌های فعالیت شرکت اکسون موبیل بسیار متنوع هستند و علاوه بر نفت ‌و گاز در زمینه تولید ذغال‌سنگ و معدن‌کاری نیز فعالیت دارد. به طورکلی شرکت اکسون موبیل در مراحل اکتشاف و استخراج نفت (پیدا کردن میادین نفت ‌و گاز، استخراج، انتقال و فروش نفت‌خام)، بخش پالایش میعانات نفتی و گازی (بازاریابی، پالایش، و فروش جزئی محصولات) و محصولات شیمیایی تولیدی بر مبنای هیدروکربن‌ها فعالیت می‌کند.

در حال حاضر شرکت اکسون ‌موبیل در آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا، آفریقا، آسیا و اقیانوسه مشغول انجام پروژه‌های اکتشافی و توسعه زیرساخت‌های نفتی و گازی است.

این شرکت در 49 ایالت آمریکا حفاری و اکتشاف انجام داده است. از جمله کشورهای اروپایی که اکسون‌ موبیل در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده می‌توان به آلمان، هلند، نروژ و بریتانیا اشاره کرد. کشورهای آفریقایی آنگولا، چاد، گینه استوایی و نیجریه نیز دارای واحدهای تولیدی تحت مالکیت شرکت اکسون ‌موبیل هستند.

فعالیت‌های گسترده شرکت در قاره آسیا و کشورهای آذربایجان، اندونزی، عراق، مالزی، قطر، یمن، روسیه، تایلند، قزاقستان و امارات انجام می‌شود و از کشف و حفر چاه نفت، تا مدیریت میادین نفتی و گازی را در بر می‌گیرد.

علاوه‌ بر این‌ها اکسون‌ موبیل برنامه‌هایی نیز به منظور مقابله با تغییرات آب‌وهوایی دنبال می‌کند. در پنج سال اخیر این شرکت حدود 7 میلیارد دلار برای کم کردن تولید گازهای گلخانه‌ای هزینه کرده است.

این سرمایه در حوزه‌های گوناگون فعالیت شرکت صرف شده و تا حد زیادی سعی شده از انتشار گازهای گلخانه‌ای تولیدی در نیروگاه‌ها و صنایع نفت‌وگاز جلوگیری گردد. با تمامی این موارد همچنان فشار شدیدی از سوی مجامع و فعالین زیست‌محیطی به شرکت وارد می‌شود.

در حال خاضر تحقیقات مختلفی نیز در جریانند تا نقش احتمالی شرکت اکسون ‌موبیل را در منحرف کردن توجه جهانی درباره پدیده گرمایش جهانی و تاثیر سوخت‎‌های فسیلی در تشدید آن را بررسی کنند. با این حال اکسون موبیل تلاش می‌کند تا در حوزه‌های مختلف فعالیت خود تا جای ممکن تنش‌ها و چالش‌ها را به حداقل برساند.

برنامه ریزی برای آینده اکسون موبیل

به تازگی شرکت اکسون ‌موبیل از برنامه‌های درازمدت خود برای آینده فعالیت این تشکیلات پرده برداشته است.

طبق آنچه گفته شده تا سال 2025 جریان مالی شرکت بدون در نظر گرفتن قیمت‌های بالاتر برای فروش نفت‌خام، دو برابر خواهد شد.

شرکت اکسون ‌موبیل قصد افزایش فعالیت‌های اکتشافی، پتروشیمی و تولیدی خود در زمینه نفت و گاز را نیز دارد و می‌خواهد تا پایان سال 2019 مبلغ 28 میلیارد دلار را در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و بین سال‌های 2020 تا 2025 نیز سالانه 30 میلیارد دلار دیگر را برای توسعه فعالیت‌هایش هزینه کند.

این‌گونه اخبار، باعث بالا رفتن و تثبیت ارزش سهام شرکت اکسون ‌موبیل می‌شوند.

در حال حاضر مدیر این شرکت عظیم با ارائه برنامه‌های اقتصادی درازمدت به سهام‌داران خود اطمینان داده که روند سوددهی شرکت حتی در صورت پایین آمدن قیمت نفت و سایر میعانات گازی ادامه پیدا می‌کند و اکسون‌ موبیل به عنوان شرکتی بزرگ در بازار انرژی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

به نظر می‌رسد اکسون موبیل با درک خطرات کاهش منابع نفت و گاز دنیا و بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته بر مبنای آینده پژوهی در این شرکت، گام موثری برای ورود به انرژی‌های نو داشته باشد.

اکسون موبیل تلاش می‌کند تا با ورود به بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، میزان نفوذ خود در بازار انرژی دنیا را حفظ کرده و آینده را در دست داشته باشد.

مشکلات ایجاد شده برای اکسون موبیل

در حادثه نشت نفت‌خام شرکت الکسون والدز در سال 1989 در آلاسکا، انتقادات فراوانی به ناکافی و آهسته بودن اقدامات شرکت به منظور پاکسازی وارد شد. این اتفاق بعنوان یکی از بدترین فجایع زیست‌محیطی در دنیا و یکی از بزرگ‌ترین نشت‌های نفت جهان شناخته می‌شود.

شرکت اکسون موبیل بعنوان یکی از حامیان مالی و مخالفان گرمایش جهانی که سوخت‌های فسیلی و شرکت‌های نفتی را در بوجود آمدن این شرایط بی‌تقصیر می‌داند، شناخته می‌شود.

علاوه بر این‌ها اتهامات حقوق بشری، نقش شرکت اکسون موبیل بر سیاست خارجی ایالات متحده و تاثیری که بر آینده ملت‌ها می‌گذارد نیز از جمله موضوعات داغ مطرح شده در محافل جهانی هستند.

به طور کلی اکسون موبیل تلاش کرده تا با ورود به برخی بازارهای انرژی مثل انرژی خورشیدی تلاش کند تا خود ار حامی محیط زیست و انرژی‌های تجدید پذیر نشان دهد.

این در حالی است که این شرکت به دلیل منافع خود پا در عرصه‌هایی مثل انرژی خورشیدی و موارد دیگر گذاشته و به گفته مخالفان تنها ژست محافظت از محیط زیست به خود می‌گیرد.

مدیریت اکسون موبیل از گذشته تا به امروز

اکسون موبیل را می‌توان زاده هوش و نبوغ فردی به نام راکفلر نامید. وی در سال 1870 با تاسیس شرکتی به نام استاندارد اویل، توانست در عرض مدت زمان کوتاهی و با مدیریت بسیار قوی خود، به بهترین شکل ممکن با رقبا در آن سال رقابت کند.

راکفلر در طول سال‌های مختلف با اینکه میزان نفوذ خود را به مرور از دست داده بود؛ اما اثرگذاری فراوانی در نحوه عملکرد اکسون موبیل داشت. به گونه‌ای که توانست بر روی تصمیم گیری‌های مدیران ارشد شرکت اثرگذاری کرده و سمت و سوی این شرکت را به بهترین مسیر هدایت کند.

در واقع شرکت اکسون موبیل هم از ادغام دو شرکت اکسون و موبیل ایجاد شد که هر کدام به نوعی از شاخه‌های شرکت استاندارد اویل بودند که توسط راکفلر تاسیس شده بود. در واقع این شاخه‌ها در سال 1911 به دلیل رای دیوان عالی آمریکا شکل گرفته بودند و دوباره پس از  چند دهه به هم پیوستند تا شرکتی معظم و بزرگ را شکل دهند.

هم اکنون نیز مدیریت حرفه‌ای و کارآمد شرکت اکسون موبیل تلاش کرده تا با بررسی شرایط خاص موجود در جهان، نوآوری و ورود به بازارهای انرژی تجدیدپذیر را هرچه سریع‌تر پیگیری کند. موضوعی که به بالارفتن ارزش سهام این شرکت نیز کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

آشنایی با شرکت اکسون موبیل و ریز اقداماتی که این شرکت در طول سال‌های متمادی انجام داده، نیاز به مقالات متعددی دارد. در این مطلب سعی کردیم برخی نکات و چالش‌ها و همچنین نحوه مدیریت شرکت اکسون موبیل را به صورت خلاصه بررسی کنیم.

اگر اطلاعات جذابی در مورد شرکت اکسون موبیل دارید که می‌تواند برای خوانندگان جذاب باشد، حتما به صورت کامنت با ما در میان بگذارید. هرچند اکسون موبیل و محصولات آن کمتر توسط ایرانیان شناخته شده است؛ اما آشنایی بیشتر با این شرکت و حتی محصولات آن، کمک بزرگی برای شرکت‌های مختلف خواهد بود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx