مسترکارت و ورود به دنیای بلاک‌چین

مسترکارت و بلاک چین

مسترکارت به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای پرداخت در دنیا شناخته می‌شود.

این ابزار به تازگی فعالیت‌هایی برای پیوستن به سیستم بلاک‌چین داشته تا از مسیر اقبال عمومی به سمت بلاک‌چین باز نماند.

دراین مقاله قصد داریم قبل از پرداختن و تشریح این موضوع، به طور خلاصه در مورد تاریخچه این شرکت و نحوه فعالیتش صحبت کرده و در نهایت به اختراعات مستر کارت، بلاک‌چین و ارتباط آن با مستر کارت در دنیای تجارت بین المللی بپردازیم.

عناوین مطلب:

آشنایی مختصر با مسترکارت

شرکت مستر کارت Master Card  شرکتی مالی و چند ملیتی آمریکایی در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکاست.

در سال 1960 تاسیس شد و نخستین کارت اعتباری مستر کارت توسط بانک یونایتد کالیفرنیا و بانک ملی کروکر، بانک ولز فارگوو بانک کالیفرنیا ارائه شدند.

در آن زمان هنوز ایده‌ای برای جهانی شدن مستر کارت وجود نداشت؛ اما مدیریت قوی و دیگاه مناسب مسئولان این شرکت باعث رشد و پیشرفت مسترکارت و نهایتا استفاده از آن در سطح بین الملل شد.

تا قبل از سال 2006 مستر کارت در قالب یک شرکت تعاونی فعالیت می‌کرد به نحوی که 25000 موسسه مالی از برند آن بر روی کارت‌های اعتباری‌شان استفاده می‌کردند؛ اما پس از سال 2006 به صورت عمومی در تمام دنیا از آن استفاده می‌شود.

با تغییر و تحولات صورت گرفته مسترکارت خود را برای عرضه جهانی و استفاده کل مردم دنیا آماده کرد تا از این طریق ارزش بیشتری کسب کند. به ویژه گسترش دنیای اینترنت و خرید اینترنتی بر این موضوع اثرگذار بود.

نام اولیه مستر کارت، مستر شارژ بوده که تعدادی از بانک‌های کالیفرنیا برای مشتریان خود از آن استفاده می‌کردند. در روزهای نخستین فعالیت مستر کارت، بانک آمریکارت که بانک مرکزی آمریکا آن را صادر می‌کرد، از رقیبان سر سخت این شرکت بود.

امروزه بانک آمریکارت تبدیل به ویزا کارت شده و شرکت ویزا آن را به مشتریان ارائه می‌دهد و همچنان به عنوان یک رقیب جدی برای مسترکارت شناخته می‌شود.

این شرکت در تمام جهان از طریق پردازش پرداخت‌های بین بانکی تاجران و صادر کردن کارت‌های اعتباری به بانک‌ها درآمد‌هایی را به دست می‌آورد. یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد مستر کارت بوسیله اتحادیه‌های اعتباری است.

به این صورت که این شرکت به واسطه افرادی که از مستر کارت برای خرید انواع کالا به صورت دبیت کارت یا کردیت کارت استفاده می‌کنند، درآمدهایی را بدست می‌آورند.

مسترکارت تلاش کرده در طول سال‌های فعالیت خود، همواره با توجه به نیاز مشتریان خود گام بر دارد. همچنین برای تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل نیز ورود به بخش‌های مختلفی را تجربه کرده است. پویایی و نشاط مناسب موجود در مجموعه مسترکارت یکی از دلایل این روند یاد می‌شود.

بلاک‌چین و مسترکارت

مسترکارت از بلاک‌چین که روشی کارآمدتر برای هزینه‌هاست به جای کارت اعتباری استفاده می‌کند و جدیدا از قابلیت ارسال پول یا پرداخت آن با اتصال بلاک‌چین خود به بانک‌های مشخصی بجای مستر کارت خبر داده است.

مطلب مرتبط: بلاک‌چین چیست؟

پس از تصویب قانون ارتقا دادن تکنولوژی بر اساس رمزنگاری پولی، دومین شرکت فرچون 500 که روش پرداخت با بلاک‌چین را شروع کرده، مستر کارت است. این مجموعه فرآیند پرداخت با بلاک‌چین را به صورت تخصصی بین بانک‌های اقیانوس آرام شروع کرده است.

اولین گام مستر کارت در زمینه بلاک‌چین پرداخت‌های بین المللی برای تجارت‌های گوناگون است. روش پرداخت بلاک‌چین به این صورت است که پول را به وسیله لومنز، پول مجازی به وجود آمده بدون سود توسط Stellar انتقال می‌دهد.

بلاک‌چین مستر کارت، روی پول رمزنگاری شده عمل کرده و دیگر به روش سنتی هزینه را دریافت نمی‌کند. جاستین پینکام، معاون ارشد در آزمایشگاه مسترکارت و ابداع کننده کارت‌های اعتباری بلاک‌چین این شرکت معتتقد است که برای پرداخت هزینه‌هایتان شرکت ما پرداختی‌های شما را درست مانند پول و ارز رایج اعتباری به روش مخصوص خودمان بدون آن‌که آن را رمزنگاری کنیم یا روش رمزنگاری جدیدی ارائه دهیم به سادگی انتقال می‌دهیم.

طبق صحبت‌های پینکام معاون ارشد شرکت مستر کارت، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مستر کارت نسبت به بیت‌کوین، داشتن شبکه‌ای با 22 هزار بانک و موسسه مالی در جهان است که گفته می‌شود مستر کارت در آینده‌ای نزدیک بانک‌های دیگری را به این شبکه اضافه می‌کند.

عموما تاجران و شرکت‌ها برای معاملات خود از ارزهای دولتی استفاده می‌کنند.

همین مساله سبب شده که برای پرداخت هزینه بلاک‌چین، تبدیل این ارزهای دولتی به پول رمزنگاری شده سخت و غیرممکن باشد. در سیستم بیت‌کوین برای تبدیل آن به یورو به تبادل بیت‌کوین احتیاج دارید که این مساله نارضایتی‌هایی را در پی داشته است

مسترکارت تلاش کرده تا با برطرف کردن چنین مشکلاتی، جامعه بزرگی از مشتریانی که به بلاک‌چین و کاربرد آن علاقه‌مند هستند را به سمت خود جذب کند. در واقع مسترکارت تلاش می‌کند تا با رفع مشکل بسیاری از تجار، آن‌ها را به سمت استفاده از مسترکارت بر بستر بلاک‌چین ترغیب می‌کند.

پرداخت با بلاک‌ چین

از برنامه‌های مد نظر مستر کارت این است که امنیت پرداخت و پیگیری آن به روش بلاک‌چین را بدون آنکه برای ارزهای دیجیتال مساله‌ای به وجود آید، در سیستم‌های مالی ارائه دهد.

پینکام عنوان می‌کند که آنچه باعث اهمیت مسترکارت می‌شود ادغام خاص و ویژه بلاک‌چین و شبکه استقرار مستر کارت است. کاری که متخصصان زیادی در آزمایشگاه تخصصی مسترکارت برای تحقق آن تلاش کرده تا به نتایج دقیق و صحیحی رسیده‌اند.

معاون ارشد شرکت مستر کارت معتقد است که از مزایای بلاک‌چین می‌توان به حذف واسطه‌ها اشاره کرد. زمانی که یک تجارت بین المللی اتفاق می‌افتد هزینه‌ها از بانک‌های مختلفی برای منتقل شدن عبور می‌کنند که در این بین واسطه‌ها سودهایی را به دست می‌آورند.

اگر از روش بلاک‌چین استفاده شود در این انتقالات بین المللی واسطه‌ها حذف می‌شوند، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کنند و تاجران به صورت مستقیم و با پرداخت سریع با خریداران ارتباط پیدا می‌کنند.

طبق گفته‌های پینکام در روش بلاک‌چین سرعت ارتقا پیدا نمی‌کند. ثبت نام در سیستم بلاک‌چین انجام می‌شود ولی از طریق همان سیستم مستر کارت نقل و انتقالات صورت می‌گیرد. برخی شرکت‌ها در سیستم بلاک‌چین مستر کارت ثبت نام می‌کنند ولی نام شرکت خود را ثبت نمی‌کنند.

از دیگر برنامه‌های مد نظر شرکت مسترکارت استفاده از بلاک‌چین برای کاهش کلاهبرداری است. از جمله در مواردی مانند پیگیری مسیر مواد دارویی و لوکس مانند کیف دستی و الماس با ارائه دادن یک پروانه یا مدرک قانونی میزان کلاهبرداری‌ها را کاهش می‌دهد.

پینکام معاون ارشد می‌گوید که بیت کویین در وضعیت فعلی تهدیدی برای مستر کارت محسوب نمی‌شود و ما صریحا حس می‌کنیم که برای رفاه حال مشتریان و برطرف کردن نیازشان در معاملات تجاری، پرداخت کارتی نسبت به پول رمزگذاری شده ساده تر، راحت‌تر و از امنیت بالاتری برخوردار است.

با افزایش قیمت بیت‌کوین تعداد افرادی که از پرداخت بیت‌کوین استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که مستر کارت را انتخاب می‌کنند کمتر شده است. موضوعی که نشان دهنده اهمیت ورود مسترکارت به بلاک‌چین را بازگو می‌کند.

پرداختی امن در بستر بلاک‌چین با حذف واسطه‌ها بدون مشکلاتی که بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال دارند.

زمانی‌که اتحادیه اروپا این شرکت ارائه دهنده کارت‌های اعتباری را با هدف محدود کردن آن در میدان رقابت، جریمه می‌کند، شرکت چند ملیتی مستر کارت اعلام کرد که بیشترین اختراعات جهانی مرتبط با بلاک‌چین را در بین تمامی شرکت‌های ایالت متحده در اختیار دارد.

گروهی از حسابداران در زمینه کسب و کار در بریتانیا تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیدند که در زمینه بلاک‌چین، شرکت ارائه دهنده کارت اعتباری در آمریکا به نام مستر کارت بیشتر از هر شرکت دیگری در سازمان جهانی مالکیت معنوی اختراعاتش را ثبت کرده است.

در سطح ملی، ایالات متحده آمریکا رتبه دوم را از نظر ثبت اختراعات در زمینه بلاک‌چین پس از کشور چین در WIPO به خود اختصاص داده است.

در سازمان جهانی مالکیت معنوی در سال 2017 در زمینه بلاک‌چین، 305 اختراع ثبت شده است که شرکت‌های گروه هفت ( جی 7 ) بیش از 150 عدد از این اختراعات را به نام خود به ثبت رسانده‌اند.

92 اختراع از کل اختراعات جهان یعنی حدودا 30 درصد کل اختراعات دنیا را شرکت‌های آمریکایی به نام خود به ثبت کرده‌اند که مسترکارت یکی از مهمترین آن‌ها است.

مسترکارت در مسیر بلاک‌چین

گروه تحقیق کننده‌ای کهن در مورد مسترکارت تحقیقاتی را انجام داده بود، در مورد برنامه‌های بلاک‌چین مستر کارت اطلاعات محدودی دارد و در این زمینه فقط یکی از اختراعات جدید صرافی‌های بلاک‌چین و اینکه آفلاین بوده است را عنوان می‌کند.

در وب سایت Blockchain Library که در نوامبر 2017 بروزرسانی شده است 11 اختراع در زمینه بلاک‌چین به وسیله مستر کارت  در سال 2017 در WIPO به ثبت رسیده است.

صرافی بلاک‌چین آفلاین، جزو این 11 اختراع است.

سایر اختراعات در زمینه روشی برای تایید تراکنش در بلاک‌چین و ارائه روش جدید برای امضای دیجیتال است. اختراعاتی به شدت کاربردی و تخصصی که کمک می‌کند مسترکارت در مسیر بلاک‌چین با قدرت و پشتوانه علمی حرکت کند.

در مورد موضوعاتی از قبیل تعداد و ماهیت اختراعات بلاک‌چین، وب سایت کریپتوبریفینگ (Crypto Briefing) ، اطلاعاتی را از مستر کارت درخواست کرده که تاکنون این شرکت پاسخی را ارائه نداده است. آنچه که مشخص است مسترکارت برنامه‌های پیدا و پنهان زیادی برای گسترش بلاک‌چین در خدمات خود دارد.

برای تحقق برخی اهداف مسترکارت مجبور است به مرور زمان و برای عقب نماندن از رقبا، خدمات مختلفی را که بر مبنای بلاک‌چین ارائه می‌دهد رونمایی کرده و بنیان‌های علمی ان را نیز منتشر کند.

آیا با آمدن بلاک‌چین مستر کارت منزوی شده است؟

قانون گذاران اروپایی شرکت مسترکارت را به جرم دست کاری کردن کارت‌های پرداخت 650 میلیون دلار جریمه کردند. در چنین فضایی و درست زمانی‌که پردازنده‌های مستر کارت را نقد کرده بودند این شرکت فعالیت در زمینه بلاک‌چین را آغاز کرد.

در کشورهای اروپایی هزینه‌های پرداخت متفاوت است. اگر بازرگانی تصمیم داشته باشد به دلیل هزینه پایین‌تر به کشور دیگری از اتحادیه اروپا منتقل شود، مستر کارت از او هزینه‌ای به اندازه کارمزد صرافی دریافت می‌کند.

کمیسیون رقابتی اتحادیه اروپا معتقد است با این اقدام تجار و بانک‌ها قدرتشان کمتر شده و نمی‌توانند کارمزد کمتری را بپردازند. در نتیجه دایره رقابت محدودتر شده و در عوض هزینه‌ها برای مشتریان بیشتر می‌شود.

مستر کارت اظهار کرده که جریمه‌ای که کمیسیون رقابت اتحادیه اروپا برای این شرکت تصویب کرده مربوط به عملکرد گذشته مستر کارت است. روند کنونی و فعالیت فعلی این شرکت به اصلاح شدن احتیاجی ندارد.

مستر کارت طبق گفته نشریه تایمز در توافق بین ویزا و کمپانی کوچک Earthport  دخالت می‌کند و برای هر کدام از این دو شرکت 33.0 پوند را پیشنهاد داده که این مبلغ پیشنهادی، از مبلغ شرکت  Earthport بیشتر است.

سخن پایانی

در حال حاضر در تمام جهان بیشتر از 700 میلیون مستر کارت وجود دارد.

این شرکت که در حال حرکت به سمت تکنولوژی بلاک‌چین است. در آغاز فعالیتش در سیستم بانکداری وراثتی موفق شد و امروزه قدم در راه ثبت اختراعات در زمینه بلاک‌چین گذاشته است.

شرکت مستر کارت با وجود جریمه‌های اتحادیه اروپا، اهمیت زیادی به این مساله نمی‌دهد و با دقت و قدرت تمام به سمت چشم‌اندازی که برای آینده خود در نظر گرفته حرکت می‌کند.

مسترکارت از تکنولوژی‌های جدید خود بدون در نظر گرفتن متمرکز بودن یا نبودن وجود این شرکت، حفاظت می‌کند. موضوعی بسیار مهم و جذاب که می‌تواند برای شرکت‌های ایرانی نیز جذابیت داشته باشد.

مسترکارت با تمام فشارهای وارده بر شرکت، تلاش کرده تا از مسیری که به درستی آن اعتقاد دارد دست نمی‌کشد. البته پشتوانه علمی مسترکارت یکی از دلایل اصلی برای این اعتماد فوق العاده به آینده‌ای روشن است.

یکی از دلایل اهمیت استفاده مسترکارت از بلاک‌چین برای ایرانیان است. آیا از اهمیت این موضوع و اینکه تا چه میزان برای تجار و بازرگانان ایرانی وضعیت مناسب تری ایجاد خواهد شد، اطلاع دارید؟

مسترکارت می‌تواند به عنوان یکی از کارت‌های اعتباری مناسب برای فعالان اقتصادی ایرانی به کار گرفته شود؛ البته اگر مشکلاتی مثل تحریم این شرکت را از ارائه خدمات بستر بلاک‌چین به ایران منصرف نکند.

اگر مستر کارت دارید و یا تجربه استفاده از این کارت اعتباری را داشته‌اید، تجارب خود را با ما و خوانندگان این مطلب در میان بگذارید. اشتراک تجارب ساتفاده از مسترکارت به بهبود شرایط کسب و کارهای مختلفی که به پرداخت‌های ارزی نیازدارند کمک خواهد کرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سعید

مستر کارت قابلیت پی بال را دارد یعنی ریسیو هم امکان پذیر هست یا فقط تراکنش سندر و خرید

خشتان

ممنون از شما
بسیار مفید بود
کلا مستر کارت یه مقدار دردسر داره

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx