جمعه آینده: سررسید ۹۳۰ میلیون دلار قرارداد اختیار معامله بیت‌کوین

تحلیل قیمت بیت کوین

تعداد قراردادهای اختیار معامله‌ای که سررسید آن‌ها جمعه هفته آینده است به 930 میلیون دلار می‌رسند. این تعداد و این میزان چه تاثیری بر حرکات قیمت خواهد داشت؟

توجه زیادی به بازار قراردادهای اختیار معامله و قراردادهای آتی شده است و هر هفته، گزارش‌های خبری بیشتری در خصوص ثبت رکوردی جدید در تعداد این قراردادها به گوش می‌رسد. با نزدیک‌شدن به موعد یک سری دیگر از این قراردادها، معامله‌گران نیز در پی عدم موفقیت بیت‌کوین برای عبور از مرز ۱۰,۰۰۰ دلار بیشتر گوش‌به‌زنگ می‌شوند.

تا به امروز، بیش از 100,000 قرارداد اختیار معامله بیت‌کوین به ارزش 930 میلیون دلار ایجاد شده که سررسید آن‌ها 26 ژوئن (6 تیر) است. این ارقام درواقع 70 درصد از کل تعداد قراردادهای اختیار معامله و آتی را تشکیل می‌دهند. در 15 ژوئن (26 خرداد)، قیمت بیت‌کوین به 8,900 دلار بازگشت و این پرسش را ایجاد کرد که آیا معامله‌گران حرفه‌ای با نزدیک‌شدن به سررسید 26 ژوئن، آینده بازار را نزولی پیش‌بینی می‌کنند؟

عناوین مطلب:

با اینکه تعداد قراردادهای اختیار معامله اندیکاتور خوبی برای پیش‌بینی روند بازار نیست، احتمال دارد با تحلیل داده‌های بیشتر، مانند نسبت قراردادهای فروش به قراردادهای خرید، بتوانیم دیدگاه کامل‌تر و بهتری نسبت به شرایط بازار پیدا کنیم. این اندیکاتور تصویر روشنی از احساسات سرمایه‌گذاران ارائه خواهد داد زیرا قراردادهای خرید اغلب نشان‌دهنده به‌کارگیری استراتژی‌های صعودی هستند.

chart1 5 تعداد کل قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین. منبع: Skew

داده‌های پلتفرم تحلیل داده Skew نشان می‌دهد که تعداد قراردادهای اختیار معامله و آتی به 1.3 میلیارد دلار رسیده‌اند که بیان‌گر رشدی 100 درصدی طی دو ماه گذشته است. در حال حاضر، صرافی قراردادهای مشتقه دریبیت (Deribit) واقع در پاناما، 77 درصد از بازار این قراردادها را در اختیار دارد. البته، پلتفرم‌های قانونی دیگر مانند بورس کالای شیکاگو (CME) و صرافی لجراِکس (LedgerX) نیز محبوبیتی روزافزون در این زمینه کسب کرده‌اند.

قراردادهای اختیار معامله بورس کالای شیکاگو

chart2 5 قراردادهای اختیار معامله بورس کالای شیکاگو در ژوئن به تناسب قیمت اِعمال. منبع: CME

تقریبا تمام قراردادهای بورس کالای شیکاگو که سررسید 26 ژوئن دارند، قراردادهای خرید هستند و بنابراین موضع صعودی معامله‌گران حرفه‌ای را نشان می‌دهند. قیمت اِعمال 75 درصد از این قراردادها 11,000 دلار و بالاتر است که احتمال انجام‌شدن آن‌ها زیاد نیست.

این یعنی 67 میلیون دلار قرارداد اختیار خرید به طور بالقوه بر بازار تاثیرگذار خواهند بود، که البته با توجه به 300 میلیون دلار میانگین حجم معاملاتی روزانه که در بازار قراردادهای آتی بورس کالای شیکاگو معامله می‌شوند تاثیر چندانی نخواهند داشت. همچنین، سرمایه‌گذاران باید در نظر داشته باشند که هر قرارداد بورس کالای شیکاگو شامل 5 بیت‌کوین است.

سلطه قراردادهای دریبیت

chart3 5 تعداد قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین دریبیت با سررسید ژوئن به تناسب قیمت اِعمال. منبع: Deribit

50 درصد از ۱۰۰,۰۰۰ قرارداد اختیار معامله بیت‌کوین با سررسید 26 ژوئن متعلق به صرافی دریبیت است. برخلاف بورس کالای شیکاگو، دریبیت قراردادهایی ارائه می‌دهد که از 0.10 بیت‌کوین شروع می‌شوند. علاوه بر این، سرمایه گذاران سازمانی می‌توانند از معاملات بلوکی (معاملات بدون محدودیت حجم و قیمت) فرابورس صرافی دریبیت نیز استفاده کنند.

البته، روایت نمودار بالا اندکی متفاوت از بورس کالای شیکاگو است زیرا معاملات خرید و فروش با قیمت‌های اِعمالی که احتمال انجام‌شدن آن‌ها بیشتر است در تعادل و توازن بیشتری قرار دارند.

تعداد قراردادهای خرید و فروش تقریبا ۹,۵۰۰ بیت‌کوین است، برابر با 180 میلیون دلار؛ گرچه، هنوز مشخص نیست خریداران منفعت بیشتری می‌برند یا فروشندگان.

احساسات صعودی در بازار قراردادهای آتی

بازارهای قراردادهای آتی بیت‌کوین دیدگاه بهتری در خصوص احساسات سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ارائه می‌کنند. قراردادهایی که سررسید آن‌ها سه ماه آینده است باید با هزینه پریمیوم (وجه ضمانت) نسبت به سطوح فعلی قیمت بازار معامله شوند، وضعیتی که به آن اصطلاحا کونتانگو (شرایط بالارفتن قیمت) گفته می‌شود. اگر وضعیت کونتانگو شیب‌دار باشد نشان‌ می‌دهد که فروشندگان برای قراردادهای آتی تقاضای پول بیشتری دارند.

chart4 5 هزینه پریمیوم قراردادهای آتی سه ماهه بیت‌کوین. منبع: Skew

همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است، میانگین هزینه پریمیوم برای سررسید سپتامبر (شهریور) در حال حاضر 1.8 درصد است که منطقی به نظر می‌رسد و تا حدی نشان‌دهنده احتمال صعودی‌بودن بازار است. سناریوی فعلی برخلاف اواسط ماه می (اواخر اردیبهشت) است، هنگامی که قراردادهای آتی زیر قیمت بازار معامله می‌شدند.

سناریوی صعودی بازار

اگر بیت‌کوین، به هنگام سررسید، به نحوی بتواند خود را به محدوده‌ای بالاتر از 11,000 دلار برساند، ۱۴,۹۰۰ بیت‌کوین دیگر نیز در قراردادهای اختیار معامله‌ای که محاسبه نشد فعال می‌شوند. با هر 100 دلار افزایش قیمت نسبت به آن سطح، 1.5 میلیون دلار دیگر به سود خریداران قراردادهای اختیار خرید اضافه می‌شود. در نظر داشته باشید که یک قرارداد اختیار خرید تنها در صورتی برای خریدار خود سودآور خواهد بود که بالاتر از قیمت اِعمال معامله شود.

این 140 میلیون دلار با قراردادهایی که بعد از سطح 11,000 دلار اضافه می‌شوند، می‌توانند بازار را به سمت صعودی‌شدن بکشانند. با این حال، موعد سررسید قراردادهای آتی بورس کالای شیکاگو به طور همزمان اتفاق می‌افتد؛ در حال حاضر، 313 میلیون دلار قرارداد وجود دارند.

برخلاف بازار قراردادهای اختیار معامله، هیچ سیگنال مشخصی از سوی قراردادهای آتی دیده مشاهده نمی‌شود زیرا موقعیت‌های لانگ و شورت در هر معامله در مقابل هم قرار می‌گیرند.

در حال حاضر، پرسشی که برای معامله‌گران حرفه‌ای وجود دارد این است که آیا خریداران قراردادهای اختیار خرید بورس کالای شیکاگو سود بیشتری خواهند کرد؟ سررسید قراردادهای اختیار دریبیت روز 26 ژوئن (6 تیر)، ساعت 8 صبح به وقت گرینویچ (12:30 ظهر به وقت تهران)، خواهد بود. این موعد برای قراردادهای بورس کالای شیکاگو 3 عصر به وقت گرینویچ (7:30 شب به وقت تهران) است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx