کاهش نوسانات ضمنی اتریوم و نزولی بودن قراردادهای اختیار معامله

تحلیل قیمت بیت کوین

برای اولین بار در تاریخ ارزهای دیجیتال، نوسانات ضمنی اتریوم از نوسانات بیت‌کوین کمتر شده است. اما این مسئله بازار اتریوم را به کدام سو سوق می‌دهد؟

نوسانات ضمنی قراردادهای اختیار معامله اتریوم معیاری است که حرکات آینده قیمت را با توجه به هزینه پریمیوم (وجه ضمانت) بازار قراردادهای معامله مشخص می‌کند. در حال حاضر و برای اولین بار در تاریخ ارزهای دیجیتال، این معیار برای اتریوم کمتر از بیت‌کوین شده است.

نوسانات قیمت و همچنین هزینه پریمیوم در بازار قراردادهای معامله، تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد و ممکن است حرکتی صعودی یا نزولی داشته باشد. در صورتیکه این عوامل در بازار حاضر نباشند، نوسانات و همچنین هزینه پریمیوم قراردادهای اختیار معامله نیز کمتر می‌شوند.

عناوین مطلب:

chart1 12 نوسانات ضمنی قراردادهای اختیار معامله در صرافی دریبیت. منبع: Skew

نمودار فوق نشان‌دهنده افت ادامه‌دار نوسانات در هر دو دارایی بیت‌کوین و اتریوم است. علت این امر را می‌توان تا حدی به هاوینگ بیت‌کوین، که در اواسط می (اواخر اردیبهشت) اتفاق افتاد، مربوط دانست. در آن زمان، و با اوج احتمال تسلیم‌شدن و خارج‌شدن ماینرها از شبکه، سرمایه‌گذاران گمان می‌کردند که نوسانات قیمت شدت بیشتری خواهد یافت.

در همین زمان، اخبار مثبتی نیز در خصوص تخصیص سرمایه و جریان ورودی قوی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری گری اسکیل (Grayscale)، پیشرفت‌هایی در خصوص شبکه آزمایشی نسخه دوم اتریوم (Ethereum 2.0) و رشد اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) شنیده شد که انتظار معامله‌گرها را به‌شدت بالا برد.

بی‌ثباتی نسبی بازارهای رمزارز

chart2 12 نوسانات سه‌ماهه شاخص سهام S&P 500. منبع: فدرال رزرو ایالات متحده

نوسانات در بازارهای رمزارز همچنان از نوسانات شاخص سهام S&P 500 بیشتر است، که البته مسئله عجیبی نیست.

عوامل و دلایلی پشت این تفاوت وجود دارند. برخی از مهم‌ترین این عوامل عبارتند از: پتانسیلِ بسیار اما بلااستفاده دارایی‌های دیجیتال و عدم قطعیت در مورد آینده پروتکل‌های مختلف.

بازار قراردادهای اختیار معامله اتریوم: بیانگر احساسات منفی

chart3 نسبت قراردادهای اختیار فروش/اختیار خرید اتریوم. منبع: Skew

نمودار فوق نشان می‌دهد که نسبت قراردادهای اختیار خرید و اختیار فروش اتریوم تقریبا برابر هستند. این اندیکاتور، که طی یک سال، به بیشترین میزان خود رسید، پیش از این، حاکی از سنگینی کفه قراردادهای اختیار خرید بود و نشان می‌داد احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به بازار اتریوم مثبت و صعودی است.

chart4 13 نسبت قراردادهای اختیار فروش/اختیار خرید بیت‌کوین. منبع: Skew

در همین حال، نسبت قراردادهای اختیار فروش به اختیار خرید بیت‌کوین داستان دیگری را روایت می‌کند و نشان می‌دهد که قراردادهای اختیار فروش، که حاکی از دیدگاه منفی و نزولی هستند، 40 درصد از قراردادهای اختیار را شامل می‌شوند. این میزان نسبت به اوج 80 درصدی پیش از هاوینگ، افت چشمگیری داشته است.

البته این مسئله را به‌تنهایی نمی‌توان لزوما یک اندیکاتور صعودی یا نزولی دانست، زیرا همه چیز بستگی به قیمت اِعمال این قراردادها دارد.

پیش‌بینی روندی صعودی با قراردادهای اختیار طولانی‌مدت‌تر اتریوم

chart5 9 قراردادهای اختیار معامله اتریوم بر اساس موعد سررسید. منبع: Skew

قراردادهای اختیار معامله طولانی‌مدت‌تر اتریوم فعال‌تر از قراردادهای ماه آینده هستند. این مسئله تفاوتی فاحش را با بازار بیت‌کوین نشان می‌دهد.

با اینکه نمی‌توان به راحتی دلیل اصلی این امر را حدس زد، اما به نظر می‌رسد رشد و گسترش نسخه دوم اتریوم، علت این تفاوت باشد.

chart6 10 قراردادهای اختیار معامله اتریوم در دسامبر ۲۰۲۰. منبع: صرافی دریبیت

ممکن است به نظر برسد که نسبت قراردادهای اختیار فروش به اختیار خرید در تعادل قرار گرفته است. با این حال، با تحلیل قیمت اِعمال برای قراردادهای اختیار خریدی که اندکی دیدگاه خوشبینانه‌تر دارند (بین 240 تا 280 دلار) نسبت به قیمت اِعمال قراردادهای اختیار فروشی که اندکی بدبین‌تر هستند (بین 180 تا 220 دلار)، می‌توان شاهد عدم تعادلی بارز و دوبرابر بودن قراردادهای خوش‌بین و صعودی اختیار خرید نسبت به قراردادهای اختیار فروش بود.

همین الگو در قراردادهایی که سررسید آن‌ها سپتامبر 2020 (شهریور 99) است نیز، دیده می‌شود.

chart7 6 قراردادهای اختیار اتریوم با سررسید جولای 2020 (مرداد 99). منبع: صرافی دریبیت

نزولی بودن قراردادهای اختیار کوتاه‌مدت اتریوم

در جولای 2020 (ماه آینده)، نسبت قراردادهای فروش و نزولی اتریوم که نزدیک به قیمت فعلی بازار باشند، به شکل عجیبی چهار برابر قراردادهای خرید هستند.

این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذارها در حال کسب سود از نوسانات رو به افت کنونی در بازار هستند و استراتژی‌هایی را به کار گرفته‌اند تا در برابر سقوط کوتاه‌مدت قیمت مصون بمانند. در همین حال، قراردادهای اختیار در پایان سال جاری میلادی قراردادهای خرید و صعودی هستند.

chart8 3 هزینه پریمیوم قراردادهای آتی یک‌ماه اتریوم. منبع: Skew

اوج همبستگی با بیت‌کوین

برای درک بهتر وضعیت سرمایه‌گذاران نزولی (فروشندگان) در ماه آینده، باید قراردادهای آتی را بررسی کنیم. هرچه هزینه پریمیوم قراردادهای آتی ماه آینده بیشتر باشد، معامله‌گران خوش‌بین‌تر خواهند بود.

داده‌های منبع اطلاعاتی اسکیو (Skew) نشان می‌دهند که گرچه هزینه پریمیوم در رقم صحیح خود در 2 درصد باقی مانده است، اما خوش‌بینی بیش‌ از اندازه‌ای که اوایل ماه جاری میلادی دیده می‌شد، دیگر در بین سرمایه‌گذاران دیده نمی‌شود.

chart9 همبستگی ۲۰ روزه بیت‌کوین با اتر. منبع: Tradingview

همبستگی 20 روزه بین بیت‌کوین و اتر اخیرا دوباره به سطح 0.90 صعود کرده است. این اندیکاتور نشان می‌دهد که هر دو دارایی عملکردی تقریبا مشابه داشته‌اند. همبستگی این دو بازار می‌تواند افت نوسانات ضمنی قراردادهای اختیار معامله اتریوم را تا حدی توضیح دهد.

نکات اصلی

کاهش نوسانات فعلی اتر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران فعلا انتظار ندارند بازار حرکتی ناگهانی، چه صعودی و چه نزولی، داشته باشد. قراردادهای اختیار کوتاه‌مدت نشان‌دهنده دیدگاه پررنگ نزولی نسبت به بازار هستند. در همین حال، قراردادهای اختیار سپتامبر و دسامبر سال جاری (شهریور و مهر) از افزایش قراردادهای خرید و دیدگاه صعودی سرمایه‌گذاران در بلندمدت خبر می‌دهند.

کاهش نوسانات به این معنا نیست که سرمایه‌گذاران منتظر حرکتی صعودی یا نزولی هستند. بلکه، این امر نشان می‌دهد که انتظارات از عوامل تغییردهنده وضعیت بازار کمتر شده است. البته، برخی عوامل را که بیانگر آینده صعودی بازار اتریوم هستند نیز، نمی‌توان نادیده گرفت، مانند رشد فعالیت کاربران و همچنین افزایش تقاضای سازمان‌ها برای سرمایه‌گذاری.

افرادی که قصد استفاده از روند صعودی احتمالی نسخه دوم اتریوم را دارند، بهتر است از فرصت قراردادهای اختیار خرید بلندمدت‌تر این ارز دیجیتال استفاده کنند.

کاهش نوسانات به معنای کاهش هزینه‌ها برای قراردادهای اختیار خرید است. برخلاف بازار قراردادهای آتی، این امر فرصتی برای ورود به معامله، با وجود احتمال افت کوتاه‌مدت در بازار، فراهم می‌کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx