نوسانات بیت‌کوین به هنگام سررسید قراردادهای مشتقه بیت‌کوین در روز جمعه

تحلیل کریپتوکارنسی

روز 29 می (9 خرداد) موعد سررسید قراردادهای بیت‌کوین بورس کالای شیکاگو (CME) است و قیمت بیت‌کوین ممکن است پیش و پس از سررسید دچار نوسان شود.

قراردادهای آتی و اختیار معامله بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو امروز جمعه به موعد پایانی خود می‌رسند و معامله‌گران به‌شدت واکنش نوسانات لحظه‌ای قیمت نسبت به این رویداد را زیر نظر دارند. سررسید قراردادها هر دو ماه یک بار است و به گفته تحلیل‌گران بازار، این امر به شکلی منفی روی قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین در صرافی‌ها تاثیر می‌گذارد. در واقع، داده‌های اخیر نشان می‌دهند که پیش از موعد سررسید قراردادهای بورس کالای شیکاگو 2.3 درصد افت قیمت وجود دارد.

برخی سرمایه‌گذاران ادعا می‌کنند که ممکن است افت قیمت پیش از سررسید قراردادهای بورس کالای شیکاگو ناشی از دستکاری بازار باشد. با این حال، یکی از نکات قابل توجه حجم میانگین روزانه قراردادهای آتی است که حدود 380 میلیون دلار است.

عناوین مطلب:

مهم‌تر از همه، این ابزار مالی با وجه نقد تسویه می‌شود، به این معنا که هیچ بیت‌کوینی عملا دست‌به‌دست نمی‌شود. پرسشی که ایجاد می‌شود این است که آیا سرمایه‌گذاران باید نگران حرکات قیمت بیت‌کوین در 29 می (9 خرداد) باشند. اگر چنین است، از چه اندیکاتورهایی می‌توان برای پیش‌بینی نوسانات قیمت استفاده کرد؟

سرمایه‌گذارها باید حجم‌های قبلی را زیر نظر داشته باشند

تعداد قراردادهای آتی معیار بسیار بهتری برای درک موقعیت واقعی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است زیرا تعداد کل قراردادهایی که در دست شرکت‌کنندگان این بازار است را بررسی می‌کند.

یک سرمایه‌گذار ممکن است قراردادهای آتی به ارزش 50 میلیون دلار خریداری کرده باشد و چند روز بعد کل موقعیت را بفروشد. این حجم معاملاتی 100 میلیون دلاری در حال حاضر اطلاع خاصی از بازار به ما نمی‌دهد و باید آن را نادیده گرفت.

chart1 18 تعداد قراردادهای آتی بیت‌کوین – قیمت به دلار. منبع: Skew

مطابق با نمودار فوق، تعداد قراردادهای آتی بورس کالای شیکاگو از 130 میلیون دلار در اواخر مارس (اوایل فروردین) به 386 میلیون دلار در ماه میلادی جاری رسیده‌اند. این اندیکاتور بسیار مهم‌تر از رشد 50 درصدی صرافی‌های بیت‌مکس (BitMEX) و اکی‌اکس (OKEx) است.

علاوه بر این، این نکته را نیز باید در نظر داشت که از پلتفرم‌های معاملاتی غیرقانونی که از قانون KYC (شناسایی مشتری) تبعیت نمی‌کنند، و همچنین افزایش یا کاهش ارقام در آن‌ها، آماری در دست نیست.

آنچه در بازار قراردادهای اختیار معامله می‌گذرد را به‌دقت تحت نظر داشته باشید

بازار قراردادهای اختیار معامله قراردادهای مشتقه کاملا متفاوتی هستند. در این بازار، معامله گران استراتژی‌های بی‌پایانی به کار می‌گیرند، اما در ابتدایی‌ترین آن‌ها، خریدار یک قرارداد خرید می‌تواند برای قیمت مشخصی در تاریخی از پیش‌تعیین‌شده بیت‌کوین به دست آورد.

همانطور که اخیرا در بورسینس گزارش کردیم، علاقه سرمایه‌گذاران سازمانی برای قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو و تعداد این معاملات افزایشی 1000 درصدی داشته است.

chart2 1 تعداد قراردادهای آتی بیت‌کوین. منبع: Skew

تعداد کل قراردادها با موعد سررسید 29 می در حال حاضر شامل 32,000 بیت‌کوین می‌شود. البته، قیمت اِعمال تنها 19,000 بیت‌کوین بین 7,500 تا 10,500 دلار است که برابر می‌شود با اندکی بیش از 170 میلیون دلار.

نکته جالب دیگر این است که قراردادهای بورس کالای شیکاگو برای امروز، جمعه، تقریبا همگی قراردادهای (صعودی) خرید هستند. همین الگو را می‌توان در لجراکس (LedgerX) نیز مشاهده کرد، که یک پلتفرم معاملاتی قانونی دیگر برای معامله‌گران سازمانی است.

سنجش تاثیر بالقوه سررسید قراردادها

بدون شک، این تعداد عظیم از قراردادهای آتی و اختیار معامله می‌تواند به طور قطع کشمکش مهمی بین خریداران (موقعیت‌های لانگ) و فروشندگان (موقعیت‌های شورت) ایجاد کند. مشکل اینجا است که نمی‌توان به طور دقیق دانست دقیقا چه میزان از این قراردادهای مشتقه برای پوشش ریسک استفاده می‌شوند.

سرمایه‌گذاری که 1,000 بیت‌کوین دارد ممکن است اخیرا در خصوص هاوینگ بیت‌کوین یا امکان افت قیمت به علت کاهش نرخ هش بیمناک باشد. با اینکه فروش دارایی یک گزینه است، استراتژی دیگر یک قرارداد فروش با قیمت اعمال 7,000 دلار است.

با این کار، سرمایه‌گذار از قبل پول دریافت می‌کند و بنابراین تا زمانی که قیمت بیت‌کوین در 29 می (امروز) بالاتر از 5,000 دلار باقی بماند، پول بیشتری به دست آورده است.

همین مشکل در بازار قراردادهای آتی نیز وجود دارد. برای هر معامله، باید یک خریدار (موقعیت لانگ) و یک فروشنده (موقعیت شورت) با اندازه مساوی وجود داشته باشد. صرافی محل معامله اهمیتی ندارد که بیتمکس باشد، یا بورس کالای شیکاگو، یا اکی‌اکس، یا بایننس، و یا لجراکس.

هیچ راهی وجود ندارد برای اینکه بدانیم آیا فروشنده‌ی موقعیت شورت، در صرافی‌های ترید لحظه‌ای یا پلتفرم‌های معاملاتی دیگر قراردادهای آتی، به همین میزان موقعیت لانگ دارد یا خیر.

تمدید قراردادهای آتی

برای ارزیابی بهتر تاثیر احتمالی سررسیدهای پیش‌رو، معامله‌گران باید تعداد قراردادهای بورس کالای شیکاگو با سررسید ماه می را در نظر داشته باشند. سرمایه‌گذاران اغلب سررسید موقعیت‌های خود را طی هفته‌های آخر تمدید می‌کنند.

برای اینکه کسی موقعیت لانگ داشته باشد، باید قراردادی برای ماه ژوئن (اواخر خرداد و اوایل تیر) بخرد و قرارداد ماه می را بفروشد، که این کار تعداد قراردادهای کوتاه‌مدت را کاهش می‌دهد. این برخلاف قراردادهای دائمی است که بزرگ‌ترین بخش حجم معاملات صرافی‌های بیت‌مکس و اکی‌اکس را شامل می‌شوند.

اگر این سرمایه‌گذاران تصمیم بگیریند که موقعیت‌های خود را تمدید نکنند، این مسئله می‌تواند احتمال نوسانات بیشتر در طول سررسید قراردادها را افزایش دهد.

chart3 21 تعداد قراردادهای آتی بیت‌کوین – هر کدام 5 بیت‌کوین. منبع: بورس کالای شیکاگو

آخرین داده‌ها از بورس کالای شیکاگو نشان می‌دهد که تعداد 3,473 قرارداد (158 میلیون دلار) برای ماه می وجود دارد که هر کدام شامل 5 بیت‌کوین می‌شوند و این مبلغ برابر با 158 میلیون دلار است.

سرمایه‌گذاران باید این رقم را زیر نظر داشته باشند زیرا میانگین حجم معاملاتی روزانه در بورس کالای شیکاگو به ندرت از 400 میلیون دلار در یک روز واحد عبور می‌کند.

تغییرات قابل توجه در تعداد قراردادها می‌تواند منجر به افزایش فعالیت سرمایه‌گذارها شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
وحید

من درست متوجه نشدم،الان سررسید این قراردادها تاثیر مثبت در قیمت بیتکوین داره یا منفی یا اینکه مثل شمشیر دولبه است

وحید

من درست متوجه نشدم،الان سررسید این قراردادها تاثیر مثبت در قیمت بیتکوین داره یا منفی یا اینکه مثل شمشیر دولبه است

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
4
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx